Sinds 1990 heb ik een W30 als masterkeyboard en ik gebruik hem nog steeds als hoofdsequencer binnen de midisetup. De sampler is inderdaad qua tijd beperkt (14.4 sec op 30 KHz of 28.8 sec op 15 kHz beide verdeelt over twee banken). Je kan tot 32 tones zelf programmeren waarbij iedere tone een originele sample kan zijn of een bewerking van.
De geluidskwaliteit is inderdaad 'maar' 12 bits, maar hij kan gemakkelijk de vergelijking met andere samplers doorstaan. Hij produceert een erg 'warm' geluid en heeft erg leuke resonante filters. Je kan tot 16 multitimbrale sounds ten gehore brengen.
Vooral de EG is het vermelden waard. In plaats van een ADSR-type heb je tot 8 levels en rates die je zelf kan instellen. Daarbij kan je ook bepalen op welk level de sustain komt te liggen. Met wat clever programmeren kan je delay effecten in de sample programmeren
De sequencer is erg goed te vergelijken met de super MRC software van de MC300/MC500 MkII alleen nog uitgebreider: Kan tot 16 tracks extern en 8 tracks intern aan, samen goed voor 24 tracks in het totaal, 8 locater points, micro edit, loop mode. Alleen voor de sequencer vind ik hem nog steeds interessant (niet even krachtig als PC soft, maar desalniettemin erg goed.
En wat over het keyboard??? Wel, het is inderdaad hetzelfde als de D50/D20/D10/U20, dit houdt in een beetje zachte aanslag maar over het algemeen toch wel lekker spelend. De toetsen zijn iets korter dan bv de keyboards van Yamaha of Korg, waardoor je soms gemakkelijker dingen op de W30 kan spelen dan op de SY.
Oorspronkelijk was hij inderdaad vrij duur (ik heb die van mij 2700 EUR betaalt), maar nu kan je hem soms tegenkomen voor 250 EUR of soms zelfs minder.
Dingen waarop je moet letten als je hem ergens wil aanschaffen: er zijn nogal wat problemen met de floppy drive en vooral de contacten van de knoppen doen het soms niet. Op het internet vind je tal van sites die uitleggen hoe je die zaken zelf kan corrigeren. Tevens vind je er ook info over hoe de 'SCSI-rom' te installeren en er zijn ooit sites geweest die extra geheugen verkochten (maar die zijn blijkbaar verdwenen).
Als je nog extra vragen over de W30 hebt, kan je steeds bij mij terecht
Ik hoop dat je hier iets aan hebt