Opmerkelijk (de totale ontreddering hoe slecht de audigys eigenlijk zijn)

Vette cd man... Ik heb 'm hier liggen. Skills...!! :D

Nuja, als je ook maar een beetje knappe afluistering hebt is het verschil iig duidelijk. Zonder dat ik hier op gebaseerd conclusies ga trekken, die heb ik toch allang getrokken...

Hoe dan ook, als je het verschil niet hoort dan kan je rustig een Audigy kopen. Als je wel verschil hoort, dan moet je nog ff nadenken... :okdan:

Origineel geplaatst door fuse
Ok genoeg geluld. Tijd om te luisteren.
Stukje Gangstarr. Want hiphop is altijd retestrak gemixt.
Mogen jullie zeggen welke direct digitaal en welke audigy is.

http://faxis.dyndns.org/synthforum/AvsB.mp3

RMS levels zijn nagenoeg gelijk dus daar kan het niet aan liggen.
En het bronmateriaal en resultaat zijn 192k/s en in het algemeen onderkend als bijna niet te onderscheiden van CD kwaliteit.

hint: mijn totale ontreddering blijft

Ik kweenie hoor, maar als dit een eerlijke vergelijking is dan mogen de audigys geen
geluidskaart heten. Zelfs al maak je geen muziek en luister je alleen mp3s op 96kbps,
dan nog is het storend slecht

De tweede is dus het slechtste.
Wat me opviel (geluisterd door een crapblaster en beyer DT-990) aan het tweede fragment:
1) Er is in een enorm frequentie gebied gecut (rond 800-1000 KHz).
2) Er is in het hoog geboost (resoneert zelfs )
3) Superhoog ontbreekt, wat er wel aan hoog is klinkt korrellig en de s- klanken sissen weer.
4) Elk gevoel van ruimte ontbreekt
5) Lijkt iets zachter (zal wel door de midcut komen)

En dit is nu 1 maal door de geluidskaart gehaald, je moet er niet aan denken hoe je mix klinkt als al je aparte
tracks voor het mixen al zo brak klinken.

Conclusie: Ik hoop dat de tweede de audigy was maar ik kan niet geloven dat dat dan als geluidskaart verkocht wordt.
Wat kost nou zo'n audigy ?

Ok genoeg geluld. Tijd om te luisteren.
Stukje Gangstarr. Want hiphop is altijd retestrak gemixt.
Mogen jullie zeggen welke direct digitaal en welke audigy is.

http://faxis.dyndns.org/synthforum/AvsB.mp3

RMS levels zijn nagenoeg gelijk dus daar kan het niet aan liggen.
En het bronmateriaal en resultaat zijn 192k/s en in het algemeen onderkend als bijna niet te onderscheiden van CD kwaliteit.

hint: mijn totale ontreddering blijft

2 mogelijkheden:

[a] je doet iets verkeerd.
je moet met je soundblaster terug naar de winkel.

ik kan dat op verschillende manieren aantonen:

• als eerste een simpele test die als volgt gegaan is:
    ik speel opname 1 af, en neem die op met een soundblaster.
    als jij de test goed gedaan hebt, dan zou deze ongeveer hetzelfde moeten klinken als opname 2.
    helaas, de test is mislukt. de opname klinkt exact hetzelfde als opname 1. (luister maar naar de bijlage)
  • een andere manier is om de signalen te analyseren.
    neem als voorbeeld even de snaredrum op maat 4.4
    die bestaat boven de 300 herz voornamelijk uit witte ruis (grofweg). in ieder geval zijn de frequenties daar mooi glad over het spectrum genomen.

bij de eerste opname, (die veel prettiger klinkt) is dat in ieder geval zo.
    als we nu kijken naar dezelfde snare op maat 4.4 bij de tweede opname,
    dan zie je dat er stukken zijn weggefilterd, en andere frequenties zijn juist weer harder.
    vreemd...

voor mensen die geinteresseerd zijn kan ik wat plaatjes maken van de analyse waarbij je bijvoorbeeld heel duidelijk ziet dat bij de tweede opname het gebied van +/- 500 tot +/- 2500 herz ongeveer 8(!) decibel zachter is en de frequenties boven de 10khz juist weer harder.
  • aan de sound van de vervorming te horen kreeg ik het vermoeden dat er een loop in je signaalpad zit. (verkeerde mixerinstelling of wat kabeltjes verkeerd aangesloten).
    na een korte analyse heb ik gevonden dat die loop een vertraging van 2.5 ms. heeft.
    voor geintereseerden kan ik uitleggen hoe ik dit berekend heb.

probeer in ieder geval eens een delay of echo van 2.5 ms. over signaal 1 te zetten.
    je ziet dan vergelijkbare banden over het signaal verschijnen als in signaal 2.

ik denk dat je iets verkeerd hebt in je opstelling, of dat je niet via hetzelfde pad in je setup opneemt. er zit in ieder geval een merkwaardige vervorming over je signaal die er niet in hoort.

als je op -exact- dezelfde manier hebt opgenomen, dan zou ik mijn soundblaster terugbrengen naar de winkel waar je hem gekocht hebt en hem omwisselen voor een die wel goed werkt, maar mijn vermoeden is dat de het probleem in dit geval tussen het toetsenbord en de stoel zit.

uitleg over de blijlage:
1: originele digitale signaal
2: signaal 1, opgenomen met een audigy2 (door mij)
3: signaal 1, opgenomen met een audigy2

ik heb via de analoge ingang opgenomen, en heb verder niets bijzonders gedaan.

wouter.

Attachments

• avsb2.mp3
    96,6 KB · Bekeken: 110
Origineel geplaatst door Nolet
Toch grappig dat bekende en kundige engineers en producers JUIST zeggen dat een AD conversie heeel belangrijk is. Bob Katz bijv. in zijn boek over mastering. Alle engineers die in bladen als Sound on Sound aan het woord komen.

Tiens Tiens...ben ik niet diegene die beweert dat alle mid-price audiokaarten van blaster tot Motu allen datzelfde iele dunne home-soundje hebben ?
Je moet flink in de buidel tasten voor deftige convertors. Ik vind de discussie tussen Audigy en Blaster volkomen zinloos. In mijn oren klinken beiden teleurstellend. Punt andere lijn.
Een éénvoudig Apogee Mini DAC stereo convertortje kost zoveel als de hele 24 I/O bak van Motu ... says enough en een Mini DAC klinkt er dan ook naar. Vergelijk daarmee, want dan vergelijk je met een wereldwijde "standaard" op gebied van AD / DA conversie.

De hele discussie over geluidskaarten - hier al oneindig gevoerd - blijft een erg subjectief gegeven. Je mag geen prestaties van een Porsche verwachten als je een Golf koopt. Maar je rijd wel evengoed met een Golf van punt A naar B.
Zo is dat ook met geluidskaarten. Geluidskwaliteit veranderd niets inhoudelijk aan je muziek of compositie. Slecht geprogrammeerde rotzooi blijft slecht, ook op een high end geluidskaart. Verder is het een puur technische materie.
Feit is wel dat als je bv met een Amek Mozart tafel en pakweg Apogee convertors werkt en je draait 2 Khz weg, dan hoor je dat ook meteen en zéér duidelijk. Je krijgt ook veel meer diepgang en warmte.Dat kan niet steeds worden gezegd van betaalbare geluidskaarten, mixers en vele materialen waar de meesten onder ons mee knutselen. Maar als je aandachtig werkt kan je wel opmerkelijke resultaten boeken, zelfs met een Audigy.

Origineel geplaatst door NiFF
dus, wat toont deze test aan: zelfs met een dure geluidskaart word je nog geen goede geluidstechnicus.
om een goede sound te krijgen moet je weten waar je mee bezig bent. steek liever daar je geld en energie in.

Daarom :

Heerlijke thread!

Niff, ondanks dat ik het niet helemaal met je eens denk te zijn, heb ik veel bewondering voor je analytische werkwijze en de tijd die je ervoor neemt, vooral ook de onderbouwing van je redenatie en het speurwerk erbij! :okdan:

Persoonlijk vind ik het verschil van geluidskaarten vooral zitten in de manier van ondersteuning.
Instelmogelijkheden, drivers, bijgeleverde software, up-to-date blijven met nieuwe OS'en, compatibiliteit met apps.

Heb in het verleden met onboard spul en Soundblaster spul gewerkt, en daar werd ik altijd erg sjaggereinig na installatie.
Ongelofelijk wat een rommel daar aan software bij zat. Leuk voor huisvaders, ja. Niet voor de rest van de wereld.
En natuurlijk moet die bloatware die 'driver' heet altijd seconden lang opstarten (vaak mét conflicten) en is nog lastiger te verwijderen dan de gemiddelde hondedrol onder de zolen van je kisten.

Vond het een verademing toen ik mijn Audiophile in de compu prikte. Installeren, even configureren (lekker flexibel met die bussen, niet van dat hardwired geneuzel) en vooral NIETS overbodigs aan div. crap zooi waar ik niet op zit te wachten.
En dan is M-Audio nog niet eens heilig, want driverondersteuning is zelfs bij hen voor verbetering vatbaar.

Maar goed, mijn punt: waar rijd je liever in... een Daewoo volgestouwd met gadgets (kerstboompjes, luchtverfrissers, sigarenaanstekers die liedjes fluiten, neon verlichting eronder) of een 'kale' Mercedes danwel BMW? (los van merk imago)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Vond het een verademing toen ik mijn Audiophile in de compu prikte. Installeren, even configureren (lekker flexibel met die bussen, niet van dat hardwired geneuzel) en vooral NIETS overbodigs aan div. crap zooi waar ik niet op zit te wachten.
En dan is M-Audio nog niet eens heilig, want driverondersteuning is zelfs bij hen voor verbetering vatbaar.

En hier onderscheidt zich naar mijn mening de "pro" audio van de "consumer" audio. mijn eerste "pro" geluidkaart was ook een Audiophile 2496. heerlijk ! 1 minuut installeren en nooit meer gezeur! in 1x goed. Met Soundblaster is dat weleens anders geweest (hoewel ik over mijn AWE64gold ooit zeer tevreden was, maar dat is pure nostalgie nu).

oh, zeker er zitten grote verschillen in drivers, meegeleverde software, en hardware features bij verschillende geluidskaarten. dat is een ding dat zeker is.
de meeste software die je bij je audigy krijgt is niet de moeite waard om te installeren.

maar in deze thread wordt de suggestie gewekt dat de audigy slechte geluidskwaliteit heeft, zelfs tot het punt dat het compleet onbruikbaar is, en die stelling bestrijd ik.

luister eens naar het bijgevoegde voorbeeldje

1: cd rip.
2: dezelfde opname, maar dan via de analoge input gesampled.
3: cd rip (kort stukje)
4: zelfde stukje maar dan via de analoge input gesampled

en vertel me maar eens wat voor verschillen je hoort tussen de opnames.

als je antwoord is: "geen", of "er zit nauwelijks verschil in", dan denk ik dat we daarmee de stelling "de audigy is onbruikbaar vanwege zijn slechte geluidskwaliteit" om zeep hebben geholpen.

wie verschil ontdekt mag zijn hand opsteken.
wie geen verschil hoort moet voortaan zijn mond houden over de geluidskwaliteit van de audigy. :)

waar de pro zich in onderscheid is niet de prijs van zijn hardware, maar de skills die hij heeft.
een goede muzikant kan prima muziek maken met een audigy, terwijl prutsers zelfs in de duurste studio's er nog niks van zullen bakken.

en ik kan dat aantonen met real-life voorbeelden :)

dan nog even over de audiophile: dat lijkt me een goede kaart, maar als je een audigy2 wegdoet voor een audiophile dan ga je er qua features in vele opzichten op achteruit.
de audigy is een complete sampler/synthesizer, en de audiophile is nauwelijks meer dan een ad/da converter met een software interface.

ik heb zojuist aangetoond dat het verschil in geluidskwaliteit nauwelijks hoorbaar is wanneer je een audigy gebruikt, dus zie ik weinig redenen waarom iemand een audiophile boven een audigy zou kiezen.

wouter.

Attachments

• audigy - cdrip vs. analogin.mp3
    939,8 KB · Bekeken: 124
Ehmm... niff (of naamgenoot)

Zit je nu niet een klein beetje spijkers in de natte hooiberg te zoeken?

In geluidskaarten land geldt maar een regel.
Je oren hebben altijd gelijk. En ik weet niet hoe het met die van jouw zit maar die van mij zijn redelijk OK.

Dat jij iets raars hoort valt je aan te prijzen. Ik vermoed dat het een soort exciter functie is die ook op de goedkopere modellen zit op het geluid wat op te frissen. Met als bijprodukt dat het ook dunner gaat klinken.
Enne dit is een 2e hands kaart dus terugbrengen zal moeilijk gaan. Niet dat ik het van plan was. Misschien dat m'n onboard geluidskaart het zelfs beter doet (die is redelijk nieuw nl)

En deze kaarten mogen dan niet onbruikbaar zijn om geluid op te wekken. Maar voor muziek zou ik ze zelf nooit gebruiken. En weinig interessant wat voor meuk er verder bij zit want soundfont spelers halen bij verre niet bij VST alternatieven. En de effecten die in de inwendige DSP worden opgewekt zijn zo slecht dat je half over je nek gaat als je de galm en chorus etc hoort. Daarbij komt ook nog eens dat op GoT creative een behoorlijke slechte naam jegens drivers en support heeft.

Enne, niet voor niets dat Emu(Creative) met een eigen op muziek toegespitste range van betaalbare geluidskaarten presenteerd en daar zou ik als beginner in ieder geval qua prijs/prestatie heel wat beter uit zijn.

oh, zeker er zitten grote verschillen in drivers, meegeleverde software, en hardware features bij verschillende geluidskaarten. dat is een ding dat zeker is.
de meeste software die je bij je audigy krijgt is niet de moeite waard om te installeren.

Het probleem is dat je niet altijd de keuze hèbt of je wilt installeren. De laatste keer dat ik een Soundblaster installeerde kwam er meteen een berg meuk bij (vooral voor de EAX settings) en allerlei 'handige' continue zwevende menuutjes met vele opties en wizards waar je als muzikant géééééén behoefte aan hebt...
Je bent nl. alleen maar langer bezig om het allemaal uit te zetten :(

maar in deze thread wordt de suggestie gewekt dat de audigy slechte geluidskwaliteit heeft, zelfs tot het punt dat het compleet onbruikbaar is, en die stelling bestrijd ik.

Prima, akkoord, helemaal geen probleem mee.

waar de pro zich in onderscheid is niet de prijs van zijn hardware, maar de skills die hij heeft.
een goede muzikant kan prima muziek maken met een audigy, terwijl prutsers zelfs in de duurste studio's er nog niks van zullen bakken.

Tuurlijk, maar met dat argument kan je élke kwaliteitsdiscussie platslaan.
Of het nu gaat om auto's, ingredienten voor een maaltijd, foto-apparatuur of spullen om muziek mee te maken.
En 'platslaan' van deze discussie (en soortgelijke andere discussies, waar ik dit argument tegenkom) is nou juist niét in het voordeel van de lezers van dit forum, omdat zo'n discussie wel degelijk wat toevoegt bij het maken van een selectie van de vele producten die er op de markt te krijgen zijn.

... dan nog even over de audiophile: dat lijkt me een goede kaart, maar als je een audigy2 wegdoet voor een audiophile dan ga je er qua features in vele opzichten op achteruit.de audigy is een complete sampler/synthesizer, en de audiophile is nauwelijks meer dan een ad/da converter met een software interface.

Ho ho, dat is een beetje krap door de bocht hè! :D

Eerst ben je zèlf ook akkoord met de stelling dat een soundcard méér is dan de optelsom van D/A converter kwaliteit.
En vervolgens kijk je heel selectief naar een feature van de Audigy die de Audiophile niet biedt.
Op basis daarvan kom je opeens tot de conclusie dat de Audigy duidelijk beter is?

Je conclusie gaat op 2 punten mank:

1) Je vergeet de meerwaarde die de drivers, support, bewezen stabiliteit en flexibiliteit van een meer pro-kaart als de Audiophile (om maar eens een low-budget concurrent te noemen) bieden.
En juist bij een pro-audio-kaart gaat het om bovengenoemde kwaliteitsfactoren, niet om 'toeters en bellen'.

2) Je stelling is dat het inbouwen van een 'complete sampler/synthesizer' (ik neem aan dat je het over 't ingebouwde wavetable gevalletje hebt) een enorme meerwaarde heeft voor de meer professionele muzikant.
Sorry, maar geloof je dat zelf?
In een tijdperk waarin de genoemde wavetable synth aan alle kanten wordt ingehaald door software synths/samplers (die met alle gemak op vrijwel elke soundcard draaien), denk ik dat nog maar weinig gebruikers zullen opteren voor het gebruik van die (IMHO nogal beperkte) onboard synth...

Mijn stelling: tegenwoordig hoeft een soundcard niets meer te zijn dan een verzameling in- en uitgangen, voorzien van fatsoenlijke converters. Daarbij hoort stabiele, actuele en compatible low-latency driversoftware, die je in staat stelt flexibel signalen te routen.
That's all! En voor de rest hebben we software... :)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Het probleem is dat je niet altijd de keuze hèbt of je wilt installeren. De laatste keer dat ik een Soundblaster installeerde kwam er meteen een berg meuk bij (vooral voor de EAX settings) en allerlei 'handige' continue zwevende menuutjes met vele opties en wizards waar je als muzikant géééééén behoefte aan hebt...
Je bent nl. alleen maar langer bezig om het allemaal uit te zetten :(

ik weet het niet van andere kaarten, maar bij de soundblaster kun je in ieder geval kiezen wat je wel en niet wilt hebben.

maarja zels al wordt er wat extra geinstalleerd... pech. als het in de weg zit op je 200GB schijf dan deinstalleer je het. big deal. ik hoop dat je niet je keuze door zoiets onbenulligs laat beinvloeden bij het kopen van hardware.

we zijn nu trouwens langzaam van onderwerp aan het veranderen.
de stelling was dat de geluidskwaliteit van soundblasters zo belabbard is dat het onbruikbaar is.
dat is de enige stelling die ik onderuit haal, met naar mijn idee goed onderbouwde argumenten die tot dusver nog staan.

ik probeer niet te verkondigen dat soundblasters uitblinken op alle fronten. ik heb zelfs nooit beweerd dat soundblasters ook maar -ergens- beter in zijn dan andere kaarten.

ik heb wel gezegd dat een audigy -meer- verschillende dingen kan doen (door de dsp chip) dan bijvoorbeeld een audiophile, maargoed dat was een zijpad en niet het onderwerp van de discussie.
het argument voor veel mensen om de audigy links te laten liggen en voor een audiophile te gaan is meestal: betere geluidskwaliteit.
ik stel bij deze dat het een onzin argument is.
de redenatie die er vaak achter zit noem ik piskijkerij. je weet wel, net als mensen die ik alternatieve geneeskunde geloven. als je er in gelooft dan merk je het echt!
je hebt dan waarschijnlijk ook zo'n rubberen lintje aan je auto hangen tegen aardstralen enzo.

met mijn oren en kennis van geluidstechniek is niks mis waardoor ik het verschil niet zou merken. ik vergelijk en zie en hoor dat de verschillen in geluidskwaliteit tussen een soundblaster en welke moderne kaart dan ook nihil zijn. als je met bewijzen kunt komen dat dit niet zo is dan ben ik benieuwd. kom maar op.
ik heb mijn stelling onderbouwd met text en voorbeeldfragmenten, dus ik verwacht van jou hetzelfde als je zeker van je zaak bent.

begin bijvoorbeeld maar eens met uit te leggen wat de verschillen tussen de fragmenten in mijn laatste bericht zijn. ik heb hier een .wav file voor mensen die geinteresseerd zijn.

succes.

wouter.

You tokking to me? 8)

Ik dacht dat het ging om de discussie of een audigy een goeie kaart is voor (semi) pro gebruik.
Daar tellen dus meerdere argumenten. En ik heb meen een aantal zinvolle argumenten te hebben aangedragen!

Maar als we het van jou alleen mogen hebben over D/A converter kwaliteit, haak ik af.
Zoals gezegd, dat is niet een specifiek punt waar ik me vreselijk druk over maak...
(genoeg anderen wel, hoor, maak je geen zorgen).

Ehmm..... in post #1 staat de orginele bedoeling van deze draad hoor. En graag niet teveel afwijken naar allerlei randargumenten (geldt voor iedereen).

Enne Niff, your argumenten vind ik niet voldoende om mijn verschil in kwaliteit te kunnen verklaren. En ik heb het niet over jouw kaart maar die van mij. Wie weet zit er dag en nacht verschil tussen deze twee. Of heb jij toevallig niet de bijgeleverde pleuriskabel d'r tussen hangen.
Jij hebt het al de hele tijd over het goed genoeg zijn. Maar dan sla je een zeer belangrijke factor over en dat is die van het beste is net goed genoeg. Of in dit geval wat je wenst uit te geven qua bedrag. (beste wat je kan kopen) En dan is zo'n nihil verschil wat jij noemt voor mij een wereld van verschil. Verschil in dynamiek, stereobeeld en kleuring.

Er is immers een reden waarom mensen hier voor duurdere spullen kiezen. Vaak (maar niet automatisch) ook aan kwaliteit gekoppeld. Vaak verwende oren of perfectionisten tot in het zieke. En als dan uit mijn aangevoerd bewijs blijkt dat de Audigy teveel kleurt en zelfs nare bijeffecten heeft vind ik dat ik mag zeggen dat ze niet bruikbaar zijn voor veelwensende mensen.

Ehmm..... in post #1 staat de orginele bedoeling van deze draad hoor. En graag niet teveel afwijken naar allerlei randargumenten (geldt voor iedereen).

in je originele post geef je aan dat je niet eens de ad/da converters gebruikt.
je nam die opname op van spdif uit naar spdif in.
na het fixen van wat opnamefoutjes waren er inderdaad twee vrijwel identieke stukken geluid.

Enne Niff, your argumenten vind ik niet voldoende om mijn verschil in kwaliteit te kunnen verklaren. En ik heb het niet over jouw kaart maar die van mij. Wie weet zit er dag en nacht verschil tussen deze twee. Of heb jij toevallig niet de bijgeleverde pleuriskabel d'r tussen hangen.
nee. je hebt duidelijk iets niet goed aangesloten.
ik heb vrij duidelijke argumenten gegeven. lees nog maar eens goed. als je het nog uitgebreider wilt (met plaatjes van de analyses, en geluidsfragmenten en berekeningen) dan kan ik ze hier posten. ik denk zelf echter dat ik het al voldoende uiteengezet heb en dat je gewoon voet bij stuk houdt zelfs als onomstotelijk bewezen is dat je iets fout doet.

Er is immers een reden waarom mensen hier voor duurdere spullen kiezen. Vaak (maar niet automatisch) ook aan kwaliteit gekoppeld. Vaak verwende oren of perfectionisten tot in het zieke. En als dan uit mijn aangevoerd bewijs blijkt dat de Audigy teveel kleurt en zelfs nare bijeffecten heeft vind ik dat ik mag zeggen dat ze niet bruikbaar zijn voor veelwensende mensen. [/B]

dat zou mogen, als je de tests goed uitvoert.
geef nou eens aan wat de verschillen zijn tussen de opnames in mijn voorbeeld (cdrip en audigy opname).

die hoor je niet. juist. dat is precies het punt dat ik probeer te maken.

ik heb het verder niet over iets anders.

jouw opnames geven een vertekend beeld omdat je waarschijnlijk je audio out op je audio in hebt zitten of zo iets onbenulligs waardoor het geluid een vreemde vervorming krijgt. de oorzaak van die vervorming is dus niet gebrekkige hardware, maar een verkeerde manier van aansluiten.
tenzij je iets anders raars gedaan hebt, maar dit lijkt me de meest plausibele verklaring voor het enorme verschil in klank bij jouw opnames.
luister naar mijn voorbeeld om te horen hoe een oem audigy2 ook kan klinken.
daar valt weinig op af te dingen lijkt me.

en ja, de meegeleverde software bij audigy's is om te huilen. maar ik ben nerd genoeg om daar snel oplossingen voor te vinden.

de wat minder technisch aangelegde muzikanten zullen wel afhaken ja, maar nogmaals, -geluidskwaliteit- zou niet het doorslaggevende argument moeten zijn om geen audigy te gebruiken.

ik wil dit misverstand graag de wereld uit helpen omdat het op onwaarheden en een rijke dosis aan fantasie gebaseerd is.

als je mij niet het verschil tussen opname 1,2,3 en 4 in mijn "cdrip vs audigy.mp3" kunt aanduiden, maar toch bijlft beweren dat een audigy zo slecht klinkt dat je hem niet kunt gebruiken dan denk ik dat we op een dood spoor zitten.

wouter.

Ik heb het goed aangesloten. Me dunkt dat je me daarin gewoon geloofd.
En de ene gaat via spdif van een geluidskaart (frontier design wavecenter) naar de spdif ingang van m'n 01v96. De ander gaat via m'n Audigy output via een kabeltje naar kanaal 11 en 12 van diezelfde mixer.
Normale windhoos gecertificeerde drivers gebruikt. En normale speakers (desktop stereo speakers) in de sound configuratie. (andere configuraties vernaggelen je geluid)
Daar is helemaal nada noppes mis mee.

Dus jij kan helemaal niets omstotelijk bewijzen wat niet waar is. Waardoor jouw opgevallen verschil komt zal anders verklaard moeten worden want zoals het nu aangesloten is spreekt jouw theorie praktisch gezien gewoon tegen. Ook al lijken jouw theorieen plausibel.

En dus zul je moeten toegeven dat er een significant geluidsverschil zit. En dan gaat het er niet om wat JOUW geluidskaart doet. We hebben het hier over MIJN geluidskaart.

Het zij hardware of een software issue.
Like I do care?

Als ik mp3's aan't beluisteren ben van anderen wil ik het goed kunnen horen. En naar mijn inzien gaat dit dus het beste via een spdif ipv m'n Audigy. En het viel me op wat een verschil hiertussen was. En daar gaat het dus over.

Ik heb het goed aangesloten. Me dunkt dat je me daarin gewoon geloofd.
En de ene gaat via spdif van een geluidskaart (frontier design wavecenter) naar de spdif ingang van m'n 01v96. De ander gaat via m'n Audigy output via een kabeltje naar kanaal 11 en 12 van diezelfde mixer.
Normale windhoos gecertificeerde drivers gebruikt. En normale speakers (desktop stereo speakers) in de sound configuratie. (andere configuraties vernaggelen je geluid)
Daar is helemaal nada noppes mis mee.

Dus jij kan helemaal niets omstotelijk bewijzen wat niet waar is. Waardoor jouw opgevallen verschil komt zal anders verklaard moeten worden want zoals het nu aangesloten is spreekt jouw theorie praktisch gezien gewoon tegen. Ook al lijken jouw theorieen plausibel.

En dus zul je moeten toegeven dat er een significant geluidsverschil zit. En dan gaat het er niet om wat JOUW geluidskaart doet. We hebben het hier over MIJN geluidskaart.

Het zij hardware of een software issue.
Like I do care?

Als ik mp3's aan't beluisteren ben van anderen wil ik het goed kunnen horen. En naar mijn inzien gaat dit dus het beste via een spdif ipv m'n Audigy. En het viel me op wat een verschil hiertussen was. En daar gaat het dus over.

laten we het even samenvatten. we zijn het er over eens dat de vreemde vervorming die in -jouw- voorbeeld optreed niet iets is dat bij alle soundblasters voorkomt. mijn opname bewijst dat.
jouw eerste opname had die vervorming ook niet. na links en rechts omgewisseld te hebben en beide signalen even hard gemaakt te hebben waren ze vrijwel identiek.

daarnaast vertel je me dat je een -100% digitale- opname gemaakt hebt (van spdif naar spdif), maar dat er toch een extreme vervorming van het geluid plaatsvindt. (afgezien van eventuele bewerkingen die door je mixer gedaan worden en eventuele 44.1 naar 48 khz conversies als je je spdif aansluiting verkeerd gebruikt hebt)

mm.. laat ik het zo zeggen:
ik vind het een wonder.

ik ben er 100% zeker van dat je gewoon de boel verkeerd aangesloten hebt, of dat je je mixer settings niet goed hebt staan (heb je misschien 'what you hear' aanstaan als opnamebron in plaats van je spdif?).
probeer eens wat ik voorstelde: zet een delay of echo van 2.5 ms over een schoon signaal en luister hoe dat hetzelfde klinkt als jouw audigy opname.

jij vindt het allemaal niet de moeite waard om het uit te zoeken want jouw oordeel staat vast. het is voor jou blijkbaar waarschijnlijker dat je hardware kapot is en op mysterieuze wijze je signaal vervormt, en vervolgens ga je dan maar op een forum op het internet schrijven dat audigy's zo slecht zijn.

ik vind dat raar, maargoed... andere mensen vinden mij weer raar.

anyway.. i rest my case.

wouter

jij vindt het allemaal niet de moeite waard om het uit te zoeken want jouw oordeel staat vast. het is voor jou blijkbaar waarschijnlijker dat je hardware kapot is en op mysterieuze wijze je signaal vervormt, en vervolgens ga je dan maar op een forum op het internet schrijven dat audigy's zo slecht zijn.
wouter

Ik heb deze thread net nog eens doorgelezen,
en ik denk dat je daar de juiste opmerking plaatst.

Poging 3

4 manieren van opnemen van een nummer van Nora Jones met akoustische instrumenten omdat dit details beter weer kan geven. (ook is het een 192k/s mp3)
Allemaal opgenomen met Soundforge via spdif van m'n digitale mixer.

Speel af op de volgende kaarten/poorten
-Realtek AC97 onboard geluidskaart
-Audigy
-01v96 omni poort (compressor in bypass, via spdif in van die mixer gerouted naar de omni poort en weer terug in kanaal 15+16)
-Spdif in via Wavecenter kaart

http://faxis.dyndns.org/synthforum/AvsBvsCvsD.mp3

Speciaal op deze 4 manier afgespeeld om eventuele instellingen te kunnen verifieeren. D'r zitten volumeverschillen in maar die zijn echt minimaal. Wat mij opvalt is dat ze allemaal anders klinken.
En ook geen faseverschillen. En dan moet ik concluderen dat die in de vorige versie wel was. Qua aansluiting heb ik niets veranderd en misschien ergens toch een mixfoutje gemaakt.

Maar nu we over dat punt heen zijn denk ik dat dit voorbeel iets genuanceerder is maar mijn mening is dat ik de eerste twee qua dynamiek en definitie niet echt goed uit de verf tov die 2 laatste. En het het 2e voorbeeld heeft een naar en scherp digitaal randje wat de stem onprettig maakt klinken. En tussen 3 en 4 zit erg weinig verschil, een beetje verschil in het laag maar dat kan ook door het volumeverschil komen.
En het verschil tussen 1 en 2 vind ik niet zo heel erg groot. De 2e heeft een betere dynamiek maar wel dat hoog wat opspeelt.

Zou het kunnen zijn dat er gewoon een rotexemplaar tussen zit? Misschien een idee eens bij elkaar op de koffie te gaan en e.e.a. te proberen.

Ik vind beide verhalen plausibele dingen hebben, al is het vreemd dat je (hoorbare) vervorming krijgt door je SPDIF ingang :confused:

Heh. Natuurlijk. Het kan dat door een opeenhoping van toevalligheden er een extra filter in het digitale circuit van de audigy van Fuse terecht is gekomen, die in de tijd van de eerste opname nog niet geactiveerd was, maar bij de laatste opname wel. En door nog meer toevalligheid klinkt de vervorming net als een loop in het signaalpad.
Als klap op de vuurpijl is dit mirakel gebeurd bij iemand die er al erg op gebrand was om aan te tonen dat soundblasters niet goed klinken. Het kan (vraag me niet hoe)..... maar die kans is... mm. "klein". :)

Persoonlijk acht ik de kans op een menselijke fout hier iets groter, vooral omdat het eerste voorbeeld al een groffe fout bevatte. Maargoed, ik laat het aan anderen over om hun eigen oordeel te vellen.

Ik wil op zich wel even bij fuse langsgaan om de snoertjes goed aan te sluiten of om het goede schuifje op de mixer omlaag te doen of iets dergelijks, maar hij doet voorkomen of hij er allemaal al genoeg van weet, dus dat zal niet nodig zijn.

Even over het laatste voorbeeld:
Het is een slecht voorbeeld om verschillen aan te tonen.

Ik heb even een wat betere sample gemaakt om te kunnen testen.
Kun je die even afspelen op je duurste stuk hardware (omdat het digitale signaal op dure hardware van betere kwaliteit is hehe), en dat opnemen op verschillende stukken hardware?

Ik heb de test hier al uitgevoerd, en het signaal is nagenoeg 1:1 behalve dat het signaal een lichte afronding heeft rond de niquist frequentie (wat wel netjes is om aliasing te voorkomen), en bij de lagere frequenties kan het signaal niet nauwkeurig genoeg vastgesteld worden om er iets echt zinnigs over te kunnen zeggen (wiskunde). Dat zou iets beter kunnen als ik de sample met de schuivende frequentie langer had gemaakt, maar dat gaat exponentieel, en bij een bepaalde lengte moet je er een punt achter zetten. de sample zoals hij nu is is in ieder geval voldoende om het frequentiegebied waarin zich de vervorming van de samples van Fuse zich bevinden te kunnen onderzoeken.

Nog even over het geheel van deze thread: ik hoop dat het voor iedereen duidelijk is dat we het hier hebben over een enkele gebruiker die een vervorming in zijn digitale signaalpad heeft.
We hebben het hier niet meer over vervorming die SoundBlasters aan signalen zouden geven.

De conclusie is: de naam van de thread impliceert dat de geluidskwaliteit van de Audigy er slecht is, maar bij nader onderzoek bleek dat PEBKAC.

Ironisch genoeg kan degene die het hardste roept dat de Audigy troep is niet eens een van de meest simpele operaties met dat apparaat zonder fouten uitvoeren: het maken van een digitale opname.
Wat mij nog meer tegen valt is dat op een paar mensen na de meeste mensen de conclusies direct overnemen zonder zelf na te denken of te onderzoeken, terwijl er overduidelijke simpele fouten in de tests zaten die precies de oorzaak van het probleem waren. Het is frappant.
Iedereen die aan de hand van deze thread riep dat de Audigy troep is bleek achteraf een noob te zijn die ergens de klok heeft horen luiden.

Fuse, ik ben benieuwd naar de opnames, want aan de hand daarvan kan ik denk ik wel vaststellen wat je verkeerd doet.
Resultaat ook graag als .wav aanleveren.

Wouter.

Attachments

• test.wav
    773 KB · Bekeken: 126
Bericht door een moderator:
er zijn door mij een paar posts verwijderd die niet bijdragen aan een normale discussie. Ik wilde de thread nog niet sluiten omdat hij niet volstaat met onzin. Probeer dat a.u.b. zo te houden, en ook graag netjes met elkaar omgaan hier

Back