welke monitoren?

Origineel geplaatst door gremlin23
Verschil tussen de pinks en kobalts is overigens: Pinks hebben 80 watt hoog en laag t.o.v 70watts laag en hoog van Kobalts.
Daarnaast hebben de pinks iets meer switches aan de achterzijde ( naar mijn mening totaal onbelangrijk!). Kobalts heeft de nodige. Het is voornamelijk een kwestie van goed plaatsen.

Hoe dan ook, de kobalts presteren heel goed voor hun "size".

Is je budget nu 500 of 1000 Euro?:kimono:

Maakt 10 wat een erg groot verschil?? En waar zijn switches eigenlijk nodig voor?
En als je nou wel in een grote kamer zit..?? Stel ik zit in een ruime kamer...maar zit wel met mijn neus op mijn laptop met de monitoren naast me...maakt dat verschil?

En mijn budget is voor monitoren tot 900/1000 euro....want ik wil gelijk iets kopen waar ik LANG mee kan doen..( hoelang gaan de meeste monitoren eigenlijk mee? ) en ik wil ook nog een goede geluidskaart erbij kopen...

Origineel geplaatst door rogeseventytwo
hoelang gaan de meeste monitoren eigenlijk mee?

Tot ze uit elkaar vallen zeker? Zo'n 20 jaar als je er zorg voor draagt? Ik heb eigenlijk geen idee. Wel een goede vraag vind ik, maar ik denk niet dat er vlug een antwoord op te geven valt.

10 Watt maakt in principe "niks" uit.

Als je van plan bent om heel dichtbij de monitors te zitten dan adviseer ik "kleiner formaat monitors".
Hou wel rekening met de equilaterale driehoek en een beetje afstand (min 10cm) tussen monitors en muur moet je ook zien te regelen.
Met jou grotere budget komen nu ook andere speakers ter gedachte.
In jou geval zou ik kijken naar de Emes Kobalts, De Dynaudio Bm5a en Genelec.
In den Haag ( Tach & Tally ) staan zowel de kobalts als de Bm5a's. Met de vriendelijke hulp van "Djim" zou je ze daar gerust kunnen beluisteren (eigen cd's meenemen!). Heb ik ook gedaan.
De kobalts hadden naar iets minder laag en waren, naar mijn idee, beter voor elektronische muziek. De Dynaudio's reproducerden klassiek/rock iets beter. Uiteindelijk zijn het allebij goede merken en is het een kwestie van smaak.
De kobalts zijn wel 300 Euro goedkoper!

Groeten,

Frederik.

PS: JE hebt nu denk ik genoeg info gekregen van vele forumleden hier. Ga de monitors eens beluisteren!!*D

10 Watt maakt in principe "niks" uit.

Als je van plan bent om heel dichtbij de monitors te zitten dan adviseer ik "kleiner formaat monitors".
Hou wel rekening met de equilaterale driehoek en een beetje afstand (min 10cm) tussen monitors en muur moet je ook zien te regelen.
Met jou grotere budget komen nu ook andere speakers ter gedachte.
In jou geval zou ik kijken naar de Emes Kobalts, De Dynaudio Bm5a en Genelec.
In den Haag ( Tach & Tally ) staan zowel de kobalts als de Bm5a's. Met de vriendelijke hulp van "Djim" zou je ze daar gerust kunnen beluisteren (eigen cd's meenemen!). Heb ik ook gedaan.
De kobalts hadden naar iets minder laag en waren, naar mijn idee, beter voor elektronische muziek. De Dynaudio's reproducerden klassiek/rock iets beter. Uiteindelijk zijn het allebij goede merken en is het een kwestie van smaak.
De kobalts zijn wel 300 Euro goedkoper!

Groeten,

Frederik.

PS: JE hebt nu denk ik genoeg info gekregen van vele forumleden hier. Ga de monitors eens beluisteren!!*D

Ok bedankt voor je info!! Ik ga zeker nu wat beluisteren....toevallig, want ik woon in Den Haag...en Tach & Tally zat al de hele tijd in mijn hoofd :)

Origineel geplaatst door rogeseventytwo
Ok bedankt voor je info!! Ik ga zeker nu wat beluisteren....toevallig, want ik woon in Den Haag...en Tach & Tally zat al de hele tijd in mijn hoofd :)
Tach & Tally is duur ! zelfde artikelen, hogere prijzen, maar het is wel handig om daar monitors te gaan luisteren die ze bij de rockpalace niet hebben (oh had men maar een feedback in Den Haag *zucht*)

Origineel geplaatst door Peekay
Zijn die EMES geen nearfield dan?

Ik heb namelijk een kamer van 4 bij 5 is die kobalt dan wel geschikt?

meer dan genoeg voor je kamer. erg goed.

Origineel geplaatst door numtek
Tach & Tally is duur ! zelfde artikelen, hogere prijzen, maar het is wel handig om daar monitors te gaan luisteren die ze bij de rockpalace niet hebben (oh had men maar een feedback in Den Haag *zucht*)

Tach&Tally is helemaal niet duur. Rock Palace daarentegen is een grote grap met wat betreft prijzen. Ik kan me nog een tijd herinneren dat ze 6000 euro vroegen voor de Kurzweil K2600 ( meer dan 2 keer normale prijs)..

Bij Tach&Tally is het soms inderdaad iets duurder, maar dan moet je gewoon met de winkel eigenaar onderhandelen.
Over het algemeen zijn de prijzen er heel goedkoop. Ik heb daar soms spullen voor goedkopere prijzen gekocht dan bij bijv. Thomann of Feedback.

Tach&Tally in Den Haag en TheMusicHouse in Utrecht zijn goedkope hollandse muziekwinkels (onderhandelen soms noodzakelijk:)).

Bericht door een moderator:
On-topic blijven, graag!

Als de baspoort achteraan zit (zoals bij KrK's, Emes Kobalt, Genelec 1029, Alesis Monitor One mkII,, etc) hoeft dat toch niet?

Origineel geplaatst door Steven V
Als de baspoort achteraan zit (zoals bij KrK's, Emes Kobalt, Genelec 1029, Alesis Monitor One mkII,, etc) hoeft dat toch niet?

Afstand van muren is dan 'minder' belangrijk inderdaad. Equilaterale driehoek moet altijd naar worden gestreefd om het beste stereobeeld voor elkaar te krijgen.

Hoe zit dat dan precies met die driehoek. Wat voor regels zijn daar aan verbonden?

Ook moeten je oren op ongeveer gelijke hoogte zijn als de tweeters!!;)

Dat zet ik me monitors wel op standaards. Weet iemand waar je die kan kopen?

www.feedback.nl had een aanbieding met de quicklock bs300 speakerstands.
verder heb je genoeg winkels in nederland die dit in hun assortiment hebben... (in deze thread zijn er ook wel een aantal genoemd)

Vandaag ben ik voor het eerst naar I4 geweest om monitoren te luisteren. Ik had me al een beetje georienteerd op monitoren die in mijn prijsklasse beschikbaar zijn, en na het lezen van heel veel internetsites, en advies van deze en gene had ik er drie op het oog;

Mackie 624
Genelec 8030A
Dynaudio BM5A

De laatste stond niet bij I4, maar de verkoper zei dat de BM6A die er wel stond, er niet heel ver vanaf zat. Ik zou een stukje inleveren in het laag bij de 5, maar het karakter was in ieder geval hetzelfde. De mackie viel eigenlijk meteen al af. Het midden liet flink te wensen over, en zang klonk of het met een hand voor de mond was opgenomen. Over de Genelecs was de verkoper laaiend enthousiast, en ze waren in vergelijking met de Mackie ook zeer goed. Op dit moment had ik de dynaudio's echter nog niet gehoord. Zodra die werden aangesloten trok het geluid helemaal open. Deze set was echter ver boven budget (zo'n 800 euro te veel), dus binnenkort ga ik nog eens terug om de BM5A te beluisteren. Als deze enigszins in de buurt van de 6 komen, worden dat mijn eerste monitoren.

Overigens stond er ook een setje 8020A, de nieuwe kleinste telg van Genelec. Een ontzettend klein ding, dat meer lijkt op een computerspeakertje. Ondanks de afmeting kwam er nog best een aardig geluid uit, maar ik kan me voorstellen dat het wel vermoeiend luisteren is, ook omdat hier een overmaat aan hoog uitkwam.

Dynaudio BM5a is een hele goede keus.
Zou ik ook voor gaan, vergeleken met andere keuzes.
Wel zou ik nog misschien de Emes Kobalts proberen te beluisteren wanneer je interesse zou hebben in kleinere studio monitors (zoals blijkt uit jou interesse voor de Genelec). Deze hebben namelijk geen overmaat aan hoog en uit eigen ervaring: " geen koppijn ",.

Groeten,

Frederik.

Back