Hoe geluiden laden??

Yoshimura

Ingeburgerd
Hoi, een paar vraagjes (ben nog nat achter mijn oren :))

Ik heb een S3000XL. Op de PC heb ik een leuk WAVje. Hoe krijg ik die via een diskette ingeladen in mijn sampler? Wat voor programmatje heb ik nodig om een sampeltje in het goede formaat te krijgen (en wat is dit formaat) en hoe formatteer ik een diskette voor Akai??

Ik weet het, misschien domme vragen, maar ik heb die samler nu voor het eerst in mijn handen.

M.v.g. Gilles

Ik heb de z4 en ik laad mn samples in met aksys, te downloaden op de site van akai(akai-professional).

zo...

zo...

ik gooi die samples heen en weer via MIDI...met WaveLab 4.0 (of Recycle 2.0 als je loops direct als program wilt overzetten) superhandig.... maar dan moet je het laatste OS (2.00) gebruiken en dat kan best een toer zijn...
ik ben er een tijdje terug een dag en een nacht mee bezig geweest, maar het was de moeite...

ik heb enkele zaken al een beetje gedocumenteerd, dus zal ik het ff copy/pasten -->>

ik hoop dat je een oude PC hebt....een pentium I ofzo...

lees dit eerst voor die samples:
http://www.mda-vst.com/akai/index.htm

De volgende tekst gaat over het inladen van het laatst beschikbare OS van AKAI
(http://www.akaipro.com/int/download/archive_os.html -> S3000XL)

Zit er een floppy in de AKAI?
Dan moet het lukken; geen flop? Helaas...

Heb je 'n harddisk en/of floppy aan/in je sampler? Mooi. Je kunt het OS dan op de floppy zetten en dit laten booten als je de sampler aanzet. In het geval van een HD: deze moet SCSI-id 5 hebben, daarna kun je het OS op het eerste volume van de HD zetten (disk>save>operating system), je sampler zal het OS dan daarvan laden, zodra je 'm aanzet.

Probleem: je hebt het OS nog niet kunnen uitpakken/runnen etc.

De kloe is dat je een oude PC met een oude floppydrive moet hebben voor dit klusje. Een Pentium I - 200 Mhz. Uit die tijd zo'n beetje. Veel moderne floppy-drives -dan wel i.c.m. windows XP- kunnen niet schrijven op de manier die de AKAI-disk verwacht. (vast een 16bits/32bits verhaal)

als je nog ergens een oude PC hebt kun je dit vrij makkelijk doen... Nogmaals: Nieuwe PC's doen het vaker niet dan wel...
-Zet het gedownloade bestandje op een geformatteerde DOS-flop (met een moderne pc)
-copieer het vervolgens van die flop naar de hd van de antieke pc
-stop een nieuwe, lege flop in de drive
-start het bestandje vanuit dos (misschien ook windows95)
- de flop wordt nu geformatteerd en beschreven in het akai-formaat en met het OS2.00 !!
- stop m in je sampler en zet m aan...

succes....

voor specifieke vragen mag je ook wel pm'en

Laatst gewijzigd:
Back