de grote synth programmeer thread

chielos

...
ik wou het er eens met iedereen over hebben hoe jullie nou uit eindelijk tot je eindgeluid komen!

ik heb een ea1 en an200 gehad en bij beide is het eigenlijk niet veel verder gekomen dan het veranderen van presets totdat ze aan mijn eisen voldeden.
dat is natuurlijk wel leuk maarrr er is natuurlijk veel meer!
welke logica moet ik en waarschijnlijk velen met mij nog ontdekken en wat zijn de trucs die ik nog moet weten?
kortom laat een hoop mensen eens weten hoe jullie die fantastische klanken allemaal opwekken!

ps. hoe meer info hoe beter zolang het maar puur over synthesizers gaat en niet over samplers, effecten ed.
:okdan:

Er is niet echt één manier om aan goeie geluiden te komen. Meestal laat ik de synth een lijntje spelen en zet ik alle opties (envellopes, filters, lfo's) uit en begin ik met één oscillator. Ik zoek de golfvorm uit die me het meest aanstaat daarna zet ik de andere osc(s) aan, zoek ik een golfvormpje uit en ga wat tweaken met de filter.

en verder: gewoon veel aan de knopjes draaien, dingen veranderen en uitproberen. 't belangrijkste is om al de componten van je synth goed te kennen, zodat je weet waar je mee bezig bent.

als ik net met een nummer bezig ben maak ik mijn geluiden eigenlijk altijd from scratch. In mijn micromodular bijvoorbeeld, of in mijn morpheus door een lege patch te maken en helemaal vanaf de oscilators stap voor stap een geluid te maken.
Dan heb ik een basis die helemaal van mij is, en daar hecht ik best veel waarde aan.

Voor de geluiden om de boel een beetje te vullen en voor strings en arpeggioootjes begin ik meestal met een preset die in de richting gaat van wat ik zoek, daar bouw ik de melodie mee, en dan ga ik tweaken tot ik precies heb wat ik wil.
Ik gebruik eigenlijk nooit ongewijzigde presets, omdat ik meestal vrij specifiek ben in de klank en het timbre ben, en die eisen bijna nooit overeenkomen met een preset.

Bij mij is het altijd: tweaken tweaken tweaken tot je duizelig bent.

Aha, de grote vraag!
Er zijn vele boeken, die heel weinig vertellen, geschreven over dit onderwerp.
Het beste is LES.
Ga naar een muziekschool, conservatorium of neem privé-lessen bij Rob Papen of Rob Hordijk. Maar die geven je hun kennis niet zomaar...

Wout

Re: de grote synth programmeer thread

Origineel geplaatst door chielos
ik wou het er eens met iedereen over hebben hoe jullie nou uit eindelijk tot je eindgeluid komen!

ik heb een ea1 en an200 gehad en bij beide is het eigenlijk niet veel verder gekomen dan het veranderen van presets totdat ze aan mijn eisen voldeden.
dat is natuurlijk wel leuk maarrr er is natuurlijk veel meer!
Nou noem je eigenlijk ook 2 machines op, he? De EA heeft maar heel weinig te editen, die moet 't meer hebben van z'n totaal geschifte patterns en de combinatie van 2 voices die contrapunten doen en elkaar afwisselen. De AN200 is zonder z'n editor eigenlijk gecastreerd - je kunt nog niet eens de tuning van de oscs wijzigen.

welke logica moet ik en waarschijnlijk velen met mij nog ontdekken en wat zijn de trucs die ik nog moet weten?
kortom laat een hoop mensen eens weten hoe jullie die fantastische klanken allemaal opwekken!

ps. hoe meer info hoe beter zolang het maar puur over synthesizers gaat en niet over samplers, effecten ed.
:okdan:

De enige muziek die ik zo kan verzinnen die aan je eisen voldoet is het vroegere spul van Jarre, en Wendy Carlos. Effecten zijn de kruiden over de sappige biefstuk. Samples - tja, als je aan 't multitracken bent maak je eigenlijk van heel lange samples gebruik, hm?

Koop jezelf een Micromodular of een Juno-106. Die eerste omdat 'ie je alles kan leren over synths wat je ooit had willen weten, de tweede omdat 't een van de betaalbaardere synths is waar alle sliders slechts 1 enkele functie hebben. Een laatste keuze zou een Nord Rack 2 zijn, omdat ik die min of meer zie als de Juno-106 van de jaren '90 - veel van gemaakt, geliefd, dedicated knobs, en makkelijk verkrijgbaar.

Nu klinkt "koop jezelf dit en dit" misschien als een of ander stom wondermiddel en het verandert je echt niet in een geweldige sounddesigner in 24 uur, maar de synths die je noemt zijn niet volledig te editen - de eerste wel, maar die's beperkt, de tweede niet, tenzij je een of andere klote-computer editor gebruikt. De Micromod heeft ook een editor nodig, maar die's tenminste niet klote - die van de AN verwacht dat je allemaal rotzooi erbij installeert. Niet dat ze 'm standalone kunnen maken :(

Owja - dan nog iets : Sound On Sound heeft een hele uitgebreide serie genaamd "Synth Secrets" - iets van 20+ delen puur over synthesis. Maar er wordt niet verteld hoe je zonder moeite prachtige presets maakt; het ligt nog altijd aan de timmerman, en niet zozeer aan z'n hamer.

Origineel geplaatst door Saturation
Yep. Er worden allerlei synths uitgebracht, maar informatie over hoe je zelf mooie geluiden kan maken is er weinig :confused:

Als je een Nord Modular hebt, heb je hier wel wat aan: http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmodularbook/nm_book_toc.html

Op http://www.access-music.de staat ook een handige tutorial.

Wat goed werkt is het analyseren van je synth patches :okdan:

Voor de NordModular (of MicroModular) is http://nordsynth.zevv.nl/
beter en daar Jim Clark's verhaal ook. Sterker, Jim heeft veel van de community gebruikt :)
(Men leze zijn voorwoord)

Wout

Misschien moet je zelf wat meer actie ondernemen? :eureka:

Ik sluit me verder helemaal bij Yoozer aan betreffende de Sound on Sound tutorials.

verder nog een quote van mezelf:
Origineel geplaatst door OnAcid
Ga je eens te verdiepen in analoge synthese!

Gelukkig hebben onze vrienden van Access recent een (analoge synth/virus) programmeer tutorial op het web gezet.

132 pagina PDF

haha thnx voor alle replies!
ik wist wel dat er wat kritiek zou zijn op dit onderwerp maar ja wie niet waagt die niet wint!
wat ik gewoon wil bereiken is geluiden te maken die ik van te voren al in mijn hoofd heb en niet door te tweaken en te tweaken van ja hmmm dis eigenlijk ook wel leuk...
niet dat ik er niet van hou om gewoon rond te kijken wat er allemaal kan en gewoon te gaan draaien zonder te weten waar je uitkomt...
ik bedoel ik vind het experiment in muziek ook heel belangrijk maar soms wil je gewoon net dat ene geluidje hebben en het is k#t als je dan de halve dag aan knoppen zit te draaien! terwijl dat veel sneller zou kunnen, snappie?

any way ik bedoelde gewoon iets in de richting van:
wil je strings maken dan doe je dat zo (de basis dan)
wil je een dikke lead maken dan doe je dat bijvoorbeeld zo.
enz.

maar blijf vooral spuien met die antwoorden dan zou dit nog een hele interessante thread kunnen worden
(in ieder geval voor mij ;) )
ga ik alvast die sos shit alvast checken

De verleiding weerstaan om door te pielen aan iets wat
goed klinkt :D

"If it sounds right it IS right..."
Joe Meek

Mvg.

CoolRunning

ja das wel een van de moeilijkste
want wanneer is het nou af?
das de grote vraag bij elk kunstwerk (zover ik daar over kan praten dan)
:kimono:

Laatst gewijzigd:
Denk wel dat je kan stellen dat er zoiets als basiskennis is.

Dat je zeg maar weet wat oscillators doen. En LFO's en ADSR etc.
Wat golfvormen en harmonieen theorie.

Dat soort dingen zijn wel relatief makkelijk op te zoeken in boeken en op het internet enzo.

En natuurlijk zijn de tutorials als je die kan vinden ook erg nuttig. Want het meeste leer je nog door zelf te doen. En door presets uit te spitten.

any way ik bedoelde gewoon iets in de richting van:
wil je strings maken dan doe je dat zo (de basis dan)
wil je een dikke lead maken dan doe je dat bijvoorbeeld zo.
enz.

Als het je er vooral om gaat om bepaalde typen geluiden te kunnen maken, dan is daar een hele simpele methode voor: zoek een soortgelijk geluid op in je synths en ga stap voor stap na hoe ze dat gemaakt hebben. Als je 100% doorhebt hoe in jouw synth de beste presetlead of -string wordt gemaakt, dan kun je ze voortaan ook zelf maken (zeker ook voor het maken van uitgebreide pads is dit een erg leerzame methode trouwens).

thnx das idd een hele goede was ik eigenlijk nog nooit aan toe gekomen!
toch maar eens gaan doen...
heren bedankt voor alle aandacht!

Ik maak meestal mijn eigen sounds omdat presets vaak net niet "lekker in de mix klinken". Uitdaging toch, je eigen sounds?

Tip 1
Zonder een redelijke theoretisch basis blijf je aan de knoppen draaien zonder dat je begrijpt wat er gebeurd.
- audio signalen: golfvormen (sine, saw, samples, noise, wavetables etc), filters, effecten
- controle signalen / modulatie: LFO's, envelopes etc

Gewoon eens lezen als je vriendin hoofdpijn heeft :) De SOS synth secrets serie is nuttig.

Tip 2
Probeer gewoon eens van scratch (dus geen preset!) een sound te maken met de basis golfvormen (analoog). Welke synth je daarvoor gebruikt maakt niet uit

- een Oberheim string op basis van een saw golfvorm
- sweeping filter string

Klinkt simpel he? Maar probeer het maar eens, het valt in het begin meestal tegen..........dus terug naar tip 1 8~ Mocht het gelukt zijn, verdiep je dan eens in:
- modulatie (aanslag, LFO's etc)
- ring modulation, synced oscilators, FM
- effecten (eq, reverb, delay, chorus, compressors)

Tip 3
Gebruik gewoon je oren en luister eens 25x naar je favoriete nummer waar dat ene toffe geluid op staat...en probeer dat eens na te maken

Succes!

Wil je van scratch beginnen, dan 'past' elke (soft)synth die aan de volgende voorwaarden voldoet:

- minimaal 2 of meer oscillators, apart stembaar in coarse & fine (dus noten, (misschien) oktaven, en cents)
- 1 filter met low/highpass
- minimaal 2 envelopes - waarvoor 1 voor de amp, 1 voor de filter
- minimaal 6 stemmen
- mono- en portamentomode

Het mooie aan softsynths in deze is dat ze vaak meerdere waveforms hebben dan pulse/saw/square. Het mooie aan die twee filtermodellen is dat je geluidenspectrum wordt verdubbeld. De noodzaak van de envelopes ligt eraan dat bij ouder spul zoals de Juno's de twee envelopes gekoppeld zijn; dus je bent altijd gebonden aan een bepaalde sound.

Waarom noem ik geen LFO? Omdat de LFO vrijwel op elke synth zit, en in de meeste gevallen (snelheid lager dan audio) als smaakmaker dient qua expressie (denk aan trillers op violen) of als "motion" element - dit qua timbre (PWM), filter (wah) en volume (tremolo).

Het jammere aan de tutorials die je vindt is dat ze specifiek voor een enkele synth zijn geschreven. Wat ze ook vaak doen is "draai aan knop X, luister, en onthoud". Is heel goed als je 't apparaat in kwestie bij de hand hebt, maar niet als je wilt leren. In de duitse Keyboards heeft een hele mooie serie gestaan; mooi omdat 'ie verdomd uitgebreid was, en omdat de bijgeleverde SoundForum Synth 100% gratis was.

Wil je sounddesign doen, dan moet je eerst even iets weten over wat synthesizers nu eigenlijk moesten doen. In het begin werden ze gebruikt op universiteiten, voor practicums met audio. Daar zijn de ARP modulars bijvoorbeeld heel geschikt voor, omdat ze laten zien wat de bouwblokken doen zonder dat je moet solderen. Voor die tijd had je redelijk statische signaalprocessoren (zoek voor de grap eens op hoe ze de originele Theme of Dr. Who hebben gemaakt).

Als je oude patchbanks van synths nakijkt zie je vaak toestanden zoals "Trumpet 1" of "Violin". Door de beperkte structuur was het geluid lang niet zo realistisch als ze graag wilden. Bij polysynths is het nog leuker - daar hebben patches zoals Organ, Piano en Strings tenminste wat nut. Bij de JX3P stond het onder de knoppen geschreven. Pas op de laatste zoveel patches (gebrek aan vulmateriaal?) mochten de ingenieurs "spannende" dingen doen - de "Planet" patch lijkt helemaal niet op een bestaand instrument (dit is een simpele S&H op de filter met een zaagtand als basis, en het bliept :) ). We zien dus dat de synth voornamelijk wordt gebruikt om bestaande, "natuurlijke" (gruwelijk woord) instrumenten na te bootsen. Dit heeft uiteindelijk ook geleid tot de sample-based synths; die waren er, als je bijvoorbeeld iets als vrije-matrix-12-ops FM had gehad nooit gekomen, omdat je met het raffineren van een additief model elk instrument kunt reverse-engineeren; en als je er dan een model van kunt bouwen zit je dichter in de buurt dan welke sample dan ook.

Toen de sample-gebaseerde synths kwamen was het summum in realisme (vergeleken met de oude analoogjes) ongeveer wel bereikt, dacht men. Echter, de oude patches werden nog steeds gebruikt, dus trof je zaken zoals Synth Strings en Synth Brass aan.

In de era van virtueel analoog kwam het allemaal weer terug - maar deze keer met een focus op de typische synthgeluiden die je niet zo makkelijk uit het sample-gebaseerde spul kon halen. Het mooie van de uitgebreidere structuur op de nieuwe VA's was dat de imitaties van weleer behoorlijk verbeterd konden worden - zonder dat je een modular nodig had! Er zitten in de Virus een paar piano, EP en orgel-emulaties die verdomd goed zijn, en met de Comb filters op de Q kun je een viool stukken beter namaken dan met een gewone zaagtandgolf.

Dit is echter 'hoger' sounddesign, en dit vereist dus iets met genoeg modulatie en flexibiliteit. Vandaar de (Micro)modular - die kan 't allemaal.

Elkweg, terug naar waar we mee bezig waren. Sounds kun je reverse-engineeren of je kunt synthesis van scratch af proberen te begrijpen. Bij het reverse engineeren: je kunt het best beginnen met de volume envelopes. Die hoor je namelijk het beste, en die kun je met een wave-editor ook het beste zien - gewoon de pieken van de golfvorm volgen.

String sounds hebben een bepaalde 'attack' - en dit ligt eraan dat niet elke violist op tijd begint. Dit kan met opzet zijn (langzaam aanzwellen) of, per ongeluk (luister naar disco die strings gebruikt - het duurt toch even voordat ze op volle sterkte zijn).

Lead sounds - tja, een gewone cleane lead moet klinken als een soort gitaarsolo. Je hebt de keuze - envelope vol open (distorted gitaar met feedback), of dat 'ie na een tijdje wegsterft (akoestisch).

Lead sounds 2 - dit zijn solo instrumenten. Als ze adem- of strijker-gebaseerd zijn zit er altijd een kleine attack op, in het geval van adem-gebaseerd ook nog een 'breath noise'. Het zou natuurlijk ideaal zijn als je een noise oscillator naar een aparte (highpass) filter kan jagen met een aparte envelope, maar dat hoort al bij het zogenaamd "additief" denken - het stapelen van meerdere timbres teneinde een rijkere of realistischere eindklank te krijgen. Gewoon 1 patch met de 'basisklank' en 1 patch met de 'breath noise'. Da's precies hoe sample-based synths het vroeger deden, voordat een enkele multisample meer werd dan alleen een one-shot of een loop.

Multitimbrale polysynths geven hier de oplossing, of physical modelling synths (de formule die gebruikt wordt gaat uit van iets als "adem" en "klankkast", en bij een bepaalde hoeveelheid "adem" krijg je een trilling of gewoon ruis). Of synths die gewoon meerdere aparte routeerbare filters en envelopes hebben (Micromodular, microQ etc).

Weet je dit eenmaal (ik verwacht dat piano's en orgels nu wel peanuts moeten zijn), dan kun je werken aan het timbre. Het lastige deel.

Hier komt eigenlijk het van scratch-af bestuderen van pas. Dit kun je het beste als volgt doen:

Luister naar 1 enkele oscillator, en probeer alle mogelijke golfvormen. Filters en envelopes hier op de stand "neutraal" - filters volledig open en envelopes op 0-10-10-0 (druk toets - aan - laat toets los - uit). Bij een 'basis' synth ben je hier zo klaar mee (PWM luisteren op verschillende snelheden moet er dan wel bij), bij iets met meerdere golfvormen (spectral waves van de Virus, sample-based synths, wavetable-based synths) ben je hier stukken langer mee aan de gang.

Nu komt een gedeelte van de magie van het 'timbre'. Schakel de 2e osc in en combineer en mix golfvormen op verschillende volumes. Ben je daar klaar mee, ga dan met de coarse en fine tuning werken. Als je 2 sinussen 7 halve tonen (C en G) van elkaar afzet krijg je een bijzondere klank - als je de G ook nog een octaaf omhoogmietert begin je in de buurt van een orgel te komen. En nogal logisch, want een orgel is niks anders dan een aantal drawbars (sinusoscillators) op vaste toonafstanden met een 0-10-10-0 ADSR en regelbare aparte volumes. Je moet er dan nog wel een 'click' geluid bij maken, maar dat kun je met additief denken en een noise naar de tweede filter met een hele korte volume/filter envelope (0-1-0-0) maken.

Stapel de geluiden en probeer simpele volume-envelopes erbij ; desnoods een klein beetje reverb om het geluid minder saai te maken. Een van die combinaties klinkt namelijk best als een echte violensectie (het gaat ook vaak om het idee van iets, niet perse om ultiem realisme, omdat het uiteindelijk toch in een mix terecht komt). Je zult vinden dat je met een mix van PWM binnen bepaalde grenzen en een zaagtand, die allebei misschien wat gelowpassfilterd zijn om de scherpe kantjes eraf te halen, in de buurt komt van een statische violensectie (zonder 'animatie' - dit zijn de onderlinge verschillen in stemming en fase van de violen). Jaag er een chorus over, en je hebt de befaamde Juno-60 strings

Voor de rest - ken die timbres! Schrijf op welke wel werken en welke niet. Pas dan begin je met het geluid (wederom statisch) te filteren; envelopes voor de filter maak je er pas later bij om het geluid nog meer te animeren.

Het kan zijn dat je pas over een maand of 6 aan spul zoals ringmodulatie en FM toekomt. En dan vergroot je je synthesisdomein nog veel meer, en krijg je een onzalig spectrum van mogelijkheden. Leuke hint - LFO naar pitch op audiosnelheid == FM. LFO naar oscillatorvolume op audiosnelheid == AM.

Ik maak meestal mijn eigen sounds omdat presets vaak net niet "lekker in de mix klinken". Uitdaging toch, je eigen sounds?

Tip 1
Zonder een redelijke theoretisch basis blijf je aan de knoppen draaien zonder dat je begrijpt wat er gebeurd.
- audio signalen: golfvormen (sine, saw, samples, noise, wavetables etc), filters, effecten
- controle signalen / modulatie: LFO's, envelopes etc

Gewoon eens lezen als je vriendin hoofdpijn heeft :) De SOS synth secrets serie is nuttig.

Tip 2
Probeer gewoon eens van scratch (dus geen preset!) een sound te maken met de basis golfvormen (analoog). Welke synth je daarvoor gebruikt maakt niet uit

- een Oberheim string op basis van een saw golfvorm
- sweeping filter string

Klinkt simpel he? Maar probeer het maar eens, het valt in het begin meestal tegen..........dus terug naar tip 1 8~ Mocht het gelukt zijn, verdiep je dan eens in:
- modulatie (aanslag, LFO's etc)
- ring modulation, synced oscilators, FM
- effecten (eq, reverb, delay, chorus, compressors)

Tip 3
Gebruik gewoon je oren en luister eens 25x naar je favoriete nummer waar dat ene toffe geluid op staat...en probeer dat eens na te maken

Succes!

Een vereiste is, is dat je de basis beheerst, maar daarna is er is geen logica. Attitude is belangrijk. Je moet willen ontdekken, en kennis willen vergaren.

Wees pervers. Programmeer zonder achter de synthesizer plaats te nemen: filosofeer vanuit je luie stoel over het blokschema. Heb je dat goed in je hoofd, (d.w.z. vanuit een perversiteit bedenken 'wat je allemaal met die parametertjes kunt doen') ga dan pas achter je knoppen en experimenteer.

Na verloop van tijd leer je je synthesizer kennen. Dan kun je zelfs de processen gaan voorspellen - dus GERICHT naar een sound toe werken.

Re: Re: de grote synth programmeer thread

Re: Re: de grote synth programmeer thread

Origineel geplaatst door Pim

Wees pervers. Programmeer zonder achter de synthesizer plaats te nemen: filosofeer vanuit je luie stoel over het blokschema. Heb je dat goed in je hoofd, (d.w.z. vanuit een perversiteit bedenken 'wat je allemaal met die parametertjes kunt doen') ga dan pas achter je knoppen en experimenteer.

Jeumig Pim, als je nou nog perversere idieen gaat opperen gaan de mods je censureren hoor :smeris:

Back