welke monitoren?

Origineel geplaatst door anoniempje
Haha, en yamaha dan ? motoren, bromfietsen, jetski,s sneeuwscooters. Wat dat betreft blijft schoenmaker roland net iets meer bij z,n leest.

Klopt.

Yamaha heeft met zijn ns-10's echter (meer geluk dan wijsheid geweest, maar toch) aangetoond een "goeie" monitor te kunnen bouwen.

Verder is Yamaha net als Roland idd een beetje de Ikea in muziekland. Veel in de breedte, relatief weinig in de diepte.

gr,
Marc

Origineel geplaatst door mavn
Klopt.

Yamaha heeft met zijn ns-10's echter (meer geluk dan wijsheid geweest, maar toch) aangetoond een "goeie" monitor te kunnen bouwen.

Verder is Yamaha net als Roland idd een beetje de Ikea in muziekland. Veel in de breedte, relatief weinig in de diepte.

gr,
Marc

ligt er ook maar aan welke tak je pakt van yamaah dnek ik. ik heb nu behoorlijk wat yamaha stuff staan die gewoon in de top thuishoren, en doen wat ze moeten doen (en doen dat dan ook heel goed)

de ikea van muziekland zie ik eerder behringer etc.. yamaha kan zich over het algemeen (net als roland) gewoon meten met de top bij de meeste divisies (natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar hey die heb je ook bij een mackie of een m-audio)

Origineel geplaatst door MusiQmaN
ligt er ook maar aan welke tak je pakt van yamaah dnek ik. ik heb nu behoorlijk wat yamaha stuff staan die gewoon in de top thuishoren, en doen wat ze moeten doen (en doen dat dan ook heel goed)

de ikea van muziekland zie ik eerder behringer etc.. yamaha kan zich over het algemeen (net als roland) gewoon meten met de top bij de meeste divisies (natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar hey die heb je ook bij een mackie of een m-audio)

IKEA is ook niet per sé negatief bedoeld. Ze verkopen genoeg leuke, mooie (en ook behoorlijk dure) spullen. Mijn kamer staat er iig vol mee! Net als 90% van de huizen in nederland..... Ik vind Behringer meer een Leen Bakker......

Maar goed, ze verkopen geen monitoren, dus ik zal er maar over ophouden....

gr,
Marc

Ik heb pas een hele serie monitoren beluisterd maar ik vind de kwaliteit erg tegenvallen. Ik dacht dat monitoren zo neutraal mogelijk moesten klinken, maar door de muziek heen hoor ik vooral de klankkleuren van de units zelf, meestal een plastic sound (conusoppervlak), soms rubberachtig (ophanging), scherpe tweeters die totaal niet bij aansluiten bij de rest van het geluid, en pusherige, overgedempte, ongedefineerde bassen.
Nu moet ik er wel bijvertellen dat ik behoorlijk verwend ben (importeer dure stereoapparatuur), maar ik vind dat het de verkeerde kant op gaat met speakers tegenwoordig. Ik houd het voorlopig liever bij breedbandspeakers van goede kwaliteit zoals ze vroeger al gemaakt werden, zorgvuldig handgebouwde units met alnico magneten, een lichte conus van een natuurlijjk, neutraal klinikend materiaal, in een goede open kast zodat de bas mooi gedefineerd blijft (geen tegendruk). Ik moet de eerste monitor nog horen die zo (h)eerlijk klinkt. Maarja, het is natuurlijk te duur om zo te maken tegenwoordig, zelfs in de dure monitors zitten volgens mij units van hooguit een paar tientjes.

Of moet een monitor altijd een afspiegeling zijn van een gemiddelde huiskamerspeaker? Als opnames worden afgemixt op mindere speakers kan ik me voorstellen dat we zo in een spiraal naar beneden gaan. Ik denk dat er moet worden afgemixt op de best mogelijke speakers, en dat een simpel huiskamersetje als cross check kan dienen. Een monitor moet voor mij een afspiegeling zijn van het live geluid waarin je het resultaat hoort van al die mooi klinkende spullen die je ervoorzet (instrumenten, mics, buizenpreamps, enz.).

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door void
Ik heb pas een hele serie monitoren beluisterd maar ik vind de kwaliteit erg tegenvallen. Ik dacht dat monitoren zo neutraal mogelijk moesten klinken, maar door de muziek heen hoor ik vooral de klankkleuren van de units zelf, meestal een plastic sound (conusoppervlak), soms rubberachtig (ophanging), scherpe tweeters die totaal niet bij aansluiten bij de rest van het geluid, en pusherige, overgedempte, ongedefineerde bassen.
Nu moet ik er wel bijvertellen dat ik behoorlijk verwend ben (importeer dure stereoapparatuur), maar ik vind dat het de verkeerde kant op gaat met speakers tegenwoordig. Ik houd het voorlopig liever bij breedbandspeakers van goede kwaliteit zoals ze vroeger al gemaakt werden, zorgvuldig handgebouwde units met alnico magneten, een lichte conus van een natuurlijjk, neutraal klinikend materiaal, in een goede open kast zodat de bas mooi gedefineerd blijft (geen tegendruk). Ik moet de eerste monitor nog horen die zo (h)eerlijk klinkt. Maarja, het is natuurlijk te duur om zo te maken tegenwoordig, zelfs in de dure monitors zitten volgens mij units van hooguit een paar tientjes.

Of moet een monitor altijd een afspiegeling zijn van een gemiddelde huiskamerspeaker? Als opnames worden afgemixt op mindere speakers kan ik me voorstellen dat we zo in een spiraal naar beneden gaan. Ik denk dat er moet worden afgemixt op de best mogelijke speakers, en dat een simpel huiskamersetje als cross check kan dienen. Een monitor moet voor mij een afspiegeling zijn van het live geluid waarin je het resultaat hoort van al die mooi klinkende spullen die je ervoorzet (instrumenten, mics, buizenpreamps, enz.).

De term "monitor" zegt niks.... Er heeft in de afgelopen 10 jaar (mede door de komst van vst(i)) een complete revolutie plaatsgevonden. Je kan met bescheiden middelen, bij wijze van spreken, een wereldhit scoren. Dit heeft ervoor gezorgt dat je dus ook "monitors" kan krijgen voor Aldi prijzen. Zelfs gerenomeerde merken doen hier aan mee. Die hebben in sommige gevallen ook hun naam te grabbel gegooid als je het mij vraagt. Ik heb in iedergeval nog nooit "monitors" gehoord voor minder dan pak'm'beet 500 á 600 euro PER STUK, die dat predikaat ook verdienen.

gr,
Marc

Mooi! :D

Heb ik net het hele topic doorgelopen, en ben er zo'n beetje uit welke 'monitor' ik zuo moeten kopen. Kom ik bij de laatste post aan, en wordt alles wat in voorgaande pagina's beweert is teniet gedaan. Bedankt! :P

Welke van de 2 ?

Welke van de 2 ?

ik zit te denken tussen ESI nEar 04 set en Alesis Monitor One Active MKII..
bij de ESI krijg je 2 Monitors de Alesis maar 1 en heb er 2 nodig..(voor HIPHOP)
Welke raden jullie mij aan ??

Re: Welke van de 2 ?

Re: Welke van de 2 ?

Origineel geplaatst door MastahB
ik zit te denken tussen ESI nEar 04 set en Alesis Monitor One Active MKII..
bij de ESI krijg je 2 Monitors de Alesis maar 1 en heb er 2 nodig..(voor HIPHOP)
Welke raden jullie mij aan ??

Dan koop je er toch gewoon twee?

Let wel dat je geen 2 linkse monitors koopt
want dan krijg je het stereobeeld niet goed. ;)

Nee hoor! Dat was daarnet een beetje ironisch bedoeld.
Je moet minstens 2 monitors hebben om een stereo mix te kunnen maken.

Laten we even enkele objectieve gegevens van beide monitors vergelijken:

Alesis M1 Aktive MkII 333€
50Hz-20kHz(±2dB), 6.5"(75W)+1"(25W), 118dB (SPL@1m)

ESI nEar 04 159€
100Hz-22kHz(±?dB), 4"(20W)+1"(20W), ?dB (SPL@1m)

Wat valt op in deze vergelijking?
1) De ESI heeft een veel kleinere woofer waardoor hij dus veel (een oktaaf) minder laag kan.
Waarschijnlijk geeft hij het bij lage tonen al veel sneller op en begint hij eerder te ratelen of vervormen.
2) Er zit ook een veel kleinere versterker in die ESI. De Alesis heeft in totaal 2,5 keer zoveel power en
zal dus waarschijnlijk ook een pak harder gaan. ESI doet geen moeite om dit te specifieren.
3) Er zijn ook geen details te vinden over hoe vlak die ESI klinkt. Wordt ieder frequentie even hard weergegeven?
4) Een paar Alesis monitors is dubbel zo duur als die ESI monitors.

Voor hiphop te maken zal je toch aardig wat bottom end (laag & hard) willen hebben veronderstel ik.
Dan zal je voor een 2-wegs monitor toch een woofer van +/- 6" moeten hebben met een versterker van minstens 50W.
En dat kan die ESI helaas niet geven. De Alesis monitors zijn echter dubbel zo duur...
Veel hangt af van hoeveel budget je hebt maar ik zou toch nog even doorsparen.
Tussen de 300 en 400 euros heb je al aardig wat redelijke monitors. Lager dan dat zijn het eigenlijk meer hifi-speakers.
Lees er anders deze thread eens op na... :eureka:

Ik zie net ook dat er een nieuwe (3de generatie) versie van de Alesis M1 bestaat:
De Alesis M1 Aktive 520 & de Alesis M1 Aktive 620.

Alesis M1 Aktive 520 199€
56Hz-20kHz(±?dB), 5"(50W)+1"(25W), 90dB (SPL@1m)

Alesis M1 Aktive 620 348€
49Hz-20kHz(±?dB), 6.5"(65W)+1"(30W), 90dB (SPL@1m)

Blijkbaar stond er een review in de SOS van Aug06.
Zal morgen eens kijken of die 520 de moeite is...

luistersessie: i4-muzique

luistersessie: i4-muzique

Ik was bij me sussie die op kamer zit in Eindhoven en dacht even bij i4-muzique binnenwippen voor monitoren te bluisteren. Erg aardige mensen, eerlijk en vrijwel alle tijd van de wereld om te helpen en wanneer je met rust gelaten wilt worden, doen ze dit ook. Fijne zaak, wel een beetje klein.

Kandidaten:

Dynaudio B5A
Adams p-serie/a- serie
Mackies H824
Mackie H624
Event ??? hadden ze jammer genoeg niet.

Dynaudio: best wel duur, klein van stuk. Wel helder stereo beeld,duidelijk, (ietwat) te weinig laag. Maar te 'kaal'geluid, mijns inziens.

Adams: Niet echt lekker stere-geluid. Op een (persoonlijke smaak) beetje tegenvallende bombastische geluid. Veel midden
wat heel goed is voor zang. De zang sprinkt eruit en is zo goed te beoordelen. Voor de rest is het geen echt prettig geluid. Wel geschikt voor zang.

H824: Redelijk goed verdeeld stereobeeld, maar alles ligt ietwat verder achterin. Wat kleurig en bombastisch maar (persoonlijk) geen storende factor. Eventuele aanpassing zijn mogelijk op achterkant boxen: laag en hoog regelen,ruimte aanpassing: 3 mogelijkheden en ik geloof nog iets. Lekker luister geluid. Toch gaat de kleuring een beetje ten kostte van de eerlijkheid van de box. Dankzij het regelen van het hoog en laag (wat ik dan wat wegdraai) komt er meer midden te voorschijn, wat mijn zang weer ten goede komt, omdat er zo wat meer mid overblijft/naar voren komt. ook een voordeel ze kunnen veel aan (150 watt). Ze zijn wel wat meer richting hi-fi speaker (kleuring) geluid, maar toch nog wel dat ze ''goed' betrouwbaar zijn.

Verder had ik al behringers uit de passive truth lijn.

wat mij betreft:

Dyaudiö: 7,0/7,5
Adam : 7.0
Mackies: 8, misschien wel 8,5.

Denk dat het deze gaan worden.

1 vraag:

1: Wat vinden jullie om wat meer het midden te kunnen beoordelen van het wegdraaien van hoog en laag? Wie erkt er zo nog meer?

event alp 5

event alp 5

Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar die Event ALP 5. Weet iemand waar en of deze in Nederland ergens te beluisteren/kopen zijn? Ik kan wel een winkel in Dortmund vinden, maar vanuit Den Haag is dat toch net iets te ver om even te luisteren. Aan de andere kant spaar ik wel meer dan dat bedrag uit als ik ze daadwerkelijk zou kopen, want ze zijn een stuk goedkoper dan de andere monitoren die ik als optie heb. Lastig...

Misschien dat een andere hagenees ze toevallig thuis heeft staan ? :)

Back