virus of q?

Eclectus

for world peace
Hallo,

Ik ben aan een gear-wissel toe, en dacht mij een waldorf q of een virus b / c aan te schaffen. Ik weet alleen niet goed welk van de twee het meest geschikt is voor mij. Je krijgt namelijk niet vaak de kans ze te vergelijken... Vandaar deze vragen:

Welke klinkt het minst digitaal? (Let op: ik vraag niet: 'welke klinkt het vetst'. Dit om eeuwige discussies te vermijden...)
Welke bedient het gemakkelijkst? (Met welke heb je het snelst een afgewerkte sound, vertrekkende van een geinitialiseerde patch?)

Thx!

Antwoord op jouw vragen:

- De Q klinkt het digitaalst, of beter kan digitaler (hifi) klinken.
- De Q is het makkelijkst te bedienen (de keyboardversie!)

kHeb ze hier allebei. ;)

En toch zou hij gaan voor de 'B' :D

Goed gedaan jochie :okdan:

Re: virus of q?

Origineel geplaatst door Eclectus
Hallo,

Ik ben aan een gear-wissel toe, en dacht mij een waldorf q of een virus b / c aan te schaffen. Ik weet alleen niet goed welk van de twee het meest geschikt is voor mij. Je krijgt namelijk niet vaak de kans ze te vergelijken... Vandaar deze vragen:

Waarvoor wil je ze wisselen? Wat heb je al?

Welke klinkt het minst digitaal? (Let op: ik vraag niet: 'welke klinkt het vetst'. Dit om eeuwige discussies te vermijden...)
De Q klinkt denk ik het meest digitaal. Al kan de Virus dat ook wel, maar heb je allerhande leuke truukjes (distortion, analog boost e.d.) erbij om het analoger te maken.

Welke bedient het gemakkelijkst? (Met welke heb je het snelst een afgewerkte sound, vertrekkende van een geinitialiseerde patch?)

De Q, want die heeft z'n controllers 'zinniger' ingedeeld.

Maar uiteindelijk is 't qua specs misschien toch niet zo eerlijk meer; de Q begint bij 16 stemmen, terwijl de B er 24 heeft en de C er 32 (al zit je met de C wel vaker met patches die beslag leggen op de Unisono functie, dat hoeft bij de Q niet perse).

Ik heb trouwens een reviewtje geschreven dat je misschien wel interesseert en dat dit onderwerp raakt : https://www.synthforum.nl/reviews.php?op=showcontent&id=31

Hoop dat je er wat aan hebt ;)

En als je alleen de Virus sound wil hebben maar niet helemaal plat wil liggen; een C is op de "Vintage" filters, de polyfonie en de per part EQ vrijwel gelijk. Haak er een Micro Q bij en je hebt de sound van beiden, vooropgesteld dat je genoeg outboard fx hebt (omdat de mQ wat dat betreft maar 1 FX per part heeft, en 1 global).

*stukje tekst dat dus ontbrak : de C is gelijk aan de B, met bovenstaande wijzigingen.

Laatst gewijzigd:
Dank voor je antwoord, het was verhelderend! De review was fijn om te lezen; en inderdaad ten zeerste on-topic.

Ik denk dat de virus mijn ding is/wordt. Ik heb al heel wat goeds gehoord over dit kleine monstertje... Ik zal het dus maar eens proberen.

Voor de digitale klanken heb ik binnenkort een kawai k5000s. (digitaler kan bijna niet.) Zou het dan nog zinvol zijn om een microQ bij te nemen? Of een microwave?

Het enige wat ik erg mis aan de virus is een pitch-envelope, ik koppel de pitch van mn oscilators dan aan de filter envelope maar dat is niet echt ideaal...

Unholy : wat je ook kan doen (pitch envelopes zijn over 't algemeen toch redelijk simpel) is een one-shot LFO als modulator gebruiken... zitten er vast wel leuke tussen de spectral waves.

Re: virus of q?

Origineel geplaatst door Eclectus
Hallo,

Thx!

Hey!

Allereerst: digitaler dan de K5000S kan inderdaad bijna niet. Dat zal je volgende week wel horen..;)
Ik vind de vergelijking tussen q en virus moeilijk. Heb zelf een mQ en VirusB.

De mQ vind ik niet echt jofel qua bediening, de virus wel. Weet niet hoe het met de Q gesteld is, maar da's vast een stuk beter...
Qua sound zijn ze echt niet te vergelijken. Ik vind de mQ analoger klinken; ze doet me meer denken aan de analoge monsters van weleer dan de Virus. De Virus is een redelijke alleskunner. Ze vullen elkaar perfect aan IMHO...

Groeten!

Jasper

Origineel geplaatst door Yoozer
Unholy : wat je ook kan doen (pitch envelopes zijn over 't algemeen toch redelijk simpel) is een one-shot LFO als modulator gebruiken... zitten er vast wel leuke tussen de spectral waves.

Ja weet ik maar ik heb echt die controle nodig, decay, sustain, release. Ben altijd lang bezig voordat het klinkt zoals ik wil..

Die extra waves moet ik inderdaad eens bekijken ja.

Bedankt!

Back