de techno/tekno discussie

Ik draaide een tijdje terug op een industrial feest, en daar draaide ik tussen de knarsende rampestampers ook dingen als Jeff Mills, en Cari Lekebusch. Later werd ik gecomplimenteerd dat ik geweldige "Tekno" draaide. Hieruit concluderen we dus, dat een duidelijke definitie van "Techno" en "Tekno" niet bestaat. Tijdje terug ook een typische "Tekno" plaat gekocht (Tekktribe - Anatomie EP), en dat vond ik gewoon drumcode/Primitive achtige looptechno, maar dan ietsje sneller.
Techno en Tekno is een pot nat. Uitzondering maak ik wel voor "Detroit techno", maar ik geloof dat de meeste puristen het wel met me eens zijn, dat dat weinig van doen heeft met het loop-geweld van heden ten dage.

Techno=technologie vermengd met de visie en het gevoel van de mensch achter de machine
oftewel een koude machine menselijke warmte meegeven.

*(subjectief)
En dan heb ik het niet over wat men heden ten dage techno noemt,zoals de duitse boemeltreinen beats waar de muziek eigenlijk verdwenen is en de nadruk is gelegd op ritme loops,en totaal niets met hetgeen te maken heeft waar het eens mee begon.

Techno voor mij persoonlijk ,voortkomend tussen europa en detroit,blanke mistieke sferische synthy pop elementen vermengd met afroamerikaanse funk.

Techno was ooit inoverend,futoristisch,en vooruitstrevend .....bedoeld.
Maar tegenwoordig wordt de naam misbruikt en is het een allergaartje geworden dat commercieel flink uitgekauwd wordt.

Tekno,heb ik geen mening over omdat ik het eigenlijk niet ken............

en het eerste echte begin van de dance music is allemaal begonnen met deze meneren:

heatwave.gif

tot zover 6...

Ik denk bij tekno toch meer aan de niet-voor-het-grote-publiek-techno. Dwz. rauwer, meer industrie-invloeden e.d. niet persé een BPM van 160 of hoger. en over het algemeen meer de illegale feestjes sfeer. Alternatievere figuren die er in 't algemeen op af komen, en idd geen/erg weinig zgn. Breezer-drink-publiek.

Dat het niet commerciele muziek is, vind ik niet helemaal waar: de Lp's moeten tenslotte gekocht worden, anders heeft de DJ niks te draaien... ;)
Dat het allemaal uit een niet-commercieel oogpunt wordt geregeld vind ik beter kloppen.
En trouwens, diegenen die zulke illegale feestjes organiseren in bossen, loodsen, etc. mogen van mij best een zakcentje overhouden, hoor.

Origineel geplaatst door smackos
IMO is dat begonnen bij deze man:

image116-28-1-2003.gif

Legendary KING TUBBY

Origineel geplaatst door 6 trak
en het eerste echte begin van de dance music is allemaal begonnen met deze meneren:

tot zover 6...

Tiens,

ik dacht dat dansmuziek ontstaan was duizenden jaren geleden toen we allemaal in onze grotten op de tribal drums mepten. Maar ja, wat weet ik ervan, ik durf tenslotte ook wel eens een Breezer drinken op een Detroit of Chicago feestje, dus ik kan maar beter zwijgen blijkbaar.

:bekdicht:

uh mijn kennis van deze stijlen is nul, maar ik snap sowieso niet wat techno in het algemeen is... er wordt beweerd dat het een bepaalde vibe/soul/gevoel moet hebben

maar als ik dan 's een techno nummertje opzoek (of tenminste wat door velen als techno wordt beschouwd), is het de meest kille, dode, abstracte dreunmuziek die je maar kan bedenken

als techno in z'n 'oorspronkelijke vorm' wel gevoel had, is er toch iets goed mis gegaan met deze stijl lijkt mij :D

Origineel geplaatst door Bahamut
..als ik dan 's een techno nummertje opzoek (of tenminste wat door velen als techno wordt beschouwd), is het de meest kille, dode, abstracte dreunmuziek die je maar kan bedenken..

"Personen die dat zeggen, begrijpen techno-muziek niet."
:D Dat wordt happen!

Techno = Tekno

Buiten Nederland werd/wordt bijna alle electronische muziek veelal benoemd als Techno of Tekno....

Bijv. : In Duitsland draaide ik ooit op een Tekno-party,waar ook Schranz en Trance werd gedraaid....in Letland op een Hardcore Techno feest,waar ook Drum & Bass en experimenteel werd gedraaid...

Voorheen werd in het Buitenland veelal onderscheid gemaakt tussen 'Rave' en 'Tekno'/'Techno'...maar Nederlanders zijn nu eenmaal hokjesdenkers en hebben voor elke sub-stroming wel een naam....vroeger noemden we gewoon alles 'House'....

;)

Origineel geplaatst door Bahamut
uh mijn kennis van deze stijlen is nul, maar ik snap sowieso niet wat techno in het algemeen is... er wordt beweerd dat het een bepaalde vibe/soul/gevoel moet hebben

maar als ik dan 's een techno nummertje opzoek (of tenminste wat door velen als techno wordt beschouwd), is het de meest kille, dode, abstracte dreunmuziek die je maar kan bedenken

als techno in z'n 'oorspronkelijke vorm' wel gevoel had, is er toch iets goed mis gegaan met deze stijl lijkt mij :D

gewoon ff een willekeurige selectie uit de periode detroit 1987 tot 90

Luister eens naar infoworld van model 500
sample

een derrick may interval samen met carl craig
sample

juan atkins techno music
sample

Enz.........................

Als je dit hoort,denk je dan niet wat die duitse marcheer techno nog met het oorspronkelijke te maken heeft?
Het is totaal iets anders,jammer dat ze de naam misbruiken.

Laatst gewijzigd:
Ik ben zeker geen tekno-insider maar ben wel regelmatig op feestjes geweest en het is toch zeker wel een ander genre dan techno. Je kan als kenmerken idd noemen dat het een behoorlijk stuk sneller gaat en dat het meer in de industrial en niet direct melodieuze hoek zit hoewel daar natuurlijk weer variatie in zit. Verder is tekno natuurlijk ook wel een "scene" (krakers) en een gevoel en een filosofie hoewel dat bij veel tekno-ers volgens ook weer niet veel verder gaat dan het ganse jaar wezenloos in een gare bus van teknival naar teknival trekken en met veel honden in kraakpanden wonen ;)
Dat hele gedoe met die systems heb je ook niet echt in techno voor zover ik weet, dat is toch wel een wereldje op zich.
Ik vind de "free party" filosofie van de teknoscene wel erg goed en in principe betekent die vrijheid ook dat op een teknoparty best andere muziekstijlen gedraaid worden. Zo hoorde ik ze nog wel eens een Chemical Brothers plaat 2x zo snel draaien in een teknoset of zo. Acid, jungle, dub, electro, gabber en andere experimentele dingen kom je ook allemaal tegen op die feesten, maar zeker geen Tiësto :D

Origineel geplaatst door MadR
beter dan al die belgen die alle worden uit het engels lenen ..

in nederland heb je een baan
in belgie een job ...
:D

of al die ollanders met hun verbasterd vakantietaaltje...

in belgie drink je jus d'oranges
in olland drink je suderansjes

:biertje:

Origineel geplaatst door Chinetti
kwam deze net tegen. Alleraardigst, op z'n minst. http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html

Lol ja, de ishkur guide, een echte klassieker als het om lachen met hokjesgeest een dancestijlen gaat. Die kerel heeft me meermaals onder de bank doen gaan met tranen in de ogen. Grappig dat sommige mensen deze site serieus nemen terwijl het 1 grote joke is.

Origineel geplaatst door r.5

HEHE :biertje:

Wij gebruiken een 'baan' trouwens om op te rijden...

i rest my case

i rest my case

Origineel geplaatst door Zoidsity
Ik denk bij tekno toch meer aan de niet-voor-het-grote-publiek-techno. Dwz. rauwer, meer industrie-invloeden e.d. niet persé een BPM van 160 of hoger. en over het algemeen meer de illegale feestjes sfeer. Alternatievere figuren die er in 't algemeen op af komen, en idd geen/erg weinig zgn. Breezer-drink-publiek.

Dat het niet commerciele muziek is, vind ik niet helemaal waar: de Lp's moeten tenslotte gekocht worden, anders heeft de DJ niks te draaien... ;)
Dat het allemaal uit een niet-commercieel oogpunt wordt geregeld vind ik beter kloppen.
En trouwens, diegenen die zulke illegale feestjes organiseren in bossen, loodsen, etc. mogen van mij best een zakcentje overhouden, hoor.
nou dit is dus preziez het soort feesten waar ik dus altijd te vinden ben en ja ik ben het met je eens zoid dat is idd een van de verschillen van teKno tegnover techno techno is ook leuk maar ik heb toch liever teKno en niet alleen om de muziek maar vooral om de leuke mensen die daar zijn te vinden van kunstenaar tot groenteboer alles is er te vinden de platen die er gekocht worden worden ook vaak in eigen beheer gemaakt dus niet voor het grote publiek dus laten we het semi comerscheel noemen die zak centjes kunnen aardig oplopen maar ja je moet wat als er iets stuk gaat zul je het zelf moeten (laten) maken en dat kost geld iets wat de meeste squaters toch niet echt hebben dus daar gaat ook het zakcentje alweer ik denk dat je hier nu op het puntje verschil gaat komen de mensen die namenlijk een teCHno feest geven worden daar behoorlijk rijk mee de mensen die een teKno feest geven moeten vaak geld bij leggen (zie het verschil) mischien iemand het er niet mee eens dat kan maar dis is mijn vizie grrtttzzzz michel (demich)

Origineel geplaatst door Nerve
Lol ja, de ishkur guide, een echte klassieker als het om lachen met hokjesgeest een dancestijlen gaat. Die kerel heeft me meermaals onder de bank doen gaan met tranen in de ogen. Grappig dat sommige mensen deze site serieus nemen terwijl het 1 grote joke is.

Moet je me toch 's uitleggen. Hoewel hij de plank soms behoorlijk misslaat (kijk 's bij New Wave bijvoorbeeld) is het niet allemaal uit de lucht gegrepen. Dit soort 'stambomen der electronische dans muziek' zie je ook in veel serieuzere boekjes.

Origineel geplaatst door r.5

en toch maken jullie het bontst
sommige van ons geven er inderdaad een vakantie jeu aan

heel vlaanderen zegt alleen zzzzjobbbbb

gelukkig klinkt het helemaal nergens naar als beide volken engels proberen te spreken ..

Re: i rest my case

Re: i rest my case

Origineel geplaatst door demich
nou dit is dus preziez het soort feesten waar ik dus altijd te vinden ben en ja ik ben het met je eens zoid dat is idd een van de verschillen van teKno tegnover techno techno is ook leuk maar ik heb toch liever teKno en niet alleen om de muziek maar vooral om de leuke mensen die daar zijn te vinden van kunstenaar tot groenteboer alles is er te vinden de platen die er gekocht worden worden ook vaak in eigen beheer gemaakt dus niet voor het grote publiek dus laten we het semi comerscheel noemen die zak centjes kunnen aardig oplopen maar ja je moet wat als er iets stuk gaat zul je het zelf moeten (laten) maken en dat kost geld iets wat de meeste squaters toch niet echt hebben dus daar gaat ook het zakcentje alweer ik denk dat je hier nu op het puntje verschil gaat komen de mensen die namenlijk een teCHno feest geven worden daar behoorlijk rijk mee de mensen die een teKno feest geven moeten vaak geld bij leggen (zie het verschil) mischien iemand het er niet mee eens dat kan maar dis is mijn vizie grrtttzzzz michel (demich)

En de prijs voor langste zin ooit gaat naar Demich! :D

Back