karma versus triton --> help!

ik ben verslaafd aan mijn karma, heerlijke machine. lekker sounds. goed speelbaar.
gitaren zijn wonderlijk.
karma functie is super.
drumkits die erin zitten zijn goed bruikbaar,
piano's zijn wat minder als bij bijv. s90,
desalniettemin zijn ze nog steeds GEWELDIG!!!!

triton is zoals eerder gezegd workstation versie... maar als je toch je pc gebruikt neem dan een karma!

staan tegenwoordig 2dehands voor 800 euro wel te koop. of iets meer.
in mijn optiek zit er op de karma precies wat ik nodig heb, niet meer niet minder.

goeie synthese, gave filters. blah blah....

en vooral.....

ik vind het makkelijk.... raak nooit verdwaald. altijd ff wennen natuurlijk. maar hij doet precies wat ik wil!

(overigens speel ik onstage toch nog liever op een motif...... maar das puur gewenning, binnenkort maar eens de karma mee)

Dat schiet lekker op, zo verspreid allemaal; maar gelukkig heb je nog alles in Eindhoven (even kijken waar ik hier in Oss allemaal heen zou kunnen gaan.... ;) ).

Laat je trouwens niet al te veel adviseren door de verkopers; gewoon wegjagen die mensen en zelf aan de gang gaan! Ze kunnen een uur vertellen over synths en allerlei ranzige demo's spelen, je komt 10x meer te weten als je er even zelf voor gaat zitten om te proberen hoe ze klinken en hoe ze spelen (alleen heb je misschien even de verkoper nodig om erachter te komen hoe je van patch wisselt en zo).

Ik ben ook van plan om naar het arrow rock festival te gaan!

Verstandig. Maar bedenk wel: dat scheelt je weer een stuk synth... :D

cheimoon typt vlugger als ik......

We doen ons best. 8)

Jah inderdaad, zo'n kaartje is bijna een maand studiefinanciering!!
Maargoed, hopelijk is het het waard.

Een kaartje voor Yes in Antwerpen is ook bijna een maand studiefinanciering, maar het is hopelijk wel een ervaring die je je levenlang meedraagt, en dan is het het wel waard :)

Overigens Http://korg.co.uk en dan naar de sound suite en daar bij de karma de "planet karma 2nd move". Dan zullen jullie snappen waarom ik denk dat de karma een fantastisch aparaat is..

Nogmaals overigens. Ik ben een liefhebber van natuurlijke geluiden, evenals zweverige romantische geluiden. Niet van die computerachtige djachtige dingen, zoals ik denk dat de triton een beetje is. De karma lijkt mij daarom meer iets.

Origineel geplaatst door haas
Nogmaals overigens. Ik ben een liefhebber van natuurlijke geluiden, evenals zweverige romantische geluiden. Niet van die computerachtige djachtige dingen, zoals ik denk dat de triton een beetje is. De karma lijkt mij daarom meer iets.

Ha! Zoals ik al zei: de engine van beide apparaten is hetzelfde. Als je vanuit demo's de Karma associeert met zwevende romantiek en natuurlijk geluiden en Triton met electronica, dan is dat de schuld van de demo's, niet van de(ze) synths. Om even de Triton te promoten: voor de Triton Extreme (net niet bijzonder verschilt van vroegere Tritons) heeft Jordan Rudess een demo gemaakt (de Dream Theater-toetsenist die vroeger alleen Kurzweils aan mocht raken). Da's deze mp3.

Laatst gewijzigd:
Kurz....

Kurz....

Opvallend dat zelfs hier weer alleen de gemakkelijke 'grote drie' fabrikanten aangeraden worden: Roland, Korg en Yamaha.

Eigenlijk precies wat de doorsnee winkelier hem of ieder ander zou aanraden. Als ik de posts van Haas lees denk ik dat ook een 2e hands Kurzweil zeer in zijn straatje zou kunnen liggen. De geluidskwaliteit is superieur, de mogelijkheden zijn onbeperkt, en de vele beschikbare presets '(pop) klassiek' zeer geschikt voor wat -ie wil doen denk ik.

Om mezelf even te citeren:
Origineel geplaatst door Cheimoon
Ja meneer De Ruyter, je hebt ook nog Kurzweil, maar dat kan die arme jongen helemaal nooit betalen natuurlijk. :D
Tuurlijk heb je ook Kurzweil. Maar die dingen zijn al snel veel duurder en gruwelijk ingewikkeld voor een totale beginner. Een K2000 is echt te oud nu als het om realisme gaat, lijkt mij. Een K2500 is gaaf, maar kun je die krijgen voor maximaal zo'n 1250 euro? (laat ik over de K2600 en K2661 dus maar niet beginnen) Daarbij: VAST is schitterend natuurlijk, maar zou Haas daar snel iets mee zou kunnen doen of zou het vooral ontmoedigend werken?

(wat niet wegneemt dat ik het wel zou weten als ik er het geld voor had, maar dat terzijde)

Wat ik een beetje raar vind is dat HET grote verschil tussen Triton en Karma niet echt in de verf is gezet: nl. de Karmafunctie. Hiermee kan je on the fly arpeggiators aan en uit schakelen, variaties op laten spelen ... kortom, je hebt een hele hoop onmiddellijke controle, wat je veel minder hebt bij een sequencer.

Het vervelende is nu wel dat je ook de phrase generators van de Roland Fantom X en Yamaha Motif ES hebt, om nog maar te zwijgen over de sequencer van de Kurzweil K25XX en K26XX, die soms vergelijkbare, en soms betere dingen kunnen doen. Het zal echt een kwestie zijn om je eigen gevoel te laten spreken (en je budget in het oog te houden, natuurlijk ;) ).

Hoe dan ook ... als je het in die sfeer gaat zoeken, kan je IMHO toch moeilijk een echte miskoop doen, hoor.

Succes ermee ;)

:doei:

Re: Kurz....

Re: Kurz....

Origineel geplaatst door conso
Opvallend dat zelfs hier weer alleen de gemakkelijke 'grote drie' fabrikanten aangeraden worden: Roland, Korg en Yamaha.

Eigenlijk precies wat de doorsnee winkelier hem of ieder ander zou aanraden. Als ik de posts van Haas lees denk ik dat ook een 2e hands Kurzweil zeer in zijn straatje zou kunnen liggen. De geluidskwaliteit is superieur, de mogelijkheden zijn onbeperkt, en de vele beschikbare presets '(pop) klassiek' zeer geschikt voor wat -ie wil doen denk ik.

pff nog meer keuzes!!!

Origineel geplaatst door Danny
Wat ik een beetje raar vind is dat HET grote verschil tussen Triton en Karma niet echt in de verf is gezet: nl. de Karmafunctie. Hiermee kan je on the fly arpeggiators aan en uit schakelen, variaties op laten spelen ... kortom, je hebt een hele hoop onmiddellijke controle, wat je veel minder hebt bij een sequencer.

Het vervelende is nu wel dat je ook de phrase generators van de Roland Fantom X en Yamaha Motif ES hebt, om nog maar te zwijgen over de sequencer van de Kurzweil K25XX en K26XX, die soms vergelijkbare, en soms betere dingen kunnen doen. Het zal echt een kwestie zijn om je eigen gevoel te laten spreken (en je budget in het oog te houden, natuurlijk ;) ).

Maar: als je symfo gaat maken en zelf (goed) kunt spelen maak je hier, denk ik, weinig gebruik van. Ik heb op mijn synths de arpeggiator nog zo goed als nooit gebruikt, terwijl je er vast allerlei heel interessante dingen mee kunt doen (er werd reclame voor gemaakt, dus dat zal vast wel). Net zoals sequencers in synths mij niet interesseren omdat ik toch thuis via de computer werk als ik niet live speel (en live sequence en arpeggiate ik niks, da's zondig ;) ). En ik heb de indruk dat het Haas om hetzelfde gaat (correct me if I'm wrong).

Origineel geplaatst door Danny
Hoe dan ook ... als je het in die sfeer gaat zoeken, kan je IMHO toch moeilijk een echte miskoop doen, hoor.

Precies. Hoe langer je erover nadenkt, hoe moeilijker het wordt (totdat je echt doorhebt wat elke synth kan en wat je wilt, maar dat kan wel even duren...). Als je in één keer de Karma had gekocht had je niks van de rest geweten en was je volmaakt gelukkig geweest, omdat de Karma toch al gruwelijk veel kan.
(nou ja, bijna volmaakt gelukkig dan... ;) )

Oops, sorry Cheimoon, ik had over die kleine lettertjes heen gelezen.

Maar dat een K2000 te oud is wanneer het om realisme gaat vind ik onzin. De geluiden zijn allesbehalve belegen, maar niet voor ieders muziek het meest geschikt. In dit geval echter zeer geschikt vermoed ik. De mogelijkheden zijn bij alle modellen inderdaad enorm, maar het is een instrument op de groei. Er zijn al zoveel sounds voor beschikbaar op internet dat je die machine helemaal niet binnenste buiten hoeft te kennen om er mee uit de voeten te kunnen. Dat geldt zeker ook voor de K2000.

De verschillen tussen de K2500 en zeker K2600 en K2661 zijn niet zo groot. De K2661 is vooral meer portable en goedkoper (nou ja, het is wel zo) dan de K2600.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Om mezelf even te citeren:

Tuurlijk heb je ook Kurzweil. Maar die dingen zijn al snel veel duurder en gruwelijk ingewikkeld voor een totale beginner. Een K2000 is echt te oud nu als het om realisme gaat, lijkt mij. Een K2500 is gaaf, maar kun je die krijgen voor maximaal zo'n 1250 euro? (laat ik over de K2600 en K2661 dus maar niet beginnen) Daarbij: VAST is schitterend natuurlijk, maar zou Haas daar snel iets mee zou kunnen doen of zou het vooral ontmoedigend werken?

(wat niet wegneemt dat ik het wel zou weten als ik er het geld voor had, maar dat terzijde)

Zou je ook niet eens aan een Yamaha SY99 denken :D :W :engel: ... en te gekke synth die echt goed is in emulaties van zowel echte instrumenten, analoge sounds, FM, FX ... en goedkoper dan al wat jij in je wenslijstje hebt staan.
(laat maar ;) )

Vraag bv in de winkel eens of ze de arpeggiator kunnen demonstreren i.f.v. het imiteren van een bepaald instrument (bv. fluitrol, strummen van een gitaar), want arps kunnen veel meer dan alleen maar ritmes genereren.
Probeer dan een demo van de beide Korgs, Motif of Motif ES, Roland Fantom (S / X) maar vergeet inderdaad de kurzweil niet (K2000, K2500, K2600 of K2661).

En dan gewoon gaan voor die synth waar je je het beste bij voelt. (enneuh ... niet te lang nadenken ... raak je alleen maar meer verward van ;) ).

:doei:

Nou tot zover allemaal bedankt voor het reageren!
Ik zal mezelf morgen maar eens naar de winkels gaan begeven en dan proberen de synths zo goed en zo kwaad als het kan allemaal uit te proberen en inderdaad te kijken welke het vetste klinkt.

Origineel geplaatst door conso
Maar dat een K2000 te oud is wanneer het om realisme gaat vind ik onzin. De geluiden zijn allesbehalve belegen, maar niet voor ieders muziek het meest geschikt. In dit geval echter zeer geschikt vermoed ik. De mogelijkheden zijn bij alle modellen inderdaad enorm, maar het is een instrument op de groei. Er zijn al zoveel sounds voor beschikbaar op internet dat je die machine helemaal niet binnenste buiten hoeft te kennen om er mee uit de voeten te kunnen. Dat geldt zeker ook voor de K2000.

Hmm, ja, okee... Lastig alleen natuurlijk dat-ie niet echt te proberen is. Het zou vervelend zijn als-ie hem tegenviel. Maar inderdaad is het internet erg fijn: gratis allerleisoortige soundbanks voor de beginnelingen en ervaren luilakken. *D Ik vond de K2600 bij Feedback trouwens ontzettend goed klinken; zoals ik al zei: als ik er toch eens het geld voor had... :erm:

Heh, ja, de SY99, ik dacht al, wanneer begint-ie erover. :D Ook zo'n mooi instapsynth... (wel mooi, weinnig instap... ;) )
Esthetisch gezien ook niet mooi trouwens, maar nou wordt het wel erg semantisch onderhand...

Ik zal mezelf morgen maar eens naar de winkels gaan begeven en dan proberen de synths zo goed en zo kwaad als het kan allemaal uit te proberen en inderdaad te kijken welke het vetste klinkt.

In gespannen verwachting verblijven wij,
De synthforumromplers

:geslaagd:

Origineel geplaatst door gemmetje
hangt er maar net vanaf waarvoor je gaat.........

pas geleden ben ik naar beide zaken geweest met dezelfde vraag:
"Ik zoek een nieuwe podium-buffel, geluiden van nord electro bevallen me wel, tips ?"

reactie bij EMI: "Hier staat de electro, hier heeft u een kopfoon, daaronder staat een vergelijkbare Roland, veel plezier"

reactie bij Conijn: "Wat is een nord electro ?" :frons: (en mij dan vervolgens een yammie e-piano aan proberen te smeren...)

1 voorbeeldje maar natuurlijk ! voor sommige dingen kun je beter bij conijn terecht !

Conijn heeft laagste prijsgarantie, en is daarom sowieso beter ;)

Origineel geplaatst door search64
Conijn heeft laagste prijsgarantie, en is daarom sowieso beter ;)

....is het je toevallig ooit opgevallen dat bijv. electronica-winkelketens (men neme een BCC, een Harense Smid, enz.) dit ALLEMAAL hebben !!! en dat terwijl er volgens mij toch maar echt 1 de goedkoopste kan zijn........ :erm:

In de omgeving van Eindhoven zit trouwens nog een winkeltje waarvan ik HEEL zeker weet dat veel dingen daar goedkoper zijn dan bij Conijn.

Conijn heeft laagste prijsgarantie van Europa (wat inhoud dat als je een lagere prijs vind ergens in Europa dat zij het ook voor die prijs verkopen). En EMI heeft dat niet, dus je kunt bedrijven als BCC er wel bij gaan halen, maar volgens mij verkopen ze daar geen synths. Toen ik mijn bekkens bij Conijn kocht scheelde dat me een paar honderd euro tov EMI. Maar nu weer ontopic.

Overigens Http://korg.co.uk en dan naar de sound suite en daar bij de karma de "planet karma 2nd move". Dan zullen jullie snappen waarom ik denk dat de karma een fantastisch aparaat is..

heb even geluisterd,
dan heb ik een verassing voor je, ik heb zelf zo'n karma, deze hele demo is opgebouwd uit standaard presets die erin zitten, het is echt een fluitje van een cent om dit uit de karma te halen, zelfs als je niet goed kan spelen :) Al die patterns worden door karma behandeld op basis van akkoorden. dus die gitaren en zo worden allemaal gegenereerd via je je gekozen akkoorden. dat is specifiek iets voor de karma wat je niet in de triton of de meeste andere synths terugvindt. Die patterns worden allemaal gemanipuleerd via zogenaamde GE's. om wat meer te weten te komen over ge's moet je maar eens kijken op http://www.karmalab.com Dat is namelijk zo uitgebreid dat dat niet in een paar zinnen te vertellen is. Plat gezegd zijn het een soort van arpeggiators die niet alleen noten op allerlei mogelijke manieren kunnen genereren, maar ook cc messages en praktisch elke element in de karma kan beinvloeden (en eventueel buiten de karma).

Ik blijf de karma echt geweldig vinden. Wat trouwens ook nog kan is hem gewoon als midi workstation voor general midifiles gebruiken. dus midifile downloaden, op floppy zetten, in de karma drukken, en je kan met de midifile meespelen.

Back