Door de mix heen snijden.

MIDIoot

Inactief lid!
Ik lees vaker in recencie's van bepaalde synthesizers dat het geluid dwars door elke mix heen snijdt.
Met expirimenteren merk ik ook dat het ene geluid beter in de mix past dan het andere.
Nu weet ik ook wel dat waneer je 2 geluiden met een vergelijkbaar frequencyspectrum samenmixt dit problemen geeft en de geluiden gaan concureren en mekaar wegdrukken.
Maar vaak heeft het hier niks mee te maken en klinkt het ene geluid beter in de mix dan een ander vergelijkbaar geluid zonder dat ik daar een logische verklaring voor kan bedenken.
Kan iemand mij dat verklaren?

Origineel geplaatst door Phontaq
Dan moet je bij een geluid de cut-on knop gebruiken.
Filteren dus. Je hebt mijn verhaal niet helemaal goed begrepen denk ik.
Met een filter verander je het frequencyspectrum, dus dat is idd een manier om een geluid beter in de mix te krijgen maar dat bedoel ik niet.

Heeft ook met fases en tegenfases van frequenties te maken. En met harmonischen natuurlijk.

En aangezien je met EQ'ing ook de fase van bepaalde frequenties verschuift kun je die ook op die manier gebruiken.

Ik begrijp goed wat je bedoeld.
Veel synths hebben een vrij muddy middengebied. En dat gebied is vrij belangrijk in de mix.
Hoe dat nou komt zou ikzo 123 niet weten.

Maar ik had al in een andere topic gezegd dat ik bijv. de waldorf q heel goed en duidelijk in het middengebied vind terwijl daarentegen mn andromeda in het middengebied vrij muddy is.

Origineel geplaatst door Errol
Ik begrijp goed wat je bedoeld.
Veel synths hebben een vrij muddy middengebied. En dat gebied is vrij belangrijk in de mix.
Hoe dat nou komt zou ikzo 123 niet weten.

Maar ik had al in een andere topic gezegd dat ik bijv. de waldorf q heel goed en duidelijk in het middengebied vind terwijl daarentegen mn andromeda in het middengebied vrij muddy is.

beetje arp dus ... ook veel mid weinig mid laag/laag

Volgens mij bedoelen ze daarmee:
Een sound die niet overheerst. Er zijn zat synths die van nature teveel laag hebben (een wollige sound = mijn eigen woord). Wanneer je nog een sound uit datzelfde doosje haalt, dan wordt het een brei/doffe sound en wordt je verplicht te eq-en (ik vermoed dat de ingebouwde effecten meedragen aan dit verschijnsel, oftewel de kwaliteit daarvan)
Zo'n sound produceert mijn Sy85. Wanneer ik daar meerder geluiden tegelijk uithaal, wordt het een dof geheel.
De Virus daarentegen klinkt wat cleaner met van nature onderscheid tussen sounds wanneer die tegelijkertijd uit hetzelfde doosje komen (even los van het aantal outputs). De virus lijkt in het middengebied wat sterker aanwezig. Vul je dat aan met een bas en een kick dan zal je nog weinig hoeven EQ-en

Laatst gewijzigd:
het heeft gewoon met frequentie gebied te maken
elke synth heeft wel 2 bij elkaar passende geluiden ...

Back