Mid / Main field monitors

mono ik ken transmision line das erg cool ! door de lange hoorn zorgt ervoor das je ultra lage freqenties kunt horen . PMC speakers gebruiken ook het principe . maar toch vind ik het transmisie line speakers even te warm en te traag. ook kunnen ze wat oneerlijk veel sub geven . maar voor de huiskamer zijn het DE speakers .

Ja het laag is wel aardig vol ja.
Maar ik vind zelf het laag afmixen op de zogenaamde monitors gewoon veromd k*t af te mixen.
Maar als het echt een goede cd is heb je er niet zo last mee.
Ik merk wel met D&B dat de mannen toch wel te veel bass in hun mixen gooien.
Maar als ik bv Andreas vollenweider draai dan hoor ik alles zo puur.
Dan hoor ik de vingers gewoon op de snaren komen.

Laatst gewijzigd:
K'heb ook meelij met jouw buren Mono. ;)

omdat de moniotrs behoorlijk groot zijn gaat ie minstens net zo laag zoniet lager als een transmidie lijn . om een goeie bass te krijgen die eerlijk is heb ik eeb aantal dingen die ik ga testen

1 . bass reflex aan de achterkant . nadeel ! als de kamer niet symetries is heb je verschillende trug komende golven

2. voorkant . nadeel de reflectie poort maakt ook freqenties en die kunnen tegenwerken met de subs . ( boor een gat in een speaker en je heb geen bass meer omdat in en uitgaande bewegingen ( de energie ) direct trug of uit de kast worden gedrukt

3 bovenop . dan heb je tenminste het altijd symetries alleen de bovenburen zijn niet blij en in een zaal doen ze niks nuttigs veel transmision lines gooien het naar boven .

4 onder . ja nog niet gedaan maar heb zo het vermoeden dat dit het beste is . het test model heeft BIG spikes en staat dus even boven het buro . doordat de reflecties rondom de box eruit komen is het naar de oren toe erg goed . plaats je de boxen op een statief zul je zien dat de bass response nog beter word .

maar goed het moet nog even nagemeten worden en dat kan alleen met een werkende set .

ik moet nog een aantal units binnen krijgen en wat filter componenten dan gaan we loos en nodig ik een paar forum leden uit hier in de buurt om het eens te testen ( meten in dode ruimte is super maar er gaat niks boven het menselijk gehoor .

net met de mid laag units een leuke test gedaan , als je te veel isoleerd in de klankkast gaat dat tenkoste van het stereo beeld en te weinig zorgt ervoor dat je speaker kleuren gaat.

je leerd elke dag weer iets .

nu kan het ook gebeuren dat de bass reflex aan de onderkant voor gevaarlijk situaties kan zorgen

stel je voor :

een 80 kilo monster met spikes die door je kamer stuiterd :)

HEHE

Origineel geplaatst door fuse
K'heb ook meelij met jouw buren Mono. ;)

Ik denk dat het meedelijden hebben wel meevalt
Ik hoef niet me versterker open te knallen voor een beetje laag
5 watt is al voldoende 10 watt word ik inclusief de buren gek.
En me speakers staan nagenoeg trillingsloos via plaatjes met kegeltjes op de grond.

Origineel geplaatst door mischa

ik moet nog een aantal units binnen krijgen en wat filter componenten dan gaan we loos en nodig ik een paar forum leden uit hier in de buurt om het eens te testen ( meten in dode ruimte is super maar er gaat niks boven het menselijk gehoor .

Wie woont er in godsnaam bij jou in de buurt?????:D

nu kan het ook gebeuren dat de bass reflex aan de onderkant voor gevaarlijk situaties kan zorgen

stel je voor :

een 80 kilo monster met spikes die door je kamer stuiterd :)

HEHE

LOL, ik zie het al voor me... It's alive, alive!!!!

Tja, tegen die tijd ga ik me dan ook maar aan die wereldreis richting Nederlands 3de wereld wagen. Jammer dat er nog geen teleport oid bestaat. Maar zelfs die zou er lang over doen :D

test model ( 1 van de 2 ) nog zonder islolatie etc etc

als alles straks getest is maar ik eerst 2 sets van het zwarte mdf . die kisten worden dan niet geschoefd maar ingespannen in een mal

Attachments

• kaal.jpg
    kaal.jpg
    32,4 KB · Bekeken: 157
iets meer over het formaat

Attachments

• powe.jpg
    powe.jpg
    37 KB · Bekeken: 144
Ziet er goed uit !!

Lekker groot ;)

Ben heel erg benieuwd naar resultaat !!

yup word lache . heb de eerste problemen met het proto type al verholpen ( o.a de aansluiting van de mid gesloten kamer )

de mid kamer zorgt nu voor extra stevigheid door aangesloten te zijn opgebauwd tussen de horizontale en verticale verstevegingen

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Ziet er allemaal veelbelovend uit, alleem MDF? Krijg daar niet zo'n goed gevoel bij. Zou liever voor berken multiplex gaan en dan afwerken met een mooi laagje fineer.

Ik denk zelf dat MDF een beter alternatief is dan multiplex.
Multiplexis lang zo hard en dicht niet als MDF.
Waarschijnlijk krijg je wel een warmer geluid dan met MDF.
Maar de speakers zan dan ook bedoeld als MONITOR speakers.

Vroeger en zelfs nu worden en werden speakers gebouwd van spaanplaat(over niet geperst gesproken)

yup word lache . heb de eerste problemen met het proto type al verholpen ( o.a de aansluiting van de mid gesloten kamer )

de mid kamer zorgt nu voor extra stevigheid door aangesloten te zijn opgebauwd tussen de horizontale en verticale verstevegingen

Maak hem niet te vol met verstevigingen !!!
Dit kost ruimte en het wordt lastiger omte isoleren !!!

Dan kun je beter een dubbele laag gebruiken !! (Heavy)
Dit scheelt ook weer als je de bassreflex pijp aan de onderkant zet !!!

;)8) ;) 8)

alles valt en staat met uitgebreid testen . Wat wel leuk zou zijn is een forum dag bezoeken met de units dan kan ik veel mensen bereiken en eventuele vragen beantwoorden .

de mid driver is getest op hoog vermogen , er was wat kast resonatie maar dit is inmiddels verholpen door een dikkere afdichting tussen behuizing en mid driver de schroeven mogen niet te vast want dan heeft het minder fx...

ook nog getest op normale speakers . die rubber doet wondere :)

weer een stapje verder

:)

Back