Synth voor melodische, maar vette trance?

hey, zit net wat specs te bekijken van verschillende synths....klopt t nou dat de Waldorf Q een interne sequencer aan boord heeft?

ff een kleinbeetje offtopic:

Ik lees hier veel: 'hij heeft veel knoppen, dus.....'

Veel knoppen maakt het nog geen goede synth. Dat vond ik ook altijd in de revieuws van de nederlands FutureMusic.

Die begonnen al vaak met: er zitten veel knoppen op, dus een wereld synth.

Het bedieningsgemak mag dat beter zijn en het mag er dan wel cooler uitzien, ik vind de kleine modeler van Nord een top synth.

En Liam van de Prodigy heeft 4 sturks van zijn grote broer.

de jd800 is een wereld synth! heb er zelf ook een. Alleen zijn de comtrollers niet allemaal midi. Dat wat toen nog niet zo's hipe helaas ;)

"Knoppen maken de synth" is ook niet een uitdrukking waar ik achter sta.
Op de MS2000R vind ik het aantal knoppen alleen wel erg relaxed.
Zeker gezien het feit dat ze allemaal MIDI data uitsturen :)

En wat betreft die synths: iedere VA heeft toch zijn charme, zowel qua geluid als qua features.
Volgens mij kun je rond de 2400 piek geen slechte VA kopen.

he, nou zat ik ff wat specs te bekijken op sites van v-analog synths...en klopt t nou dat in de Waldorf Q een interne sequencer zit, of heb ik dat verkeerd begrepen?

....mag ik daar stiekem uit op maken dat ik (middels step-recording dan) een 16-part sequence kan maken zonder pc?

Ja, en dat kan ook op de AN1x. Kan je met de 8 knoppen een sequence maken van max 16 stappen. Note + Velocity + controller. Leuk om per stap de cutoff in te stellen, maar je kan natuurlijk ook veel weirdere dingen instellen...

De MS-2000 heeft toch ook zo'n soort sequencer?

p.s. Misschien is die A-Station van Novation wel iets.
Een kleine, goedkope Nova...

nog weer even een vraagje over synths voor dance/trance muziek....

is de Roland JX-305 wat?

Inderdaad. Veel knoppen betekent nog niet dat het een goeie synth is. Ik breng de stelling naar voren: 'de gebuiker bepaald de sound van een synth'
Iemand mee eens?

Ik moet helaas een klein puntje aanstippen over de Novation Nova. En dat is dat als je een paar extreme filter in stellingen maakt, je de quantisering hoort (0-127) van de knopbewegingen. Dit kan soms zeer irritant zijn!!
Sigh... Het blijft Virtual Analogue natuurlijk..

Arv

piep knor

piep knor

Oh.. ik ben het aan de ene kant helemaal met je eens. Veel knoppen maken een synth niet beter of slechter. Het is wél zo dat 'hands-on' controle over een hoop belangrijke parameters erg belangrijk is voor de inzetbaarheid van een synth. Vergelijk bijvoorbeeld een Access Virus B maar eens met zo'n 1U hoge virus rack.. get my point ?

Dan iets over die quantizing.. ja.. het is een kwestie van wiskunde dat je bij extreem gecompliceerde en extreme patches quantizing krijgt. Je knalt op een gegeven moment tegen je interne reken-precisie aan. Natuurlijk wordt het met de komst van elke snellere, betere DSP chip minder.. maar het verschil (met een analoog singaalpad) blijft.

Aan de andere kant kan die quantizing ook VET zijn.. :p Onze micromodular heeft daar soms erg veel last van.. maar met beheerst draaien aan de filter cutoff krijg je soms echt mooie resultaten.. juist door die quantising. :p

Orgineel geplaatst door Arveyman
Ik breng de stelling naar voren: 'de gebuiker bepaald de sound van een synth'
Iemand mee eens?

Arv

Ik ben daar gedeeltelijk mee eens. Deze stelling slaat vooral op echte synthese technieken. (Fm, analoge (vm mij part), addictieve, wavetable etc).
Je kan bijv met analoge synthese een scala van geluiden maken. Dwz, lead en bassen, bleepjes én achtergrond geluiden. Het gaat erom hoe je het ding bestuurt.

Alles heeft zo zijn beperkingen, en die geluiden die je mist met de synthese-methode kan je dus creeren met andere synthese technieken, zoals fm.

Dan heb je nog romplers/samplers. Dit zijn eigelijk synthesizers met ipv vco's, samples. De klanken zijn dus beperkt (of beter onbeperkt, in het geval van een sampler) aan wat je erin stopt.
IMHO is een rompler soieso een beperking van je creativiteit, en dus zal je beter een goede sampler kunnen kopen.

En wat betreft polyfonie en multitimbraliteit: het is logisch dat een rompler altijd meer multitimbraal is, dat komt omdat hij uitsluitend samples hoeft aftespelen, niet real-time te generen. Maar, monofoon betekent niet altijd monotoon.

Elke synth binnnen zijn catogorie heeft natuurlijk wel zijn karakter. Daar kan je over discussieren, maar dat is een kwestie van smaak.

Het komt erop neer dat IMHO er geen speciale "trance" synthesizer is. Het is maar hoe je het instrument gebruikt, en een synthesizer is per definitie gewoon ontworpen om niet vast te zitten aan één soort geluid, maar juist om een heel scala aan "instrumenten" aan te bieden.

Dan wil ik bij deze ook nog ff mijn eigen synth aanprijzen: De K5000s. Totaal onbegrijpelijke synthese, maar wel heel erg diverse en orginele geluiden (die je ook met bakken van het internet kunt downloaden). Daarbij heeft die bak ook nog eens
16 controllers zodat je hem goed als masterkeyboard kunt gebruiken.

Hij is vrij goedkoop te vinden (ik heb er zelf 1200 voor betaald, maar die vent was een beetje dom dus dat was een gelukje), voor 1200-1600 vind je er wel eentje.

If it should sound real, the kawai can't handle it ;)

trance bakkie

trance bakkie

hoi kheb zelf een triton met een moss-board ,en dat laatste zou wel eens wat voor je kunnen zijn .
dus dan kom je bij een korg z1 uit echt goeie bak met enorm veel mogelijkheden en via t,net veel trancegeluiden bij te krijgen

Virus is gewoonweg de trancebak van het jaar 2000, 2001
en waarschijnlijk ook 2002. De MS2000 haalt het net niet bij
de Virus........ hehe en de SuperNova is net de Waldorf 'mirco'
Q een goed alternatief!

Succes,

Mario

Origineel geplaatst door Mario
Virus is gewoonweg de trancebak van het jaar 2000, 2001
en waarschijnlijk ook 2002. De MS2000 haalt het net niet bij
de Virus........ hehe en de SuperNova is net de Waldorf 'mirco'
Q een goed alternatief!

Een 3 maanden oud draadje omhoog schoppen met deze info is niet echt nuttig lijkt me.

Trtion LE?

Trtion LE?

Ikzelf heb gekozen tussen een Roland XP30 en de Triton LE. En ik was dus helemaal weg van de trition vanwege juist de vette, trancy geluiden!
Ik zou dus zeggen ga eens naar een winkel ergens luisteren naar die Triton. Met name geschikt voor beginners zoals mijzelf, mocht je ook nog niet zoveel ervaring hebben!?

Eric

Origineel geplaatst door Mario
Hehe, ligt aan de prijs van het draadje...!

Draadje is thread Thread is onderwerp. Onderwerp is dus drie maanden oud. Maar oud nieuws is ook wel eens goed om te lezen. :p

Back