Synthese: osc/env/lfo -> effects?

RiSC

Stamgast
Hoi allemaal,

De laatste tijd ben ik veel bezig met het zelf maken van geluiden met mijn analoge bakken, vooral mijn sequential circuits machines krijgen veel aandacht. Tevens experimenteer ik soms met reaktor 4, ik ben alleen - nog - niet zo doorgewinterd dat ik makkelijk een synth uit mijn mouw schud.

Vanavond, liggend op de bank naar mijn vissen kijkend, vroeg ik me af of er eigenlijk synths zijn waarbij je bepaalde waarden (zoals filter of amplifier envelopes, lfo en oscilator values) kan laten moduleren op interne effecten (zoals bijv de duur van een delay, galm, diepte van een flange) of externe sysex values (wat nog iets meer mogelijkheden zou scheppen!) misschien een vst effect, of een layerende andere synth.

Dit zou mij eventueel over de streep kunnen trekken tot de aanschaf van een niet-analoge synth, of misschien dat ik eens wat dieper reaktor zal gaan bestuderen dan (helaas heb ik alleen een duitse manual).

met reaktor kan het vast wel

en in mijn microkorg kan je 'virtual patches' instellen, met als bron bv. velocity, amp/filter env, lfo 1/2 naar een aantal parameters zoals effect depth en filter. lang niet alle parameters zijn zo moduleerbaar, maar zeker genoeg voor leuke dingen. dit is een simpele synth, dus duurdere VA's zullen er ook wel wat van kunnen

Re: Synthese: osc/env/lfo -> effects?

Origineel geplaatst door RiSC
Vanavond, liggend op de bank naar mijn vissen kijkend, vroeg ik me af of er eigenlijk synths zijn waarbij je bepaalde waarden (zoals filter of amplifier envelopes, lfo en oscilator values) kan laten moduleren op interne effecten (zoals bijv de duur van een delay, galm, diepte van een flange)

Dat ik 't even goed lees - jij wilt de gemeten waarde (duur van de galm) koppelen aan een (gecontroleerde waarde) eigenschap van een (bouwblok) oscillator van een synth? Dus bij een hall-reverb wil jij een blokgolf, maar bij een plate reverb wil je een zaagtand? Als voorbeeld? Of bedoel je het andersom, dat je bijv. de reverbwaardes kunt moduleren met env's en lfo's?

Als het het eerste geval is - hoe meet je zo iets? Je zult een soort intern controlesysteem moeten verzinnen dat in ieder geval bij een bepaalde meetwaarde 'overslaat' (denk aan een soort meter die begint te tellen vanaf het moment dat de toets wordt losgelaten, hoe hoog het outputvolume dan nog is) - bij een lange tijdsduur heb je een halreverb, bij een korte heb je een plate- of -room reverb. In de G2 kun je dit als het goed is wel direct aansturen - reverb is daar een bouwblok met parameters die gemoduleerd kunnen worden. De Virus C kan het al in mindere mate andersom - je kunt met de LFO de effecten en de 4-bands per part EQ moduleren.

Reaktor zou het zeker moeten kunnen, maar is dat wel wat je wil? ;).

Back