welke monitoren?

Helemaal geen bassreflex poorten is pas clean ;) . Ja joh alles is ruimte specifiek maar denk dat je ook naar prijsklasse moet kijken dan.

Hmmmm, ik hoopte eigenlijk af te kunnen doen zonder nog een bezoek aan de winkel haha. Heb er namelijk niet zomaar één in de buurt waar ik dingen kan uitproberen, maar waarschijnlijk is dat wel de beste optie idd! Zal als ik zo thuis ben ook wel even een foto nemen van de ruimte voor het idee. Al moet ik zeggen dat ik de subwoofer van mijn PC speaker setje ook in de hoek heb staan en die juist beter vind klinken daar dan op andere plekken.

Plek van de subwoofer maakt niet veel uit. Bij die lage frequenties is je gehoor niet gevoelig voor richting. Cut-off niet al te hoog zetten dan he.
De genoemde speakers zullen altijd beter zijn dan je PC speakers.
Een goedkope sub doet meestal alleen boem, wat duurdere ook bam bom bum en zijn beter bruikbaar voor muziek.

Hangt ook wel af van wat je ermee gaat doen. Als het enkel is om af te spelen wat je speelt maakt het allemaal niet zoveel uit. Ga je ook tracks afmixen dan is de kwaliteit van de speaker belangrijker.

Hangt ook wel af van wat je ermee gaat doen. Als het enkel is om af te spelen wat je speelt maakt het allemaal niet zoveel uit. Ga je ook tracks afmixen dan is de kwaliteit van de speaker belangrijker.
Ja dit is ook zo. Als je alleen muziek maakt kun je bijna net zo goed voor kleine speakers of beetje vet klinkende (KRK? godforbid.. HIFI?) speakers gaan. Als je iets serieuzer produceert zijn lekkere monitors wel fijn tho, maar als je toch niet je eigen muziek afmixt dan is het niet echt een gemis om niet de perfecte speaker / sub te hebben.

Daarnaast, hoewel subs wel echt vet zijn is het wel weer een flink niveau'tje omhoog om die netjes flat te krijgen en eigenlijk moet je dan een stereo sub hebben. Vervolgens kun je er ook weer een dikke laag akoestische treatment bijkopen. Ik vind subs eigenlijk meer iets voor een mastering studio. Zou die niet in een bedroom/thuis studio zetten, al hoewel ik dat vroeger zelf ook had ;)

Plek van de subwoofer maakt niet veel uit. Bij die lage frequenties is je gehoor niet gevoelig voor richting. Cut-off niet al te hoog zetten dan he.
De genoemde speakers zullen altijd beter zijn dan je PC speakers.
Een goedkope sub doet meestal alleen boem, wat duurdere ook bam bom bum en zijn beter bruikbaar voor muziek.

Dit zijn wel goeie opmerkingen, ik weet namelijk niet of ik het heel belangrijk vind dat de sub bijv goed klinkt. En het plan is wel echt om ze alleen te gebruiken als speaker voor mijn keyboard idd. Bah wat is gear uitzoeken toch een hels karwei voor mensen die teveel overwegingen meenemen :P Ik zou bijna gewoon maar iets duurs willen bestellen zodat ik er niet verder over na hoef te denken.

Voor de geinteresseerde nog mijn muziekzoldertje op het moment (plek waar keyboard en speakertjes komen is denk ik wel duidelijk)

Attachments

• IMG_20240102_175810.jpg
    IMG_20240102_175810.jpg
    102,4 KB · Bekeken: 144
  • IMG_20240102_175824.jpg
    IMG_20240102_175824.jpg
    92,9 KB · Bekeken: 158
Dit zijn wel goeie opmerkingen, ik weet namelijk niet of ik het heel belangrijk vind dat de sub bijv goed klinkt. En het plan is wel echt om ze alleen te gebruiken als speaker voor mijn keyboard idd. Bah wat is gear uitzoeken toch een hels karwei voor mensen die teveel overwegingen meenemen :P Ik zou bijna gewoon maar iets duurs willen bestellen zodat ik er niet verder over na hoef te denken.

Voor de geinteresseerde nog mijn muziekzoldertje op het moment (plek waar keyboard en speakertjes komen is denk ik wel duidelijk)
Koop anders eerst gewoon een lekker setje eenvoudige monitors. Daar heb je plezier van bij het muziek maken, bij het gamen, bij een film kijken.
Mocht je dan wat bass missen dan pluk je een of andere Logitech sub van marktplaats.. Ik zou het niet al te moeilijk maken op het begin en ook niet te druk maken over al die cross-over frequencies en weet ik veel wat. Het is nuttig als je echt gaat zitten mixen maar als t gewoon voor je eigen plezier is zou ik lekker iets kopen dat je mooi vind klinken en wat bij je ruimte past. Bij de tijd dat je gaat zitten nadenken of je monitors wel vlak genoeg zijn of dat je in een andere studio iets van je eigen plaat hoort wat je thuis niet hoorde, dan ben je op het moment gekomen om weer een volgende stap te maken.

Je bent kleine monitors ook zo weer kwijt op MP. Zoals je hierboven al las ben ik zelf fan van Eves, ze hebben een ongelooflijke precisie voor hun formaat, maar de prijs is verre van iets als Genelecs.
Bijv. zoiets: EVE audio SC205

Tweedehands kun je ook wel mooie dingen vinden tho. Genelecs 8030b van aantal jaar terug zijn heel nice of een setje Focals.

Dan zou ik het goedkoop houden. Leuk setje op marktplaats zoeken bijvoorbeeld. Je had het volgens mij ook over die Adams T5V, lijkt mij prima voor jouw doel. Op marktplaats staat een setje voor 240 euro ≥ Adam aktieve luidsprekers — Luidsprekers — Marktplaats
Ik denk dat in jouw geval een setje van 500+ of 1k+ geen meerwaarde gaat zijn.

Koop anders eerst gewoon een lekker setje eenvoudige monitors. Daar heb je plezier van bij het muziek maken, bij het gamen, bij een film kijken.
Mocht je dan wat bass missen dan pluk je een of andere Logitech sub van marktplaats.. Ik zou het niet al te moeilijk maken op het begin en ook niet te druk maken over al die cross-over frequencies en weet ik veel wat. Het is nuttig als je echt gaat zitten mixen maar als t gewoon voor je eigen plezier is zou ik lekker iets kopen dat je mooi vind klinken en wat bij je ruimte past. Bij de tijd dat je gaat zitten nadenken of je monitors wel vlak genoeg zijn of dat je in een andere studio iets van je eigen plaat hoort wat je thuis niet hoorde, dan ben je op het moment gekomen om weer een volgende stap te maken.

Je bent kleine monitors ook zo weer kwijt op MP. Zoals je hierboven al las ben ik zelf fan van Eves, ze hebben een ongelooflijke precisie voor hun formaat, maar de prijs is verre van iets als Genelecs.
Bijv. zoiets: EVE audio SC205

Tweedehands kun je ook wel mooie dingen vinden tho. Genelecs 8030b van aantal jaar terug zijn heel nice of een setje Focals.
Dan zou ik het goedkoop houden. Leuk setje op marktplaats zoeken bijvoorbeeld. Je had het volgens mij ook over die Adams T5V, lijkt mij prima voor jouw doel. Op marktplaats staat een setje voor 240 euro ≥ Adam aktieve luidsprekers — Luidsprekers — Marktplaats
Ik denk dat in jouw geval een setje van 500+ of 1k+ geen meerwaarde gaat zijn.
Thanks voor de input mensen! Denk idd dat ik dan voor een betaalbaar setje ga. Ik heb alleen zelf geen auto dus dan is marktplaats altijd een gedoe. Eens kijken of ik iets kan regelen, en anders vind ik zo'n setje nieuw aanschaffen ook geen ramp!

Ok nou ik heb toch een andere mening. Je koopt een 4.5k instrument. Neem aan voor de sound en wellicht 88 mooi gebalanceerde keys? Dat speel je toch af op iets wat minimaal fatsoenlijk is. Bedoel je hebt je gitaren ook nog niet verkocht en je hebt 4 computer schermen.. wat mis ik hier? Koop meteen iets goeds en verkoop zo’n gitaar ;)

wat zijn precies je wensen met de speaker? Lijkt alsof je ze alleen gaat gebruiken om tijdens het spelen te horen wat je doet. Als je zelf geen tracks gaat produceren heb je mijn inziens geen studio monitoren nodig. Die zijn juist gemaakt om een ‘eerlijk’ beeld te geven en niet om muziek fijn te laten klinken. Met genelecs kan ik het me bv voorstellen dat het vervolgens heel klinisch voor je gaat klinken.

Anyway, ik zou me niet doodstaren op wat een speaker kost, maar wat je er mee wilt doen. En als dat alleen het genieten is van je nord zou ik eerder een fatsoenlijke hifi set halen dan een studio monitor set.

Ja, ben ik wel eens met @MstrFX .. achter een Nord Stage zou ik juist wel iets als een Genelec 8030 willen. Sub eronder is altijd leuk (7050 bijvoorbeeld) ) maar voor pianospel vast niet nodig. De genoemde Gens zijn niet toevallig, da's mijn eigen opstelling beneden rondom de huiskamer-synth.

Ok nou ik heb toch een andere mening. Je koopt een 4.5k instrument. Neem aan voor de sound en wellicht 88 mooi gebalanceerde keys? Dat speel je toch af op iets wat minimaal fatsoenlijk is. Bedoel je hebt je gitaren ook nog niet verkocht en je hebt 4 computer schermen.. wat mis ik hier? Koop meteen iets goeds en verkoop zo’n gitaar ;)

Haha ik kan me het op zich ook nog wel veroorloven om iets duurs te kopen, en ik heb zelf ook wel de mentaliteit dat ik liever investeer in kwaliteit (vandaar ook het keyboard natuurlijk). Ik vraag me alleen af of het echt nodig is voor mijn doeleinden, vandaar dat ik ook nog aan de twijfel ben natuurlijk.

als dat alleen het genieten is van je nord zou ik eerder een fatsoenlijke hifi set halen dan een studio monitor set.
Pfoe, een hifi set. Dan zou ik al helemaal niet weten waar ik naar moet zoeken 8o) Niet eens wat voor budget ik daarvoor moet verwachten, nooit echt naar gekeken.

Wel leuk om te zien dat hier ook discussie over bestaat. De ene pleit voor een dure set, de ander zegt weer dat die klinisch kan klinken. Als ik dat hoor neig ik toch meer naar een betaalbaar setje, omdat smaken blijkbaar verschillen. Als ik er meer over na denk wil ik ook eigenlijk gewoon lekker gaan spelen, of dat dan heel goed klinkt is toch eigenlijk minder een zorg. Zolang het maar goed aanvoelt.

Haha ik kan me het op zich ook nog wel veroorloven om iets duurs te kopen, en ik heb zelf ook wel de mentaliteit dat ik liever investeer in kwaliteit (vandaar ook het keyboard natuurlijk). Ik vraag me alleen af of het echt nodig is voor mijn doeleinden, vandaar dat ik ook nog aan de twijfel ben natuurlijk.

Pfoe, een hifi set. Dan zou ik al helemaal niet weten waar ik naar moet zoeken 8o) Niet eens wat voor budget ik daarvoor moet verwachten, nooit echt naar gekeken.

Wel leuk om te zien dat hier ook discussie over bestaat. De ene pleit voor een dure set, de ander zegt weer dat die klinisch kan klinken. Als ik dat hoor neig ik toch meer naar een betaalbaar setje, omdat smaken blijkbaar verschillen. Als ik er meer over na denk wil ik ook eigenlijk gewoon lekker gaan spelen, of dat dan heel goed klinkt is toch eigenlijk minder een zorg. Zolang het maar goed aanvoelt.
HIFI is wel echt vet hoor. Alleen niet echt persé goedkoper dan studio monitors. Maar beiden kun je redelijk eenvoudig tweedehands vinden via MP (ook zonder zelf een auto te hebben is er altijd wel wat te verzinnen toch?)

Ik denk dat je al wat goede suggesties hebt met Adam TV5s, Eve SC205s, Genelec 8030s (wel de oude gouden natuurlijk ;) ), al zijn die Genelecs in prijsklasse wel weer wat hoger. En om het nog maar ff ingewikkelder te maken: Vergeet niet dat je evt. ook vette paar headphones kunt scoren ipv speakers. Beter voor je buren, beter voor je portomonnee. DT1990s zijn bijv. echt top en dan ben je voor 500 piek klaar. Klinkt beter dan welke mid-range speaker dan ook en scheelt je zo de helft. Als je iets meer uit durft te geven zou je zelfs naar magnetic planar kunnen met iets als Audeze LCD-X of LCD-2s.

HIFI is wel echt vet hoor. Alleen niet echt persé goedkoper dan studio monitors.
Ik zou best wel eens in hifi willen investeren, maar ik krijg nu alweer kriebels als ik eraan moet denken wat ik daarvoor allemaal uit moet zoeken =(

En om het nog maar ff ingewikkelder te maken: Vergeet niet dat je evt. ook vette paar headphones kunt scoren ipv speakers. Beter voor je buren, beter voor je portomonnee. DT1990s zijn bijv. echt top en dan ben je voor 500 piek klaar. Klinkt beter dan welke mid-range speaker dan ook en scheelt je zo de helft. Als je iets meer uit durft te geven zou je zelfs naar magnetic planar kunnen met iets als Audeze LCD-X of LCD-2s.
Ja iemand anders begon ook al over de optie van een koptelefoon, maar ik denk dat ik de voorkeur heb om geluiden over verschillende speakers af te spelen. Ik heb zelf iig het gevoel dat ik dan de geluiden makkelijker van elkaar kan scheiden.

Nieuw merk kali audio dus nog niet zo bekend..
ik had ze ook bijna gekocht maar met sub wel gedoe ivm dsp. Ps ik ging nu pas zoeken of er nominatie was. Deze speakers zijn veel besproken inmiddels en blijkbaar winnaar binnen bepaalde prijsklasse
Heb nog even zitten kijken omdat je me toch weer aan het twijfelen zet met je passie voor hoogwaardige speakers :P. Maar ik denk dat ik zo langzaamaan tot een beslissing kom om voor een budget setje te gaan.

Uiteindelijk wil ik die Nord Stage 4 gewoon hebben omdat het zo heerlijk voelt om op te spelen, wat mij betreft hoeft het (nog niet) als engelengezang te klinken. Mocht ik toch niet tevreden zijn over het budget setje ga ik wel weer een paar maanden sparen om een paar ruggen voor écht goed spul neer te leggen.

Nieuw merk kali audio dus nog niet zo bekend..
ik had ze ook bijna gekocht maar met sub wel gedoe ivm dsp. Ps ik ging nu pas zoeken of er nominatie was. Deze speakers zijn veel besproken inmiddels en blijkbaar winnaar binnen bepaalde prijsklasse
Ja de Kali's dus, als ik nu voor goede monitoren zou gaan zou ik zoals ik eerder al zei waarschijnlijk voor Kali gaan ipv JBL.
Niet dat die JBL's zo slecht zijn want ik heb er geen klachten over maar deze klinken voor mij nog net iets beter.
En voor dat bedrag krijg je gewoon een heel goed geluid in huis, tegenwoordig zijn niet al te dure moniteren al behoorlijk goed en da's zo'n Nord wel waard denk ik.
Voor een paar tientjes zo'n logitech setje is leuk maar geef een paar honderd euro uit en je zit goed, dan is het puur aan jezelf welk karakter je lekker vind want er zijn meerdere merken in die prijsrange en wil je dan echt weer een stap maken dan gaat het ook meteen weer een stuk meer kosten.

Uiteindelijk wil ik die Nord Stage 4 gewoon hebben omdat het zo heerlijk voelt om op te spelen, wat mij betreft hoeft het (nog niet) als engelengezang te klinken. Mocht ik toch niet tevreden zijn over de budget setjes ga ik wel weer een paar maanden sparen om een paar ruggen voor écht goed spul neer te leggen.
Geloof het of niet; een paar ruggen is niet nodig of je moet het gehoor van een vleermuis hebben of zo maar voor een paar honderd euro ben je al heel goed uit.

Geloof het of niet; een paar ruggen is niet nodig of je moet het gehoor van een vleermuis hebben of zo maar voor een paar honderd euro ben je al heel goed uit.
Hmm, ik wil je best geloven maar als je het over een paar honderd euro hebt dan zie ik niet dezelfde Kali setjes als jij :P Degene die ik zie zitten nog wel ietsjes hoger in het segment

Maar goed, ik denk dat ik idd voor zo'n setje van een paar honderd ga! Grof geld uitgeven aan echt mooi spul kan altijd later nog wel, dan kan ik dat goedkope setje beneden nog wel kwijt

Goedkoop setje uitproberen kan inderdaad nooit kwaad. Volgens mij wonen we trouwens in dezelfde omgeving. Je mag altijd een keer langskomen als je t.z.t. wat studio monitors (en eventueel hifi) wilt vergeliijken.

Hmm, ik wil je best geloven maar als je het over een paar honderd euro hebt dan zie ik niet dezelfde Kali setjes als jij :P Degene die ik zie zitten nog wel ietsjes hoger in het segment
Kali LP-6 kost 400 euro voor 2 monitoren, dat noem ik een paar honderd euro of had je andere Kali's in gedachte dan?
De LP-6 zijn echt goede monitoren voor die prijs

Back