Hellup: Harde tikken in mijn Virus

Zaaz

Layering different sounds
Wie kent het volgende probleem:

Ik stuur mijn Virus C aan vanuit mijn RM1x, en op het moment dat ik ongeveer vijf geluiden tegelijk gebruik, komen er harde digitale tikken in het geluid. (Nu kunnen harde tikken in een track best lekker klinken, maar dat is hier dus niet het geval). De polyfonie kan het probleem niet zijn, want dan zouden er andere geluiden moeten wegvallen, toch? Dus ik heb geen idee wat hier nou de oorzaak van kan zijn.

Zouden het de DA converters aan de uitgang van de Virus kunnen zijn? De AD converters van mijn mengtafel zijn het niet omdat ik het ingangsniveau van het signaal al heb teruggedraaid.

Please advice....

Re: Hellup: Harde tikken in mijn Virus

Origineel geplaatst door Zaaz

Ik stuur mijn Virus C aan vanuit mijn RM1x, en op het moment dat ik ongeveer vijf geluiden tegelijk gebruik, komen er harde digitale tikken in het geluid. (Nu kunnen harde tikken in een track best lekker klinken, maar dat is hier dus niet het geval). De polyfonie kan het probleem niet zijn, want dan zouden er andere geluiden moeten wegvallen, toch? Dus ik heb geen idee wat hier nou de oorzaak van kan zijn.

Please advice....

ff denken.... Ik had ook zoiets gehad toen ik mn eerste virus net had, als ik meerdere toetsen tegelijk aansloeg hoorde je van die tikken ja. Toen had ik een virus met een slechte flash-rom ofzo, de nieuwe OS was verkeerd ingeladen denk ik. Had m ook omgeruild voor een nieuwe..

Als ik jou was zou ik ff een nieuwe os inladen, of dezelfde nog een keer eroverheen.

Gebruik je ook nog akkoorden terwijl je die 5 geluiden gebruikt en is er sprake van lange release tijden?
Vaak ontstaan er bij lage frequenties tikken wanneer je deze abrubt afkapt. Denk aan een bassample.
Kies wat minder lage sounds om dit te checken.
Check ook even of je effecten uitstaan (bijv. boost, distortion, etc.)
Anders wat Unholy al zei: nieuwe OS proberen

Origineel geplaatst door Catalunya
Gebruik je ook nog akkoorden terwijl je die 5 geluiden gebruikt en is er sprake van lange release tijden?
Vaak ontstaan er bij lage frequenties tikken wanneer je deze abrubt afkapt. Denk aan een bassample.
Kies wat minder lage sounds om dit te checken.
Check ook even of je effecten uitstaan (bijv. boost, distortion, etc.)
Anders wat Unholy al zei: nieuwe OS proberen
Ja, ik gebruik wel akkoorden. Dat van die lange release tijden op mijn baslijntje zou ik even moeten nakijken. De effecten staan niet uit, maar dit klinkt niet als een van de effecten.

Het OS is het laatste (6.51?) en de installatie daarvan is probleemloos verlopen. Zou dit echt met het OS te maken hebben?

Bij mij gaf hij ook tot 2 keer aan dat de OS goed was ontvangen, bleek dus niet het geval.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=26876&highlight=virus+bug

Mijn citaat aan het eind:

Nou het is me gelukt.

Ik heb van de Access site de 1e van de 2 gedownload, die met Duitse beschrijving i.p.v. de Engelse.
De Engelse OS (om het maar zo even te noemen) heeft een error aan het eind van de 1e Sysex file.
Ik heb ook een andere computer gebruikt waar ik alleen maar Cakewalk op heb staan, waardoor Cakewalk strakker loopt.
Gewoon de 100 Bpm aangehouden die standaard wordt aangegeven bij de file.
Ik heb hem dus in 2en gedumpt, i.p.v. die in Chunks en alles lijkt te werken.
Wanneer je het eerste deel hebt gedumpt, gaan op een gegeven moment alle lichtjes op de virus aan en de display geeft geen info. Op dat moment moet je het 2e deel gaan dumpen en je zal merken dat de display vanzelf "WAIT FOR DATA" aangeeft.

Origineel geplaatst door Roel
heb je de tikken ook nog als je de tracks afzonderlijk beluisterd??
heb je het al zonder FX geprobeerd?

Ja, ik heb de afzonderlijke tracks beluisterd en de tracks die het aanvankelijk goed deden worden ook aangetast door die tikken als ik het extra geluid toevoeg. Ik heb het nog niet zonder FX geprobeerd, maar dat zal morgen even doen!

Bij mij gaf hij ook tot 2 keer aan dat de OS goed was ontvangen, bleek dus niet het geval.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=26876&highlight=virus+bug

Mijn citaat aan het eind:

Nou het is me gelukt.

Ik heb van de Access site de 1e van de 2 gedownload, die met Duitse beschrijving i.p.v. de Engelse.
De Engelse OS (om het maar zo even te noemen) heeft een error aan het eind van de 1e Sysex file.
Ik heb ook een andere computer gebruikt waar ik alleen maar Cakewalk op heb staan, waardoor Cakewalk strakker loopt.
Gewoon de 100 Bpm aangehouden die standaard wordt aangegeven bij de file.
Ik heb hem dus in 2en gedumpt, i.p.v. die in Chunks en alles lijkt te werken.
Wanneer je het eerste deel hebt gedumpt, gaan op een gegeven moment alle lichtjes op de virus aan en de display geeft geen info. Op dat moment moet je het 2e deel gaan dumpen en je zal merken dat de display vanzelf "WAIT FOR DATA" aangeeft.

Ok, dus het kan echt aan het OS liggen. Ik heb nu drie mogelijke oorzaken:
- De release tijden op de lage frequenties;
- De FX;
- Het OS.
Ik zal morgen een voor een proberen of dit het probleem oplost. Thanx voor jullie hulp tot dusver (meer tips zijn welkom!)

hm lastige situatie.

er is alleen volgens mij 1 ding wat er niet kan: en dat is dat je vanuit je sequencer een verkeerd of incompleet OS naar je virus stuurt. als je een OSupdate verstuurt controleert ie altijd de checksum en als die niet klopt krijg je een checksum of block error...

dus het zouden toch instellingen kunnen zijn.

ow nog iets om te checken
clipt je virus niet intern? (volume van midipart op de virus te hard)
zou kunnen dat als je virus abrubt een noot afbreekt en je je delay aan hebt staan, je een blokgolfje krijgt wat blijft doortikken door de delay.

kun je een mp3voorbeeldje van het tikken posten?

Ik heb nooit rekening gehouden met zoiets als intern clippen, maar het klinkt wel alsof er ergens iets clipt. Is de oplossing het Midi volume zachter zetten?

Ik kan wel een mp3tje ervan maken, maar ik heb nog geen goede geluidskaart. Ik betwijfel of je tussen het gekraak en gepiep van mijn laptopgeluidskaart nog kunt horen wat ik bedoel ;).

Ik heb nooit rekening gehouden met zoiets als intern clippen, maar het klinkt wel alsof er ergens iets clipt. Is de oplossing het Midi volume zachter zetten?

Ik kan wel een mp3tje ervan maken, maar ik heb nog geen goede geluidskaart. Ik betwijfel of je tussen het gekraak en gepiep van mijn laptopgeluidskaart nog kunt horen wat ik bedoel ;).

Het zou kunnen. Ik zet de volumes van de sounds meestal in de virus niet op de volle 127
Echt even de BOOST funktie checken. Zou het zomaar kunnen zijn. Ergens bij effect EDIT

Ok, dit ga ik proberen zodra ik weer thuis ben (morgen pas helaas)

Het zou kunnen. Ik zet de volumes van de sounds meestal in de virus niet op de volle 127
Echt even de BOOST funktie checken. Zou het zomaar kunnen zijn. Ergens bij effect EDIT
en als je in multisingle of multi werkt hoef je niet het volume van de patch aan te passen, maar het volume van het midipart waarop de patch is geladen.

gebruik 1 van de editknoppen + mastervolumeknop om het volume van de geselecteerde part te wijzigen.

Re: Hellup: Harde tikken in mijn Virus

Zouden het de DA converters aan de uitgang van de Virus kunnen zijn? De AD converters van mijn mengtafel zijn het niet omdat ik het ingangsniveau van het signaal al heb teruggedraaid.

Please advice....

Misschien ff een domme vraag.

Maar heb je al es geprobeerd de virus aan te sturen zonder je RM1x ?
En hoor je dan ook die tikken ? Misschien stuurt je RM1x wel iets raars naar je virus. Je weet maar nooit.

't Wordt lastig om het probleem te reproduceren zonder mijn RM1x: Het is de enige sequencer die ik heb. Ik kan wel proberen het Midi filter zo in te stellen dat hij geen rare dingen naar de Virus stuurt. Maar ik denk dat het dat geluidsvolume is. Het klonk ook echt als clippen.

Nee helaas, dat wordt mijn volgende investering: Een midi en audio interface met mijn laptopje..

Tsja, di's heel simpel.

Je moet die kabouters in die bak van je ook te eten geven. Anders gaan ze herrie lopen schoppen. :D

LOL :D

Mja in dat geval laat ze maar uitsterven zoals ik gedaan heb dan hoor je ze ook niet meer hoor :D

LOL

Normaal maken de kaboutertjes zich 's nachts toch nuttig: Kunnen ze geen patches bouwen voor me?

HMM ik heb een uitzendbureautje voor kaboutertjes, indien u wenst kunt u geld overmaken op mijn bankrekening, dan zet ik de kaboutertjes aan het werk 8o)

Back