Mid / Main field monitors

mischa

Ouwe rot
Hi .

Ik ben voormijzelf een paar speakers aan het bouwen die een stuk verder gaan dan de bekende near/mid fields uiteraard active met alleen maar top componenten . Op de hele speaker markt zie je een enrome kloof tussen near en main field monitors. voor een leuke active nearfield setje betaal je 2000 plus en de mains zijn al snel over de 20 000 per set .

Ik ben al begonnen met bouwen en zal deze tread gebruiken om jullie op de hoogte te houden van alle details en gebruikte componenten .

even een korte omschrijving .

kast volume : 130 liter bruto
sinus vermogen : 300 watt ( echte watts
freq berijk : 25 t.m 20.000
versterkers : 4 verserkers 180 wat voor laag 120 wat laag/mid 120 watt mid 120 watt hoog
filter : active 4th order filter alles instelbaar
kast materiaal : zwart mdf. ook de kern .
bass refl : 10 cm bass poort
speakers : 2*25 cm woofers 17 cm (laag mid) 12 cm soft dome (mid) 1 inch softdome (hoog). ( 4 weg systeem )

doel :

een speaker die voor near mid en mainfield toepasingen te gebruiken is ( speciale formgeving )
een speaker die zonder sub een bass maakt die staat als een huis
een speaker die kwa stereo image tot de top behoord
een speaker die niet meer gaat kosten dan 2 genelec nearfield monitors ( active )

de bouw zal ongeveer 3 maanden in beslag nemen . Dit komt vooral door de tijd die er nodig is om de behuizing te maken en de versterkers te bouwen

Ik heb nu al medelijden met je buren. Ook al woon je in een vrijstaand huis. :D

het gaat niet om het vermogen . met veel membraam oppervlakte kun je juist zachter draaie omdat er meer lucht in beweging is . het word een modulair systeem er zit een ruimte in waar een passive of active filter in kan . de passive versie kan dus altijd uitgebreid worden

Ben net klaar met de kosten berekeningen .

passive 2250 set
active module met passive filter 3000 set
active ( 4 versterkers per speaker en digitale x-over ) 4000 set

ondertussen zijn er 2 extra hoog units ook te gebruiken ( passive filter aangepast )

te weten :

San speak 2906 revelator zit onder andere in :
http://www.transaudiogroup.com/atc/atc-3wayF.shtml

en de Dynaudio esotec D-260 word gebruikt in de bm15
Dynaudio esotar T330D word gebruikt in de m3

Ziet er allemaal veelbelovend uit, alleem MDF? Krijg daar niet zo'n goed gevoel bij. Zou liever voor berken multiplex gaan en dan afwerken met een mooi laagje fineer.

Ik ben zeeeer geïnteresseerd !

Dit lijken me fijne speakers voor op het wat kleinere podium en in de repetitieruimte.

Origineel geplaatst door gemmetje
Ik ben zeeeer geïnteresseerd !

Dit lijken me fijne speakers voor op het wat kleinere podium en in de repetitieruimte.

Ik weet niet of je je dure handgemaakte studiomonitor nu echt op het podium wilt gebruiken... Lijkt mij niet iig.

Anyways, over dat MDF, ik lig daar niet zo wakker over. Als je dat goed verwerkt is dat een veel "doder" materiaal dan multiplex. Welke monitor is tegenwoordig niet van MDF?

Go Mischa, go Mischa...
(hehe, gister 1,5 uur lang naar een chearleaderfilm zitten kijken... 1,5 uur lang Kirsten Dunst aan het chearleaden... De tering, overload!

Origineel geplaatst door n0_key
Ik weet niet of je je dure handgemaakte studiomonitor nu echt op het podium wilt gebruiken... Lijkt mij niet iig.

nou......zo duur vind ik ze eigenlijk niet......vooral niet in vergelijking met de set die we nu gebruiken: dynacord amp &
behringer speakers (deze speakers zijn echt niet van hoge kwaliteit), die set was nieuw echt niet schokkend goedkoper ofzo.

heb hier alvast een met de hand getekende krappel van het model van de speakers

waarom deze form ???

door driehoek form veel minder staande golven in de kast ( is van binnen zeer goed verstevigd )

linker en rechter uitvoering

druk ze tegen de muur en je heb een gesloten accoustic vlak net als main field monitors

bouw ze in een muur alleen de driehoek in de muur

draai ze een slag en je heb omhoog gerichte podium monitor

bouw ze aan beugels aan het plafond ( zowel in de breedte als lengte )

onderkant heeft 3 m10 moeren ingebouwd zokun je heel gemakelijk vrijstaand maken of nog iets hoger zetten

de diepte aan de voorkant schuin geplaatst tegen de muur is 60 cm hij neemt dus erg weinig ruimte in beslag

//door hoog / mid/ laag mid onder elkaar te zetten heb je ook op korste afstanden straal gedrag van nearfields

deze form kan zn reflex pijp op verschillende plekken hebben , zowel in het kleine schuine vlak grote schuine vlak als voorkant ( voor de vesrchillende inbouw manieren )

aan de onderkant zit een ruimte met deksel waar het passive filter of active versterker ingebouwd kan worden
( met 2 19 inch active filter modules extern )

..

Attachments

• krabbel.jpg
    krabbel.jpg
    14,4 KB · Bekeken: 194
hier een model die dezelfde standaard speakers gebruikt .

wat je niet vaak ziet is een dome midden toner ( ideaal rondstraal gedrag )

Attachments

• units.jpg
    units.jpg
    10,1 KB · Bekeken: 205
ik kom nog even trug op het podium gebruik . in dat geval zou ik gewoon pa gebruiken met roosters erop . deze speakers zijn bedoeld om zo kleurloos als mogelijk een breed beeld neer te zetten die in de meeste situaties het gebrek van nearfields opvult

Wat een termen allemaal zeg... :confused: wat is 'ideaal rondstraal gedrag' om er maar 1 te noemen?
dus ze klinken goed :D Volgens mij snapt meer dan de helft van het forum geen snars van wat je hier zojuist aanbiedt..

Hoeveel ben je van plan er te maken? Lijkt me best een flinke klus

rondstraal gedrag .. de naam verteld genoeg . de uitstralings hoek van een speaker . bij een groot uitstralings hoek heb je een groot zweet spot ( gebied waarin je kunt werken )

binnen kort is de 1e set klaar niet van zwart mdf maar gewoon ( zwart mdf is gewoon te duur om voor het testen de bass reflex poorten op verschillende plekken te proberen ) . met dit model kan ik dan testen en een paar ideeen uitproberen . Als hij hlemaal af is bestel ik hout voor een aantal setjes deze kunnen binnen een week klaar zijn als het leveren van units en filter componenten geen probleem is .

van het 1e model wat helemaal klaar is zal ik hi resolution fotoos maken zodat je al kunt zien dat de afwerking etc hoogwaardig is en geen hobby plankjes frutsel is .

Origineel geplaatst door Sander02
Wat een termen allemaal zeg... :confused: wat is 'ideaal rondstraal gedrag' om er maar 1 te noemen?
dus ze klinken goed :D Volgens mij snapt meer dan de helft van het forum geen snars van wat je hier zojuist aanbiedt..

Hoeveel ben je van plan er te maken? Lijkt me best een flinke klus

Als je Mischa hoort praten valt ook onmiddelijk het rondstralen van zn stem op8)
Hij is koestisch niet verantwoord, we kunnen dan ook zeggen dat Mischa ronduit A-koestisch is.

Mischa, die versterker heet KME.
Was ik effe vergeten te vertellen.

ok cool zal even kijken of die versterkers goed zijn. A - acoustic ? als A technies als geen idee hebben wat acoustic is ?

ja ziet er goed uit die versterker het model 500 zou al genoeg zijn . het blijft een stuk goedkoper met externe verserker . neem www.hypex.nl deze versterkers worden ingebouwd in adam audio speakers .. class d versterkers 125 watt uit een printje van iets meer dan een lucifer doosje tzal wel maar geef mij maar echte versterkers .

de active versie zal worden voorzien van deze amps ::http://www.vego.nl/amplimo/

Mischa je moet is bij mij langskomen binnenkort hoor.
Ik heb zelf in mijn woonkamer zelfbouw speakers kef's volgens het "transmision line" principe.
Dat geeft echt een super realistisch laag ook bij lage volumes en het hoog is ook gewoon super.
Ik heb zelf nu tijdelijk me oude akai eindtrap er aan hangen en dat is echt al een 70s klasse eindtrap waar je U tegen zeg.
Maar zelf is momenteel me quad 405 eindtrap in reperatie en eigenlijk kan ik je gewoon een 405 aanraden.
En zou ik zeker ook is kijken om transmision line speakers te bouwen voor een eerlijk geluid en prijs ( ik schat 600 euro)
Hier ff een foto en eigenlijk zou ik ook gewoon een setje in me studio moeten hebben staan.
kefs.jpg

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mono-poly
Mischa je moet is bij mij langskomen binnenkort hoor.
Ik heb zelf in mijn woonkamer zelfbouw speakers kef's volgens het "transmision line" principe.
Dat geeft echt een super realistisch laag ook bij lage volumes en het hoog is ook gewoon super.
Ik heb zelf nu tijdelijk me oude akai eindtrap er aan hangen en dat is echt al een 70s klasse eindtrap waar je U tegen zeg.
Maar zelf is momenteel me quad 405 eindtrap in reperatie en eigenlijk kan ik je gewoon een 405 aanraden.
En zou ik zeker ook is kijken om transmision line speakers te bouwen voor een eerlijk geluid en prijs ( ik schat 600 euro)
Hier ff een foto en eigenlijk zou ik ook gewoon een setje in me studio moeten hebben staan.
kefs.jpg

Die tweaters bovenop lijken net cactusssen.8)

Mischa, over die versterker, bel me daar nog maar even over op.

Back