Wat is sidechainen nou precies?

Ensemble

Ouwe rot
Dag mensen,

Ik liep van de week tegen dit begrip aan maar het is me nog steeds niet duidelijk wat het is en hoe ik het moet toepassen om effectief te gaan side-chainen zeg maar..

Ik werk met Logic en hoop dat iemand med eea kan verduidelijken..

:maffia:

side chain

side chain

Side chain is dat een compressor "luisterd" naar een extern inkomend signaal en aan de hand van dat signaal de mate van compressie toepast op een ander signaal . Bv je hebt een kick en een bassline , om die beide lekker gescheiden te houden is het mogenlijk om als de kick valt de bassline te compressen , als de kick er niet is dan doet de compressor niets .
( luister naar onze Benny Benassie SIDE CHAIN to the Max)

In logic doe je dit dmv een compressor te zetten op de basssline , rechts bovenaan kun je instellen naar welke track de compressor moet "luisteren" ,ik gebruik daarvoor altijd een bus die pre fader geswitched is en mute de desbetreffende bus .

suc6

ps handig om nog een limiter na de compessor te zetten zodat ie het level min of meer gelijk houdt als er geen sidechain signaal is.

of in dit geval een 'fake" bassdrum te maken waar die op reageert..

Wat ik me even afvraag, waarom zou je een kick met een baslijn sidechainen??
Als je een kick samen met een baslijn in een compressor loopt, dan duwt de kick de baslijn toch ook weg...
Zelfde effect. Of zit ik verkeerd?? (ik heb nog nooit met een sidechain gewerkt)

Had sidechainen ook niet iets met de frequensies van het inkomend signaal te maken ?? (Multiband compressie is toch ook gewoon sidechainen ??):confused:

Volgens mij is sidechainen in de breedste zin van het woord kanaal A moduleren met kanaal B, terwijl kanaal B "onberoerd" blijft. Deze term word echter vaak gebruikt mbt. compressie-mogelijkheden: het volume van kanaal A moduleren aan de hand van het volume van kanaal B, terwijl kanaal B onaangetast blijft.

Origineel geplaatst door Jos Pos
Als je een kick samen met een baslijn in een compressor loopt, dan duwt de kick de baslijn toch ook weg...
Zelfde effect. Of zit ik verkeerd?? (ik heb nog nooit met een sidechain gewerkt)

nope...

als de basnoot begint als de kick nog niet is afgelopen drukt ie de kick weg....met een compressor over de bassline die reageert op de kick heb je dit niet, en je hebt meer controle over de losse sounds.

Origineel geplaatst door Kevin
Had sidechainen ook niet iets met de frequensies van het inkomend signaal te maken ?? (Multiband compressie is toch ook gewoon sidechainen ??)

multiband compressie is niets anders dan het spectrum in bijvoorbeeld 4 gebieden opdelen en daar compressors overheen halen, dus het is absoluut niet hetzelfde. Met multiband compressie sidechainen kan wel maar dan sidechained ie dus vier gebieden die los instelbaar zijn zoals op een gewone compressor.

Origineel geplaatst door Jos Pos

Ja, want bij sidechainen blijft de kick dus onaangestast, maw. de kick word NIET gecompressed

Origineel geplaatst door technomauriesje
Ja, want bij sidechainen blijft de kick dus onaangestast, maw. de kick word NIET gecompressed

Dat hebben we dan ook weer bijgeleerd... :L

Ha,

Es kijken of ik het een beetje kan uitleggen. Ik wist eerst ook niet precies hoe het werkte maar bij het uitvogelen van een compressor in Reaktor zag ik het (licht).

Een compressor bestaat uit 2 componenten ruwgezegd. Een detector die kan zien hoe sterk het inkomend signaal is. En een versterker gedeelte met een ingang (denk VCA). En die ingang kun je zien als een draaiknop die wordt aangestuurd door die detector. Als die detector een hoog ingangssignaal krijgt dan 'draait' hij die volume knop wat naar beneden zeg maar.

En normaliter kijkt die detector naar het gewone ingangssignaal. (self controlled)
Maar je kunt ook een andere aparte ingang gebruiken om die detector aan te sturen. En die aparte ingang heet de sidechain. En als dat bijv een kick is dan bij elke bump dan schroeft hij het volume van dat andere kanaal naar beneden. En dan kun je zo'n zuigeffect krijgen dat de kick alles weg drukt.

je moet een basslijn eigelijk dubbel compressen
zoals ooit al op dit forum voorbij kwam
dus bassslijn ansich compressen en vervolgens sidechainen zodra de kick er in komt

dan zit alles netjes op zijn plaats :L

Jeetje,

Kijk nu pas maar er is al aardig op gereageerd.

Ik ga even alles doorlezen om me weer bij jullie te melden.

Zal dan tevens ook op de gestelde vragen (aan mij) ingaan.

In ieder geval Thanks allen!

:maffia:

Origineel geplaatst door technomauriesje
Volgens mij is sidechainen in de breedste zin van het woord kanaal A moduleren met kanaal B, terwijl kanaal B "onberoerd" blijft. Deze term word echter vaak gebruikt mbt. compressie-mogelijkheden: het volume van kanaal A moduleren aan de hand van het volume van kanaal B, terwijl kanaal B onaangetast blijft.

MMM Moduleren zou ik het niet noemen... dat krijg je namelijk AM sythese (amplitude modulatie) dat is bij side chain compressie niet het geval ...

Hoe wil jij het dan noemen als je met een level input een VCA aanstuurt?
Die A staat voor amplifier dus amplitude.

denk dat t inmiddels al wel duidelijk is wat side chainen nou is maar ik zal toch ook nog een duit in het zakje doen:

Er vanuit gegeaan dat je weet hoe een compressor werkt:
Als een geluid een compressor binnen komt wordt het geanaliseerd. Aan de hand van de instellingen die je gedaan hebt wordt bepaald af en zo ja hoeveel er gecompressed moet worden op het signaal.
Als je je side chain gebruikt wordt het geluid dat in de side chain binnen komt geanalyseerd ipv het geluid de gecompressed gaat worden. resultaat: Als je een hard geluid de side chain instuurt wordt het signaal dat op de input is aangesloten gecompressed, dat heet inderdaad ook wel ducking. :)

Wat eerder gezegt werd over mulitband compressen en side chainen:
Vaak werkt de side chain van een compressor als insert. Je kan dan dus in het signaal pad bijvoorbeeld een EQ opnemen. Als je dan een bepaald freq gebied sterk boost word dit gebied dus alleen dit gebied gecompressed. Als je dit geintje met meerdere compsessors en EQ uithaalt heb je dus multiband compressie. Ten minste dat is wat mij is verteld.

Volgens mij zijn d'r wel meer draadjes.

Maar die RNC is een lekkere compressort hoor. :)
Alleen die sidechain gebruik ik nooit.

Back