Qy700/mpc1000(/xl7)

barn

Detroit nerd
Hoi,

In mijn zoektocht naar een vervanging van de computer voor midi sequencing, twijfel ik heel erg en ik neig steeds verschillend... een echte twijfel dus...;)

Ik durfde bijna geen mpc thread meer te openen ivm een overkill, maar ik denk dat mijn insteek toch anders is dan de reeds aangeboden topics.

Mijn eerste punt is dat ik sowieso een nieuwe minder visuele manier van werken krijg door de hardware sequencer, dit zie ik als ff wennen maar toch uiteindelijk als een groot creatief voordeel. Wel een groot punt is dat bepaalde kenmerken van mijn muziek, natuurlijk relatief makkelijk gerealiseerd moeten kunnen worden.

Bijvoorbeeld: Mijn muziek bevat (soms/vaak) veel aparte ritmes door elkaar... dus bijvoorbeeld een 16 steps pattern met kick/hi-hatts, een synthbleepje repeterend op 3 steps, dan weer een 12 steps 16T patroontje met een geluidje...etc...

Hoe is dit te realiseren op de QY700 en de MPC1000?
Het is lastig om deze info uit alleen de manual te halen... want bij de MPC1000 zit je dan sowieso binnen 1 grote sequence te werken dienend als de song... met een loop bijvoorbeeld... maar is dit makkelijk te realiseren dan? met copy/paste van ingeklopte pattern?
De QY700 kan met patterns werken... maar wat ik niet kan ontdekken of je die patterns dus verschillende timings kan laten hebben en/of je de patterns bijvoorbeeld kan copyeren naar het sequencer gedeelte om kleine veranderingen aan te brengen...

Is de timing van de MPC echt superieur aan alle andere seq?

De sounds cq. sampler die ik er bij krijg, zijn van geen belang bij mijn afweging... het gaat mij puur om het sequencer gedeelte...

En uitproberen in de winkel is wel enigszins interessant, maar het vervelende is dat ik sowieso een nieuwe werkwijze moet aanleren, en dat weet je pas of het werkt als je een maand of meer met iets loopt te werken, en niet aan een uurtje klooien in de winkel...

Is de MPC2000XL qua sequencer-werkwijze identiek aan de mpc1000? Dan ga ik ff een middagje bij een vriend van me jammen, kijken of het wat kan gaan worden...

RM1x is geen optie -> 1 midi out
RS7000 is geen optie -> te duur vergeleken bij de qy700
En alles computergerelateerd is geen optie -> heb er genoeg van...;)

En nu maar hopen dat deze thread als erg verhelderend gaat werken voor mijn twijfelachtige brein...:D

Volgens mij is die van de 1000 niet helemaal gelijk aan die van de 2000

de mpc1k kan tot 100000 noten sequencen geloof ik en de mpc2k 3 keer zoveel.
Verder vind ik persoonlijk de pads van de mpc2k een stuk fijner (kan ook gewenning zijn) en heb ik nog steeds niet echt vertrouwen in de mpc1k. De 2k is steeds goedkoper te krijgen en heeft zichzelf al bewezen als goede sequencer.

Bijvoorbeeld: Mijn muziek bevat (soms/vaak) veel aparte ritmes door elkaar... dus bijvoorbeeld een 16 steps pattern met kick/hi-hatts, een synthbleepje repeterend op 3 steps, dan weer een 12 steps 16T patroontje met een geluidje...etc...

Ik zie de XL-7 in je titel staan. Ik zou daar de OS v2.0 manual eens van downloaden. Kan wat je aangeeft en meer. Erg vet zijn de mogelijkheden met de arpeggiators binnen een part.

Manual (standaard): http://www.emu.com/support/files/storage/XL7Op-F.pdf
OS 2.0 Addendum: http://www.emu.com/support/files/storage/Cmd_Sta_2.0_Addendum.pdf

quanta costa alle apparaatjes nieuw en evt tweedehands gemiddeld?

nieuw:
?

tweedehands:
akai mpc1000? eurootje of 750
emu xl7? eurootje of 600
yamaha qy100? eurootje of 400?

De MPC werkwijze... is die ongeveer hetzelfde als de ASR-10?

Dus puur alleen inkloppen, en sequences/patterns chainen tot songs?
Bij de MPC heb je dan geen toetsenbord, maar ik neem wel aan dat je de pads kunt proggen met verschillende midi-noten? Is het dan niet heel omslachtig om dan bijvoorbeeld een geluidje elke 3 tellen te laten klinken? of valt dat mee...

Ik zet bijvoorbeeld de sequence als 140 bars (lengte van de song), ik neem een enkel nootje op op step 1... en vervolgens zeg ik copy event -> step 1-3... welke het desgewenste resultaat geeft, en waardoor ik wel nog minimale dingen kan toevoegen along the sequence? Werkt het zo? Wordt zoiets nog enigszins visueel getoond?

Kan ik op de pads dus bijvoorbeeld een toonladder programeren? Maar daar heb ik natuurlijk ook mijn asr-10 keyboard voor...

De Qy700 schijnt niet lekker te loopen... met haperingen?

En de XL7 blijft stiekem ook interessant, welke de twijfel niet minder makkelijk maakt...

En de XL7 blijft stiekem ook interessant, welke de twijfel niet minder makkelijk maakt...

Zeker als je bedenkt dat je hem ook nog kunt uitbreiden met instant sounds.

Je hebt het ook over inkloppen. Nou, hij heeft aanslaggevoelige pads waar je dus op kunt drummen... maar... je kunt ze ook als toetsenbord gebruiken aangezien ze zo gepositioneerd zijn. Mooi 1-octaaf bordje.

Ook nog een berg extra controllers die je kunt porgrammeren.

Ik lijk wel een E-mu vertegnwoordiger hehehehe...

Nee, als je een sequencer wil die ook voor live doeleinden zeer goed (!) te gebruiken is, naast step- en relatime- ook een grid sequence modus heeft, dan denk ik dat de XL-7 een stuk interessanter is dan de MPC1000. Alleen die kan wel weer sample'n... maar ja... daar zocht je niet naar.

Origineel geplaatst door D-mike-E

Zeker als je bedenkt dat je hem ook nog kunt uitbreiden met instant sounds.

Je hebt het ook over inkloppen. Nou, hij heeft aanslaggevoelige pads waar je dus op kunt drummen... maar... je kunt ze ook als toetsenbord gebruiken aangezien ze zo gepositioneerd zijn. Mooi 1-octaaf bordje.

Ook nog een berg extra controllers die je kunt porgrammeren.

Nu zit ik weer te twijfelen tussen Command Station en MPC...

Hoe zit volgens de kenners de timing tussen de twee? Is daar wat bekend van op het net?

De MPC schijnen superieur te zijn qua timing... en beter dan mijn computer kan al gauw...

En hoe zit het met accoorden? zijn die op de XL7 makkelijk te editten? bijvoorbeeld 1 noot toevoegen, of verplaatsen, verwijderen... Zit er in de sequencer in song gedeelte een loop functie waarbij je dus een bepaald deel van de song laat loopen en kunt jammen met het midikeyboard en opnemen binnen die loop?

En op de MPC?

Origineel geplaatst door barn
Nu zit ik weer te twijfelen tussen Command Station en MPC...

Hoe zit volgens de kenners de timing tussen de twee? Is daar wat bekend van op het net?

De MPC schijnen superieur te zijn qua timing... en beter dan mijn computer kan al gauw...

En hoe zit het met accoorden? zijn die op de XL7 makkelijk te editten? bijvoorbeeld 1 noot toevoegen, of verplaatsen, verwijderen... Zit er in de sequencer in song gedeelte een loop functie waarbij je dus een bepaald deel van de song laat loopen en kunt jammen met het midikeyboard en opnemen binnen die loop?

En op de MPC?

Voor de MPC kan ik niet spreken, maar als je iets zoekt om mee te kunnen jammen.....Command Stations!!
- Je hebt dedicated knoppen voor track mute/unmute met lampjes voor mute-status.
- Timing is superstrak.
- Je kan tijdens een geloopt pattern gewoon tijdens het spelen naadloos in recordmode zonder dat je de sequencer hoeft te stoppen en dan een track opnemen terwijl de loop gewoon doorloopt.
- Je kan op deze manier ook in/uit gridrecord.

Belangrijk is alleen wel dat je OS 2.0 draait. Hierbij is zeer veel toegevoegd en verbetrerd.

Individule noten editten doe ik altijd door speciefieke noten te verwijderen terwijl de sequence loopt en dan opnieuw te spelen. Je kan ook noten editten in een soort van event-list, maar dat vind ik persoonlijk nooit zo'n succes.
Wat wel wee heel eenvoudig is, is patterns import/export naar PC. Dan kan je heel makkelijk even wat gedetaileerder werken in je software sequencer en dat dan exporteren en weer verder jammen.

En als je een nieuwe Command Station haalt, hoef je geen software update te doen. Daarin is OS 2.0 immers al op geïnstalleerd.

Trouwens de handleiding is ook aangepast naar het nieuwe OS, zodat je dat addendum er niet bij hoeft te nemen.

zitten er fatsoenlijke drumsounds in de command station PX7? (iemand ervaring buiten de demos op de emu site?)

Niets aan toe te voegen ;)

Nee, ik heb behoorlijk wat gear zien komen en gaan, maar die XL-7 is echt een topper! Ik geloof niet dat ik hem nog weg doe. Heb er inmiddels twee extra ROM boards aan toegevoegd. De ene heeft meer dan 1000 percussie klanken (Proteus Drums) en de ander allemaal vintage sounds.

Tja... en de E-mu filters hoef ik denk verder niets over te zeggen. Die zijn vet!

Dan heeft ie nog eens 1 midi in en 2 uit, USB voor communicatie met de library software, 6 analoge outputs, 1 SPDIF, 3 extra uitbreidingsslots voor ROM boards, je controllers, prettige drumpads, super sequencer met die arp functie, 2 effect processors... dan kan die MPC1000 wel sample'n maar uh... qua sequencing en controle legt ie het toch echt af!

ALs ik hem dan voor slechts 550 hier op het forum zie staan dan zou ik zeggen: KOPUH!!!!

nog een vraagje over de command station:

Hoeveel tracks heb je nou tot je beschikking?

heb je 16 pattern tracks(al dan niet gechained in song mode)....plus 16 song tracks (lineair)... plus 32 arp's... plus de interne sounds op 16 tracks ofzo? zijn wel veel plusjes...;)

maar wil het wel weten... want als het alleen 16 tracks is lijkt het me ietwat weinig...

wel gelezen dat je tracks kan samenvoegen (ook op verschillende midikanalen) tot 1 track... wat dus weer ruimte geeft voor extra tracks...

maar iemand die dit heel simpel doch duidelijk uit kan leggen?

Je hebt 16 tracks in pattern/song mode en 16 tracks in arp-mode.

Daarnaast heb je in song-mode ook nog een aparte overall songtrack voor bijvoorbeeld extra filtertweaks op te nemen.

Samenvoegen doe ik nooit (alleen handig als je één drumkit gebruikt bijvoorbeeld), aangezien je met 16 tracks gewoon alles kunt doen. Het is geen Cubase waar je bijvoorbeeld een aparte track voor de OHH en een aparte voor CHH en nog een voor de snare etc. gebruikt. Je maakt patterns met complete drums bijvoorbeeld op één of twee tracks. Wil je een pattern zonder OHH dan kopieer je de eerste en wis je de OHH. Het is een andere manier van werken.

Maar goed... lees de manual zou ik zeggen en je zult zien dat het een top-apparaat is. Een MPC1000 is natuurlijk ook leuk maar deze is leuker ;) Gewoon meer fun en directer door de controllers!

Misschien dat je eens moet kijken of je een XL/MP kunt testen. Dan weet je snel genoeg waar (o.a.) ik het over heb.

Succes met je keuze!

de XL7 heeft 16 tracks die per track als je het wilt 16 midi kanalen kan aansturen. je kunt dus met 256 midi tracks werken.

16 tracks lijkt weinig... maar misschien is dat het wel helemaal niet...

maar ik kan altijd gaan samenvoegen... en mocht ik een K2000 aan gaan schaffen dan kan ik ook de interne sequencer gebruiken daarvan, als die een beetje werkt...

en voor de toekomst kan ik er dan altijd nog een MPC naast zetten...

vraagje nog: in pattern/song mode kan je dus geen arpegiator mee laten lopen? Of kost je dat dan een track? heb je 16 tracks PLUS 16 arp tracks? kun je de arp's kopiëren richting de song?

en ja, ik zal even wat uit de manual gaan checken...:mexico:

Een arp wordt in principe door één of meer noten getriggered en je hebt een geluid nodig. Dus ja, een arp gebruiken kost je een track.

Maar lees die manual nou maar eens, er kan echt heel veel met arps waar ik ook nog niet helemaal uit ben. Nog niet echt helemaal aan toe gekomen ben.

Misschien iemand anders? Synthmann heeft al een tijdje een XL.

Ik heb persoonlijk nooit last gehad van de beperking van 'slechts' 16 tracks. Je kunt namelijk ook heel makkelijk naadloos van pattern wisselen.

Voorbeeldje:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=25742

Deze track heb ik 'live' gesequenced. Alle tracks heb ik gewoon door jammen in de Command Station gezet. Vervolgens is dit nummer opgenomen door live muten/unmuten van de tracks. De 'breaks' die er in zitten zijn een ander pattern waarbij ik dus gewoon naadloos van de ene pattern naar de andere schakel.

Hoe de arps precies werken weet ik niet, die gebruik ik nooit.

in het begin van het hoofdstuk "sequencer" van de handleiding bij "overview" staat bij mij:"The sequencer features 16 tracks, each of which can record up to 16 channels". en verderop "Tracks may also contain information encoded on multiple MIDI channels.

Dit leidde mij tot de conclusie dat je 256 sporen ter beschikking hebt, echter, de XL7 heeft midi kanalen 1-16A en 1-16B die intern beschikbaar zijn (32 aparte kanalen dus) en midi out-A en midi out-B die ieder apart met 16 midi kanalen volgestopt kunnen worden. Het totaal aan individueel aanstuurbare midi kanalen zou dan op 32 intern en 16 + 16 extern komen = 64.

Zie ook in de paragraaf "pattern edit menu" van het hoofdstuk "sequencer" het kopje "channel assign" en "multichannel track recording"

als je in pattern edit mode gaat bij een bepaalde track dan kun je naar de event list gaan. deze geeft alle events weer in debetreffende track. helemaal linksonder zie je een midi channel indicator die je met de Dial ook van 1 naar 16 kunt draaien en dus op 16 kanalen midi kunt bekijken in 1 track.

hoe het nu precies zit 256 of 64, het klopt beide volgens mij, de 64 zijn echt aparte midi kanalen, de 256 zouden elkaar kunnen overlappen als je in track 1 al 16 kanalen gebruikt en in track 2 weer 16 etcc....

Handige toepassing zou kunnen zijn onder iedere track een complete multitimbrale song (of complex pattern) klaar te hebben (bijvoorbeeld vanuit een andere sequencer in 1 keer opgenomen in 1 track) en zo heel snel tussen songs/patterns te kunnen muten.

de arpeggiator heb ik nog niet verkend, ik ben niet zo van de arpeggio's :)

de Command stations gaan iig dieper dan je in 1,5 jaar (zo lang heb ik um) kunt uitvogelen. zeker met de OS2.0 waarin vele nieuwe sequencer functies zijn verwerkt zoals XMIX en noem maar op, je kunt het echt zo gek niet verzinnen of hij kan het wel. Feit is wel dat ik hem pas heb uitgebreid met Vintage sounds en Beat Garden beats en dance sounds en dat ie mijn studio niet meer verlaat.

Back