Roland w30 vraagjes

Skipsel

Evil Rabbit
Ik ben op zoek naar een masterkeyboard. Niet al te duur (max € 200) en minimaal 49 toetsen. Nu is mijn oog gevallen op een roland w30. Kan iemand iets vertellen over de kwaliteit van het keyboard? Hoe is ie bijvoorbeeld vergeleken met een midikeyboard van M-Audio/Evolution ? En wat is eigelijk een gangbare prijs voor dit aparaat? (zonder/met scsi)

Ik heb inmiddels alle w30 sites al afgeschuimd, maar daar is helaas ook niets te vinden over het keyboard. Wel over zelf scsi eeprommetjes inbouwen :D

Ozric Tentacles gebruikt em ook nog. 12 bit sampler workstation.
DJ Dano heb em ook gehad

deze in ieder geval niet, die moet schoongemaakt worden

Attachments

• pic00010.jpg
    pic00010.jpg
    57,7 KB · Bekeken: 117
Origineel geplaatst door astronaut
Wat dacht je van de lezersreviews op Sonic State http://www.sonicstate.com/synth_reviews/roland_w-30.cfm

22 ervaringen in totaal :dj:
kwam er maar 2 tegen die het ook specifiek over het toetsenbord hadden... overall toch wel redelijk...
en dan zegt het nog niet echt gek veel... kan met elk toetsenbord uit die gebeuren...

t lijkt em dat je t toetsenbord kunt verglijken met die van een synth van Roland uit dezelfde periode.
dus een U-20 (1988) of een JV80 (1992) maar dan net ertussenin ????:confused:

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
deze in ieder geval niet, die moet schoongemaakt worden

Zou dit keyboard het deuntje van "The Yellow Submarine" nog kunnen spelen?

Het keyboard van de W30 is van dezelfde kwaliteit als bijv. D50. De W30 is een enorm duur apparaat geweest ooit.
Heb hem ooit voor 3000 gulden gekocht 2e hands. Vond het wel een miskoop (niet qua toetsenbord), maar ik kon er weinig mee en de sample tijden zetten ook geen zoden aan de dijk. Snel maar weer de deur uitgedaan.
Ik zag hem pas staan voor 125 euro, dus houd je ogen goed open.

Sinds 1990 heb ik een W30 als masterkeyboard en ik gebruik hem nog steeds als hoofdsequencer binnen de midisetup. De sampler is inderdaad qua tijd beperkt (14.4 sec op 30 KHz of 28.8 sec op 15 kHz beide verdeelt over twee banken). Je kan tot 32 tones zelf programmeren waarbij iedere tone een originele sample kan zijn of een bewerking van.
De geluidskwaliteit is inderdaad 'maar' 12 bits, maar hij kan gemakkelijk de vergelijking met andere samplers doorstaan. Hij produceert een erg 'warm' geluid en heeft erg leuke resonante filters. Je kan tot 16 multitimbrale sounds ten gehore brengen.

Vooral de EG is het vermelden waard. In plaats van een ADSR-type heb je tot 8 levels en rates die je zelf kan instellen. Daarbij kan je ook bepalen op welk level de sustain komt te liggen. Met wat clever programmeren kan je delay effecten in de sample programmeren :okdan:

De sequencer is erg goed te vergelijken met de super MRC software van de MC300/MC500 MkII alleen nog uitgebreider: Kan tot 16 tracks extern en 8 tracks intern aan, samen goed voor 24 tracks in het totaal, 8 locater points, micro edit, loop mode. Alleen voor de sequencer vind ik hem nog steeds interessant (niet even krachtig als PC soft, maar desalniettemin erg goed.

En wat over het keyboard??? Wel, het is inderdaad hetzelfde als de D50/D20/D10/U20, dit houdt in een beetje zachte aanslag maar over het algemeen toch wel lekker spelend. De toetsen zijn iets korter dan bv de keyboards van Yamaha of Korg, waardoor je soms gemakkelijker dingen op de W30 kan spelen dan op de SY.

Oorspronkelijk was hij inderdaad vrij duur (ik heb die van mij 2700 EUR betaalt), maar nu kan je hem soms tegenkomen voor 250 EUR of soms zelfs minder.

Dingen waarop je moet letten als je hem ergens wil aanschaffen: er zijn nogal wat problemen met de floppy drive en vooral de contacten van de knoppen doen het soms niet. Op het internet vind je tal van sites die uitleggen hoe je die zaken zelf kan corrigeren. Tevens vind je er ook info over hoe de 'SCSI-rom' te installeren en er zijn ooit sites geweest die extra geheugen verkochten (maar die zijn blijkbaar verdwenen).

Als je nog extra vragen over de W30 hebt, kan je steeds bij mij terecht ;)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

:doei:

Errug bedankt voor alle antwoorden! Ik ga er nog even over nadenken of ik hem aan ga schaffen.

Origineel geplaatst door Funktaztic
hij heeft ook aanslag gevoeligheid dat is ook wel handig :)

Inderdaad ... en ook channell aftertouch ... en ook grafische editing van de waveforms ... en 8 outputs ... en dan vergeet ik waarschijnlijk nog een hoop interessante dingen ;)

:doei:

Ik heb er zojuist één gekocht. Het keyboard is in ieder geval erg fijn en van dit exemplaar is ook de display nog in orde. Van de week ga ik in de sample mogelijkheden duiken :)

Back