welke monitoren?

Dag iedereen

Ik heb eens een vraagje.
Iemand die ik ken bouwt zelf grotere systemen en wou zich ook
wel eens wagen aan studiomonitors.

Hij zegt dat je beter 2 monitors en een subje erbij pakt omdat dit fijner is,
wat is jullie ervaring daarmee? Toevallig ben ik gisteren bij Musicstore geweest
en heb ik wat geluisterd maar de subjes waren niet aangesloten^^

Dus jullie mening even over of ik dit zelfbouw zou doen of er gewoon zou kopen?
En met sub of zonder?

Heel erg bedankt alvast

Grappige discussie. Ik ben heel erg lang anti sub geweest omdat waar ik ook kwam men mij altijd vertelde dat een sub veel gedoe is met plaatsing.
Om die reden heb ik altijd monitors met 8 inch laag gehad omdat ik best wel veel waarde aan laag hecht. Dit gaf echter altijd best wat uitdagingen met de weergave van laag op de luisterpositie.

Recent ben ik naar 2 kleine monitors met een kleine sub gegaan en mijn ervaringen zijn aanzienlijk beter. Uiteraard betere mid response door de kleine midrange drivers maar ook een veel betere laagweergave op de luisterpositie.

De resultaten kunnen en zullen per ruimte verschillen en zijn ook nog eens onderhevig aan een flinke portie smaak. Ik zou daarom altijd willen adviseren: demo monitors en demo ze in je eigen ruimte (maak bijv. een shortlist door luisteren in de winkel en luister de overgebleven modellen in je eigen ruimte).

Kun je dan gewoon demo's meenemen en ze thuis beluisteren?

En wat is je mening dan over die zelfbouw? Ik heb deze al gehoord
(de drivers enzo wat erin zit) en deze klonken wel zeer goed.

Btw hoe plaats jij zelf je sub dan? Gwn onder je bureau op de grond of anders?

Ik zou zelf nooit voor een 2.1 setup gaan in een studio. Voor films etc lijkt het me geen probleem, maar als je nauwkeurig wilt mixen, dan valt een 2.1 systeem eigenlijk gelijk al af. Beter is het om twee goede full range monitors te gebruiken, of om een 2.2 setup te realiseren, dus 2 monitors + 2 subs.

Je ziet dat fabrikanten van monitors hier ook meer op in spelen (de 2.2 setup). Voorbeeld is de Amphion One en Two range die uit te breiden is met een bass extender van hetzelfde merk.

Unity Audio heeft dit ook, twee keer zelfs: http://unityaudioproducts.co.uk/pebble_bam_bam.php
http://unityaudioproducts.co.uk/babe.php

Een vriend van me heeft dit ook gedaan met zijn PMC monitors, beide kanalen worden onder de 80Hz aangevuld door subwoofers, waardoor je eigenlijk een soort van 3 weg systeem creëert. Deze zijn dusdanig afgesteld dat ze puur en alleen helpen onderin, het is niet zo dat het onder de 80Hz juist opeens weer luider wordt, zoals je vaak hoort met slecht afgestelde subwoofers, vooral in home cinema setjes een drama vaak.

Kun je dan gewoon demo's meenemen en ze thuis beluisteren?

En wat is je mening dan over die zelfbouw? Ik heb deze al gehoord
(de drivers enzo wat erin zit) en deze klonken wel zeer goed.

Btw hoe plaats jij zelf je sub dan? Gwn onder je bureau op de grond of anders?

Dat hangt van de winkel af natuurlijk. Een goede winkel zal demo modellen voor je regelen (elk merk heeft wel een paar demo sets rondzwerven). Dat is dan even wachten maar dan weet je ook exact hoe het gaat klinken als je iets koopt. Het is daarom wel van belang dat je al een shortlist hebt natuurlijk, een winkel gaat je geen 30 sets mee geven. :)

Zelfbouw is niets mis mee maar in die wereld heb je alles van topspul tot zwaar tegenvallend. Ik prefereer voor monitoring alleen actief.

De sub heb ik geplaatst door de sub op mijn luisterpositie te zetten en op handen en voeten door de ruimte te kruipen. Niet erg wetenschappelijk deze methode maar gelezen op verschillende fora en dit werkt verrassend goed.

Zoals de persoon hier boven al zegt is 2.2 natuurlijk beter, dat heft allerlei nadelen die je met maar 1 subwoofer hebt op en de plaatsing zou ook makkelijker moeten worden. Maar dan ga je het ook over budget hebben want 2 subwoofers zijn duurder dan 1. :) Gewoon een set nearfields kan overigens ook prima zijn. Niet elke ruimte heeft veel laag vermogen nodig.

Jah het is vooral voor elektronische muziek waar toch wel heel wat laag (moog sounds etc) in voorkomen,
daarmee dat ik wel een subje wilde hebben.

2 subs zit er echter niet in met mijn budget momenteel...
Dus zal het sowieso 1 sub worden.

Best een moeilijke keuze dus. Zelfbouw gaat sowieso actief zijn ook btw,
maar 1 sub gaat dus ook prima denk ik dan?

Diegene die ik ken zit redelijk goed bij RCF en kan daar ook veel onderdelen krijgen
van heel wat goed beoordeelde monitoren. Daarmee dat ik hier wel wou voor gaan!

Dus dat laten doen of zelf kopen dan?
En is het dan echt beter alleen die sub te later werken onder de 80Hz?
Of deze gewoon te gebruiken voor alles? Want dit was eerst wel het plan!

De crossover frequentie is een keuze maar persoonlijk vind ik 80hz echt de absolute top qua weergave, hoger moet je een sub eigenlijk niet laten weergeven. Een sub is om je laagste octaaf hoorbaar te maken, nooit full range.

Zie eens aan, die werden het ook ongeveer maar dan zelfbouw ;)
En dan idd met een subje, dit doen we dan gwn!

Thanks Exo

@Marando : Een sub kan wel degelijk een grote meerwaarde hebben indien hij goed wordt gebruikt. Een sub wordt vaak verkeerd gebruikt, hij is niet om het laag harder te maken, hij moet vooral de 2 monitors ontlasten van het laag.

Een Genelec 8351 klinkt bijvoorbeeld al fantastisch zonder sub, maar met sub gaat het net iets dieper en is er ruimte om de monitors te ontlasten om zodoende meer db te kunnen produceren omdat de sub de bas pakt.

Voor monitoring in studios worden eigenlijk nooit 2 subs gebruikt. Dat is eigenlijk overkill in veruit de meeste gevallen. De frequenties die door een sub worden weergegeven zijn omnidirectionaal. Oftewel, het is eigenlijk niet horen waar ze vandaan komen voor mensen. (specifieke plaatsing en akoestiek daargelaten, bijvoorbeeld een sub vrijwel nooit achter je plaatsen).

Alleen al het feit dat een merk als Genelec tot hun top monitors met x.1 systemen werken zegt eigenlijk wel genoeg denk ik. Zij ontwerpen alle speakers en systemen met 1 sub in het achterhoofd.

Daarnaast ben ik heel benieuwd naar zelfbouw monitors, dit omdat de buitenkant en binnenkant zorgvuldig worden ontworpen door de fabrikanten. Ik ben nieuwsgierig of dit met zelfbouw mogelijk is.

Je krijgt gwn de plannen erbij hoe het hout gesneden moet worden etc!
Dit zal nu niet iedereen krijgen maar bon!

Hout laat je gwn uitsnijden, daar zou ik zelf dan weer niet mee liggen kloten...
Zal ik, als ik het ga doen met diegene die me wilt helpen, even wat foto's maken van het hele proces?

Ook bij zelfbouw wordt het filter tussen de woofer en tweeter zorgvuldig op de maten van de kast en daarbij schuine facetten hoeken, of rondingen afgesteld.

Kijk eens op http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
Of humblehomemadehifi.nl
Op zelfbouwaufdio.nl forum is ook nog een en ander te vinden

Daar staan enkele studio monitor ontwerpen tussen

Maar ook goede zelfbouw is priojzig, helemaal als je het actief wilt maken.
Verder geeft een sub in de meeste ruimtes meer probleem dan voordeel

Oh en nog een ding 'gewoon uit laten snijden uit hout' is geen goed idee. Hout wertk te veel met kans op scheuren etc, en dat wil je niet ;) mdf van 18mm is een goede basis, eventueel met bracing binnenin. Nogmaals, lees je verder in op zelfbouwaudio.nl

Haha diegene waar ik het mee maak weet er echt wel meer als genoeg van,
wordt ook door een bedrijf uitgesneden wat het één en het ander maakt
maar waar ik de naam niet van ga noemen ;)

Daarnaast ben ik heel benieuwd naar zelfbouw monitors, dit omdat de buitenkant en binnenkant zorgvuldig worden ontworpen door de fabrikanten. Ik ben nieuwsgierig of dit met zelfbouw mogelijk is.

Ik heb een kleine actieve tweeweg monitor ontwikkeld waarvan de woofer is uitgerust met een versnellings opnemer en daardoor prettig ver doorloopt in het laag en naar mijn mening geen sub nodig heeft. Het systeem is gebaseerd op de MFB technologie welke Philips in de jaren 70-80 op de markt bracht maar is compleet gemoderniseerd met een nieuwe woofer en tweeter en wordt aangedreven door een nieuw ontworpen versterker module.

little.one.11.png

De monitor is nauwelijks groter dan een flesje bier, meet 25cm hoog, 16cm breed en 16cm diep en heet de Little/One.
Bewaren
Bewaren

Laatst gewijzigd:
Nauwelijks groter dan een La Trappe Belgisch biertje meet de Little/One 25cm hoog, 16cm breed en 16cm diep.

De bierliefhebber in mezelf leest een grote leugen in bovenstaande zin.

Back