KS staat nog steeds voor KraakSynth?

gijs

.
Lees dat veel mensen een rondje Feedback hebben gedaan voor wat testwerk en daar ook met een Novations KS (4/5/rack) aan de gang zijn geweest. Kunnen jullie vertellen of die kraakbug er nog in zit? Ik lees veel slechte verhalen over deze novations op Sound On Sound...

een maat van mij heeft zo'n KS... hij is er erg blij mee en de KS klinkt idd lekker. helaas is het verhaal van die kraakbug waar.... heb ff (nav die SOSthread ook) 2 minuten lopen pielen en had'm te pakken... probeer maar eens de release op een pad-sound wat langer te maken en meer als 3 toetsen in te drukken... krakerdekraak!!... tevens waren de attack-tikken van bepaalde bass-geluiden niet voor de poes....

Ik heb OS2 en heb zojuist wat dingen zitten testen. Ik heb dus &$*#&^$ ook last van deze problemen en ik hoop heel hard dat ze met een OS-update te verhelpen zijn, maar ik krijg nog niet de indruk dat Novation er heel hard mee bezig is als ik die thread lees.

Voorbeeld om het gekraak te horen:
- Kies patch 228 (F'Ground) en druk een stuk of vijf toetsen tegelijk in, het liefst lage noten.

Voorbeeld om het geklik te horen:
- Kies patch 190 (In the Moog) en verhoog de release tot rond de 100 en begin dan maar eens te spelen.......

Als iemand van ons nog eens op een beurs komt waar Novation ook staat moeten we het maar eens vragen, want aan terugmailen doen ze niet.

Gr, Phontaq

wat ik me dus wel afvraag, of de k-station dat probleem ook heeft, of alleen voorbehouden is aan de ks-bakken? anyone...?

Origineel geplaatst door koediman
ik dacht dat je met ks k-station bedoelde... al die bijna dezelfde typenummers zijn wel verwarrend ;).... ik heb dus op die k-station zitten pielen met kraakgedoe tot gevolg.

Verbaast me niets, want de KS-series en de K-station hebben precies dezelfde synth-engine. Patches voor K-station zijn ook in te laden in KS.

Maar wel ff vervelend te moeten vernemen dat ik mijn KS4 ook kan laten kraken.... :(

Ik merk niks van die '' kraak '' ..

Werkt perfect en is idd een super synth.

Is me nog nooit opgevallen, maar ik maak vaak 3noot akkoorden door de osc's zo te tunen.
Unison gebruik ik eingelijk ook nooit. :)

tevens waren de attack-tikken van bepaalde bass-geluiden niet voor de poes....

Dit zou ook aan de startfase van de oscillatoren kunnen liggen, toch? Volgens mij kun je dit ook instellen...

ik had toevallig die SOS-thread gevolgd en was benieuwd of ik de genoemde bugs kon vinden. dat bleek geen enkel probleem te zijn... bij de eerste pad-sound die ik probeerde was't meteen raak.
wat betreft de bass geluiden... die attack-tikken vielen soms erg op, ook in presets... ben best gewend aan wat tikkende attacks, maar vond dit echt "nare" tikken. misschien idd op te lossen met "startfase" oid, maar met presets verwacht je toch dat dat al geregeld is?

wat ik maar wil zeggen... als het voor jullie een fijne synth is waarmee je geen problemen ondervindt... harstikke mooi (mijn maat is er ook niet minder blij om, zelfs nadat hij moest toegeven dat het getik niet echt normaal was)... probeer echter wel ff de genoemde presets/methodes uit, dan weet je dat er iets fout zit.

ik vind het iig erg vreemd dat novation dit zomaar door de kwaliteitscontrole laat glippen, ook nogal vreemd dat paul nagle (degene die de SOS recensie heeft geschreven) het niet opgemerkt heeft... het is duidelijk mis met bepaalde gedeeltes van de synth, erg jammer aangezien de klank op zich goed is (zelfs voor een analoog-liefhebber als ik valt dat niet te ontkennen :))

Mijn bevindingen:

Try the follwing patch,

F'Organ 228 play notes Eb Bb Gb Db from the btm octave (KS4)

clickety click...

Inderdaad klikkerdeklik (ik hoor het voor het eerst), maar als je de volumes van osc 1 en 3 rond de 70 zet is er niks aan de hand. Behalve als je de release weer helemaal open zet of een akkoord van 8 noten speelt. :)

Verder heb ik wat bas geluiden getest. Er waren enkele waarbij ik een klik hoorde aan het begin. Dit werd soms veroorzaak door notestealing (bij een mono patch op lekker veel toetsen rammen) of door de osc fase.

Bij zelf gemaakte patches ben ik geen enkele kraak of tik tegengekomen.
Ik gebruik verder weinig tot geen presets, dus vandaar dat het me niet eerder is opgevallen. :)

Even wat quotes van de reviewer van SoS detijds.

As an aside, even my Jupiter 6 overloads very easily if I crank up the VCA level too much. It is designed so that you can balance, depending on how you play it, greater level against playing more notes. I'm not making excuses for Novation not getting back to you BTW, just saying that I would never have thought to mention this aspect of the Jupiter 6 in a review either...

Well, I've explained the gain issues and the fact that when I program a patch I set the gain so that it does not overload according to the way I am going to play the patch - the same as for any synth, even my Jupiter 6.

I was shown a crackling that happened when you adjust tempo whilst an arpeggio is playing and agree that is a software bug. In terms of the crackling performances, none of the ones I tried during the review crackled for me (they are different since OS2 I think because of all the new drum patterns etc.). I see a performance as a collection of four individual patches for layering or multitimbral use - and I extensively programmed my own during the review and was highly impressed.

I guess I should state that a review is not a beta test. I play instruments in the way that makes sense to me and if I spot any problems I raise them as an issue. I understand that people expect high standards from SOS reviews and I always try to use something as fully as I can. Maybe had I reviewed OS2 and its new patches I would have stumbled across them and pointed out that the programmers did not seem to understand the synth's structure too well. This is only my perspective based on playing it again after reading this forum. I can only apologise if you feel I have let you down in some way - I myself bought a K-Station and use it a lot. Not sure what else I can add - I have tried to get Novation to contribute to this forum and have received a message saying they are aware of the issues and intend to do something. I wish I could do more.

Het kraken van de synth is niet netjes en lijkt veroorzaakt te worden door een gebrek aan headroom. Maar zover ik mij kan heugen staat er ook iets over vermeld in de handleiding.
Ik heb hier enkele oude synths staan en die maken toch echt meer bijgeluiden. Ik heb dus geen problemen met de KS en zie wel een keer een OS update langskomen. Het is een wel beetje slordig van Novation...

En nu ga ik weer genieten van die lekker "juno-60" arp sound die ik heb gemaakt. :D

Ik was gisteren een sound aan het breien op de ks rack en kreeg ook dat gekraak wat ik maar niet synchroom kon laten
lopen. Allle parameters, menutjes zitten afzoeken wie dat kraakje wat bijna lekker in de mix lag kon veroorzaken, maar
ik kon hem niet lekker laten lopen begrijp je wel. En ik dacht nog deze synth heeft nog veel kneepjes die ik nog moet
onderzoeken:dubbel: .

En ik dacht de hele tijd wat heeft dat kraakje nu met die release te maken, en het wilde maar niet lekker lopen naarmate ik de release hoger of lager zetten, maar nu snap ik hem lol.

Ps: Ik vind het wel een lekkere kraak hoor!

@bas, ik ben echt blij voor je dattie voor jou doet wattie moet doen, en wil verder ook niet veel kritiek op een synth gaan leveren die ik slechts 1 keer 10 minuten heb bespeeld... maar met mijn ouwe synths heb ik nooit gekraak of getik in m'n patches (alleen heel af en toe wat tikken in m'n emu, maar dat is dan ook een digitale bak :))... ikzelf vindt het absoluut niet kunnen dat er tikken en klikken ontstaan door voice-stealing... m'n prophet 600 heeft maar 6 voices maar die gaat echt niet tikken als je de release openzet ofzo ;)

tevens zijn er een hoop aanwijzingen in de SOS-thread die erop wijzen dat er een scala aan problemen is die allemaal geklik of getik kunnen teweegbrengen (niet alleen headroomproblemen dus)... maar goed... ik hou er echt over op... als mensen er prima sounds uithalen en met de gebreken kunnen werken, wie ben ik dan om te gaan roepen dat je nooit een novation moet kopen :)

tevens zijn er een hoop aanwijzingen in de SOS-thread die erop wijzen dat er een scala aan problemen is die allemaal geklik of getik kunnen teweegbrengen (niet alleen headroomproblemen dus)... maar goed... ik hou er echt over op... als mensen er prima sounds uithalen en met de gebreken kunnen werken, wie ben ik dan om te gaan roepen dat je nooit een novation moet kopen :)

Het "gebrek" was mij nog nooit eerder opgevallen, vandaar dat ik het even heb getest. En ik weet ook niet of je het als gebrek of bug moet omschrijven als het in de handleding wordt beschreven en ook bij andere synths voor komt.

Nog even ter verduidelijking. Bij mono sounds kreeg ik dus "een soort van notestealing klikken" als ik tegelijkertijd of heel snel meerdere toetsen aansloeg. Bij gewoon (legato) spel was er niks aan de hand. Bij enkele andere patches was het een kwestie van de osc fase aanpassen om de klikken (grotendeels) weg te krijgen.

Ik geloof dat de Access Virus (vroeger) ook klikte bij note-stealing. Alleen brengt Access binnen een week een nieuw OS uit en moet je er bij Novation een jaar op wachten. :D
Aan de andere kant kost een Virus ook 3x zoveel...alle waar naar z'n geld za'k maar zeggen.

En je mag van mij zeggen wat je wilt hoor, Peter. Het is een vrij land. :biertje:

lees deze thread maar eens door... het lijkt er niet echt op dat novation een antwoord heeft of zelfs maar bereid is er aan te werken... waarschijnlijk een onoplosbaar probleem.

Geen antwoord op het probleem. Het is toch niet te geloven hè, hoe zo'n kraak je dwars kan zitten, terwijl het bij chips juist weer een pré is, dat ze zo lekker kraken.
Het is een rare wereld.

Ik heb wat gevonden hoe die iets minder gaat kraken bij de release op de KS-rack:

Ga naar het ENV menu daar zie je iets van "Env prog boost" als het goed is staat die op 12. zet de parameter op 0 en het kraken wordt al aanzienlijk minder.

Tim

Ik heb de klick en kraaktest gedaan met de patches 228 en 190 en heb ze inderdaad ook.

Wat ik echter ook heb ontdekt is wanneer ik een trancepluck uit de KS neem en de delay uit de ks erover zet in sync met het tempo van m'n sequencer, de delay uit sync gaat lopen als ik een filtersweep als controlerdata heb opgenomen in SX en die via SX weer laat terugspelen.
Dus als ik de trancepluch trigger met midi is er niets aan de hand met de delayline maar als de opgenomen filtersweep erbij komt gaat de delay uit sync lopen.

Heeft 1 van jullie dat ook opgemerkt?

gr. Tom

Wat ook wel eens tegen kraken wil helpen is de osc's op POLY2 zetten. De k-station neemt nu voor de zelfde noten steeds dezelfde oscillators. Vooral als je vaak achter elkaar dezelfde noten gebruikt kan dat nogal schelen.

Back