Acht sporen tegelijk opnemen op PIII?

Behaviours

Ingeburgerd
(Na het doorzoeken van het archief) Zit ik toch met een paar vraagjes over het gebruik van multi in/out geluidskaarten.

Ik wil met een bandje een demo in eigen beheer gaan opnemen en wil daarom zo'n multi I/O kaart aanschaffen. De Terractec Phase 88 ziet er erg aantrekkelijk uit en ik ben eigenlijk van plan 'm aan te schaffen. Ik wil 8 sporen simultaan opnemen, onze nummers duren maximaal 6 minuten.

Maar ik vraag me af of mijn PIII 733 Mhz, 512 MB RAM onder WinXP dit gaat trekken. Ik ben erg bang dat ik zo'n geluidskaart koop en achteraf ontdek dat ik bijvoorbeeld maar 2 minuten kan opnemen en dat mijn computer dan gaat haperen. Volgens de site van Terratec zou je voldoende hebben aan een PII 450 Mhz? Dat kan toch niet?

Monitoren zou ik doen voordat ik de sporen mijn computer instuur, dus ik zou wel de latency erg hoog kunnen zetten, wat de kans op haperingen aanzienlijk kleiner zou maken..

Zou ik dit kunnen testen door nu al in mijn software (Orion Platinum) 8 sporen tegelijk op record te zetten en gewoon een paar minuten ''niks'' te laten opnemen ? Of is dat geen goede test omdat er geen audio binnenkomt en er feitelijk geen data opgeslagen wordt?

Heeft iemand ervaring met het opnemen op deze manier met een vergelijkbaar systeem, het liefst op een Phase 88? Hoe betrouwbaar werkt dit?

Alvast grote dank! :mega:

Zou geen probleem moeten zijn.

Let wel even of je harde schijf in orde is. Gedefragmenteerd en snel genoeg. (UDMA4/5/6)

Ah, dat is simpel maar duidelijk. :) De specs van mijn HD zou ik even moeten opzoeken.. Het zou wel top zijn als het zou werken! :P Meer ervaringen of gaat dit gewoon 100% werken?

Origineel geplaatst door Behaviours
Ah, dat is simpel maar duidelijk. :) De specs van mijn HD zou ik even moeten opzoeken.. Het zou wel top zijn als het zou werken! :P Meer ervaringen of gaat dit gewoon 100% werken?

dat laatste.... ;)

Heb hier een PIII 533 met 256Mb en werk vaak met zo'n 30 tracks @3-6ms.
Dus acht zal wel moeten lukken.

Ik heb zelf jaren een PII 400Mhz gehad. Daarin zat een 20Gb harde schijf die op 7200 toeren draaide en werd aangestuurd met ATA66. Niet echt vette specs dus....

Maar kon met gemak 16 sporen tegelijkertijd opnemen (ik had een Sonorus Studi/o 16 in/out kaart).
Verder kon ik tot engeveer 35 sporen tegelijkertijd weergeven zonder problemen.

Ik draaide overigens wel Windows 98 en geen XP.

Voordat ik die Sonorus Studi/o had gebruikt ik een EWS88mt van Terratec. Daarmee kon ik natuurlijk ook gewoon 8 sporen tegelijkertijd opnemen..

Ha allen, bedankt voor de reacties! Ik hield het niet meer en heb zojuist de Phase 88 gekocht. :{ Nu nog een nieuwe harddisk en wat geheugen en ik kan los! Als het allemaal een beetje naar behoren draait, post ik hier mijn ervaringen.. Maar als ik jullie reacties lees, gaat dat zeker goed komen!

Dank,
Michiel

Moet zeker lukken, ik heb precies hetzelfde gedaan met een pc met exact dezelfde spec's > geen probleem

tip: een goede gesloten koptelefoon is geen luxe bij het opnemen. Dus je kan nog wel praten met de band, ondertussen luisteren naar de mix, en je spaart je oren een beetje. Ik had toen de sennheiser hd-25 gebruikt

Zo, de HD zit er in en de Phase 88 ook :). Ik had het verkeerde geheugen voor mijn PC gekocht (DDR ipv SDRAM), maar dat ga ik inruilen).

Helaas geven de bijgeleverde drivers van Terratec een AsioBuffer error in Orion Platinum, dat moet ik nog even uitzoeken. Met de standaard DirectX drivers werkt het gelukkig ook redelijk goed. Ik neem inderdaad probleemloos acht kanalen tegelijk. Ik ga geen software-FX gebruiken tijdens het opnemen en ook niet voor monitoring (alleen de input volumes) dus daar heb ik wel vertrouwen in.

En een koptelefoon ga ik zeker ook nog aanschaffen, vrij belangrijk :) Donderdag ga ik 'm proberen in onze oefenruimte (gelukkig oefenen wij in een soort 'studio' met twee afschermde geisoleerde ruimtes).. Binnenkort horen jullie ook wel wat ik heb opgenomen ((dub)reggae!)

Groet,
Michiel

Een dode draad, maar ik post toch nog even voor het geval dat iemand dit in het archief zoekt. Ik heb dus mijn pc meegenomen naar de oefenruimte. Wel een gesleep, maar de moeite waard! Het opnemen ging echt vlekkeloos. Ik heb 10 nummers opgenomen, met 8 sporen per opname. Geen enkel klikje of hapering! Perfecte kwaliteit, al moet ik zeggen dat ik het alleen kan vergelijken met mijn oude SBlive..
Ik ben echt superblij met mijn Phase 88, werkt dus perfect op mijn PIII.. Bijgevoegd heb ik een kort mp3-tje... Het zijn de eerste opnames, dus het wordt nog beter :)

Nogmaals dank allen!

Yeah! dat klinkt leuk man. ghehe lekker :mexico:
Er mag nog idd wel wat met de zang gebeuren. (gated reverb of iets dergelijks)

Bijgevoegd heb ik een kort mp3-tje... Het zijn de eerste opnames, dus het wordt nog beter :)

Lekker zeg...... onder welke bandnaam treden jullie op?
Dit zou niet slecht staan op het plaatselijke reggae feestje.... zoeken jullie nog optredens?

Ha, bedankt voor de positieve reacties. Ons bandje heet I-Wah. We hebben vorig jaar wel een aantal optredens gedaan, voornamelijk in omgeving Zwolle. We gaan dus volgende week die demo opnemen en dan vanaf mei hopelijk zoveel mogelijk optreden, er staat er in ieder geval 1 gepland. Dus Dob, als je ergens een reggaefeestje hebt of weet, ik houd ons aanbevolen :) De dubmix heb ik op dit fragementje thuis gedaan, maar normaal gesproken doe ik dat live..

Als de demo af is zetten we uiteraard ook een website onlne met mp3'tjes..

Ik zou bijna vergeten dat ik hier op een synthforum zit, maar onze toetsenist gebuikt een Roland synth :)

Ik zou bijna vergeten dat ik hier op een synthforum zit, maar onze toetsenist gebuikt een Roland synth :)

8o)

Dus Dob, als je ergens een reggaefeestje hebt of weet, ik houd ons aanbevolen :) De dubmix heb ik op dit fragementje thuis gedaan, maar normaal gesproken doe ik dat live..

Daarom, als je dat live doet dan denk ik dat mensen dat heel goed kunnen waarderen. Als de demo af is moet je maar ff gillen, dan geef ik je het adres waar je 'm heen kan zenden.

Ok, doe ik zeker :)

Leuke opname man. Lekkere reggae muziek, kun je zeker wel optredens mee krijgen. Ik ga zelf ook een terratec kaart kopen met 8 ins en outs, namelijk de Terratec EWS88MT. Kent één van jullie deze kaart? En zo ja goeie ervaringen?

Back