lfo's

gill

MeloriX
mijn vraag is kort en simpel
hoe gebruik je ze het best?
en op welke geluiden?
waar kan je het best lfo gebruiken?

Er is geen "best". Er is ook geen "op welke geluiden".

Een LFO is een cyclische verandering die je kunt toepassen op een bepaalde eigenschap van een geluid (dit hangt af van de synth zelf).

Eigenschappen van de LFO zijn de vorm van de verandering en de snelheid. Je past een LFO dus niet op een geluid toe, maar op de toonhoogte, de filter cutoff of de volumeregeling, en in het geval van PWM, op de pulsbreedte.

Dit is overigens gewoon een kwestie van proberen. Je synth heeft knopjes, gebruik ze. Een blokvormige lfo op langzame snelheid geleid naar het volume van een sinusgolf geeft biepjes. Als je die nou naar de pitch van een blokgolf zet, ongefilterd, krijg je een videogame-geluid. Je kunt ook een driehoeksvormige of sinusvormige LFO op de pulsbreedte zetten, dan krijg je een soort commodore-64 geluid, en als je het effect subtiel uitvoert en met een zaagtand layert, en dat filtert, dan krijg je Juno-strings. Vergeet de chorus niet.

Je kunt LFO's ook op audiosnelheid zetten, en dan ligt het eraan wat je moduleert - pitch == FM, volume == AM, filter == vocaal-achtige effecten als je het goed doet.

De manier waarop je de vraag stelt vertelt mij dat je er nog helemaal niks van af weet. Da's an sich niet erg, maar als je nou een synth had of desnoods even met de Soundforum Synth gaat experimenteren voor een maand of zo, dan weet je ook wat elk schuifje doet en vraag je het niet meer ;).

http://rempro.nl/download.htm < daar staat 'ie. Veel plezier ermee, je hebt geen speciale geluidskaarten nodig of zelfs een midi interface, want je toetsenbord fungeert als controller.

Re: lfo's

Origineel geplaatst door gill
mijn vraag is kort en simpel
en op welke geluiden?

zo simpel is die vraag niet. iig niet eenduidig te beantwoorden. Een lfo kun je overal gebruiken waar je iets cyclisch wilt moduleren. Een standaard voorbeeld van lfo gebruik is bijvoorbeeld vibrato, waarbij een lfo de pitch moduleert.

Is idd niet makkelijk in een zucht te beantwoorden. Het best is denk ik om het vanuit het na-synthetiseren te bekijken.
Neem bijv een panfluitje, wat gebeurd er? Hoe zou je die het meest realistisch kunnen nabootsen?

Hiervoor zou je bijv. een lfo het volume aan laten sturen die niet meteen begint met moduleren maar een korte delay heeft. maarja, de exacte waardes zijn aan de programmeur om te bepalen, hoe snel gaat die lfo dan en hoe lang duurt het voordat-ie in actie komt en hoe heftig moduleerd de lfo het volume? Als je hem te sterk zet dan krijg je een happerig geluid /\/\/\ wat niet meer lijkt op een panfluit. En welke golfvorm zou je hiervoor het best kunnen gebruken? afijn, gewoon tweaken en uitvinden is denk ik het beste in het begin :P

Re: lfo's

Origineel geplaatst door gill
Een LFO is een creatief gereedschap.JIJ moet je creativiteit er op bot vieren en net zo lang klooten totdat er iets leuks uit komt. Als je je door een ander laat voorschrijven hoe je het moet gebruiken ben je niet meer creatief meer.Dit is mijn visie dus ik denk niet dat er standaard regels zijn voor het gebruik van een LFO.
succes!

volgens mij is deze vraag in een aantal andere threads ook al vaak langs gekomen... maar goed...
nou vooruit... ff nog maar een keer heel gedetaileerd dan:

wat is een LFO precies?

- wat yoozer voorheen al schetste, een cyclische verandering/modulatie, deze word pas merkbaar actief als er een toets word ingedrukt...

- een LFO kan, net zo als een normale OSCILLATOR een aantal golfvormen hebben en een vaste frequentie, hiermee bedoel ik dat deze niet door het toetsenbord word beinvloed wat bij de 'normale' OSCILLATOR wel het geval is...

- de meest gangbare golfvorm is TRIANGLE omdat deze rechtlijnig en symetrisch is en uitermate geschikt voor een vloeiend verloop qua modulatie... verder zijn er/kunnen er ook nog SAW, SQUARE, NOISE (men spreekt ook wel van SAMPLE AND HOLD, een willekeurig signaal)

- over het algemeen ligt de freq van de meeste LFO's tussen de 0.03 en 30hz

hoe kan een LFO worden toegepast?

- een LFO kan een OSCILLATOR (VCO of DCO) moduleren, we spreken dan van het VIBRATO effect

- een LFO kan, als er bij de (normale) OSCILLATOR is gekozen voor PULSE, de PULSE WIDTH moduleren, we spreken dan van PWM (pulse width modulation)

- een LFO kan het FILTER (VCF of TVF) moduleren, we spreken dan van het WAH WAH effect

- een LFO kan de AMPLIFIER (VCA) moduleren, we spreken dan van het TREMELO effect

in principe zou je kunnen zeggen dat een LFO een oneindige loop is van een golfvorm en een ENVELOPE maar eenmalig...

Laatst gewijzigd:
een lfo is een laagfrequente oscillator, ofwel een bron die continu een golfvorm produceert.
op de meeste synths kun je de golfvorm selecteren (sinus, driehoek, puls, etc)

de lfo in klassieke vorm genereert een voltage, dit voltage kan worden gebruikt als stuurvoltage voor een parameter op je synth, dus is het net alsof de lfo "aan de knop draait"
waarde van lfo op klassieke synths varieert tussen bijvoorbeeld 0 en +5V, als je dit gebruikt om het volledige bereik van een parameter te besturen, is de te besturen knop bij 0 helemaal naar links gedraaid en bij +5V helemaal naar rechts.

lfo's kun je naar enkele of een heleboel parameters schakelen zodat deze parameters (zoals pitch, volume, filter) kunnen worden bestuurd (zodat je vibrato en tremolo en weetikwatvoor effecten kunt genereren)(dit is hiervoor al gezegd)

Een lfo de freq van een andere lfo (die een pitch moduleert) laten aansturen is ook een leuk effect :D

hoe heet het dan als je met lfo1 de frequentie van lfo2 moduleert, en je vervolgens weer met lfo2 de frequentie van lfo1 terugmoduleert? fm ringmodulatie of zoiets?
je krijgt wel een fijn effect , :) zal het nog weleens narekenen hoe het precies werkt maar als iemand een linkje heeft naar een paar grafiekjes of een verklaring van het verschijnsel is het ook goed .. :)

Origineel geplaatst door Roel
hoe heet het dan als je met lfo1 de frequentie van lfo2 moduleert, en je vervolgens weer met lfo2 de frequentie van lfo1 terugmoduleert? fm ringmodulatie of zoiets?
.. :)

Lfo-fm-crossmodulatie misschien?

Kan eigelijk alleen maar op modulaire synths, en in het geval van "crossmodulatie", alleen maar op analoge modulaire synths. (tenminste, het lijkt me een uitdaging om crossmodulatie in wiskunde uit te drukken!)
Brengt me op het idee om een lfo met een vco (lfo in audio-range) te moduleren, en daarmee dezelfde vco? lfo-vco-crossmodulatie ..ofzo... ofzoiets :confused:

(maar ik denk dat onze threadstarter met deze informatie "door de modulaties de synths niet meer ziet" ;) )

Wat misschien intressanter is, is de "delay" optie die op vrijwel elke synth binnen zijn "lfo-sektie" te vinden is. Deze knop beinvloed WANNEER de lfo "inkickt".
De truuk is om deze zo in te stellen dat je bijv. pas bij het uitsterven van de toon, een lfo instelt (op het volume voor vibrato bijv.). Dan "zwengelt" het geluid mooi na.

Origineel geplaatst door maxdox
Wat misschien intressanter is, is de "delay" optie die op vrijwel elke synth binnen zijn "lfo-sektie" te vinden is. Deze knop beinvloed WANNEER de lfo "inkickt".
De truuk is om deze zo in te stellen dat je bijv. pas bij het uitsterven van de toon, een lfo instelt (op het volume voor vibrato bijv.). Dan "zwengelt" het geluid mooi na.

Of je hebt ook de 'slope'-parameter, die bepaalt hoe snel dat inkicken gebeurt. Neem de volgende waarden:
Decay = 1 sec en slope = 1.5 sec

dan gebeurt het volgende:

aanslag toets ---> na 1 sec ---> LFO modulatie wordt aktief met waarde 0 ---> tussen 1 sec en 2.5 sec ---> LFO modulatie wordt gradueel vergroot en na 2.5 sec is het effect maximaal.

Deze slopeparameter is niet altijd op synths aanwezig.

:doei:

zo gill, wat is je volgende thread in klank,geluid, theorie??

envelopes??

Origineel geplaatst door 6 trak
FM principe dus...

Bij FM synthese gebruik je juist geen LFO, maar een normale (hoogfrequente) oscillator om een carrier-oscillator te moduleren.

Een LFO de rate van een andere LFO aan laten sturen zorgt eerder voor een wat dynamische LFO. Handig voor een wat realistischer vibrato bijvoorbeeld.

Origineel geplaatst door Tijn
Bij FM synthese gebruik je juist geen LFO, maar een normale (hoogfrequente) oscillator om een carrier-oscillator te moduleren.

Een LFO de rate van een andere LFO aan laten sturen zorgt eerder voor een wat dynamische LFO. Handig voor een wat realistischer vibrato bijvoorbeeld.
en toch noem je dat dus ook gewoon FM... ;)
of komt het er volgens jouw op neer dat je bij FM alleen maar frequenties hoger dan 30hz mag gebruiken? ;)

crossmodulatie kan ook op de jippie8000...dus niet alleen op analoge bakken...

je zal het toch ook wel kunnen programmeren op een nord modular bijv.?

Origineel geplaatst door 6 trak
en toch noem je dat dus ook gewoon FM... ;)
of komt het er volgens jouw op neer dat je bij FM alleen maar frequenties hoger dan 30hz mag gebruiken? ;)

Alleen als het FM synthese is.

Back