Algemene workstation-real-time-tweak vraag.

Bass

Gepokt en gemazeld
Goed nou om niet weer over workstations te beginnen :

Even een bij mij veel voorkomende situatie;

Ik heb Cubase lopen met iets van 6 sporen, MIDI-kanaal 10 zijn de drums en zeg maar kanaal 1 is een baslijn en kanaal 2 is een arpeggio.

Nu wil ik dus (wat met bv een Nova kan) in de Performance-mode dus op het schermpje visueel kunnen zien welke parts er lopen en parts 1 voor 1 kiezen om te editten...

Ook wil ik kunnen kiezen terwijl alles loopt welke part ik realtime kan tweaken met de draaiknoppen aan boord. Ik bedoel ik druk op een knop onder het schermpje zodat ik bv. de arpeggio (kanaal 2) kan tweaken, spelen met cutoff en resonance....Daarna bv part 1 kiezen (de baslijn) om die cutoff te regelen...dit alles terwijl de Cubase gewoon doorloopt/=jammen dus..
Of zelfs 1 en 2 tegelijk indrukken zodat part 1 EN 2 tegelijk getweaked kunnen worden...

Is dit mogelijk bij eender welk workstation??

(ik zit namelijk nog steeds te denken om een aantal dingen weg te doen i.v.m. ruimte enzo...)

Met mijn XP-30 is dat gemakkelijk te doen. Die is niet bijzonder uitgebreid, dus ik neem aan dat het dan bij heel veel workstations kan. Alhoewel: de Roland performance-mode is toch wel een mooi ding; bij de Yamaha's (Motif, Motif ES, S90) kun je niet sequencen in performance-mode en moet je naar je mix-mode, waar het allemaal een stuk onhandiger gaat. Van de andere kant zijn er daarop meer dingen realtime te tweaken (via de vier sliders links; daar kunnen 20 opties onder, waarbij de set te kiezen is via de knop ernaast). Bij de XP's kun je iets minder met de 4 sliders (maar die dingen zijn dan ook veel en veel goedkoper). Maar dus geen draaiknoppen. Die heb je wel op de Tritons en de CS#x-en, maar hoe die verder werken in performance-mode weet ik niet. En ook niet van de Phantoms, maar dat zal nooit slechter zijn dan hoe dat op de XP gaat (Phantom is toch Rolands opvolger van de XP uiteindelijk).

En uiteraard kan alles met de Kurzweils, maar daar zal dhr. De Ruiter u hoogstwaarschijnlijk binnen afzienbare tijd alles over mededelen.

Hover, volgens mij slaat die zin op de Roland XP:

Quote: "Bij de XP's kun je iets minder met de 4 sliders (maar die dingen zijn dan ook veel en veel goedkoper). Maar dus geen draaiknoppen."

Prettig dat het in mijn voordeel wordt uitgelegd... :D

Maar eigenlijk bedoelde ik het zoals Hover het uitlegde en had het dus gewoon fout. Ik ging namelijk van de S90 uit, die geen draaiknoppen heeft (maar wel meer menu's voor de sliders). De Motif en Motif ES hebben dus inderdaad zowel sliders als draaiknoppen, en die zijn vast ook wel assignable. En bij nadere bestudering blijken ook de Phantom, Phantom S en Phantom X draaiknoppen te hebben, maar geen sliders meer.

Denk bij draaiknoppen trouwens niet aan VA-toestanden: de Triton LE, Motif, Motif ES, Phantom en Phantom S hebben er 4, de Phantom X 6 en de Triton Classic, Studio en Extreme 7 (maar die zijn vast niet allemaal assignable).

Origineel geplaatst door conso
Oops, sorry !

Nou nee, bedankt eigenlijk; met wat hulp maakt het dus eigenlijk niet uit wat ik post... :dubbel:

ff ter correctie

ff ter correctie

Een Phantom ziet er zo uit:

phantom.jpg

En klinkt zo

En een Fantom ziet er zo uit:

fantom.jpg

En klinkt zo

Toch nogal een verschil :D

Maar wat verstaat Bass onder een workstation?

Zelf denk ik dan steeds aan bv een Yamaha Motif of een Korg Triton of een Roland Fantom of een... enfin, zo'n ding dat meestal een stevig prijskaartje draagt in de winkel.

Maar volgens mij mag je de groefboksen (:duivels: ) ook als workstation bezien. Bv een Yamaha RS7000 of een Roland MC-909 of een Akai MPC-1000,... daar zit ook een geluidsbron, sequencer, knopjes,... op.

Het doel is hetzelfde, muziek maken, doch de bediening en interface zijn nogal uiteenlopend. Niet onbelangrijk.

Zo is bv een Yamaha Motif minder geschikt om realtime met stepsequencing aan de slag te gaan, een groefboks is daar beter op toegespits.

Een workstation is voor mij ideaal :

1 toetsenbord
veel stemmen/multitimbraliteit
realtime editbaarheid = veel knoppen
[sequencer hoeft niet]
veel en GOEDE drumsounds voor zowel dance als anders
Groot scherm
makkelijk te bedienen
geen eenheidsworst-sounds

Origineel geplaatst door Bass
1 toetsenbord
Da's geen probleem voor bv een Triton, Karma, Fantom, Kurzweil, Motif,.. en je kan nog kiezen welke type klavier: 61,76 of 88 (gebalanceerd/gewogen/semi-gewogen)
veel stemmen/multitimbraliteit
Ook dat is alvast geen probleem meer voor bv een Triton, Karma, Fantom, Kurzweil, Motif,... Wel even opletten want fabrikanten houden er vaak een andere methode op na om dit te vermelden in de specificaties.
realtime editbaarheid = veel knoppen
Realtime editen kan wel maar heel veel knoppen vind je echter niet op dergelijke workstations. Vaak kan je wel zelf kiezen welke functies je aan bepaalde controllers/knoppen toewijst. Je kan natuurlijk nog altjid een Doepfer Drehbank of zo erbij nemen als je echt 'te weinig' knoppen hebt.
[sequencer hoeft niet]
Wil je dan wel een workstation? Vaak bestaan er identieke synths maar dan zonder het workstation gedeelte. Bv een Roland XV of een Yamaha S-80/90 (alhoewel, die heeft een playback sequencer).
veel en GOEDE drumsounds voor zowel dance als anders
Mag geen probleem zijn voor de huidige workstations, volgens mij vind je op elk van deze toestellen wel geschikte drumsounds, desnoods laad je je eigen samples in.
Groot scherm
Hier heb je niet veel keuze. Triton (touchscreen) en Roland (Fantom-X in kleur)
makkelijk te bedienen
Ehm, kijk eens naar de omvang van de handleiding van die dingen, zegt voldoende volgens mij ;)
geen eenheidsworst-sounds
Ehm, volgens mij vind je die juist wel op dergelijke synths, mensen vragen gewoon om piano's, fenders, hammond's, blokfluiten,... Maar je kan nog altijd de presets behandelen beyond recognition (vooral op bv een Karma). Misschien dan toch hier een Kurzweil? Velen mijden deze omdat deze 'te complex' of te duur is.

Enfin, hopelijk heb je er wat aan. Als je echt interesse hebt in een workstation, dan moet je zeker de handleidingen eens downloaden en specifieke forums bezoeken. Daar gaat wat tijd inzitten maar zo vermijdt je een mogelijke miskoop.

bedankt zeg..

Ja ik had het ideale idee dat ik mn JP8000, JV1080 en Nova zou kunnen vervangen door 1 apparaat met dezelfde variatie aan klanken en realtime tweakbaarheid..

Hmm tja dan toch maar alsnog mn knoppengear houden misschien??

Geen sequencer nee want ik blijf werken met mn Atari

Hoi Bass, laat je niet ontmoedigen door mijn berichten hoor, ze zijn enkel bedoeld om even bij na te denken. Meer niet.

Trouwens, je kan ook nog een workstation kiezen, die het dichtst aanleunt bij jouw eisen, en vervolgens aanvullen met spul(len) om de 'gaten' op te vullen waar het workstation minder goed in is.

Is ook maar een idee.

:)

Het bedieningsgemak vind ik niet zo'n probleem. Elke synth is binnen afzienbare tijd te leren qua basisopties. Het kan wel een tijd duren voor je alles haalt uit alle synthese-opties en arpeggiovarienten (enz.) van workstations, maar je kunt er in ieder geval heel snel mee aan de gang.

Die JV1080 kan dan inderdaad wel weg (zelfs als de precieze sounds niet in één van huidige workstations zitten dan kun je ze meestal wel maken of via een expansionboard krijgen), maar een JP8000 en Nova zijn VA-synths. Dat werkt gewoon heel anders. Op zich is het wel te doen; in workstations heb je ook saw, sqaure en sinus als waveforms en daar kun je dan alles mee, maar het is toch niet hetzelfde, zeker qua bedieningsgemak (veel meer geklik en geschuif door menu's en instellingen dan even draaien aan een paar knoppen). Van de andere kant: wie alles uit zijn Motif, Triton of Kurzweil haalt (de K2500, K2600 en K2661 moeten zeker niet onvermeld blijven!) moet er ook VA-synths mee kunnen emuleren. Maar ik denk dat het verstandig is altijd minstens één VA-synth te houden als je daar nu veel mee doet, anders ga je 'm toch wel missen lijkt mij.

Om nog even op Kurzweil terug te komen: als je écht veel geduld hebt dan is een K2661 (of K2600 of zo) altijd interessant; daar moet je volgens mij met voldoende kennis en uithoudingsvermogen bijna alles uit kunnen halen.

Oh ja, re: Fantom vs. Phantom:
Ik heb altijd al een hekel gehad aan dat aanpassen aan moderne spellingsregels van woorden met klassieke achtergronden...
Goed excuus? Nee? Damn...

Back