Prophet 5 opstartprobleem wie heeft ervaring met prophets?

G

Guest

Guest
ik heb een P5 gekocht, in prachtige staat, maar met klein mankement: hij doet het niet!
toen geheugen niet meer vastgehoudenw erd, heeft de votige eigenaar de batterij verwisseld. daarna deed de synth niks meer, er gaan alleen een paar ledjes branden na het aanzetten, een stuk of 6, 7, steeds dezelfde, verspreid over de synth.

is er iets dat ik zou moeten weten over de battery change procedure? is er een initialisatie procedure voor de P5? batterij tips??

schema ergens te vinden?

bedankt!

ps
ik ga wine country mailen.
ik ga er nogmaals een nieuwe batterij inzetten.

Dan is ie dus niet in goede staat. Optisch zul je bedoelen.

Vervelend voor je, maar dat wist je, anders had je hem niet gekocht.

De prophet kun je niet initialiseren.

Ik hoop voor je dat hij wel op de voltage van de batterij heeft gelet.

Het zal een oplaadbare batterij zijn. De ene batterij is de andere niet.

Misschien moet je hem gewoon een poosje aan laten staan, zodat de batterij op kan laden.

Origineel geplaatst door Catalunya
Dan is ie dus niet in goede staat. Optisch zul je bedoelen.
Vervelend voor je, maar dat wist je, anders had je hem niet gekocht.
De prophet kun je niet initialiseren.
Ik hoop voor je dat hij wel op de voltage van de batterij heeft gelet.
Het zal een oplaadbare batterij zijn. De ene batterij is de andere niet.
Misschien moet je hem gewoon een poosje aan laten staan, zodat de batterij op kan laden.

ik zeg ook prachtige staat, niet goede staat, daarmee bedoel ik inderdaad: mooi om te zien, mooi klote dat-ie het niet doet. en ja, ik wist wat ik deed, maar hij was zo mooi, dat ik de gok wel wilde wagen, ook omdat die rev2 niet zo vaak voorbijkomt.
de batterij is zo'n fototoestel ding, 3V, een duim lang of zo. volgens mij niet oplaadbaar.

probleem is ook niet de batterij, denk ik, is geen kwestievan geheugen dat wegvalt, hij doet gewoon niks, nou ja bijna niks. display laat niks zien, een paar ledjes gaan branden. dat is het even.

ik heb 'm vandaag uit elkaar gehad. even goed schoongemaakt van binnen, alle stekkers goed aangedrukt, gekeken naar losse draden of zo, en weer in elkaar gezet. blijft hetzelfde.

ik ga op zoek naar een reparateur, als het kan hier op het forum.

vraag daarover: heeft iemand het technisch manual??? ik kan hem bestellen, kost 69 dollar + verzending (wine country weet wel raad daarmee), maar als het niet nodig is, doe ik het netzolief niet.

De meeste oplaadbare batterijen zijn volgens mij vastgesoldeerd (net als in sommige PC's)

Volgens mij brandde er bij mij toendertijd ook een aantal ledjes. Wat bleek de Kristal chip was kapot. Schijnt niet tegen koude temperaturen te kunnen. Mischien heeft de vorige eigenaar hem in een te koude ruimte opgeslagen.
Maar goed. Het kan van alles zijn. Wat heb je ervoor betaald, als ik vragen mag?

Oude synths kun je sparen door hem niet vaak aan te hebben, maar nooit aanzetten is dus ook niet goed. Dit was dus in mijn geval.
Als ik de prophet nog had, had je de manual zo kunnen kopieren, maar helaas ik heb hem niet meer.
Vraag me af of je werkelijk die manual wel nodig hebt. Ik heb er zelden in gekeken. En zo'n technische manual hebben de meeste reparateurs toch wel in huis.

Succes

750 euro heb ik betaald, inclusief verzending e.d. je moet 's wat wagen hè?!
manual zat erbij, technisch manual dus niet, maar of reparateurs dat in huis hebben?? ik weet het niet.

zit me wel dwars dat-ie het niet gewoon spontaan gaat doen. ik heb vandaag nog wat stickerresten weggehaald en in de was gezet, hij is zoooo mooi!

wat is een kristal chip? ik heb er 0,0 verstand van!

Re: Prophet 5 opstartprobleem wie heeft ervaring met prophets?

Origineel geplaatst door Leo
maar met klein mankement: hij doet het niet!

U bent wel erg optimistisch !

volgens de verkoper in de us wel (en volgens mij ook).
zij zegt: 'i had it worked on a few years back and everything was ok, but after i had changed the battery... blabla'

ik heb 'm helemaal uit elkaar gehaald (gewoon alle bordjes er 1 voor 1 uit en zo) om schoon te maken en sommige chips waren beslist al eens vervangen.
overigens heeft johnny mij de weg naar een gescand manual gewezen en daar las ik dat het probleem van 'niks doen, alleen een paar leds die oplichten' 99% zeker betekent dat de computer (cpu-tje) niet goed functioneert. in die manual leggen ze uit dat dat weer meestal komt door een storing op weg naar de cpu, die errrruuug gevoelig is voor wisselingen in spanning. niet erg streesbestendig dus, dat chippie!
en inderdaad, op weg van voeding naar de cpu kom je de batterij voor memory backup tegen in het schema.
probleem is dus al terug te voeren naar 1 bord, en waarschijnlijk naar 1 bepaald deel van het bord. niet dat ik er verder wat mee kan, maar ik hou hoop. zal morgen eens echt proberen mijn digitale camera te begrijpen en een paar mooie plaatjes te maken, dan snappen jullie, dat zo'n kapotte prophet gewoon gekocht moést worden.

750 euro, tja .
als je een reperateur toch "onverhoopt" nodig mocht hebben, in de nabije toekomst mogelijk, en je hebt nog geen betrouwbare , dan stuur me maar een pb.
succes, :kimono:

overigens heeft johnny mij de weg naar een gescand manual gewezen en daar las ik dat het probleem van 'niks doen, alleen een paar leds die oplichten' 99% zeker betekent dat de computer (cpu-tje) niet goed functioneert. in die manual leggen ze uit dat dat weer meestal komt door een storing op weg naar de cpu, die errrruuug gevoelig is voor wisselingen in spanning. niet erg streesbestendig dus, dat chippie!
en inderdaad, op weg van voeding naar de cpu kom je de batterij voor memory backup tegen in het schema.

Als het zo'n Z80 ding is dan is ie makkelijk te vervangen lijkt me.

Kan je de typenummers nog achterhalen?

Z80 ja, klopt. maar voor mij staat (echt hoor ik ben een leek) als ik het manual doorkijk niet vast dat het de Z80 is die kapot is of wat. kan heel goed, als ik het begrijp, dat het ding prima is, maar een verkeerd voltage krijgt of zo en daardoor de boel niet goed bestuurt.
ach, weet ik veel.

op sommige chips staat van alles, maar er zijn er ook wat, waarbij het moeilijker te zien is, omdat er iets op gesoldeerd zit, of gewoon omdat er niks opstaat (van die denk ik dus dat ze eerder vervangen zijn).

ik doe er trouwens verder niks aan hoor, zelf, denk ik. ik wil alleen eerst proberen te snappen hoe het zit, hoe het werkt, hoe het signaal loopt, en waar evt het probleem kan zitten.
ik laat het verder graag aan een professional over. ben gewoon nieuwsgierig, nee: leergierig.

volgens wine country gaat de cpu zelf niet of nauwelijks kapot en ligt het probleem op de weg naar de cpu. batterij die erin zit zou goed moeten zijn.

kan iemand mij zeggen wat die crystal chip is?? zit er 1 in (ze hebben er namelijk nog 1 op voorraad, voor een schamel bedragje van $45, duur chippie en er zit niet eens een chappie bij!)

de Z80 is een bekende processor maar er zit wel een programma in geschreven speciaal voor de pro 5
de Z80 word in vele apparaten gebruikt met hun eigen data erin
ik heb het 1 keer meegemaakt dat er zo'n Z80 processor stuk is gegaan en dat was bij een polysix

zou ik niet weten leo ik zal dat eens in de schma's moeten kijken en die heb ik momenteel niet voor handen

Origineel geplaatst door matrixxx
de Z80 is een bekende processor maar er zit wel een programma in geschreven speciaal voor de pro 5
de Z80 word in vele apparaten gebruikt met hun eigen data erin

Nope, de Z80 is alleen maar een processor en er zit geen programma ingebouwd.

ik heb het 1 keer meegemaakt dat er zo'n Z80 processor stuk is gegaan en dat was bij een polysix

In de Polysix zitten een 8048 en 8049 processor. Deze hebben wel een ingebouwd programma en zijn daardoor lastig te vervangen.

Volgende keer wat minder :biertje: drinken. ;)

je hebt nog gelijk ook :stupid ik ben in de war met de 80XX
ik denk dat ik morgen toch bij AA ff langs ga maar vanavond neem ik er nog wel een :biertje:

en die chrystal chip? weet je wat dat is? of is dat hetzelfde?

Een kristal levert het kloksignaal voor de processor en de bijbehorende hardware. Ze zijn zilverkleurig en ze hebben of 4 pootjes en een liggende rechthoekige behuizing of 2 pootjes en een staande ovalen behuizing. Ze gaan niet zo snel stuk en als het toch het geval is, dan komt dat meestal door stoten en tikken, waar ze niet zo goed tegen kunnen.

Vergelijkbare discussies

Back