Voorbeelden nieuwe analoge synths?

Origineel geplaatst door sander
Ja, dat gaat harstikke veel kosten allemaal om weer complete analoge synths te maken.
En beter worden ze toch niet. Nee er zijn toch nog zat 808's, dus al zou de jouwe op 1 of
ander vage manier zo verrot zijn dat ie niet meer gerepareerd kan worden, dan koop je gewoon een andere.

Beter worden ze niet? Ik kan wel wat dingen verzinnen die ze kunnen verbeteren. Bv. volledige midi controle, wat minder ruis enz... Hun naam kunnen ze alleen maar verbeteren in de dance-wereld denk ik...

Origineel geplaatst door stekke
neen, een DCO is niet analoog.

Stom purisme. DCO betekent gewoon Digital Controlled Oscillator, dat heeft nog niet te zeggen dat het een digitaal opgewekte oscillator is. Het is gewoon een oscillator die met een microprocessor in tune wordt gehouden. Als de aanwezigheid van een microchip als 'niet analoog' wordt gezien, dan kun je aardig wat synths, incluis de prophet 5 en jupiter 8, als niet analoog beschouwen want die hadden ook chips aan boord om patches op te slaan.

edit: woops, had niet gezien dat er na pagina 1 nog een pagina 2 kwam met een hele discussie...

Origineel geplaatst door Nightstorm
mijn mks-50 heeft dco's en analoge filters, ik dacht dat 't daarom geen 100% analoge synth was maar een hybride synth?

Volgens mij is een synth hybride wanneer digitale techniek en analoge techniek bij elkaar wordt gebruikt. Bijvoorbeeld de DW8000 zou je als hybride kunnen zien, die heeft digitaal opgewekte waveforms (dus geen heuse oscillators) maar verder wel een analoog pad. Ofzoiets... :confused:

Origineel geplaatst door stekke
Even een uitzondering die de regel maakt : de Ensoniq ESQ-M die een DCO synth is, maar met een analoog geluidspad, beschreven in de klassieke literatuur als een digitale synth. M.a.w. niet elke DCO synth is een analoge synth.

Lijkt me lastig werken met je hoofd in je anus, maar dat terzijde:

Wat is er niet analoog aan het geluidspad van een Juno? Tenslotte is de oscillator slechts digitaal aangestuurd, maar zo gauw er van geluid sprake is analoog.

Origineel geplaatst door Chinetti
...Als de aanwezigheid van een microchip als 'niet analoog' wordt gezien, dan kun je aardig wat synths, incluis de prophet 5 en jupiter 8, als niet analoog beschouwen want die hadden ook chips aan boord om patches op te slaan...

Sterker nog, De VCO's en de filters van die bakken zijn ook gewoon chips. Een chip is niet per definitie digitaal.

Denk ook maar aan de SID van de Commodore 64. Een complete analoge synthesizer op een chip.

Wat een gedoe zeg allemaal.

Digitaal, analoog, hybride. Als het goed klinkt dan IS het goed.

D'r komt zat nieuw analoog / vintage (achtig) spul uit.

En ouwe klassiekers worden ook weer nagemaakt dus.

En als je nu een nieuwe memorymoog of een een 808 zou kunnen kopen dan zou die minstens het dubbele van de marktprijs van de 2e hands versies kopen.

En ik vind die nieuwere analoge en hybride synths 100x interessanter dan dat standaard oude spul. Of er nog vette VCO's in zitten of niet.

Origineel geplaatst door Sly Dog
Dave Smith Evolver....is die ook niet analoog?
Damn, je was me net iets te snel af met olie op het vuur te gooien... :duivels:

Ben het 100% met Fuse eens.

Enne, om eens een keer on-topic te blijven.. Op o.a. Vintagesynth.com staan er wel een aantal. (veel zijn er inmiddels al genoemd..)

Ik ben echt heel happy met m'n Vermona Perfourmer
Heb er gekleurde knoppen opgezet die de bediening makkelijk(er) maken
Je kunt 'm ook met cv/gate per voice laten maken dan past ie ook naadloos in een non-midi setup

enige gebrekje is geen PWM (maar dat had de minimoog ook niet)

Origineel geplaatst door Boost303
.......

Vermona heeft ook wat geinige 'nieuwe' analoge synths geproduceerd de laatste jaren

Attachments

• vermona.jpg
    vermona.jpg
    42,9 KB · Bekeken: 71
Origineel geplaatst door fuse
En ik vind die nieuwere analoge en hybride synths 100x interessanter dan dat standaard oude spul.

Echt waar? Da's veel hoor, 100 keer!

Kunnen we het er niet beter op houden dat er vroeger interessante dingen zijn gemaakt die nog steeds interessant zijn en dat er nu ook nog interessante dingen worden gemaakt (die soms heel erg leunen op die oude zooi, macbeth se en zo, en soms helemaal niet).

persoonlijk vind ik bv de minimoog, die ik gelukkig weer heb, veel leuker dan de macbeth en de se-1x die ik even had, om van de nordlead, prophecy etc nog maar te zwijgen.
maar daarmee zijn de nordlead prophecy macbeth etc etc etc nog geen oninteressante rommel.

en hoewel de minimoog misschien rechttoe rechtaan is, kan ik je verzekeren dat-ie zelfs na een hele tijd nog steeds interessant is, misschien ben ik een langzame leerling, maar ik haal er nog steeds mooie nieuwe geluiden uit door de knoppen wat te veranderen. en eerlijk gezegd heb ik wel nieuwe interessante synths gehad, met veel veel meer mogelijkheden, die toch vaak na een tijdje allemaal op ongeveer hetzelfde saaie geluid uitkwamen.
wat een gelul hè?!

Re: Voorbeelden nieuwe analoge synths?

Origineel geplaatst door Bass
En kun je voor iets van 400 Euro al zo'n ding aanschaffen ??

Voor 400€ kan je het in ieder geval wel DIY-en...

Back