welke monitoren?

Ik heb al een halfjaar Adam's gekocht voor flink vermogen. Ik hoef nooit meer terug. Eerlijke, heldere weergave met veel diepte, die zich uitstekend vertaald op andere geluidsbronnen. Het wil ook wat zeggen dat degene die ze aan mij verkocht ging voor een maatje ADAM groter.

OK, jullie hebben me aangestoken! ik wil ook nieuwe monitors 8~

Sinds een paar weken heb ik weer een studio-ruimte in m'n huis, maar ik moet het nu doen met 1 paar NS10m's en ik mis ontzettend controle over het laag en eigenlijk ook beetje over het hoog.. het welbekende verhaal van de NS10's.. niet de aanbevolen monitors om echt op te mixen (ik ken ze intussen wel erg goed)

De ruimte waar ik in mix is best groot, 5,5m lang, 4m breed en een nok van 4,5m hoog (soort zolderkamer idee) en de kamer zelf loopt ook nog in een L-vorm, waarbij ik zit in de top van de "L" ; akoestiek wordt nog een flinke klus straks.

Ik zoek dus monitors (evt. icm. subwoofer) waar ik fijn op kan mixen met voldoende controle over het laag, om aan te vullen wat de NS10's missen.. m'n NS10's zal ik dus degraderen naar slechts referentie-monitor omdat ik ze goed ken.

Mijn vraag is, is een subwoofer nu luxe of pure noodzaak als je controle wilt hebben over het laag ? (mits de ruimte goed akoestisch is behandeld natuurlijk) En als je dan een Sub aanschaft, zou je dan bijv. een KRK sub nemen bij een setje Yamaha monitors? of andersom.. ik vind het een ondoorgrondelijk oerwoud aan producten op dit moment.

En ook, waar ligt de grens nu eigenlijk voor nearfields / midfields ?? hoe groot moet de ruimte zijn voor midfields ?

Laatst gewijzigd:
OK, jullie hebben me aangestoken! ik wil ook nieuwe monitors 8~
Dat is een zeer slechte reden.

Een subwoofer is bij muziek monitoring eigenlijk alleen om lager laag weer te geven. De rechte lijn moet dus wel blijven. Daarom moet je dus op elkaar afgestemde monitoren en sub hebben (= zelfde merk voor zover ik weet).

Dat is een zeer slechte reden.

Een subwoofer is bij muziek monitoring eigenlijk alleen om lager laag weer te geven. De rechte lijn moet dus wel blijven. Daarom moet je dus op elkaar afgestemde monitoren en sub hebben (= zelfde merk voor zover ik weet).

Ok, dat leek me ook maar was toch benieuwd. De reden is uiteraard niet slechts dat ik ben aangestoken :) was al op zoek aangezien ik alleen ns10's heb. toch bedankt

weet iemand al meer over dat nieuwe Mackie en KRK spul :)

- KRK RP6 G2
- Mackie MR5

Hier ben ik ook wel benieuwd naar!

Ik vraag mij af wat het best is: een paar monitors voor €250 of maar 1 monitor voor €180-200? Die ene monitor is dan wel betere kwaliteit dan de andere monitors.

ja, monitors rechts is eraan, ik denk dat het de tweeter maar ik ben geen techneut op dat gebied, er komt een brom uit, ook nog wel muzikaal geluid maar het klinkt allemaal niet.

daarom een nieuw paar monis.

Wat zoek ik: actieve nearfield voor thuisstudio. Geen al te grote.
Ik dacht aan Genelec 8020 (apm of asm, de ene is iets duurder ma zie niet direct verschil) of de KRK VXT4, misschien dat anderen mij een beter idee nog kunnen geven.

Budget: maximum 600 eur (voor een paar, dus 300 eur 't stuk). Goede weergave van het laag (nadruk in muziek ligt op kicks en basslijnen) maar geen verwaarlozing van mid en hi.

Wat is de frequency range waarin ik moet kijken eigenlijk? ik ken frequentie enkel vanuit elektronica/elektriciteit maar hoe zie ik dit in muziek dan (hoeveel keer je golf op en neer gaat??) en meer bepaald hoe vertaal je dat naar monitorkeuze?

ik ga sowieso ook gaan luisteren maar als ik al weet tussen wat te kiezen in de winkel vr te luisteren dan ben ik al een stap verder.
Ik kom van een ESI nEar05 Experience

thanks

Voor 300 euro per stuk kan je beter gewoon een ongegronde keuze maken want het maakt toch niet veel uit wat je pakt. Je zit gewoon onderin het kwaliteitssegment te vissen en daar vang je nooit wat je gevoel zoekt. Allemaal prima speakers om muziek om te ontwerpen.

Voor 300 euro per stuk kan je beter gewoon een ongegronde keuze maken want het maakt toch niet veel uit wat je pakt. Je zit gewoon onderin het kwaliteitssegment te vissen en daar vang je nooit wat je gevoel zoekt. Allemaal prima speakers om muziek om te ontwerpen.

Bovenstaande vind ik wel Ʃrg kort door de bocht. Ik heb zelf de Genelec 8020 staan en die keuze is bewust gemaakt na grondig luisteren van diverse kleine monitoren. De grootste afknapper in dit segment was de KRK V4II. Dat was een hele vlakke speaker zonder enig stereobeeld.

Als je voor een set 8020 gaat is het wel zaak dat je rekening houdt met de kleine woofer. De monitor klinkt als een klok op normale volumes, maar ga je flink blazen dan kom je met de set toch iets tekort (daarom staat er bij mij nog een setje Event 20/20 bij om de buren te pesten :D)

Bovenstaande vind ik wel Ʃrg kort door de bocht. Ik heb zelf de Genelec 8020 staan en die keuze is bewust gemaakt na grondig luisteren van diverse kleine monitoren. De grootste afknapper in dit segment was de KRK V4II. Dat was een hele vlakke speaker zonder enig stereobeeld.

Als je voor een set 8020 gaat is het wel zaak dat je rekening houdt met de kleine woofer. De monitor klinkt als een klok op normale volumes, maar ga je flink blazen dan kom je met de set toch iets tekort (daarom staat er bij mij nog een setje Event 20/20 bij om de buren te pesten :D)

misschien wel inderdaad. Ik wil alleen zeggen als je goed met muziek bezig wil zijn koop dan echt goede speakers. Te lang wachten op goede speakers scheelt je kwaliteit en kennis in je indeling van je stereobeeld. Jammer dat ik niet veel veel eerder betere speakers gekocht heb. Als je het mij vraagt: "Ga je serieus aan de slag?" koop dan gewoon iets ziek goeds. Natuurlijk ook meteen een goede kaart. Ik snap ook wel dat het geld niet bij iedereen op de rug groeit, maar wist ik wat ik nu weet dan was ik vroeger wel 2 kranten wijken meer gaan lopen :)

misschien wel inderdaad. Ik wil alleen zeggen als je goed met muziek bezig wil zijn koop dan echt goede speakers. Te lang wachten op goede speakers scheelt je kwaliteit en kennis in je indeling van je stereobeeld. Jammer dat ik niet veel veel eerder betere speakers gekocht heb. Als je het mij vraagt: "Ga je serieus aan de slag?" koop dan gewoon iets ziek goeds. Natuurlijk ook meteen een goede kaart. Ik snap ook wel dat het geld niet bij iedereen op de rug groeit, maar wist ik wat ik nu weet dan was ik vroeger wel 2 kranten wijken meer gaan lopen :)

bedankt vr de reply

ik ga niet akkoord met de stelling dat 300eur te weinig is voor een moni. Misschien inderdaad niet de top-notch maar om nu te zeggen dat het de laagste klasse is... wat ik heb is lage klasse maar daarom geen crap.
Verder, ik ga serieus aan de slag maar tmoet bovenal betaalbaar blijven... over indeling stereobeeld heb ik nog niet veel kaas gegeten maar goed, zal wel zo zijn...

nearfield plus subwoofer is een optie...

als er nog meningen zijn :halleluja

heel even offtopic: Wat heeft het type monitor met het stereobeeld te maken? Ik lees wel vaker dat de ene set een beter of slechter stereobeeld geeft dan een andere set... Wat heeft dit met de monitors zelf te maken? Ik dacht dat je 2 gescheiden kanalen had, waarbij alleen de plaatsing van de monitors van belang is...? :stupid

Ik heb kort geleden een setje 8020's op de kop weten te tikken. Ik kom van Absolute 2's. Een ongelofelijk verschil (al zegt dat natuurlijk ook iets over de spirits ;), kan niet anders zeggen. De spreiding en transparantie is echt erg goed. Zoals iemand hierboven al schreef: dit had ik veel eerder moeten doen! Ik merk dat ik nu ook echt andere keuzes maak in m'n mixen en dat die elders ook beter gebalanceerd klinken.

De bas-kant verdient inderdaad wel wat aandacht bij deze speakers. Er is zeker bas genoeg op lage volumes, maar de diepe bassen in bijvoorbeeld dubstep zijn op hogere volumes niet helemaal voorspelbaar. Kwestie van gewenning en aanpassing. Liever dat dan m'n hele kamer vol bass en daardoor minder zicht op het low-mid en mid.

Heren, wellicht een hele domme vraag.

Ik ben bezig met het aanschaffen van diverse hardware om een stap vooruit te doen t.o.v mijn onboard geluidskaart en logitech boxjes.

Wat ik me afvraag voor wat betreft de monitors:
Er wordt de hele tijd gesproken of het afsluisteren van je track bij het afmixen e.d. en dat daar de monitors goed voor zijn. Maar ik neem aan dat de monitors alles laten horen wanneer je bezig met met musiceren/componeren e.d.. Of is dit juist niet de bedoeling?

Voor het beeld, doe alles intern, softsynhts via Ableton, Reason via Rewire in Ableton e.d. Guitar rig en ga zo maar door.

Heren, wellicht een hele domme vraag.

Ik ben bezig met het aanschaffen van diverse hardware om een stap vooruit te doen t.o.v mijn onboard geluidskaart en logitech boxjes.

Wat ik me afvraag voor wat betreft de monitors:
Er wordt de hele tijd gesproken of het afsluisteren van je track bij het afmixen e.d. en dat daar de monitors goed voor zijn. Maar ik neem aan dat de monitors alles laten horen wanneer je bezig met met musiceren/componeren e.d.. Of is dit juist niet de bedoeling?

Voor het beeld, doe alles intern, softsynhts via Ableton, Reason via Rewire in Ableton e.d. Guitar rig en ga zo maar door.

studio monitors moeten een flat response hebben zodat je idd alles hoort zonder kleuring

maar wat mss nog wel belangrijker is is de akoestiek van de ruimte
heb zelf een set adam s2,5a van 3000,- maar een klein hok met een akoestiek die ruk is dus met die dikke vette speakers schiet ik nu niks op

zo kun je dus speakers in winkels of bij andere gaan testen maar eigenlijk is dit beetje zinloos omdat speakers in elke ruimte anders zullen klinken

studio monitors moeten een flat response hebben zodat je idd alles hoort zonder kleuring

maar wat mss nog wel belangrijker is is de akoestiek van de ruimte
heb zelf een set adam s2,5a van 3000,- maar een klein hok met een akoestiek die ruk is dus met die dikke vette speakers schiet ik nu niks op

zo kun je dus speakers in winkels of bij andere gaan testen maar eigenlijk is dit beetje zinloos omdat speakers in elke ruimte anders zullen klinken

Ok, dus alles betekent ook: Ik speel op gitaar via geluidskaart in Guitar Rig en krijg effecten en dergelijke te horen als ik speel. Of via midikeyboard een softsynth aansturen ook direct, dus realtime te horen. Check?

Ok, dus alles betekent ook: Ik speel op gitaar via geluidskaart in Guitar Rig en krijg effecten en dergelijke te horen als ik speel. Of via midikeyboard een softsynth aansturen ook direct, dus realtime te horen. Check?

Je monitors spelen net zoals alle andere speakers gewoon datgene wat je muziekinstrument of pc eruit stuurt. Je monitor maakt niet de keuze om bepaalde dingen wel of niet te laten horen... Dat bepaal je zelf op je mixer of in je sequencer. En ja, dat is dus ook realtime.

Back