karma versus triton --> help!

haas

Ingeburgerd
Hey,

Ik ben een 18jarige eindhovense pianist/componist. Ik was een beetje uitgekeken op het standaard pianosound en wilde meer. Aangezien ik een progressive rock fanaat ben ( vangelis/mikeoldfield/camel/yes ), kom je dan al snel uit bij een synthesizer.
Ik rende dus naar de winkel(s) en zag de karma en de triton le (goedkoopste versie zonder cdwriter en touch screen)

Nou vraag ik me dus af welke ik het beste kan kopen, is de karma vergane glorie en is de triton de nieuwe dope shit, of kan de triton nog lang niet tippen aan de vette karma.

bedankt voor jullie reacties!

ik denk dat het afhangt van wat je ermee wil gaan doen.......
Een triton is een synth-mèt, (te) veel mogelijkheden. (imo)
Zoek je (zeer) goede geluiden en verder niet teveel poespas (bijv. als je in een band speelt ofzo), dan kan ik je van harte een karma aanbevelen.
Zoek je nèt dat beetje meer (niet zozeer qua geluiden, maar meer qua mogelijkheden), bijv. voor gebruik in een studio ofzo, dan zul je echt naar een triton moeten gaan kijken.

Welkom trouwens ! :biertje: ....van een (net) niet meer 18-jarige, eindhovense toetsenvernaggelaar......

:) dank

Ik wil gewoon achter mijn computertje kruipen en prachtige 20 minutendurende symphonische dingen uit mijn boxen toveren. En ik ben al overtuigd van de klasse van Korg, alleen het triton-karma verschil is voor mij nog vaag.

naar mijn persoonlijke mening is een karma meer een pure synth, en de triton meer een workstation.
Als je je computer gebruikt voor het sequencen, opnemen, enz, ben je qua simpelheid van de gebruikersinterface beter af met een karma.

Een karma is gewoon een hele stoere geluidenbak met een fijn toetsenbord, niet (veel) meer & niet minder.
Bij een triton loop je de kans te verdwalen in de enorme hoeveelheid mogelijkheden & functies.

Samenvatting van vintagesynth:

Triton
triton.jpg

The Triton is Korg's latest flagship workstation synthesizer for professional music production! It looks and sounds beautiful, and hiding under the hood is an extremely souped-up synth-engine ready to tear up your tracks! Literally! It is a digital 62-voice synthesizer with built-in sequencing and arpeggiators and an ultra-large touch-screen control panel at the center of its face-plate.

The Triton is in-fact an evolved Trinity...Korg's previous flagship workstation. Whereas the Trinity was capable of 32-note polyphony, the Triton now boasts 62! Waveform ROM has been expanded as well, now with 32MB of multi-sample sounds that sound crystal clear and quite warm. With these samples and the Triton's in-depth programmability you can create pretty much any sounds, from an orchestral flute with life-like vibrato to all-out chord-stabs with filtering for dance-floor house music, complete with beats and cool arpeggio patterns and phrases.

Also on-board is a stereo-sampler. With 16MB RAM and space for up to 1,000 samples there's nothing you can't create with this synth. There are plenty of on-board digital effects as well for sprucing up your samples or the Triton's own internal multi-samples. Controllers include a Joystick, 2 assignable switches, 4 assignable knobs, 3 arpeggiator control knobs and inputs for a damper pedal, PC Interface Host and 2 audio-ins for the sampler section. There are also stereo outputs plus 4 individual outputs. A dedicated 16-track sequencer with a 100,000 note capacity, Real-Time Pattern Play functions and an Arpeggiator with several patterns round this beast out as a truly all-in-one music workstation. The Triton is rivalled by the likes of Yamaha's EX-5, Kurzweil K2500 and the Roland XP-80 comes close. But Triton makes for a professional, versatile, elegant and superb synthesizer. It has been used by The Orb, Orbital, Depeche Mode, BT, Aqua, and Apollo 440.

karma.jpg

The KARMA represents seven years in the making. It's a synthesizer based on the engines and effects of the Triton series. KARMA is a music workstation with a revolutionary new phrase technology. Generate grooves, arpeggios, effects and more, all in realtime with plenty of knobs, switches and joysticks for hands-on control. You can control the rhythmic complexity, harmony, melodic repeat, phrasing, panning, effects and more from these knobs! KARMA is designed to create techno arpeggios and effects, natural sounding glissandos, and many other animated sounds and dynamic effects. KARMA lets you play complex moving synth parts that could normally take hours of programming. Just play some chords and twiddle the control knobs to vary the KARMA patterns, and let KARMA do the rest.

Like the Triton, KARMA features 62 voice polyphony and HI (Hyper Integrated) synthesis with 425 PCM multi-samples and 413 drum sounds. Patch memory consists of 640 user programs, plus 256 programs and 9 drum programs, 64 drum kits and 9 GM drum kits. Up to 8 patches can be combined, split, layered, etc. There is, however, no on-board sampler as there is in the Triton. But the KARMA technology more than makes up for this limitation with its revolutionary ability to generate totally random or fully controllable animated sounds, grooves, phrases, etc. which can't be found in comparable synthesizers. A splendid, studio-quality effects section offers 102 effects to sweeten your KARMA creations. In addition to an LFO, Alternate Modulation and Effect Dynamic Modulation enable you to further modulate the pitch, filter, amp, EG, LFO, etc. All modulation and KARMA functions can be synced to tempo or MIDI clock.

A built-in and powerful 16-track sequencer is all you need to generate complete music tracks with the KARMA. It can hold up to 200 songs, with up to 999 measures per song! Phrases generated by the KARMA function can be recorded into your sequences. Songs are created using a Cue List function to arrange up to 99 different sequences. The RPPR (Realtime Pattern Play/Recording) function lets you play phrases back by pressing a single key. And there are 150 drum and percussion patterns provided. You can jam along with the RPPR function or the Song Play function, using KARMA effects in realtime and in sync! Excellent for live use as well as in the studio.

KARMA - Kay Algorithmic Realtime Music Architecture, developed by Stephen Kay, Karma Lab LLC. The KARMA function separates every aspect of a musical phrase into independently controllable parts. It features over 1000 Generated Effects (1 GE per Program, 4 GEs per Combi or Song). A GE contains over 400 parameters to generate notes, control synth and effects parameters, and provide randomization of these events. There are eight knobs and two switches to control up to 10 of the 16 KARMA parameters in realtime. Two Scene memories store current knob settings to recall them instantly. MIDI control messages can be used to control KARMA too. One KARMA module is available in Program mode, four modules can be used in Combi/Sequencer/Song Play modes. Classic Chord Memory is also available for playing entire chords with just a single key...Trance heaven! KARMA is an exciting new synthesizer technology that adds a whole new level of interactivity and variability suitable for just about any genre of music.

The new Version 2.0 operating system for the Karma Music Workstation is a free of download to all Karma owners and users. It works with the new KARMA MW, a computer software program (Mac/Windows) that allows in-depth access to all of KARMA's creative features. Version 2.0 adds 320 new locations for saving and storing User GEs. These can be loaded in via floppy disk or MIDI dump, and can be created externally using the KARMA MW Computer Software. Other new features packed into Version 2.0 include time signature and tap tempo control, intuitive real-time control, improved sequencing, true swing quantization, improved performance with external sequencers, and much more; all of which are mostly the result of user input and ideas. This upgrade to 2.0 and the KARMA MW software is a must have for all Karma users! Current famous users include Rick Wakeman, Phil Collins, Adam Holzman, Herbie Hancock, Peter Gabriel, Greg Phillenganes, Pete Townshend, and Keith Emerson.

Khoop dat je er iets aan hebt.

Re: karma versus triton --> help!

Origineel geplaatst door haas
Nou vraag ik me dus af welke ik het beste kan kopen, is de karma vergane glorie en is de triton de nieuwe dope shit, of kan de triton nog lang niet tippen aan de vette karma.

Nee, dit klopt niet. Even een geschiedenislesje:
Je had eerst de Triton (= Triton Classic), de opvolger van de Trinity. Een groot workstation met veel geluiden en sequencer. Belangrijke eigenschap (zeker als je maar synth hebt): veel insert fx tegelijk te gebruiken; je zit dus niet vast aan één delay voor alle instrumenten in je track. Toen kwam de update, de Triton Studio. Zo goed als hetzelfde, maar een stapeltje extra's zoals een cd-writer e.d. Voor de rijkeren onder ons. Toen kwam de Karma. Dit is grotendeels een Triton, vooral qua engine en effecten. Het nieuwe zit 'm voornamelijk in de interface en het gebruik van sequencer en arpeggio's. Qua geluid sec zullen de Triton en Karma dus niet veel uit elkaar liggen. Daarna kwam nog de Triton LE; een soort downgrade van de Triton (minder insert fx, geen touchscreen, enz.). En sinds kort heb je ook nog de Triton Extreme, maar dat wil je vast niet weten (=Triton Studio+ ).

Ofwel: Triton en Karma ontlopen elkaar erg weinig. Ik zou de LE niet nemen; ik vind veel sounds lelijk (vooral wanneer 'echte' instrumenten nagedaan worden, zoals (el.-)piano's). De Karma daarentegen moet ontzettend inspirerend zijn. Ik zou zeggen: probeer ze naast elkaar uit, maar als niet-synthkenner zou je daar misschien weinig wijzer van worden omdat de verschillen wat dieper zitten (niet gewoon patches proberen).

En ik zou sowieso geen Korg nemen, omdat ik het geluid niet gaaf vind. De nieuwe Yamaha's (Motif, Motif SE en vooral de S90 wat mij betreft) klinken veel dikker en hebben veel en veel betere piano's e.d. Maar dat terzijde... ;)

Aangezien ik een progressive rock fanaat ben ( vangelis/mikeoldfield/camel/yes ), kom je dan al snel uit bij een synthesizer.

Eén weijse mensch. En dat al met je 18. Goed zo jongen. :D

cheimoon,

zeker een wijze mens, en van alle cd's die ik van deze mensen heb had ik allang een hele dikke sinth kunnen kopen ;).
Overigens ook niet Emerson lake&palmer vergeten, of focus, Rick wakemen, keith ermerson, triumvirat, PFM, the who, le orme, yetro tull, king krimson, enzovooorts.

Ik heb ze naast elkaar uitgeprobeerd in de winkel, maar aangezien ik er echt geen drol vanaf weet maakt dat niet zoveel uit. Ik kan er leuke geluidjes uitkrijgen, maar daar houdt het ook wel mee op.
Ik heb dus absoluut geen idee wat ik er precies mee kan, laat staan wat de verschillen zijn.

Overigens zeiden ze in de winkels waar ik geweest was dat Korg hetgene was wat ik zocht, dus ik heb me nog niet eens verdiept in andere merken!!

Bedankt voor je geschiedenislesje, dat maakt me alweer een stuk wijzer :)
En ik zal me dus ook maar eens gaan verdiepen in die yamaha's.. pff moeilijke wereld die synthesizers.

ps. Ik kan zo'n s90 absoluut niet betalen, ik heb slechts 1250 euro, en met het verkopen van mijn bed + nachtkastje kan ik aan de 1500 voor de karma komen ;).
Dus die optie valt af, jammer genoeg want het lijkt me een heel vet ding.

Wat de Yamaha's betreft: de S90 heeft precies dezelfde engine en geluiden als de Motifs. Alleen hebben de Motifs wel een sequencer en sampler en heeft de S90 een nieuwe piano. De Motif ES-en zijn een update van de Motifs. Volgens mij moet een Motif6 wel te vinden zijn binnen jouw budget, zeker tweedehands nu de Motif ES uit is, maar volgens mij ook wel nieuw.

Vergeet ook niet: Rush (1 oktober in Ahoy!), Marillion (in mei in 013), Gentle Giant, Spock's Beard (, Flower Kings, Transatlantic) en ... GENESIS.

Ik vind het zo moeilijk om een geschikte synthesizer te vinden. Iedereen roept wel iets anders en iedereen is vooral overtuigd van zijn eigen synth, omdat ze die door en door kennen. Ik zoek gewoon een synth die ik op mijn computer aan kan sluiten, waar ik prachtige muziekstukken mee kan componeren, en die geweldige sounds heeft, en dat binnen mijn budget. Maar kennelijk zijn de synthesizers die op de markt zijn zo goed dat ze allemaal wel aan die kenmerken voldoen, en daarom is het voor een leek als ik heel moeilijk om door de bomen het bos te zien :(.

Gentle giant en genesis staan absoluut in mijn favorietenhoekje!
Overigens zijn ze bij genesis ook wild van de karma!

vergeet ook niet het concert van Yes in 15 juni in antwerpen!

Ik vind het zo moeilijk om een geschikte synthesizer te vinden. Iedereen roept wel iets anders en iedereen is vooral overtuigd van zijn eigen synth, omdat ze die door en door kennen. Ik zoek gewoon een synth die ik op mijn computer aan kan sluiten, waar ik prachtige muziekstukken mee kan componeren, en die geweldige sounds heeft, en dat binnen mijn budget. Maar kennelijk zijn de synthesizers die op de markt zijn zo goed dat ze allemaal wel aan die kenmerken voldoen, en daarom is het voor een leek als ik heel moeilijk om door de bomen het bos te zien :(.

...en dus is het vooral een kwestie van sound. Als je een grote en veelzijdige synth zoekt die als stand-alone gebruikt kan worden heb je in dit genre drie merken: Roland (met de Fantoms), Korg (met de Tritons en Karma) en Yamaha (met de Motifs). Qua opties zijn ze allemaal vergelijkbaar en er zijn allemaal meerdere versies van die niet gruwelijk veel van elkaar verschillen, behalve als je het geld hebt om dat te waarderen (Fantom: Classic, S en X; Triton: Classic, Studio, Karma, Le en Extreme; Motif: Classic, S90 en ES; en bijna allemaal in versies met 61 of 76 toetsen of 88 gewogen toetsen). Wat jij als Eindhovenaar dus zou moeten doen: rennen naar Conijnmuziek en daar een dag lang met allemaal gaan spelen (daar hebben ze zo goed als alle romplers - want zo heet dit soort synths - staan). Kijk welke jou het gaafste in de oren klinkt en die nemen. Opties verschillen zo goed als niks. Sequencers en arpeggiators heb je eigenlijk niet nodig als je symfo gaat maken via je pc. Wat ik of een ander van Yamaha en Korg vind of vindt qua sound hoeft met jouw mening en smaak natuurlijk niks te maken te hebben.

En als dat een optie voor je is: op de tweedehandsmarkt kun je een betere synth voor minder geld krijgen dan een nieuwe.

Ja meneer De Ruyter, je hebt ook nog Kurzweil, maar dat kan die arme jongen helemaal nooit betalen natuurlijk. :D

vergeet ook niet het concert van Yes in 15 juni in antwerpen!

Neuh, daarvoor ga ik niet Antwerpen; ik heb ze al twee keer gezien (alleen had ik vorig jaar naar Ahoy moeten gaan...). In plaats daarvan: de zondag van het Arrow Classics Rock festival: Yes, Caravan, Porcupine Tree, Saga (ach ja...) en G3 met o.a. Robert Fripp. Ôk mooi. :P

Ik zoek gewoon een synth die ik op mijn computer aan kan sluiten, waar ik prachtige muziekstukken mee kan componeren, en die geweldige sounds heeft, en dat binnen mijn budget.

- het 1e kun je met iedere synth (van na de romeinse oudheid)
- het 2e ligt aan jezelf ;)
- het 3e is afhankelijk van je smaak, maar velen gebruiken korg voor lekkere viezigheid, past imo dus wel in jou straatje
- het 4e is een kwestie van zoeken, zoeken, en nog es zoeken (vergeet vooral de 2e-handsjes niet ! zie de marktplaats-
sectie op dit forum of bijv. www.marktplaats.nl, ebay, enz.)

Ga je de synth alleen thuis gebruiken, of mag ie soms ook buiten spelen ?
In het 2e geval kan o.a. afmetingen en het gewicht ook nog van belang zijn. (die yamaha's zijn LOMP !)

Ik ben naar conijn muziek gerend, maar die man had mij eigenlijk helemaal niks te vertellen! Misschien kwam dat ook wel omdat ik helemaal geen basiskennis had.

Ik ben ook van plan om naar het arrow rock festival te gaan!

Origineel geplaatst door Cheimoon
..Wat jij als Eindhovenaar dus zou moeten doen: rennen naar Conijnmuziek en daar een dag lang met allemaal gaan spelen (daar hebben ze zo goed als alle romplers - want zo heet dit soort synths - staan).

cheimoon typt vlugger als ik...... :D

Bij Conijn ga je trouwens niet de Roland's vinden.....
Daarvoor moet je ff bij EMI gaan kijken. (die zitten in stratum)

Dank voor de tips. Ik zal ze nog eens allemaal goed gaan testen.
Overigens ben ik zeker van plan om ze ook buiten te laten spelen..

Bij emi hadden ze mij de korg aangeraden.

bij zowel conijn als emi hadden ze overigens niet de karma, die stand bij het keyboardcentrum, eveneens in Eindhoven.

EMI is alleen niet zo goed als conijn. Vin ik dan.

Bij emi hadden ze mij de korg aangeraden.

bij zowel conijn als emi hadden ze overigens niet de karma, die stand bij het keyboardcentrum, eveneens in Eindhoven.

....korg aanraden........
da's makkelijk l*llen van hen.....en hoe vond je hem klinken ? (DAT is natuurlijk het belangrijkst !)

Jah dat is het moeilijkste. Ik vind al die synths supervet klinken. Ik ben een absolute leek dus ik kan niet het uiterste uit zo'n apparaat halen, alleen een beetje toontjes luisteren. Dan is het heel moeilijk om te zeggen welke vetter klinkt. Maar zowel de korg karma als de triton Le als een willekeurige yamaha vind ik supervet klinken.

Origineel geplaatst door search64
EMI is alleen niet zo goed als conijn. Vin ik dan.

hangt er maar net vanaf waarvoor je gaat.........

pas geleden ben ik naar beide zaken geweest met dezelfde vraag:
"Ik zoek een nieuwe podium-buffel, geluiden van nord electro bevallen me wel, tips ?"

reactie bij EMI: "Hier staat de electro, hier heeft u een kopfoon, daaronder staat een vergelijkbare Roland, veel plezier"

reactie bij Conijn: "Wat is een nord electro ?" :frons: (en mij dan vervolgens een yammie e-piano aan proberen te smeren...)

1 voorbeeldje maar natuurlijk ! voor sommige dingen kun je beter bij conijn terecht !

Back