welke monitoren?

Ik snap het soms niet. Als je in staat bent om 1400 euro bij elkaar te krijgen of dat te willen uitgeven, waarom dan niet meteen ECHT goed en voor PSI gaan.

Maar laten we dan vooral niet doen alsof PSI het enige zaligmakende is. Als je dan toch aan het sparen gaat, waarom dan niet meteen ECHT goed en voor K+H gaan? En als je dan toch aan het sparen gaat, waarom dan niet meteen ECHT goed en voor Geithain gaan? En als je dan toch aan het sparen gaat, waarom dan niet meteen echt goed en voor de monitors van forumlid Mischa gaan?
Ja, zo lust ik er nog wel een paar... :biertje: Maar dan kan je bezig blijven, en heb je vooralsnog helemaal niks om af te luisteren. Ook zo wat...

Overigens is er weer een nieuwe rising star in town (of op Gearslutz, tenminste): na de enorme Barefoot en Focal Twin 'hype' (terecht of niet, geen idee...) lees nu allemaal hallelujaverhalen over de nieuwe Event Opal.
Gelukkig hoef ik de eerste paar jaar niet meer (ik denk eigenlijk: nooit meer) na te denken over monitors... maar toch... iemand die Events ergens gezien / gehoord?

Laatst gewijzigd:
Ik snap het soms niet. Als je in staat bent om 1400 euro bij elkaar te krijgen of dat te willen uitgeven, waarom dan niet meteen ECHT goed en voor PSI gaan. en heel even door sparen. Je zou eens moeten weten hoe blij je jezelf gaat maken :)

Als je 1.400 euro uitgeeft soieso niet op iemands advies hier ingaan en altijd gaan luisteren. Smaken verschillen.
En ook op monitors van 200 euro/set kun je prima muziek maken, zelfs voor minder (heb oude Pioneer versterker en jbl boxjes, was 100 euro bij elkaar). Je hoort mij niet beweren dat dat kan concurreren met speakers van 800 p/st, maar daar zoek ik ook niet naar. Niet iedereen heeft zelfde budget en/of zelfde doel met muziekmaken. (nog afgezien van ruimtes, muziekstijlen etc)

heb zelf de dynaudio's bm15p , meer kon ik niet betalen. ben er erg tevreden over, bm5 is niet zoveel heb ik begrepen, bm6 oke, bm15 beter in het basgebied.
je hebt ze nu alleen nog actief geloof ik, niet dat dat nu weer "n "bezwaar" is
verder inderdaad luisteren voor zoveel geld en tijd die je ermee gaat doorbrengen

Laatst gewijzigd:
Ga luisteren!!! Smaken verschillen enorm op dit gebied en wat de 1 geweldig vind is voor de ander juist weer niet prettig voor de oren.

Veel mensen weten niet wat voor smaak ze hebben. Kopen een speaker set, vinden hem dan goed genoeg. Ze weten immers niet wat een betere speaker beter zou moeten doen weergeven. Het gehoor is nog niet daarop gericht. Komen er na jaren later ervaring achter dat hun techniek en gehoor zijn verbeterd/veranderd en besluiten op basis daarvan DAN andere/betere speakers te kopen die tegemoet komen aan het niveau van ervaring. DAAROM zijn smaken verschillend. Het ligt er maar net aan WAAR je nadruk op wil leggen. Mixen, componeren, afmixen, masteren of plaatjes draaien.... misschien allemaal? Zolang je het bij mixen en componeren van muziek wilt houden maakt het geen reet uit welke speakers je hebt. Pas als je de indeling van geluid in de mix als prioriteit stelt en dus richting het afmixen komt zou ik me druk gaan maken over deze details. Heb je geen kennis en wil je toch super speakers dan doe je er verstandig aan je eigenwijsheid een handje te helpen en dus die PSI's te halen. Ik moet de eerste nog tegenkomen die zegt dat hij prijs/kwaliteit verhouding voor iets anders gaat.

We blijven mieren.

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb al geluisterd naar de MK1, dus was benieuwd of deze nog net een tikje lager gaf.
Maargoed natuurlijk is het waar dat meningen op dat gebied verschillen, en ik ga ook echt niet zomaar iets kopen hoor zonder het eerst grondig te hebben 'bestudeerd' ;)
Ik kan ook voor de iets duurdere variant van dynaudio gaan voor 1600 euro per 2 evt..
Mijn ruimte is in een kamer die 15 meter lang is en 5 meter breed ongeveer.
Ik kan eventueel wel een fototje plaatsen van de kamer.

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb al geluisterd naar de MK1, dus was benieuwd of deze nog net een tikje lager gaf.
Maargoed natuurlijk is het waar dat meningen op dat gebied verschillen, en ik ga ook echt niet zomaar iets kopen hoor zonder het eerst grondig te hebben 'bestudeerd' ;)
Ik kan ook voor de iets duurdere variant van dynaudio gaan voor 1600 euro per 2 evt..

hoever zit je van je speakers af? Das belangrijker dan de ruimte. Je wilt immers geen reflectie dus boeit die grootte van die ruimte echt niet.

Op zich is dat "ga luisteren in de winkel" natuurlijk een goed (bedoeld) advies, maar eerlijk gezegd vind ik dat in de praktijk behoorlijk tegenvallen. Believe me, I've been there.

Want waar hebben ze een ruimte met fatsoenlijke akoestiek? Denk maar niet dat je de subtiele verschillen tussen monitors gaat horen in een gemiddelde achteraf-showroom met (te veel) speakers op elkaar gestapeld ergens tussen de dozen.
En dan nog met een brak mengpaneel of zelfgeknutseld schakelbord ertussen, met een Best of Trance mp3 cd'tje eraan (typical...). Ik heb het zo erg meegemaakt dat een winkel het presteerde om speakers uit fase aan te sluiten (rotte kabel?) en het dan pas horen als je ze erop wijst... "goh, oh ja..." (schaapachtig gezicht).

De budget monitors vergelijken lukt misschien nog wel, maar het spul met meer high-end? De ene winkel heeft dit merk (en het andere niet) en de andere winkel andersom. En zoveel high-end winkels zijn er niet. Daarbij, sommige merken vind je al helemaal niet in NL.

Kortom, waar wil ik heen met m'n verhaal? Ik denk toch maar: reviews lezen, een paar kandidaten uitzoeken, gericht op zoek waar je ze kan kopen... en dan... toch maar bietsen of je misschien eens thuis mag proberen. Maar dat werkt alleen bij de betere muziekzaak, en dan moeten ze je ook nog eens een beetje kennen... (zo werkt het helaas...).
Of de minder ethische route: online bestellen en dan terugsturen wat niet bevalt (maar dat zou ik zelf liever niet doen, dan zit iemand anders met jouw '2e hands' spullen opgescheept).

Op zich is dat "ga luisteren in de winkel" natuurlijk een goed advies, maar eerlijk gezegd vind ik dat in de praktijk behoorlijk tegenvallen. Believe me, I've been there.

Want waar hebben ze een ruimte met fatsoenlijke akoestiek? Denk maar niet dat je de subtiele verschillen tussen monitors gaat horen in een gemiddelde showroom met een stapel speakers op elkaar gestapeld ergens tussen de dozen.
En dan nog met een brak mengpaneeltje of zelfgeknutseld schakelbordje ertussen, met een Best of Trance mp3 cd'tje eraan (typical...). Ik heb het zo erg meegemaakt dat een winkel het presteerde om speakers uit fase aan te sluiten (rotte kabel), en het dan pas horen als je ze erop wijst... "goh, oh ja..." (schaapachtig gezicht).

De budget monitors vergelijken lukt misschien nog wel, maar het spul met meer high-end? De ene winkel heeft dit merk (en het andere niet) en de andere winkel andersom. En zoveel high-end winkels zijn er niet. Daarbij, sommige merken vind je al helemaal niet in NL.

Kortom, waar wil ik heen met m'n verhaal? Ik denk toch maar: reviews lezen, een paar kandidaten uitzoeken, gericht op zoek waar je ze kan kopen... en dan... toch maar bietsen of je misschien eens thuis mag proberen. Maar dat werkt alleen bij de betere muziekzaak, en dan moeten ze je ook nog eens een beetje kennen... (zo werkt het helaas...)

KIJK. Helemaal waar in mijn optiek, oke ik heb een bril, maar dan nog in mijn optiek waar :D

Het wijst maar op 1 ding. Hoe goed kun je in een winkel iemand overtuigd krijgen dat hij er goed aan doet speakers te kopen van merk X met kwaliteit Y. En dan hopelijk de juiste verkoper te pakken hebben die in jou gevoel kan kruipen en wil kruipen. Het is voornamelijk allemaal gericht op geloven en aannemen. Koop gewoon ieder jaar, ?wat!! iedere maand, andere speakers. Ruil ze met vrienden en ga met panning en volume spelen om te beginnen ontdekken waar verschil zit. Uiteindelijk kom je ergens uit waarvan je zegt. Dit is wat het moet zijn en het hoeft niet meer te worden verbeterd.

Zo ga ik pas een stapje hoger als ze met draadloos stroom komen omdat ik me visueel, tijdens het mixen van vrolijke kinderliedjes, dooderger aan kabels, waardoor het dan weer klote klinkt en ik in de mineur stemming kom :) (oftopic draadloze stroom: wat serieus al in ontwikkeling is voor mobieltjes en draadloze toestenborden. Nog 5 jaar en dan heeft niemand meer een kabel liggen)

zou de bm15's eens gaan nazoeken, zit meer , goed, laag in dan die mk1 en ook mk2 denk ik. Zijn tevens ipv nearfields, zijn ze wat midfield, valt beter in de geschetste, wat grotere ruimte ruimte, tenzij je natuurlijk alleen binnen de 2 meter van je monitors wilt blijven, dan zijn die bm6a's goede nearfiels.
het moge duidelijk zijn , ik vind het goed waar voor m'n geld ( toch misschien ieder z'n smaak?)
ps je kunt ze hier komen beluisteren als je wilt

Kijk, duidelijke taal. Daar hou ik van. Zijn die KRK RP6 monitors een stuk beter voor mijn doeleinde denk je? Het enige wat ik wil is m'n piano geloofwaardig uitversterken. Ik hoef er geen cd's op af te gaan mixen, dus qua budget moeten ze niet veel duurder gaan worden dan die RP6 monitors. Kan m'n versterker weer verkopen natuurlijk; weegt weer een beetje tegen elkaar op.

Maar ik moet gewoon eens gaan luisteren natuurlijk.

Als je een fender rhodes of ander electrische piano hebt, kan ik je de roland kc-350 aanraden. het is geen vlakke geluidsmonitor maar een stage/performer versterker. Klinkt erg goed. Voor in de slaapkamer zijn rp6 erg goed en meer dan voldoende. Persoonlijk vind ik de KRK RP-serie niks. Ga zelf luisteren ze staan wel bijna overal opgesteld. RP5 is te zwak en te modderig, de RP8 heb ik niet beluisterd maar zouden mij te bassig gaan klinken vermoed ik. Maar wie weet is dat toch net iets voor jouw. De KRK-RP6 geeft wel het beste balans in de Rp-serie vind ik zelf, al zou ik het zelf niet kopen.

Veel mensen weten niet wat voor smaak ze hebben. Kopen een speaker set, vinden hem dan goed genoeg. Ze weten immers niet wat een betere speaker beter zou moeten doen weergeven. Het gehoor is nog niet daarop gericht. Komen er na jaren later ervaring achter dat hun techniek en gehoor zijn verbeterd/veranderd en besluiten op basis daarvan DAN andere/betere speakers te kopen die tegemoet komen aan het niveau van ervaring. DAAROM zijn smaken verschillend. Het ligt er maar net aan WAAR je nadruk op wil leggen. Mixen, componeren, afmixen, masteren of plaatjes draaien.... misschien allemaal? Zolang je het bij mixen en componeren van muziek wilt houden maakt het geen reet uit welke speakers je hebt. Pas als je de indeling van geluid in de mix als prioriteit stelt en dus richting het afmixen komt zou ik me druk gaan maken over deze details. Heb je geen kennis en wil je toch super speakers dan doe je er verstandig aan je eigenwijsheid een handje te helpen en dus die PSI's te halen. Ik moet de eerste nog tegenkomen die zegt dat hij prijs/kwaliteit verhouding voor iets anders gaat.

We blijven mieren.

Je komt op een gegeven moment natuurlijk ook in een prijsklasse waar de meeste mensen behalve experts op dit gebied het verschil niet of nauwelijks meer horen. Zeker niet in een niet of nauwelijks akoustisch behandelde ruimte.

De bekende auto metafoor: "Koop een BMW M3, die is sneller en beter dan een Peugeot 307".

Zo'n stelling is uiteraard waar, maar het stukje budget blijft aan de orde. Ook al lijkt het verschil tussen 1400 en 2000 niet veel maar het blijft 30%. Voor sommige mensen is 1400 al een behoorlijk bedrag om bij elkaar te sparen en die extra 30% kan nog een flinke opdracht zijn.

In zo'n geval zou ik persoonlijk terugvallen op 2e hands. Daar koop je gewoon meer voor minder geld.

Ik kan me wel wat bij voorstellen ja. Meestal zijn de 8"versies in een serie extreem bassig. Zelf ook meegemaakt met de Event TR8/XL en TR-5/6 (dacht ik). En ook uit reviews die dat bevestigden :)

volgens een audio winkel in eindhoven geeft de rp8 ook te veel laag, of er is te weinig mid

de rp6 is qua klank verhouding het beste.

ze wezen mij ook op de genelec 8030, vind alleen 40 watt wel erg weinig. denk dan dat ze niet lang leven hier in mijn hardcore studio :mega:

de balance bij de rp6 is idd beter dan bij de 8,

maar ja hardcore... ik snap dat je dan aan de 8 denkt,

8040 genelec ??

volgens een audio winkel in eindhoven geeft de rp8 ook te veel laag, of er is te weinig mid

de rp6 is qua klank verhouding het beste.

ze wezen mij ook op de genelec 8030, vind alleen 40 watt wel erg weinig. denk dan dat ze niet lang leven hier in mijn hardcore studio :mega:

40 Watt is helemaal niet te weinig. Veel mensen kijken naar de hoeveelheid Watt als Muzikaal vermogen.. maar het wordt bij studiomonitoren helemaal anders gebruikt... namelijk als Analytisch vermogen.. en vergeet niet dat de Genelec 8030Apm 40 Watt Laag en 40 Watt Hoog heeft ;-) Het is namelijk, zoals heel erg veel active monitors, een Bi-amped speaker.
En als jij 108 dB Spl op 1meter te weinig vindt ;-)

Genelec is niet echt mijn ding als het om klank gaat... te veel laag en te veel hoog.. als ik daar op moet gaan mixen zijn mijn oren na een uurtje al moe. Geef mij maar Quested S8'jes ;-)

Maar goed.. ik doe helemaal niet meer zoveel met muziek als dat ik heb gedaan in het verleden.

40 Watt is helemaal niet te weinig. Veel mensen kijken naar de hoeveelheid Watt als Muzikaal vermogen.. maar het wordt bij studiomonitoren helemaal anders gebruikt... namelijk als Analytisch vermogen.. en vergeet niet dat de Genelec 8030Apm 40 Watt Laag en 40 Watt Hoog heeft ;-) Het is namelijk, zoals heel erg veel active monitors, een Bi-amped speaker.
En als jij 108 dB Spl op 1meter te weinig vindt ;-)

Genelec is niet echt mijn ding als het om klank gaat... te veel laag en te veel hoog.. als ik daar op moet gaan mixen zijn mijn oren na een uurtje al moe. Geef mij maar Quested S8'jes ;-)

Maar goed.. ik doe helemaal niet meer zoveel met muziek als dat ik heb gedaan in het verleden.

ik ga ze gewoon eens vergelijken bij i4muzique. de krk rp 6/8 en die genelec's.
als ik er maar op vooruit ga tov van me spirits 2 die ik nu heb.

iemand nog ervaring met de VXT6 serie?

Laatst gewijzigd:
vxt6, je moet er van houden, ik kan er niets mee,

maar ja zoals je kan lezen hebben andere weer niets met genelec.

gewoon ff naar i4 gaan en luisteren

VXT6 heb ik en erg tevreden mee verder.
Zeer helder weergegeven geluid en is weer beter dan de RP6 waar mensen ook erg tevreden mee zijn.
Datgene wat als negatief wordt omschreven (vaker) bij de KRK's vind ik absoluut niet het geval.
Wordt niet vermoeid van luisteren, dat wel veel eerder van het luisteren naar muziek via de home cinema.
Kan alleen niet zeggen dat ik ervaring heb met overige monitoren.

Back