Hardware Sequenser Mensen !!!

Kevin

Tis niet te gleuven
Eigenlijk een paar vragen specifiek gericht voor de MC's,MMT-8,MPC,SU e.v.a. Hardware Sequenser gebruikers onder ons....

Welke Sequenser gebruik jij ?
Hoe ga je te werk ? (mute je tracks en wissel je sequenses of maak je een ''song'')

Ikzelf werk met een Akai MPC 2000XL en vind het leukste momenteel ''live'' opnemen dus gewoon ''live'' tracks muten en sequenses wisselen.

Hier een voorbeeldje wat gesequensed is met de MPC en de Micro Q,Nord Modular en wat gevarieerd is door tracks te muten en wat aan knoppen te draaien..

Ik kietel mijn MPC4k ook het liefst op die manier... maar als er dan écht iets moois ontstaat ga ik er ook écht een uitgebreide sequence van maken (de 'song' optie gebruik ik nooit) zodat ik alles tot in de puntjes kan programmeren en controleren...

Groet,
Roy

Ik mute live en neem het op en kijk daarna of het klinkt en wat ik mis.
Als ik het lekker vind klinken, neem ik het loop voor loop op en arrangeer het in Ableton.

Het song gedeelte van mijn MPC gebruik ik niet heel veel.

Ik maak een song op de MPC en multitrack alle geluiden apart in Pro Tools (MIDI beat clock)

met de mpc maak ik een sequence waar alles inzit en dan ga ik lekker tracks muten en unmuten. Vaak kopieer ik een sequence ook een paar keer en mute ik een paar tracks en dat zet ik dan achter elkaar in een song, maar meestal vind ik dit te beperkend werken.

Mmm zoals ik dus zelf ook al dacht wordt het song gedeelte in de MPC niet veel gebruikt..
Vind het wel een klein gemis dat hij de knopbewegingen niet opneemt in song mode..dan zou je eerst wat sequenses in song mode moeten zetten en dan converten naar sequense en dan het knoppengefreak opnemen.

Als ik met m'n hardware sequencer van m'n EX5 werk dan maak ik meestal eerst een of meerdere patterns en als dat goed klinkt en ik chorus, refrein enzo heb uitgewerkt dan ga ik over naar song mode en zet die patterns achter elkaar en klus de rest op met melodie en afwisseling enzo.

Dat past ook heel goed hoe je met software sequenders aan de slag kan. Meerdere onderdelen bouwen en die later apart samenvoegen.

Origineel geplaatst door fuse
Als ik met m'n hardware sequencer van m'n EX5 werk dan maak ik meestal eerst een of meerdere patterns en als dat goed klinkt en ik chorus, refrein enzo heb uitgewerkt dan ga ik over naar song mode en zet die patterns achter elkaar en klus de rest op met melodie en afwisseling enzo.

Dat past ook heel goed hoe je met software sequenders aan de slag kan. Meerdere onderdelen bouwen en die later apart samenvoegen.

Dat is ook zowat mijn werkwijze. Patterns opbouwen, uitproberen en vervolgens daarvan een song maken. Op een Motif gaat dat trouwens ook vrij makkelijk.

nou ik werk zeker wel met song mode, want vindt het zo lastig als ik bv 6 tracks tegelijke tijd wil muten en dan nog een filter en een envelope wil bedienen.

meestal zet in song mode grof me nummer neer en heb dan dus twee handen vrij voor het knoppen draai werk.

Vroeger maakte ik alle sequences eerst aan in Logic waarna ik ze copieerde naar mijn RM1x.

Toen ik de Machinedrum kocht gebruikte ik zijn x0x sequencer eerst alleen voor de percussie
maar sinds kort gebruik ik hem ook om mijn Nord Modular mee aan te sturen en mijn samples te triggeren.
En ik moet zeggen, het geeft een retestrak gevoel. Ideaal voor de minimalistische shit die ik maak.

Ik heb de RM1x toen tijdelijk te koop aangeboden maar heb me toch nog bedacht omdat
hij eigenlijk veel uitgebreider is dan de sequencer van mijn Machinedrum en ik hem binnenkort
waarschijnlijk toch terug (re-)integreer in mijn setup. Al was het maar als librarian voor sysex dumps en
voor de extra midi controllers die eraan zitten.

Ik maak meestal een pattern of 3, hooguit 4 op m'n MMT8, en mute, effect en zo op m'n mixer... beetje dubben en zo. Maar als ik iets aardigs heb speel ik het van m'n MMT8 quasi live naar Cubase en ga daar verder in met arrangeren en audio dubben. Dan audio bewerken in Cubase, einde hardware... Maar ik doe dus meer met de mixer.

als ik hier even op in mag haken.. over die song mode in de mpc (heb zelf een 1000) tot nu toe maakte ik loops in de mpc, en zette met track mute loops aan of uit, dus alle geluiden en loops van een track staan in één sequence...

ik begrijp dat ik in een 'song' alleen die verschillende sequences kan laden, en als ik de de opbouw van een track wil hebben, moet ik voor iedere stap van opbouw dus (iedere keer als er bv een geluid bij gaat) de originele sequence copy-en en paste-en en daar die track aan of uit zetten? zodat ik voor iedere stap in die song een andere sequence nodig heb?

misschien denk ik wel te moeilijk. kan iemand mij uitleggen of dit makkelijker kan?

Origineel geplaatst door mister.ries
als ik hier even op in mag haken.. over die song mode in de mpc (heb zelf een 1000) tot nu toe maakte ik loops in de mpc, en zette met track mute loops aan of uit, dus alle geluiden en loops van een track staan in één sequence...

ik begrijp dat ik in een 'song' alleen die verschillende sequences kan laden, en als ik de de opbouw van een track wil hebben, moet ik voor iedere stap van opbouw dus (iedere keer als er bv een geluid bij gaat) de originele sequence copy-en en paste-en en daar die track aan of uit zetten? zodat ik voor iedere stap in die song een andere sequence nodig heb?

misschien denk ik wel te moeilijk. kan iemand mij uitleggen of dit makkelijker kan?

that's how it's done.... :)

Ik gebruik de sequencers van de Roland W30 en die van de SY99. Ik werk steeds uitsluitend in songmode (ik heb immers geen PC).

Hierbij maak ik enkel drumpatterns, de rest (baslijnen, sequences, pads) speel ik volledig in. Het gebeurt zelfs dat ik soms enkel de hihats in pattern zet en alle andere drums inspeel ... hierdoor krijg je een veel natuurlijker gevoel, minder mechanisch.

In een uitzonderlijk geval zal ik een korte sequence in pattern zetten en dit overhevelen naar een MIDI-track (op de SY's), maar da's enkel bij songs waar een heel uitgebreide sequence in voorkomt.

:doei:

Als ik geen zin heb om naar een monitor te staren, pak ik mijn MAM SQ16 erbij en die sluit ik op mijn PC met Cubase 5 VST aan, zodat ik de SQ16 kan gebruiken om mijn drumsoftsynths (VSTi's) aan te sturen. Als ik eenmaal een drumkit(s) gevonden heb die me aanstaan, dan zet ik eindelijk :) mijn monitor uit en ga ik puur met de MAM SQ16 spelen/rommelen om er iets bruikbaars uit te krijgen. Als ik wat drumpatterns heb lopen, ga ik met 1 van m'n synths wat 'jammen' en als ik eenmaal iets heb wat (op dat moment :D ) ergens op lijkt, dan neem ik de output van de SQ16 op en ga ik vervolgens met Cubase aan de slag om er iets van proberen te brouwen...

Helaas maak ik zelden tot nooit wat af.

Groetjes,
Vincent

Ik heb de RS7000 nog niet horen noemen hier? :D :D

Ik sequence alles op de RS en dan neem ik alles op in SX. Daar kan ik vervolgens de hele zooi netjes aanpassen als ik dat wil.. De sequence zelf staat dan natuurlijk al vast omdat ik dat zo uit de RS heb geperst. De rest van de song zijn overdubs in SX (die ik vaak met de hand inspeel) Daarna natuurlijk compressie en eq enzo..

Thats all!

RV

MPC staat in midi thru mode tussen logic en hardware. Ik kan complete tracks in logic maken en uitwerken en alle midi data "recorden" op mpc om vervolgens de midi I/O van de RME te ontkoppelen en de rest op podium te zetten. Ez ass Del!
Overigens kan ik de mpc natuurlijk nog gebruiken als controller om tracks mee te maken of om een liveset mee uit te werken, of sequences ipv song uit logic op de mpc opnemen. Whatever... Laatse liveset waren 6 nummers uit de studio ( 1 weekje werk ), alles in logic en uiteindelijk die 6 tracks naar 1 song verwerkt inclusief tempochanges. Met een strakke layout over de Mixwizard en Logic/MPC overeenkomende environment kan ik nog altijd werken met mutes etc. Werkt goed. Andere optie was om een 2e mpc erbij zetten ( 2 man dus ), maar das overbodig gebleken.

Methode 2
Ben op dit moment bezig om tracks uit FL te converteren voor MPC gebruik met ESI4000/ESI2000. FL saved ook midi and de zip files houden de samples en / of midi/flp files bij elkaar, ook handig. Een hele kleine live set zonder pc/laptop.

Niet mee gesync'd in de sets zijn de Line 6 Pod en Kawai F100, human groove only.

Origineel geplaatst door Formant
Ik kan complete tracks in logic maken en uitwerken en alle midi data "recorden" op mpc

Kan je dit even verduidelijken aub? Kan je dit ook in sequence mode?

Dit heb ik namelijk ook geprobeerd met mijn RM1x,
maar ik kwam niet verder dan alles op te nemen in songmode en
daarna alles op te knippen door er 'phrases' van te maken en
deze dan te loopen in pattern mode. Is soms nogal omslachtig...

Ik geloof dat de MPC-4000 de enige MPC is die track/mute/unmutes kan opnemen.
Dat zouden ze in alle MPC's moeten stoppen.

Origineel geplaatst door sander
Ik geloof dat de MPC-4000 de enige MPC is die track/mute/unmutes kan opnemen.
Dat zouden ze in alle MPC's moeten stoppen.

Idd dat zou ik ook een stuk fijner vinden..dus kom op Akai updaten dat OS !

Back