Het "Ik zoek een geluid topic"

Origineel geplaatst door chrizz
WHEPPAA! :geslaagd:

Je CD-speler is kapot...
...ik denk ik meld het maar even.

Origineel geplaatst door Hanz
Je CD-speler is kapot...
...ik denk ik meld het maar even.

ja,....hij is een beetje extreem gemod...dat geef ik toe...

Het gaat tot nu toe alleen over die Sunclub geluidjes, maar volgens mij mag ik in deze thread ook om andere sounds vragen toch? Anders maak ik wel een nieuwe aan.

De laatste tijd hoor je in trance nummers nogal eens gitaarachtige leads. Vaak is het niet duidelijk een echte gitaar maar meer synth-achtig.

Hier een voorbeeld (dit is uit de Midway remix van Solarstone - Solarcoaster):

KLIK (ff renamen naar .mp3)

Ik heb al met heel wat verschillende VSTs enzo geprobeerd dit na te maken, maar of het lijkt er heel nie op of het wordt tè gitaarachtig.
Heeft iemand een idee hoe je deze sound maakt? (Hardware/software maakt niet uit, tzou het mooist zijn als het iemand lukt met een VST instrument). Ik weet ook wel dat er een dot FX over zit, maar dat bedoel ik niet. Echt het geluid zelf.

Alvast bedankt he :mega:

Mischien die Junox plugin met flink wat compressie erop met een zeer lage attack (je hoort de compressie best wel goed) en daarover heen een echo (kwarten) + een langzame phaser over het geheel (inc de echo)

Maar er zit ook een vleugje portamento op die alleen werkt als je 2 noten tegelijk indrukt. (ik geloofd dat dat auto-portamento heet?)

en de golfvorm zou een zaagtand kunnen zijn

Waarom denk je aan de JunoX? Die heeft ook geen portamento geloof ik. Zou het te maken zijn op de Vanguard of V-Station? Ik ga ook wel ff klooien met mn KS5 maar ik vraag me gewoon af wat de basis voor die sound is. Die delay en phaser enzo dat kan ik ook wel, maar met alleen een zaagtand ben je er nie.. dr is nog meer mee gedaan denk ik.

:confused:

hmm dat solarcoaster was een moeilijke, ik denk dat het een zaagtand of blokvorm is die gemoduleerd wordt door een andere (FM) want op die manier krijg je zo'n scherpe golfvorm zoals deze;vreemde waves

zoiets? (ff uit 't handje)

WOOOT dat lijkt er al heel erg op! Waarmee is dat?? :{
Ik heb op de KS5 ook zitten klooien met FM maar dat maakt het geluid vaak een beetje ranzig.
Jij hebt ook goed die porta gedaan man!

Is zeker geen softsynth ?

Hier is de midi trouwens als mensen het willen proberen: Solarcoaster midi

nouja geen softsynth.. een nord modular is ook eigenlijk wel te vergelijken met een softsynth maar daar zijn al tal van threads over geweest... in other words.. het zou moeten kunnen met een softsynth zoals bijv. albino (van R. Papen) die veel modulatiemogelijkheden biedt.

Ik heb een blokvorm genomen en op de modulatie-input een zaagtand gezet. Deze zaagtand gaat eerst door een envelope om het verloop in het geluid te krijgen en dit hele zwikkie gekopieerd en gedetuned van elkaar voor die 'valsige' klank en door de phaser. (dus alles x2)

portamento maakte niet zoveel uit, het is meer de manier van spelen die het 't doet. je suggereerd 1 noot maar je speelt er 2 heel snel na elkaar. Ipv van alleen F# speel je F -> F# heel snel na elkaar.

Wo dat klinkt nog wel ingewikkeld, ik ga even kijken of ik dat aankan :) Ik werk niet zo vaak met dat moduleren enzo.
Even zien of het met de Albino lukt ja, anders de V-station.
Mocht je nog een patch voor een van die (of een andere) hebben dan hoor ik het graag!

Ik zou het nog aan Midway zelf (Ralphie B.) kunnen vragen eventueel *D

Je hebt gelijk met dat spelen trouwes, heb je geen porta nodig.

Ik hoop dat je me nog wat verder kan helpen want dit komt al in de buurt! Thx!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Syntagma

Heeft iemand een idee hoe je deze sound maakt? (Hardware/software maakt niet uit, tzou het mooist zijn als het iemand lukt met een VST instrument). Ik weet ook wel dat er een dot FX over zit, maar dat bedoel ik niet. Echt het geluid zelf.

Alvast bedankt he :mega:

[proffessor mode on]Oscillator sync gebruiken[proffessor mode off]

Voor dat moduleren met een softsynth als Albino moet je het denk ik in de hoek van de LFO zoeken. En op het moment dat je gaat kiezen wat voor een LFO (^ of ~ ) dan zeg je OSC en dan heb je een soort FM te pakken

SUc6!

Origineel geplaatst door kymo
[proffessor mode on]Oscillator sync gebruiken[proffessor mode off]

Ja dat had ik al begrepen ja, alleen ik hoorde niet veel verschil op mn KS5 maja ik zal wel iets fout hebben gedaan :)

Wat moet ik dan precies kiezen in de modulatiematrix (Albino)?
Als eerste een LFO en wat moet die dan aansturen? (zie plaatje)

plaatje

Je moet ervoor zorgen dat de LFO-type een Oscillator is, en dat die 'LFO' dan weer de pitch aanstuurt van een Oscillator.
Dus ik zou zeggen doe de Pitch Osc1

Ik weet eigenlijk niet 100% zeker of Albino FM synthese heeft... je beinvloedt de pitch van een osc in hertz met FM-synthese en met de synthese in deze softsynth heb je de kans dat het alleen in echte tonen (C, C#, D enz.) de pitch kan beinvloeden. (hoop dat je het nog kan volgen)

Dus misschien dat je zou moeten kijken naar de FM-7 waarbij dit geen probleem moet zijn :D

(zo, en nu ga ik lekker naar buiten genieten van 't mooie weer :mega: )

Ja volgens mij verander je dan alleen de toonhoogte van de osc waardoor het geluid op en neer gaat. Dat zoeken we nie.. op de V-Station zit wel een FM knop waarbij je heel gemakkelijk FM 'toevoegt' (kan dat?) maar dat werkt ook niet. Hmm het kan toch niet zo zijn dat dit alleen kan met een echte modulaire synth?

/edit\ ow FM7 zou nog kunnen ja. Thx en geniet ze he :mega:

Origineel geplaatst door Roppenzo

Ik zoek iig het geluid wat wordt gebruikt in The Sunclub-Fiesta.

ik was laatst al mn vst's aan het doornemen en ik weet zeker dat er een geluid tussen zat wat er precies op leek..

Iemand misschien hulp?

Origineel geplaatst door Erazotropa
Geluidje komt ook voor in de Yamaha CS6X en CS6R genaamd "Del Mar"

Als ik alles weer heb aangesloten maak ik ff een sampeltje..

Ik heb hier wel mijn CS6x opgetuigd staan en heb dan ook even het geluid "Del Mar" opgenomen die zich bevindt in de bank PRE2:G02. zoals Erazotrapa al noemde.

Yamaha CS6x - Sunclub Fiesta

Ter informatie het geluid is gelayerd en bestaat uit de volgende elementen/filters:

Element 1 = Jazz Gitaar FILTER = LPF24A (Gain=229 en Cut Off = 173)
Element 2 = Perc Organ FILTER = LPF24A (Gain=229 en Cut Off = 124)
Element 3 = Jazz Gitaar FILTER = LPF24A (Gain=229 en Cut Off = 173)
Element 4 = 1o1 Sub FILTER = LPF24A (Gain=229 en Cut Off = 72)

Daarnaast staat er een DELAY L/R over het geluid.

Roppenzo, ik hoop dat je hier wat wijzer van wordt. Ik zal zeggen laat je resultaat ook eens horen

VasC :mega:

Ja ik vervuil deze topic bij deze nog met een heel raar verhaaltje:

Zit ik daar een paar dagen geleden in de bioscoop, hoor ik als pauzemuziekje een soort Antilliaanse salsa-achtige band.
Gewoon op de achtergrond, let er niet echt op. En in ene hoor ik daar dat befaamde geluidje uit de Sun Club!

WHEPPAAAAA! Niet nagedaan, nee exactly 100% the pure stuff... spot on.

En wat doet de ondergetekende synthfreak? Die loopt, nee, rènt naar de foyer, en vraagt aan de dienstdoende popcorn-poffer wélke cd hij op heeft staan in zaal X.
Hetgeen me kwam te staan op een blik alsof iemand de goede man nog nooit een stommere vraag had gesteld.
En natuurlijk wist-ie 't niet... :(

Maar bij deze!

(Heeft iemand anders zoiets ook wel eens meegemaakt? Ik wel... er zit een soortgelijke overbekende sample in "The Wizard of Oz".... en dat valt me dan gewoon op... erg hè! :D)

Haha dat is wel herkenbaar ja. Terwijl niemand er op let horen wij allemaal geluiden die opvallen, mooi zijn, slecht zijn, lelijk zijn of erg bekend zijn enzo.

Kan iemand nog verder helpen bij de zoektocht naar hoe die lead van Solarcoaster te maken is met een VST?

Back