HardSID

NorthernLightX

Prutser
Ik wil een HArdSID gaan kopen (http://www.hardsid.com).
Het vervelende is dat de betaling alleen via Western Union gaat, en dat is tering duur (20 à 30 dollartjes). Misschien zijn er hier nog meer mensen die aan het overwegen zijn zo'n kaart aan te schaffen? Dan kunnen we de kosten tenminste splitten...

Re: HardSID

Origineel geplaatst door NorthernLightX
Ik wil een HArdSID gaan kopen (http://www.hardsid.com).
Het vervelende is dat de betaling alleen via Western Union gaat, en dat is tering duur (20 à 30 dollartjes). Misschien zijn er hier nog meer mensen die aan het overwegen zijn zo'n kaart aan te schaffen? Dan kunnen we de kosten tenminste splitten...

Houd er wel rekening mee dat het ISA kaarten zijn.
De meeste moederborden van tegenwoordig ondersteunen alleen AGP en PCI. Ik zou er ook graag een willen hebben en heb ze ook gemaild maar voorlopig zijn ze niet van plan om die HardSID kaarten in PCI uitvoering uit te brengen.

Zijn het alleen nog maar ISA kaartjes? Ik wil een PCI uitvoering van die Quattro SID...

Edit: Ja dus, had deze thread al geopend en was gaan eten. :)

Opzich wel jammer, anders had ik er gelijk 1 besteld. Wat was de reden beathoven? Weet je dat? Ze lopen nu best wel inkomsten mis lijkt me. Ik heb nog wel een amd500 staan met 1 ISA slot, alleen schiet je daar ook weinig mee op. Of je zou het moeten kunnen koppelen, maar wie/wat/waar en hoe?!?!

Origineel geplaatst door krz
Zijn het alleen nog maar ISA kaartjes? Ik wil een PCI uitvoering van die Quattro SID...

Edit: Ja dus, had deze thread al geopend en was gaan eten. :)

Opzich wel jammer, anders had ik er gelijk 1 besteld. Wat was de reden beathoven? Weet je dat? Ze lopen nu best wel inkomsten mis lijkt me. Ik heb nog wel een amd500 staan met 1 ISA slot, alleen schiet je daar ook weinig mee op. Of je zou het moeten kunnen koppelen, maar wie/wat/waar en hoe?!?!

opzich kan dat wel gewoon een heel goedkope pc met een isa slot een een geluidskaartje met daarop midi. ik weet niet of je dan nog last hebt van enige latency. maar anders heb je gewoon een synth in de vorm van een pc:)

Ik heb nog lekker 1 ISA slotje op mijn mobo zitten, 't is gewoon een Pentium 3.

Ik ben erg benieuwd of je die HardSID ook met zo'n Midi-controller kun tweaken voor live gebruik, dan zou je toch al snel een 4 dubbele SIDstation creeeren... :{

Over de opmerking van Lotuz: *zucht*...als je ook maar 1 keer een hardware SID gehoord zou hebben zou je deze opmerking niet gemaakt hebben...

Origineel geplaatst door Lotuz
Koop toch gewoon een QuadraSID.

hmmm. Ik zal hem eens een keertje proberen naast mijn SIDStation. Het ziet er allemaal relax uit. Ik ben overgins een PC-editor programma aan het maken voor mijn SIDStation. Niet dat ik de userinterface van mijn Elektron niet relax vindt hoor! In tegendeel. Die 0-menu's, enzo... super handig, vind ik dan. Maar ik wil gewoon iets makkelijker wavetables kunnen editen en een methode vinden om samples in wavetables te converteren...... Maar goed... Eerst die QuadraSID toch eens proberen.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca

hmmm. Ik zal hem eens een keertje proberen naast mijn SIDStation.

De demo is wel gelimiteerd aan 1 SID chip.. Maar Busca, komt het in de buurt? Ik vond 'm wel erg lekker klinken namelijk. En als het was is ben ik wel bereid om er wat $$ voor neer te leggen.

QuadraSID is toch echt software, ik vind dat dat totaal alle charme van de hardware SID mist...

QuadraSID is toch echt software, ik vind dat dat totaal alle charme van de hardware SID mist...

Niet zo'n fan van software synths? Of vind je de QuadraSID gewoon niet goed klinken?

Origineel geplaatst door Lotuz
Koop toch gewoon een QuadraSID.

Ik heb geen Hardsid of Sidstation maar wel een Commodore 64... net even naar de demos van QuadraSID 6581 geluisterd en het klinkt wel erg digitaal. Niet bepaald moeilijk om te horen dat er geen echte SID bezig is.

Of dit een bezwaar is zal ieder voor zich moeten uitmaken, ikzelf zal die QuadraSid softsynth iig niet kopen.

Ik ben van mening dat je met softsynths absoluut erg creative dingen kan doen. Alleen het emuleren van een SID chip vind ik min of meer heiligschennis 8o)

Bij de weg: ik heb net in Gearnews een MIDI interface schema voor de C64/C128 gepost. Kun je gewoon je Commodoortje als SIDStation gebruiken :p

Mocht de post daar niet op zijn plaats zijn (Antiek is wel in maar niet nieuw tenslotte) Dan mag de betreffende mod hem uiteraard naar een ander forum verplaatsen...

Ik zit er ook aan te denken een hardsid aan te schaffen. Alleen wil ik niet de quattro, maar gewoon de enkele versie. Deze waren een tijdje geleden in de aanbieding en ik denk dat ze deze niet meer maken. (zie er nix meer over op de site en bij bestelinfo. Ik stuur ze effe een mailtje)

Ze hebben trouwens voor een isa kaart gekozen omdat dit een betere(midi)timing geeft...

Ze hebben nu de Quattro in de aanbieding, met 1 gratis SID (zoals je ongetwijffeld al hebt gezien 8o)), misschien verkocht de enkele versie niet zo spectaculair?

Je kan altijd nog besluiten om een Quattro te nemen en die dan met maar 1 chip te gebruiken. Of hem proberen te ruilen voor een enkele + bijbetaling (dus dat jij geld bij krijgt bedoel ik dan he ;) )

Ze hebben nu de Quattro in de aanbieding, met 1 gratis SID (zoals je ongetwijffeld al hebt gezien 8o)), misschien verkocht de enkele versie niet zo spectaculair?

Je kan altijd nog besluiten om een Quattro te nemen en die dan met maar 1 chip te gebruiken. Of hem proberen te ruilen voor een enkele + bijbetaling (dus dat jij geld bij krijgt bedoel ik dan he ;) )
Die aanbieding staat al een tijdje (is dus al permanent te noemen).

De enkele uitvoering had geen ruisonderdrukking, dat heeft de Quattro wel.

En het is jammer dat koninginnedag al geweest is.
Anders had je daar ff wat C64's kunnen scoren om SID chips uit te slopen :p

Origineel geplaatst door Synic

Die aanbieding staat al een tijdje (is dus al permanent te noemen).

En het is jammer dat koninginnedag al geweest is.
Anders had je daar ff wat C64's kunnen scoren om SID chips uit te slopen :p

Check het Koninginnedag topic :p

Ben 2 rommelmarkten afgeweest en geen Commodore gezien... gelukkig heb ik zo mijn resources, dus aan SID's geen gebrek.

Oh, da's wist ik niet. En ik heb met koninginnedag 2 C64's gescoord. ;)

Dus als er meer mensen gaan bestellen! Ik wil er wel 1

Er zijn verschillende soorten SID chips en ik geloof dat het best wel wat uit maakt welke je hebt. Ik heb ook ergens gelezen dat ze bij Elektron de SIDs testen en dat alleen een bepaald type door mag. Vroeger hoorde je ook altijd veel verschil tussen je eigen c64 en die van je buren. :) I love it!
Misschien is dus niet elke C64 bruikbaar als SID provider.

Geciteerd van Beathoven - https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=822
Die ruisonderdrukking zit alleen verwerkt in de Quattro uitvoering, voor thuisgebruik willen de commodore64 fans liever de standaard 'met' ruis. De hardSID heeft (net als de SIDstation) ook 3 verschillende engines aan boord; nl de MOS-6581, MOS-8580 en de reSID engine. De 6581 stamt uit de eerste C64 computers (rond 1981) de 8580 is er rond 1987 ingekomen met de lancering van het nieuwe type C64 en de reSID is eind jaren '80 begin jaren '90 ontwikkeld.

Elke C64 of C128 is bruikbaar, op de HArdSID quattro kun je d.m.v. iets instellen (jumpertje?) het juiste voltage voor je chip instellen. Je hebt de MOS6581 en de MOS8580, de laatste is vanaf 1987 geproduceerd geloof ik.

MOS 6581: 12v, veel ruis (lees: artifact geluid), volume change bug
MOS 8580: 9v, minder bijgeluid, geen volume change bug.

De 8580 lijkt in alle opzichten beter te zijn, en is dat ook, maar...de Whizzkids die de C64 tweakten gingen tot het uiterste en ontwikkelden een manier om samples te kunnen afspelen met behulp van de clicks die door de bug in de 6581 vrijkwamen bij het veranderen van het volume, deze samples zijn op de 8150 nauwelijks hoorbaar.

Maar beide chips zijn dus zeer bruikbaar, de 6581 heeft volgens de kenners een wat warmere sound, de 8580 klinkt wat cleaner.

Om het topic maar weer even omhoog te schoppen:

Ik ban van plan over een week op 4 à 5 te gaan bestellen bij die gasten. ZIjn er behalve OnAcid (heb jij btw nog interesse?) nog meer mensen die mee zouden willen doen met een gezamelijk inkoop? Scheelt een stuk in de kosten van de "money-order". En de verzendkosten, maar die zijn niet zo hoog.

Back