HELP: OSCar patch memory probleem

platform

fishfinger
Mijn Oscar M2 heeft kuren.. sinds ik hem heb gekocht eigenlijk.

Toen ik hem net had waren alle factory patches netjes ingeladen, klonk en werkte perfect. Na een dag of twee stond er niet een patch meer in, geheugen was alles kwijt ROM en RAM. Enige wat er nog uit kwam bij het selecteren van een patch was niet meer dan een "siss" of "bliep", als je uberhaupt al iets hoorde.

Ik dacht dat het misschien aan de batterij zou liggen, heb de OSCar dus schoon laten maken, batterij laten vervangen en factory patches laten inladen. Bij terugkomst (eergister) deed hij het weer alleen hoorde je na aanzetten de patch van de eerste toets niet. Na de 'triggering' en 'function' knoppen in de tigger sectie heen en weer gehaald te hebben reageerde de patch weer normaal. Was vervelend maar kon ik wel mee leven.

Nadat ik dus gisteren een aantal uurtjes met de bak had gespeeld en enkele erg leuke patches had gemaakt besloot ik hem weer in mijn setup aan te sluiten... en wat denk je.. weer alle patches weg.. alleen de inmiddels welbekende sisjes en bliepjes.

Waar zou dit aan kunnen liggen en waar kan ik dit laten repareren zonder helemaal leeg te lopen?
HELP!

BvD :)

Bekend probleem... helaas...

Ik zie dat ook jij een OSCar met Midi hebt (de laatste versie). Ik heb exact hetzelfde model en ook exact dezelfde problemen. Je OSCar is volgens mijn niet defect, maar gewoon erg onbetrouwbaar. Dit was destijds het grote probleem met deze synths. Heb je al eens geprobeerd om de OSCar los te koppelen van MIDI en dan een dagje uit te laten staan? Ik heb sterk de indruk dat de MIDI interface rammelt. Vooral na een MIDI reset vanuit Cubase wil het wel eens mis gaan met mijn OSCar.

Ik weet mijn problemen gelukkig op te lossen met SoundDiver. Alle patches even de computer in dumpen en zodra de boel weer op tilt staat, gewoon even terug dumpen. Geen mooie oplossing, maar het werkt wel!

Ook ik zou graag willen weten waar ik een doeltreffende reparatie kan laten uitvoeren.

Ik heb de Oscar nog niet aan midi gekoppeld, heb eerst de audio aangesloten en het apparaat aangezet om er eerst maar geluid uit te krijgen, dat was helaas al genoeg voor het verliezen van de patches.

Ik weet dat Music Control in Engeland ervaring heeft met die dingen, maar ik zou eerst graag mijn opties in Nl. willen weten voordat ik aan zo'n operatie begin..

Gedeelde smart is iig halve smart Toverkoning ;)

Gedeelde smart is iig halve smart Toverkoning ;) [/B]

...toch blijft het zuur...

Misschien moet je Music House even proberen. Of sturen zij alles door naar Electro Care? Ik heb het nooit gedurfd om mijn OSCar daar te stallen totdat ze een keertje tijd hebben om er even naar te kijken. Kan wel een half jaar duren! En "even kijken" lijkt me niet voldoende. Volgens mij zit dit probleem dieper dan zomaar even wat spanninkjes meten.

Hou me op de hoogte als jij meer weet...

Origineel geplaatst door platform
Ik heb de Oscar nog niet aan midi gekoppeld, heb eerst de audio aangesloten en het apparaat aangezet om er eerst maar geluid uit te krijgen, dat was helaas al genoeg voor het verliezen van de patches.

Ik weet dat Music Control in Engeland ervaring heeft met die dingen, maar ik zou eerst graag mijn opties in Nl. willen weten voordat ik aan zo'n operatie begin..

Gedeelde smart is iig halve smart Toverkoning ;)

Ik heb mijn OSCar bij Music Control gekocht en hun beloftes en service vielen zwaar tegen: er zat nog een Engelse stekker aan, hij bromde verschrikkelijk en de hele machine viel na een tijdje stil.

Music House heeft dat weer prima verholpen, zij het dat je geduld moet hebben, en dat heb ik... Ik breng mijn spullen naar geen ander. Je bouwt op die manier een goede relatie op!

Origineel geplaatst door P-Five

Music House heeft dat weer prima verholpen, zij het dat je geduld moet hebben, en dat heb ik... Ik breng mijn spullen naar geen ander. Je bouwt op die manier een goede relatie op!

agree!

Ik heb hetzelfde probleem met mn OSCar! :( Heb 'em destijds naar MusicHouse gebracht, eenmaal terug heeft ie het een tijd lang goed gedaan. Maar heb nu weer hetzelfde probleem?!=( Maar hij gaat denk ik binnenkort weer terug naar Music House.

De kans is groot dat het de connector tussen de twee boards is. De batterij zit op het ene en de ramchips op het andere.

grt
E.

Laten we hopen, dat zou niet eens zo'n grote ingreep zijn volgens mij.
You're my man Eric :)

Ik hou iedereen iig op de hoogte, ziet er naar uit dat iedereen hier wel eens dit probleem is tegengekomen.
Mocht iemand nog meer suggesties/oplossingen etc hebben gaarne.

Ik heb wel vaker gelezen dat OSCars kuren hebben, zoals losse midiboards die tegen andere electronica aan komen en waardoor de OSCar op hol slaat etc. Welke problemen zijn jullie evt nog meer tegen gekomen, wellicht is dit handig voor andere of toekomstige OSCar gebruikers.

Origineel geplaatst door platform
Ik heb wel vaker gelezen dat OSCars kuren hebben, zoals losse midiboards die tegen andere electronica
aan komen en waardoor de OSCar op hol slaat etc.

Ze hebben dan ook voor een volledig gestoorde schroef-loze konstruktie gekozen. Alles zit als een soort
schuifpuzzel in elkaar geschoven en houdt elkaar op z'n plaats. Als je het ding demonteert, moet je wel even
opletten, anders zit je opeens met een hoopje printen en kast-onderdelen zonder enig idee hoe het in elkaar
heeft gezeten. Bij het monteren van het geheel zijn dan ook vier handen aan te bevelen.

En die batterij op de andere print heeft ook al voor heel veel gevloek gezorgd. Misschien kan Eric daar eens
een leuke modifikatie voor bedenken. Die jongen heeft verder toch niks te doen. :D

print connectors zijn vaak slecht
soldeerwerk is ook vaak slecht

en het verhaal van de patches is heel bekend

enigste wat je kan proberen is de ram geheugens resetten en de boel beter solderen en zorgen dat de connectors goed vast zitten
vaak lijkt dat nog niet eens voldoende
drama bakken zijn het als ze het niet doen

De kans is groot dat het de connector tussen de twee boards is.

Ik denk dat je gelijk hebt Eric. Het board dat recht onder de tekst OSCar zit (rechts dus, met de Audio en Trigger connectoren), zit erg losjes in het board met alle draaiknoppen. Zodra je een klein beetje met dat board beweegt krijg je dat gekke op hol slaan: LEDjes die onzin aangeven, en alleen maar bliepjes en ruisjes uit de speaker. Ik denk dat als je die twee boards beter aan elkaar weet vast te zetten dat het probleem dan wel eens verdwenen zou kunnen zijn.

Well... daar zit de ram onder andere.

je zal op het midiboard wat langere pootjes kunnen zetten maar je moet ook rekening houden met de ruimte die je hebt
het is allemaal passen en meten

Hij is zojuist gearriveerd. We gaan binnenkort zien...

Tsja, de OSCar... Als het MIDI-board niet los zit, dan is het wel de connector naar het keyboard. Maar als het de connector naar het keyboard niet is, dan is het wel weer de connector tussen het knoppenboard en het voiceboard die los zit. En als het de connector tussen het knoppenboard en het voiceboard niet is, dan is het wel weer het MIDI-board... :stupid :stupid :stupid

Ja, het is een zeer opvallende synth. Met een opvallende klank.

Back