MPC60 vs. MPC2000XL

hmm maar die 3000's zijn toch niet meer makkelijk te vinden? je kan toch met de 2000 wel knippen etc?

Over die 2000 kan ik nix zeggen, heb hem nog nooit van dichtbij gezien.. Btw, als je geinteresseerd bent in een MPC60 Mk1 zonder uitbreidingen en met OS 2.12, PB me dan ff ;)

Mmmm...ik werk zelf met een S6000, maar voor de lekkere lo-fi sound heb ik
er toch een S950 bij.
Beste van 2 werelden zeg ik maar....
Tuurlijk kan je bitcrushen met de S6000, maar dit klinkt toch anders.

MPC60 heeft dezelfde sample-engine als de S-950, dus goede (hardware) sequencer
met een S-950 volstaat ook, om een MPC60 te "simuleren".

Let er alleen op als je een 60 of 950 besluit te kopen, dat deze "to the max" is uitgebreid,
los later bij kopen is en blijft een dure grap.

Maximale samplegeheugen is 2.25mb, standaard, jawel...750k.

ja van dat 50sec klopt idd, maar ik zou beter rekenen op maximaal 26sec bruikbare sampletijd. Die compressietruuk van OS3.1 vond ik niet bepaald charmant klinken, tis al 12bit en op die manier kap je nog meer uit t hoog weg.

Ik heb de MPC 60 met vol geheugen. Bij uitzondering gebruik ik het extra geheugen.
Er is genoeg ruimte voor wat extra loops wanneer je de geheugen uitbreiding hebt.
Enige nadeel van de MPC is het aantal gelimiteerde klanken (2x 16)
En er zit geen filter in. Roger Linn heeft wel een upgrade chip ontwikkeld, zodat je dezelfde features hebt als de MPC 3000 (o.a. SCSI en filter)

De MPC 60 klinkt veel vetter. En de pads zijn veel flexibeler (voelen lekkerder aan)
De MPC 2000 is een goedkoper klinkend alternatief, wanneer je meer features boven een betere sound verkiest.

Succes

hmm ja het blijft toch een lastige keuze.. die S950 heb ik ergens 2ehands gezien voor 150 euro. Ik denk dat dat neit echt duur is. Als ik die in combinatie koop met een 2000XL dan ben ik klaar zo rond de 900 euro. Die sound is me zeker wel wat waard! Nogmaals thanks voor alle goeie en bruikbare adviezen

Origineel geplaatst door kitzr
hmm ja het blijft toch een lastige keuze.. die S950 heb ik ergens 2ehands gezien voor 150 euro. Ik denk dat dat neit echt duur is. Als ik die in combinatie koop met een 2000XL dan ben ik klaar zo rond de 900 euro. Die sound is me zeker wel wat waard! Nogmaals thanks voor alle goeie en bruikbare adviezen

Ik denk dat dat idd de beste oplossing is maar toch zou ik nog ff wachten met de aanschaf van een S950..
Als de sound van een MPC 2000XL je bevalt ben je namelijk ook al klaar ;)

ja daar wacht ik inderdaad nog even mee. Misschien ben ik al wel erg tevreden met de sound. Kan je tegenwoordig die losse 8 outputs nog open? ja toch zeker? 350 euro dacht ik uit mn hoofd of nie?

Origineel geplaatst door Catalunya
Ik heb de MPC 60 met vol geheugen. Bij uitzondering gebruik ik het extra geheugen.
Er is genoeg ruimte voor wat extra loops wanneer je de geheugen uitbreiding hebt.
Enige nadeel van de MPC is het aantal gelimiteerde klanken (2x 16)
En er zit geen filter in. Roger Linn heeft wel een upgrade chip ontwikkeld, zodat je dezelfde features hebt als de MPC 3000 (o.a. SCSI en filter)

De MPC 60 klinkt veel vetter. En de pads zijn veel flexibeler (voelen lekkerder aan)
De MPC 2000 is een goedkoper klinkend alternatief, wanneer je meer features boven een betere sound verkiest.

Succes

OS 3.10 heeft geen filters!!

ja daar wacht ik inderdaad nog even mee. Misschien ben ik al wel erg tevreden met de sound. Kan je tegenwoordig die losse 8 outputs nog open? ja toch zeker? 350 euro dacht ik uit mn hoofd of nie?

Of je ze nog nieuw kunt krijgen weet ik niet maar er gaan ook geruchten dat de uitbreiding van een S2000 in past dus...als je dan voor 200 € een uitgebreide S2000 ziet mot je die kopen en eruit slopen ofzo en weer verpatsen :eureka:

266 bij thomann.de

Mijn €0,02:

Ik zou inderdaad voor 'n 2000xl gaan. Er wordt IMHO iets teveel geluld over 'die en die sampler heb je nodig voor het ECHTE hiphop-geluid'. Dan zijn het weer de convertors, dan is het weer de 'swing'. Er worden GENOEG moddervette hiphop-tracks gemaakt met andere MPCs, of andere samplers dan de MPC of E-mu SP- series.

Met een 2000xl haal je een degelijke, flexibele sampler in huis met plenty features en geheugen om volledige tracks te maken. Als je na verloop van tijd echt heel kieskeurig wordt over het geluid kun je er altijd iets naast zetten of de boel inruilen. Maar geloof me, als het je echt niet lukt om met een 2000xl dikke hipop te maken, dan lukt het je nergens mee.

(volgens mij heb ik dit eerder gepost...)

Het is zeker persoonlijk maar...ik ben nooit echt gecharmeerd geweest
van de sound van de MPC2000XL.
Goedkope convertors naar mijn mening, keb er toch 2 in bezit gehad.
Sequencer is state of the art!
Ik weet dat ik hierover iedereen over me heen krijg, maar ik kon maar
niet aan die klank wennen, te metalig en te dun.

Ok, ik heb beide manuals vluchtig doorgekeken...

maar vraag me af wat nou de detail verschillen zijn qua sequencer?

Volgens mij kunnen ze globaal hetzelfde en heeft de MPC60 4 outs en de 2000xl 2 outs?

Zijn er qua werkwijze nog verschillen?

Qua functies/features?

Puur gekeken naar de externe midi-features dus...

Wat ik hier mis is de timing van de mpc 60 t.o.v. de 2000.

Ik heb zelf geen van deze machines gehad maar ben vaak tegengekomen dat de timing van de mpc 60 bijzonder strak is en dan met name de mk1 met software versie die niet boven de 3.0 uitkomt.
De mpc 3000 schijnt ook strakker te zijn dan de 2000.

Zoals gezegd; ik ken ze niet maar dit ben ik vaak tegengekomen in threads die over de mpc gingen.

gr. Tom

ik kan me een test van een aantal jaren terug nog herrinneren:
er werden diverse midi interfaces getest, en de benchmark waren een Atari en een MPC2000XL.

Uitkomst test: geeneen interface kwam in de buurt van de Atari en de MPC2000XL.

Origineel geplaatst door barn

Volgens mij kunnen ze globaal hetzelfde en heeft de MPC60 4 outs en de 2000xl 2 outs?

De MPC 60 heeft standaard een stereo mix out
En 8 individual outputs

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Wat ik hier mis is de timing van de mpc 60 t.o.v. de 2000.

Ik heb zelf geen van deze machines gehad maar ben vaak tegengekomen dat de timing van de mpc 60 bijzonder strak is en dan met name de mk1 met software versie die niet boven de 3.0 uitkomt.
De mpc 3000 schijnt ook strakker te zijn dan de 2000.

Zoals gezegd; ik ken ze niet maar dit ben ik vaak tegengekomen in threads die over de mpc gingen.

gr. Tom

Ehm, het schijnt dat software versie 3.1 juist nagenoeg hetzelfde is als de MPC3000... Roger Linn zei zelf dat de MPC3000 software nu in de MPC60 kon, met het gemis van enkele features door hardware verschillen...

Mijn vraag ging meer puur alleen over de midi-sequencer, de werkwijze...
Zijn daar verschillen in tussen de MPC2000XL en de MPC60 (met software 3.1?)

dat de mpc60 een 'mooier' geluid heeft komt omdat het 12bits is, lekker ol school.

Back