access virus C overschatte synth?

BH: Als je nou eerst een kick leert oversturen op je mixer :)

Maar is idd een kwestie van veel freaken, dan omzeil je dat blik ook wel.

als jij nou eens leert een hele track te bouwen :p

en om wat laag in je kicks te krijgen :p

dan praten we weer eens verder. rooie rakker :halleluja

relschoppers! ;) ik ben zelf aan het kijken naar een b variant.. hoop het te kunnen redden met geld en hoop dat er dan eentje aangeboden wordt.. de C versie kan ik weinig over zeggen eigenlijk..

Een virus b en een virus c maakt qua geluid imo NIKS uit,.. zij het dan dat de virus C een EQ aan boord heeft die je patch inderdaad schel kan klinken, maar dat ligt aan de muzikant en niet aan de synth.
Een virus is een ragbak, en een nord ook, maar om even terug te komen op het onderwerp, ik denk niet dat de virus overschat is. Als je m koopt als presetbak kan ik me voorstellen dat je m minder vind klinken dan je verwachtte. Kost iets van 2 jaar voordat je een beetje door je virus heen bent en je weet wat ie allemaal kan (fulltime gebruikers uiteraard sneller).

Ik maak ook gelijk maar ff van de gelegenheid gebruik(aangezien een hoop virus users deze tread wel zullen lezen), om te vragen of de virus c ook een 'Initialise' functie heeft oftewel: alle parameters op 0.

Dit staat niet in de manual en het is me tot dusver niet gelukt..

En ja, ik heb alles met de hand 1 voor 1 op 0 lopen zetten......

Ik denk t niet. Anders stond er op hun site geen midi file waarmee je een volle bank met INIT's Krijgt :)
Maar ik kan het fout hebben natuurlijk. Als het er niet is misschien wel een leuk idee voor een volgende OS upgrade.

De reacties tot nu toe geven wel duidelijk aan dat de virus geen over of onderschatte synth is maar een controversiele. Sommigen bevestigen mijn bevindingen. Even voor de duidelijkheid wat betreft opmerkingen tot nu toe.

1. Ik heb de virus intensief onder handen genomen met sound-diver en ben geen groentje (meer) in patch-editing.
2. Sounds duidelijk vergeleken onder identieke omstandigheden met de kawai en Z1 maar ook vanguard.
3. Ben 2x naar keulen (musicstore) gereden en de virus met koptelefoon in de winkel getest (2-3 uur) Dit is altijd anders als thuis op de monitoren!
4. Ik met name verbaasd ben van het verschil tussen de vanguard (softsynth) en virus-C. De eerste vind ik nm beter klinken!

Iemand vroeg om eens mp3's te posten. Ik zal in het weekend eens een patch maken op de vanguard en virus en het frequentie spectrum eens heel precies gaan bekijken (en hier posten).

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Interessant.

Het is net alsof de filters iedere poging een beetje sprankelend hoog in een patch te krijgen om zeep helpen

Is dit ook zo bij de 12DB setting van het filter? Misschien is dit ook wel weer een voordeel tov van de Z1.
Misschien is die Z1 gewoon beter in 'sprankelende' shit en zou je hem dan ook daarvoor moeten gebruiken en de virus niet.

Onlangs had ik dit nog gezegd in een thread over de Virus A. Dit is ook van toepassing op de B en C:

###

Ik heb al een poosje een Virus A, dus hier zijn de antwoorden:

De FM mode is simpelweg dat Oscilator A Oscilator B kan moduleren. De diepte van die modulatie is op wel 10 manieren te regelen: Via een LFO, Velocity, Envelope, statisch etc. etc. Klinkt wel erg goed moet ik zeggen. Als ik 2 analoge oscilatoren op mijn Macbeth M3X FM laat doen dan klinkt dat net ff anders maar de Virus komt heel ver.

Analoog achtige basjes kan de Virus prima. Ik kan jou dingen laten horen in tracks van mij waar mensen echt dachten dat het een ARP of een Moog was die bezig was. Aan de Virus zal het dus niet liggen. Envelopes zijn snel, laag is in orde etc. Filter is kan alleen niet zelf oscileren al is dat iets wat je toch niet zal gebruiken bij basslines.
Het ligt ook meestal meer aan de speelstijl van de gebruiker of iets wel of niet als analoog klinkt.

In VA land kan ik alleen maar zeggen dat misschien de Alesis ION net ff anders klinkt (beter??) dan de Virus. De Virus heeft een eigen klank en probeert niet een typisch Moog of Oberheim na te doen. De ION probeert dat wel en slaagt daar heel redelijk in.

Dat wil niet zeggen dat een Virus niet als een echte analoge bak kan klinken met de juiste patch en de juiste speelstijl. Mensen die zeggen dat dat niet zo is begrijp ik niet helemaal en vallen bij in het hokje: Analoog-fundamentalisten.

Ofwel: Als het met een Virus niet kan dan ligt het aan jou en niet aan de Virus.

###

Origineel geplaatst door Nolet

De FM mode is simpelweg dat Oscilator A Oscilator B kan moduleren. De diepte van die modulatie is op wel 10 manieren te regelen: Via een LFO, Velocity, Envelope, statisch etc. etc. Klinkt wel erg goed moet ik zeggen. Als ik 2 analoge oscilatoren op mijn Macbeth M3X FM laat doen dan klinkt dat net ff anders maar de Virus komt heel ver.

En waar kunje dat dan allemaal instellen, dat gebeuren van via LFO, Velocity, enz?

Origineel geplaatst door metatron
En waar kunje dat dan allemaal instellen, dat gebeuren van via LFO, Velocity, enz?
modulation matrix!

Origineel geplaatst door Catscan
Helemaal met je eens ik had ook de virus c.....en ik vind er geen reet aan..... niet mijn geluid!
Dus ik had hem ook weer verkocht...

Pcies het moet je sound zijn denk ik.. Smaken verschillen nou eenmaal.

Ik heb hem aangeschaft juist vanwege de sound, en ik moet je zeggen dat ik er tot nu toe geen moment spijt van heb gekregen. dat ik hem gekocht heb.

Het is pcies helemaal mijn ding! Pcies wat ik er van verwacht had :D

Eraz.

Eigenlijk is het toch juist super wanneer de Virus weer net even anders klinkt dan de Z1.
Wanneer ze allebei hetzelfde zouden klinken, dan had je een synth teveel. Nu vullen ze elkaar juist goed aan.

Ik heb de Indigo1: ik weet niet hoe de C klinkt, maar sommige van de commerciƫle banken die ik gebruik, klinken echt beter dan welke softsynth dan ook.

Ik vind niet dat Vanguard de eerste vergelijking is met de Virus synths.

De RGC Audio Zeta 1.40 ( laatste update en een enorme stap voorwaarts wat betreft geluidskwaliteit) is wel een erg geduchte concurrentie geworden moet ik zeggen: kan ook niet anders met 6 oscillatoren en enkele 100en arpeggios, en 6X 128 uitstekende presets: maar ik ben toch liever bezig met de Indigo.

Het is niet anders, de meeste softsynths worden gewoon als preset bakjes gebruikt en niet om echt eigen patches te programmeren: De Indigo nodigt mij toch meer uit om zelf nieuwe geludein te programmeren.

Als iemand een Virus wil kopen, zou ik hem echt adviseren direkt voor een Indigo te gaan, heb je onmiddellijk een goede synth midicontroller en een 3 octaafs keyboard erbij.

Take care

EF

Back