tegelijkertijd gebruiken van klavier + controllerfuncties op Korg midikontrol

matoi

boogie wonderblend
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Korg midikontrol. Ik weet echter (voorlopig nog) niks van Midi (en dan bedoel ik Echt niks...) en krijg het om een of andere reden niet voor elkaar om tijdens het gebruik van reason 2.5 zowel het klavier als de controllerknoppen, sliders, joystick e.d. tegelijkertijd te gebruiken. De knoppen werken namelijk alleen als ik 'port A' gebruik en het klavier werkt alleen als ik port B gebruik. Is dit normaal en zo nee, hoe los ik dit probleem op? Alvast bedankt..

groeten Matoi

Ja, da's net zoiets als een Porsche kopen zonder te weten hoe je moet rijden, maar ja, je moet ergens beginnen, nietwaar?

Ik denk dat je binnen reason e.e.a. aan midicontrollers moet activeren, hieraan een bepaald nummer (bij midi gaat het allemaal van 0 tot 127, uitzonderingen daar gelaten) hangen dat overeenkomt met het controllernummer dat de Korg verzendt, zodat Korg en Reason elkaar begrijpen. Dit moet je waarschijnlijk doen voor elke parameter die je wilt aansturen.
Die controllerboodschappen in midi worden ook wel Continuous Controllers of CC's genoemd.

Ik gebruik geen reason dus het naadje van de kous kan ik je niet verklappen, maar het geeft een indruk van het karweitje dat je te wachten staat...

succes:okdan:

Re: tegelijkertijd gebruiken van klavier + controllerfuncties op Korg midikontrol

Re: tegelijkertijd gebruiken van klavier + controllerfuncties op Korg midikontrol

Origineel geplaatst door matoi
De knoppen werken namelijk alleen als ik 'port A' gebruik en het klavier werkt alleen als ik port B gebruik.

Wat bedoel je hier precies mee ? Bedoel je met ports verschillende midi-uitgangen ?
Als dit het geval is, en je korg stuurt alleen via midi-uit 1 controller-data uit en via midi-uit 2 note-on/off data, moet je
misschien aan een midi-merger (bakje dat midi-signalen samenvoegt).

Als het hier gaat om midi-kanalen, moet je reason zo instellen dat de 2 "verschillende" data op hetzelfde kanaal ontvangen wordt (even ervan uitgaande dat dat kan, ik ken reason ook niet).

als ik me niet vergis kan je in reason gewoon een specifieke midi port instellen voor het control gedeelte van de sequencer...

Bedankt voor jullie reacties!

Aan falafelbiels: Wanneer ik de instellingen van reason zo zet dat ik het klavier kan bespelen (als ik aangeef dat de midisignalen naar port B moeten gaan is de interpretatie hiervan, denk ik) geeft reason wanneer ik de controllerknoppen beweeg niet eens aan dat ie midi ontvangt. Als ik de midisignalen naar port A laat gaan, kan ik al wel parameters in reason toewijzen aan knoppen op mn controller. Dus waar jij het over hebt is het probleem niet volgens mij.

Aan gemmetje: Het gaat volgens mij om midi-kanalen, maar ik krijg reason dus niet zo ver dat de 2 "verschillende" data op hetzelfde kanaal ontvangen worden zoals jij zegt. Misschien is het probleem i.d.d. dat dat niet kan.

Aan olafmol: Volgens jou kan je dus in reason een specifieke port instellen voor de controller functies van m'n controller naast een port voor m'n klavier en moet het dus geen probleem zijn. Kan je me misschien vertellen waar dat kan en welke port dat dan moet zijn. Ik kan volgens mij bij 'preferences' slechts 1 port tegelijkertijd gebruiken, ofwel port a, ofwel port b ofwel port midi in (als ik me niet vergis, ik zit nu niet bij m'n compu).

Alvast bedankt,

groeten Matoi

ik heb hier toevallig een microkontrol in de studio staan, dus ff gechecked met reason.......tis heel simpel: de microkontrol heeft 2 midi ports via USB, A en B...je kan zelf instellen welke onderdelen van de microkontrol over welke port gaan, dus bv de drumpads en keys over A, en de sliders en draaiknopjes over B.....maar dat is dus compleet vrij in te stellen....

staat allemaal trouwens in de handleiding, ik zou je aanraden om die ff door te lezen...... en de software te installeren zodat je aanpassingen makkelijk via de computer ipv de microkontrol zelf kan doen....je moet dan dus de reason template zo aanpassen dat bij jou alles over port A (of B) gaat...zo kan je gelijk de keys en de rest over 1 midi port knallen....isse simpel

olafmol,

Ik had min of meer geen hoop meer op reacties op m'n vervolgvraag en heb daarom het forum een tijdje niet meer gecheckt. Vandaar nu pas mijn reactie op jouw antwoord.

Ik ben ondertussen zelf weer gaan zoeken en vond uiteindeljik eigenhandig de oplossing. Het probleem was dat ik de 'scene' reason had geselecteerd ipv de scene dr-rex of mahlstom. In de scene reason had ik de beschreven problemen maar in de mahlstrom en dr rex scene was het probleem oppeens opgelost. Ik gebruik nu port a en kan zowel klavier als pads, controllers..kortom alles gebruiken... Het probleem was inderdaad heel simpel...toch zeker bedankt voor je reactie,

groeten matoi

ps ik gebruik de software nu trouwens ook en wordt alsmaar blijer met mn microkontrol!

olafmol,

Ik had min of meer geen hoop meer op reacties op m'n vervolgvraag en heb daarom het forum een tijdje niet meer gecheckt. Vandaar nu pas mijn reactie op jouw antwoord.

Ik ben ondertussen zelf weer gaan zoeken en vond uiteindeljik eigenhandig de oplossing. Het probleem was dat ik de 'scene' reason had geselecteerd ipv de scene dr-rex of mahlstom. In de scene reason had ik de beschreven problemen maar in de mahlstrom en dr rex scene was het probleem oppeens opgelost. Ik gebruik nu port a en kan zowel klavier als pads, controllers..kortom alles gebruiken... Het probleem was inderdaad heel simpel...toch zeker bedankt voor je reactie,

groeten matoi

ps ik gebruik de software nu trouwens ook en wordt alsmaar blijer met mn microkontrol!

ik neem aan dat je er nu ook achter bent dat je de scene's zelf kan editten? zowel vanaf de microkontrol zelf als via de editor software..zo kan je bv de reason-scene ook zo aanpassen dat je daar ook alle onderdelen via port a (of b) kunt gebruiken...

Jaja ...ik begrijp het. Ik heb de boel nu iig zo ingesteld dat de verschillende reason apparaten nu allemaal hun eigen scene hebben...daar hoefde ik niet eens voor te editten. Dat was 1 druk op de knop in dat librarian programma...beter! Ik zal idd eens de handleiding wat beter doorspitten en het librarian programma wat beter bekijken..het lijkt een erg handig programma

matoi

ps (computerfabeetvraagje) wat zou het nut zijn van alle klavier/contollerfuncties op port B of A zetten, hou je dan 'ruimte' over voor andere midi apparaten?

ps (computerfabeetvraagje) wat zou het nut zijn van alle klavier/contollerfuncties op port B of A zetten, hou je dan 'ruimte' over voor andere midi apparaten?

denk dat je dan makkkelijker verschillende software-en hardware-applicaties tegelijk kunt bedienen, plus evt. bandbreedte die dan dubbel is

h eolaf

heb je 'm al redelijk door?

ik wil midi tracks muten vanaf de microkontrol in cubase sx2

enig idee?

:)

Back