Zelf maken van een studiomeubel

Steven V

Ouwe rot
Ik had graag zelf een studiomeubel gemaakt (eigenlijk niet meer dan een werkblad met een cable tray achteraan plus aan de zijkant ruimte voor rackunits).

Ik vroeg me af welk soort hout ik hiervoor het best zou gebruiken.

-MDF
-Bureau tablet voor de bovenkant (wat dan te gebruiken voor de zijkanten (poten)?).
-Multiplex
-Meubelpaneel (spaanderplaat dus -> wordt vaak gebruikt bij goedkopere bureau meubelen dacht ik)

Ik zie graag een "naturel" meubel -> liever een hout-look dan een geschilderd meubel.

Spreekt vanzelf dat het hout stevig moet zijn, het mag niet gemakkelijk doorbuigen bijvoorbeeld. Het bovenblad van het meubel wordt 150 x 80 cm of 150 x 60 cm.

Wie kan mij wat tips geven? Alvast bedankt.

Naast dit meubel zou ik ook nog een dj-meubel maken, wie tips heeft daarover heeft (welk soort hout te gebruiken etc.), ik zou ze graag horen.

Het mooiste is berken multiplex van 18 mm dik. Als je dan langs de randen nog een strook aan de onderkant plakt. wordt je blad erg stevig. Bovendien staat een rand van 36 mm veel stoerder dan een dun plankje. Goed glad afwerken, beitsen in de kleur die jij wilt en daarna een paar lagen lak erover, wordt het een superglad en mooi blad met houtnerf.
Neem wel berken multiplex, is wel duurder, maar gewoon multiplex is niet zo mooi af te werken aan de zijkanten.

MDF kan ook, is makkelijk te verwerken, maar geen houtnerf. Bovendien is het zwak, snel dutten in je buroblad.

Kant klaar kan ook, maar is erg duur en je bent dan aan bepaalde maten gebonden.

Spaanplaat kan, maar verwerkt niet zo mooi. Ook geen hout-look.

Een laatste optie is, als je tenminste voor 60 cm breed gaat, om te kijken naar vensterbanken. Deze zijn vaak stevig, hebben een mooie rand aan de voorkant en zijn heel mooi afgewerkt.

Succes.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
MDF kan ook, is makkelijk te verwerken, maar geen houtnerf. Bovendien is het zwak, snel dutten in je buroblad.

Ik vraag me af wat je onder zwak verstaat?

En dutten in het blad.. ik moet met een goeie hamer komen wil ik deuken in het blad slaan..

Ik heb hier een MDF blad 210cm bij 90cm x 22mm dik..

Aan de onderkant heb ik aan de "ongeveer" voor en achterkant 2 stroken in de totale lengte verlijmd met tig schroeven.

Stroken zijn ongeveer 12cm breed en ook 22mm dik..

Op de stroken heb ik weer de poten gemonteerd deze zijn 70mm in doorsnede.. waarvan ik er 2 aan elke kant heb gemonteerd en 1 in het midden achter...

Ik kan er gewoon opstaan zonder dat ie doorbuigt..

P1010465.JPG

Bedankt al voor jullie bijdragen. It's a help :)

Ik heb al eens een flightcase gemaakt met multiplex (was wel geen berken maar meranti), en het viel me op dat dit graag splintert. Ik weet niet of dit ook zo is bij het dikkere multiplex?

Wie nog tips heeft, graag.

jow, ik heb pas zoiets gemaakt.
ben naar de gamma gegaan om te kijken wat de beschikbare maten meubelplaten (beuken printje op geperst hout)
Toen heb ik ff wat tekeningetjes gemaakt van wat ik precies wilde. en omdat ik weet dat ik slecht ben in rechtzagen en omdat je met een gewone zaag het bovenlaagje van zo'n meubelplaat kunt beschadigen (brokkellig als je gaat zagen!)
heb ik toen besloten om maten te kiezen met alleen maar rechte lijnen...

vervolgens ben ik met mijn tekeningetjes naar de gamma terug gegaan en heb ik hen mijn maten laten zagen op de zaagmachine (erg goedkoop, altijd recht en geen beschadiging bij het zagen!) de platen waren aan de voorzijde al rond afgewerkt dus dat was gemakkelijk. de zaagvlakken waren uiteraard niet afgewerkt. dus de zichtbare zaagvlakken nadat het meubel in elkaar was gezet heb ik afgewerkt met zo'n plakstrip/opstrijkstrip van een zelfde kleur/houtprintje en het is echt perfect geworden. op die manier kun je ook heel gemakkelijk je 19" rekspace bouwen. tip! het lijkt mij het gemakkelijkst als je je rackspace boxjes gewoon als standalone maakt ! dus losse boxjes die je gemakkelijk kunt verplaatsen ! mocht je over gaan op een bredere mixer of wat dan ook kun je ze namelijk nog opzij zetten o.i.d.

Origineel geplaatst door Mstudio1
jow, ik heb pas zoiets gemaakt.
tip! het lijkt mij het gemakkelijkst als je je rackspace boxjes gewoon als standalone maakt ! dus losse boxjes die je gemakkelijk kunt verplaatsen ! mocht je over gaan op een bredere mixer of wat dan ook kun je ze namelijk nog opzij zetten o.i.d.

Ja dat was ik al van plan, om dezelfde reden.

Zaagwerk ga ik laten doen door de houthandel; heb dat toen ik mijn flightcase gebouwd heb ook laten doen en klopte perfect.

Bedankt voor de bijdragen jongens!

Wie nog wat te zeggen heeft, graag.

Ik geloof dat ik voor al dat hout incl kastjes die tevens ook los staan, ehh 60euro kwijt was..

Poten waren wel iets prijziger.. geloof 12euro p/s

60 Euro... Ik had op 250 per meubel gerekend... Des te beter :)

Nu ik ga multiplex nemen (18mm dik), is wel een stukje duurder dan MDF maar ik heb het ervoor over.

Een nieuwe vraag stak zijn kop op gisteravond; eerst meubel maken en daarna beitsen, dan lakken.... Of eerst beitsen en lakken, daarna bouwen?

Ik zou eerst alle delen, beitsen en in de lak zetten.. en dan pas in elkaar zetten..

Goed nog enkele kleine vraagjes die ten berge rijzen:

- Welke verbinding zou ik het best gebruiken? Ik had gedacht aan een deuvelverbinding (van die stokjes), omdat, als ik een inkeping in een plank zou maken, het hout (waarschijnlijk) zou gaan splinteren, het gaat immers om multiplex.

- Mag een lijmverbinding voordien gebeitst en / of gelakt worden? Lijkt me eerder niet maar ik vraag het toch effe voor de zekerheid.

Back