Van Midi naar Notenschrift...welke software?

DieRooie

Nieuwkomer
Ha muziekkenners,

ikzelf weet best wat van muziek maar absoluut niets van muziek met de PC. Een vriendin van mij is jarig en maakt muziek met haar keyboard en wil deze nu via de computer omzetten (dus automatisch) naar notenschrift. Voor haar verjaardag wil ik zo'n pakket aanschaffen. Ik kwam via dit forum door te spitten terecht by de sites van Sibelius en Finale. Helaas begrijp ik dus te weinig van midi omzetten naar notenschrift, plus het feit dat er op die pagina's vele muziekprogrammaatjes worden aangeboden. Welke zou ik nu moeten aanschaffen? Veel meer dan notenschrift maken hoeft het programma niet te kunnen, maar als er meer mee mogelijk is dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Wie kan deze leek helpen met zijn cadeau te kiezen?

Alvast heel erg bedankt!

Sibelius en Finale zijn hier heel goed in, trouwens deze programma's worden hier in veel muziekscholen ook gebruikt.

Maar deze pakketten zijn nogal uitgebreid en misschien wil je gewoon 'eenvoudige' partituren op het scherm/papier krijgen. Heel wat midi-sequencer software heeft trouwens ook een 'notatiemogelijkheid' aan boord (dit ontbreekt dan wel vaak op de 'instapversie').

Trouwens, met bv Notator SL kan je op een oude Atari ook aan de slag. En zo'n combinatie kan je tegenwoordig voor zo'n 50 EUR kopen 8D

Op welk computerplatform moet het werken? Apple, Windows, Linux,... ?

Heeft Steinberg ook geen "notation" uitgebracht of zoiets?
Die van Magix kwam ik ook al tegen.

Het computersysteem is een AMD 2.4 gighz dus het heeft geen belemmeringen qua snelheid enzo. Magix ziet er zeer goed uit. Dei andere programmaas zijn misschine een beetje teveel van het goede. Tenzij ze tegen een redelijke prijs veel meer kunnen...anders is het niet interessant. Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ken Finale. Die is goed, maar ook zo goed als professioneel. Een beetje overkill dus. Maar bijna elke sequencer kan dat ook; Cakewalk kan het, Cubase vast ook wel, en zelfs Voyetra (wat ik 10 jaar geleden of zo gratis kreeg bij een SB AWE32) kon het. Moet wel lukken dus.

Back