Nord Modular G2X

FYI de Mac OSX editor was te zien op de beurs.
Dus die is ook af voor de Mac freaks die het willen weten. (nou ja in hoeverre software af kan zijn)

Origineel geplaatst door Burp
Mmm, vind deze nieuwe G2X stuk minder aantrekkelijk eruit zien, alsof die is gefotoshopt en wat gekke controllers erop, de gewone G2 is zo lekker compact, net als de ouwe NM (die nog kleiner is!).
Dan heb je hem duidelijk niet in het echt gezien.. Dan ziet de G2 er niet uit.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
...

Er zitten groene LEDjes in de modulatie wielen! :)

Waar zijn die ledjes eigenlijk voor? Aan/uit?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Had je ook geen tijd om dat hier ff te melden? Dit is interessant voor mensen! :)

:erm: Ja, ik dacht dat dat al wel bekend was... Maar goed, dat was dus de gewone G2, niet de G2X (hoewel dat in de winkel weinig uitmaakt; om de synth uit te proberen heb je geen 5 octaven, extra modwheels en extra polyfonie nodig, toch?).

Origineel geplaatst door The Q
Waar zijn die ledjes eigenlijk voor? Aan/uit?
Nee, die LEDs zijn gewoon super bretsig. Meer niet.

Verder is een ongelooflijk mooie feature dat je niet 8 controllers onder de toetsen hebt, maar 8*3*5 en dat is toch wel gruwelijk handig.

Hoe moet ik dit zien? 8*3*5 controllers onder de toetsen?

Origineel geplaatst door Sander02
Hoe moet ik dit zien? 8*3*5 controllers onder de toetsen?
Sorry.. Ik ben wat onduidelijk merk ik.

Op dit plaatje: http://www.clavia.se/pictures/G2/panel_big.jpg zie je die L vorm. Parameter Pages.. Daar heb je A, B en C en dan nog 5 groepen met de teksten osc, filter, enzovoort ernaast. Dat in combinatie met de 8 draaiknoppen geeft je 3 (a-c) x 5 (de groepen) x 8 (knoppen) = veul duidelijke (door de LCDs en LEDs) controllers. :)

Origineel geplaatst door Saskija
Dat was dus de "gewone" G2 met een 3-oktaaf toetsenbord. Die is sinds een maand leverbaar. De G2X komt in juli uit.

De ontwikkeling van de G2X was zelfs voor FeedBack en de gehele handel op deze aardkloot een verrassing. Clavia heeft echt gewacht tot de Messe...

Die Led's zijn voor de performers on stage. Die spelen soms wel eens in het donker... :)

Wout

Of de ontwerper is toevallig bang in het donker?
Je weet het niet!?

En wanneer stappen ze nou eens af van dat mega irritante Ikea pookje? Da's nou typisch iets wat afbreekt als je eens lomp bent tijdens het afbreken na een optreden. Of mis ik iets?

Re: G2 Engine

Re: G2 Engine

Origineel geplaatst door CraZ
De G2 Engine ziet er nu opeens wat anders uit dan op eerdere foto's en plaatjes. Het 'rubberen' grijze vlak op de voorkant is verdwenen. De Engine is nu gewoon vlak van voren.. rood (dat ook) met wat donkerblauwe dingen erop..

Er heeft nooit een rubberen voorkant op de Engine gezeten; het was een eenvoudig stukje schilderwerk. Op het plaatje lijkt het of je het eraf kunt halen, maar het is slechts gezichtsbedrog. Aanraken was zelfs verboden, omdat het gewoon een soort waterverf was :)

Wout

Origineel geplaatst door fuse
Of de ontwerper is toevallig bang in het donker?
Je weet het niet!?

En wanneer stappen ze nou eens af van dat mega irritante Ikea pookje? Da's nou typisch iets wat afbreekt als je eens lomp bent tijdens het afbreken na een optreden. Of mis ik iets?

Nog nooit mee gewerkt, zeker?
Die PitchStick is een van de beste uitvindingen van Clavia.

Wout

Ik ben errrrrug blij met de PitchStick, en een van de redenen waarom ik toendertijd een rib uit mijn lijf heb getrokken en verkocht op de illegale markt om een nordlead 1 te kopen. De pitchpookjes van andere merken hebben een dood punt waardoor een slide word afgekapt. Raar eigenlijk dat het pitchstick princiepe niet gekopieerd is, of teminste een beetje die richting in...

Ik ga ook een G2 kopen en ik ga mijn nordlead 1 na 7 jaar trouwe dienst de deur uit doen...:duivels: reden: op de G2 zit de pitchstick weer, en deze keer kun je er veel meer mee...

Even een grove afdwaling.

Maar wat doe jij met een Midwinter plaatje als avatar?

Trouwens vind van mezelf dat ik eens uitgebreider zelf met een G2 bezig moet gaan ipv hem af te kraken. ;)

Ik heb op de Messe even met de G2X mogen spelen - mooi ding! Het hele gedoe met LCD'tjes en knoppen en toewijzen lijkt lastig, maar dat is het absoluut niet. Een oscillator heeft bijvoorbeeld een aantal 'eigenschappen' - fine tune, coarse tune, waveform, FM, pitch modulation etc. Als je een oscillator dus volledig wilt bedienen kun je 'm naar het knoppenvlak slepen en dan krijg je op de 1e rij, 1e kolom (je hebt 5 rijen, 3 kolommen, dus 15 mogelijke 'templates' die over de 8 knoppen worden gelegd) in de LCD's alles te zien wat de knoppen doen. Gebruik je een aantal eigenschappen niet, dan kun je er gewoon andere in slepen - alt vasthouden, klik op de knop en sleep 'm naar het venster toe.

Hele mooie dingen die er aan zitten te komen:

- een volledige DX7. Geen sinusgolfmodules meer aan elkaar koppelen; nee, 1 blok met je algoritme erin en de keuze welke algo je wilt (inclusief eigen versies)! Dit ding kan zelfs originele DX-patches importeren!

- Physical modelling modules - er was al de bekende Karplus-strong snaaremulatie (impuls + delay lines), maar er zit ook een blaasinstrument emulatie aan te komen met Driver en Reed parameters - en je kunt dus heerlijk snerpende, natuurlijk klinkende fluitjes namaken!

- (nog on de wishlist) alternatieve tuningmethoden - 12 noten met sliders per noot zodat je alternatieve stemmingen (Werckmeister, Kirnberger, Arabic etc.) kunt implementeren. Dit stond eigenlijk al op de wishlist voor de originele NM, maar 't is er nooit van gekomen.

Owja.. ik heb zelf even een leuke patch gebouwd :D

sneak.jpg

Ik vind 't zelf een schitterend ding.. en de G2X op de Messe was ook nog een factory prototype, dus van binnen 1 grote rommel van kabels en printplaten. Voor de mensen die trouwens zitten te steigeren over de prijs - hier zit de voice expansionsion al ingebouwd.

Het is ook nog de bedoeling dat de meeste modules van de Modular Classic ook op de G2 beschikbaar komen. Dat maakt de kans dat er een patch-converter komt weer een stuk groter.

Ook dat heb ik nagevraagd - en er is vanuit Clavia vooral de vraag naar de user-community toe om hun eigen patches om te zetten. Punt is namelijk dat een 1-op-1 converter best lastig gaat worden (omdat de G2 niet helemaal een 'superset' is). Waar ze zelf op willen mikken is een tooltje dat 90% kans heeft op een goede conversie, en dat dan alleen aanbieden met een dikke disclaimer erbij dat "results may not be as expected".

Back