Het zoveelste geluidskaart-advies-nodig threadje.

jimmy

doubleplusgood
Ik weet dat het vaker aan bod is gekomen, maar mijn "eisen" zijn toch iets anders dan van de meeste. Ik zal beginnen met het uitleggen van waar ik naar op zoek ben.

De geluidskaart moet op een notebook aangesloten kunnen worden, dus of via een PCMCIA controller, of via Firewire of USB, aangezien ik slechte ervaringen heb met USB, heb ik het liefste PCMCIA of Firewire.

Geluidskwaliteit is mijn hoogste prioriteit, vooral de line-ins, omdat ik er onder andere mee wil gaan samplen. Maar ik neem aan dat de line-in kwaliteit evenredig is aan de line-out kwaliteit bij geluidskaarten. Hoe dan ook, geluidskwaliteit is dus de hoogste prioriteit (tot op zekere hoogte, zie onderaan mijn budget).

Connectoren: Er moet een midi in en out op zitten. Op zich heb ik aan een stereo ingang genoeg. Opzich heb ik aan een stereo uitgang ook genoeg, het hoeft dus niet zo'n 20 in/out monster te zijn. Phono in en/of gitaar ingangen (geen idee wat dat is? Een normale jack?) zijn leuke extra's, maar zeker geen vereiste.

Compatible: Het liefst voor zowel PC als Apple, maar hij moet sowieso Windows compatible zijn.
Mooie software erbij (van de soundcard zelf dus) is ook een leuke plus.

Ik zoek sowieso een stap hoger dan bijvoorbeeld een Audiophile, waarmee ik overigens ook problemen had bij de USB versie.
Mijn budget ligt rond de 700 euro.

Ik hoop dat jullie mij goed advies kunnen geven, ik heb al naar aardig wat specs gekeken, en dat is allemaal leuk en aardig, maar ik hecht ook veel waarde aan gebruikerservaringen. Alvast bedankt!

mooie kaarten:

RME Hammerfall Multiface met de PCMCIA kaart. Superkaart, supergeluid. half 19" formaat

Motu firewire ding (weet ff geen typenummer, ik dacht 824) 19"formaat. Heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar is wellicht wel een interessante optie.

Origineel geplaatst door Hazes
mooie kaarten:

RME Hammerfall Multiface met de PCMCIA kaart. Superkaart, supergeluid. half 19" formaat

Motu firewire ding (weet ff geen typenummer, ik dacht 824) 19"formaat. Heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar is wellicht wel een interessante optie.

Das toevallig ik wou net dezelfde geluidskaart voorstellen :D
Dit lijkt mij ook een top kaart.

zie op de site

http://www.rme-audio.com/english/hdsp/multifa.htm

Ik ben zelf nu aan het kijken voor een Compleet ADAT systeem..
Aangezien ik ook met een laptop aan de slag wil.. maar ook mijn audio gebeuren aan de pc wil hangen..
Er zijn namelijk ook ADAT PCMCIA kaartjes op de markt..
Misschien is dit ook wat voor jouw...

Alleen zal je nog een midi interface erbij moeten aanschaffen..

Eraz.

Origineel geplaatst door Erazotropa
Ik ben zelf nu aan het kijken voor een Compleet ADAT systeem..
Aangezien ik ook met een laptop aan de slag wil.. maar ook mijn audio gebeuren aan de pc wil hangen..
Er zijn namelijk ook ADAT PCMCIA kaartjes op de markt..
Misschien is dit ook wat voor jouw...

Alleen zal je nog een midi interface erbij moeten aanschaffen..

Eraz.

Overigens heeft een Multiface een midi I/O, ADAT en S/Pdif aansluiting en Wordclock I/O naast de acht analoge inputs en de acht analoge outputs

Origineel geplaatst door Hazes
Overigens heeft een Multiface een midi I/O, ADAT en S/Pdif aansluiting en Wordclock I/O naast de acht analoge inputs en de acht analoge outputs

Ja idd, dat zie ik net op de website..
Dat is dan zeker wat voor hem.. Die multiface zou dus zeker een aanrader zijn.

Dank jullie allen.
Fuse: van wat ik van jouw post in de andere thread begrijp is er dus ook een Firewire multiface, alleen staat die nog niet op de site? Dat zou mooi zijn, want die cardbus alleen is al 300+ euro.

Ik heb inmiddels goed rondgekeken en mede dankzij jullie advies zie ik de Multiface het meeste zitten.
Hij heeft alleen wel meer in én uitgangen dan dat ik nodig heb. Zijn er geluidskaarten met goede (of betere) geluidskwaliteit maar met minder in/uitgangen? Het is zonde om geld uit te geven voor iets wat ik toch niet gebruik.

PS. Zal de recording kwaliteit van de Multiface +/- hetzelfde zijn als die van een hardware sampler? Of moet ik dan stappen hoger gaan zoeken?

Multiface is minstens zo goed wat betreft recordingkwaliteit als een hardwaresampler. Geluid bij de RME is superstrak.
Het beestje heeft hele goede A/D en D/A converters!

RME heeft een heel goede reputatie wat audio interfaces betreft. Misschien kan iets uit de stal van Presonus je ook bekoren:

FireStation
firestation.jpg

Voor 599 EUR

FirePod
firePod_frt.jpg

Voor 729 EUR

De FireStation heeft trouwens ook mLAN :okdan: . Misschien 'teveel' inputs/outputs maar in ieder geval iets voor jouw budget. En natuurlijk allebei met FireWire.

Back