Vroeger...

Chinetti

Fortune favors the bold
... toen er nog geen ID&T meuk op de radio was, luisterde de jeugd naar de Bond van Doorstarters in Ferry Maat's Soul Show, de Ben Liebrand Minimix, natuurlijk Avro's Driemaal Doordraai (moest je wel voor spijbelen op maandag middag) en gingen ze niet met jp8000's in de weer, maar werden ze creatief met niet veel meer dan wat tape, een schaar en wat plakband. Een ode aan die Tape Mixjes werd gemaakt door Danny Boy:

dannyboy.jpg

Luister maar 's goed! In 64kb, om het authentieke FM Radio gevoel te pakken te krijgen!

Tja,zo ging dat,je had niet veel.
Als je nu kijkt,staat alles klaar,software,synths je kunt het zo gek niet bedenken of het is beschikbaar.
Hokjes bestonden ook nauwelijks
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar wat deed je vroeger?
Wat Chinetti al aangaf,de bvd luisteren bv,of zelf mixen.

Wat die gasten maakten toen was fenomenaal,de meeste geinspireerd door ben liebrand,gingen op hun slaapkamertje tot in de late uurtjes door met mixen maken voor die o zo befaamde bvd.
Je had dan een knip en plaksetje,een fles voor de loops als de loops te groot was om zodoende een beweegbare spoel te creeeren,een flesje alcohol om dropouts tegen te gaan,en veel geduld.

De grote jongens(slaghuis,liebrand,van coevorden) hadden toen al samplers.
Maar de meeste moesten het nog met de hand doen.

Welke creatieve uitspattingen dat tot gevolg had,zal ik als voorbeeld geven (zie onderstaande link)

De mix die je hoort is niet door mij gemaakt,het is een mix die ik nog had liggen op cassette.
Wat overigens leuk is dat je op het einde de eerste houseplaatjes binnen hoort strompelen.

We schrijven 1986.

Nog een ander leuk feit is dat de meeste die toen begonnen zijn,nu aan het doorbreken zijn,al dan niet commercieel.
Dan denk ik aan,marco v,olav basoski,michel de hey,koen en addy,dieter kranenburg,en nog veel meer.

Ok genoeg gelult,hier komt de link(save as) en proef het sentiment:D

BVD MIX

Laatst gewijzigd:
"Jeugdsentiment"

of

"We worden oud!"

Vroeguhh had je zelfs verzamelaars waarbij er op deel 4 bijv. alleen maar drumloops stonden.
Die waren errug lekker om door bestaande platen heen te mixen, alleen ging alles dan lijken op "Shakatak":D

Vroeger???!!!

Sorry hoor maar dit is echt tijdloos zo wijs!

Ok, de volgende keer zal ik iets genuanceerder zijn, maar dit is toch gewoon wijs..

:peukie:

...Zit nu op kantoor, omgeven met een aantal doorgezakte bankiers.. en wat denk je...

Ik heb die BVD mix op staan...maar nu komt het...allemaal bewegen met hun hoofd van links naar rechts :D

Origineel geplaatst door datcho
...Zit nu op kantoor, omgeven met een aantal doorgezakte bankiers.. en wat denk je...

Ik heb die BVD mix op staan...maar nu komt het...allemaal bewegen met hun hoofd van links naar rechts :D

:dubbel:

picje ? (of nog mooier) filmpje ?

loik he

Ik heb nog een Grandmix van 1985 liggen, maar die is wat groot om even online te gooien :D

get fresh y'all

Weet je, het is niet alleen maar jeugdsentiment waarom ik dit hier post. Ik postte dit ook in de 'tracks' sectie, terwijl het niet mijn track is. Het nummer deed me heel erg aan mezelf denken, toen ik een jaar of 10 was en dus voor het eerst de Bond van Doorstarters hoorde en enorm gafascineerd raakte door disco muziek (dance noemde ze het toen nog niet :) ). Ik wou toen zelf ook vanalles proberen, maar wist bij god niet hoe en waarmee. Wat ik zo charmant vind aan dit alles, is dat ik vermoed dat dit allemaal nog steeds zo gaat. Dat er nog steeds knulletjes zijn die bevangen worden door muziek, die zelf iets willen doen met muziek en daar tijd en interesse in steken en de hele lijdensweg bewandelen alleen maar omdat ze zo nodig willen. Hoewel ik veel van de hedendaagse dans muziek echt oprecht kut vind (trance is wat mij betreft net zo verdervelijk als dat mijn muzikale smaak was voor weer een andere generatie), ben ik wel gecharmeerd door het feit dat er eigenlijk in de instelling van mensen zelf weinig veranderd is.

Origineel geplaatst door BasicSystem
He wat leuk, een thread voor dertigers.

Er is heel wat veranderd sinds die tijd, iedere aap met een pc kan tegenwoordig hele behoorlijke tracks maken op zijn zolderkamer.

Maar of de muziek nu zoveel beter is geworden ?

Naar mijn idee is de muziek stil gaan staan,of zelfs "slechter geworden"(dan vergelijk ik de dance van toen met het bijna kinderdeunachtige genre van nu)
Als je toen in de toekomst had kunnen "luisteren" had je verbaasd staan kijken over wat er nu geaccepteerd is.

Maar,dat is verklaarbaar,sinds het fenomeen slaapkamer studio zijn intrede heeft gedaan.
Iedereen wil en "kan" alles zelf doen.
Voor de maatschapijeen een goudmijn in het begin,omdat ze veel kosten kwijt waren.

Vroeger,had je voor 1 productie,een engineer,een keyboard player,vaak bas players drumz enz,en tenslotte de producer zelf die alles tot een geheel regiseerde.

Maar dit is mijn menng maar.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door trash
Naar mijn idee is de muziek stil gaan staan,of zelfs "slechter geworden"(dan vergelijk ik de dance van toen met het bijna kinderdeunachtige genre van nu)
Als je toen in de toekomst had kunnen "luisteren" had je verbaasd staan kijken over wat er nu geaccepteerd is.

Maar,dat is verklaarbaar,sinds het fenomeen slaapkamer studio zijn intrede heeft gedaan.
Iedereen wil en "kan" alles zelf doen.
Voor de maatschapijeen een goudmijn in het begin,omdat ze veel kosten kwijt waren.

Vroeger,had je voor 1 productie,een engineer,een keyboard player,vaak bas players drumz enz,en tenslotte de producer zelf die alles tot een geheel regiseerde.

Maar dit is mijn menng maar.

Ik vermoed dat je gelijk hebt. Dit kan de verklaring zijn dat duo-producers, zoals Delerium, Blank & Jones, e.a. zo succesvol zijn. 2 horen meer dan 1.

Origineel geplaatst door trash
Wat produceren die precies?

Is dit een serieuze vraag of een grap?:D

Kijk nu heb je gewoon "Robert Smith" die vermoedelijk in een studio in Engeland zijn partij heeft ingezongen voor de laatste Blank & Jones single (A forest). Of ze hebben de oude vocalen gebruikt, wat er verdomd veel op lijkt. Toch wel nep he? Weer een cover van het zoveelste nummer. Houdt het nou nooit eens op.

Maar Delerium is een toppertje en een blijvertje

Origineel geplaatst door 6 trak
hilversum 3 bestond nog niet...
maar ieder had z'n eigen stem...
op elke steiger klonk een lied...
van paljas of jerusalem...

*ding...dingdingdingdingding... dingding po-poppom... popoppom... popoppom... popoppom...*

Die geitebreier van jouw avatar lijkt verdomd veel op Joop van Ellende. Is hij begonnen bij Ome Willem? En was dat zijn kruiwagen tot zijn succes?

Back