karma versus triton --> help!

Vet! Progrock Rules!

Ik speel zelf op een Triton en een Yamaha S30 (voorloper van de Motif serie), vind ik een hele fijne combi. Check mijn band's site: www.orpheo.nl

Enne, als er nog mensen solo's nodig hebben voor een rockopera :) lijkt me leuk om te doen!

Groeten,

Rutger

Origineel geplaatst door haas
OK, ik ben dus naar de winkel geweest en heb daar wat staan proberen, onder andere de Roland fantom, Yamaha motif SE en de Triton.
De roland vond ik neit zo heel vet, het geluid dan. De andere 2 vond ik wel cool.

Nou, de Karma is dus gewoon de Triton in een andere verpakking. Het verhaal dat de LE beter zou zijn omdat 'ie nieuwer is is gewoon klinkklare nonsense. Een Ford Ka uit '00 is ook nieuwer dan een Mercedes 500SL uit '99, maar waar rij jij liever in?

Maar ik heb nog steeds hetzelfde als in het begin, ondanks/door iedereen zijn goedbedoelde adviezen. Iedereen smeert een beetje zijn eigen synths aan, en er zijn er zo focking veel dat ik het echt allemaal niet weet.
Nogal wiedes dat mensen dat doen. Er zijn er niet veel met -en- een Motif, -en- een Triton, -en- een Fantom.

Als je de twee eerste cool vindt moet je dus kijken naar het sequencer-gedeelte. Vraag de handleiding erbij en probeer zo snel mogelijk een partijtje op te nemen. Kies de synth waarbij dit het makkelijkst en meest intuitief gaat. Klaar.

Ik wil een synth waar ik vette muziek mee kan maken. Dat is alles wat ik weet, en qua opties die er allemaal opzitten weet ik echt niks, dus misschien is het juist wel slimmer om naar een goedkopere versie te gaan kijken? Dus gewoon voor 200 euro een 2ehands synth kopen om mee te beginnen. Want nu heb ik een beetje het idee dat ik iets ga kopen zonder dat ik weet WAT ik nou eigenlijk koop, en dat is niet de bedoeling.

Voor 200 euro krijg je niet veel synth, althans in de richting die jij zoekt. Ook is 'vette muziek' heel moeilijk te definiƫren. Wat voor jou vet is is voor de ander slaapverwekkend. Wat voor de ander vet is is voor jou hoofdpijn.

Wat koop je bij de apparaten?

- een sample-gebaseerde synthesizer engine
- uitbreidingsmogelijkheden
- een grafisch display
- sample-opties

Bij de Fantom en de Triton heb je een groot scherm, bij de Motif en de Karma valt dat wat tegen. Maar een groot scherm is niet hetzelfde als een duidelijk scherm. Bij alle machines zit een opslagplaats - memorycards, diskettes. Maar wat sla je op? Wil je samples opslaan, dan ben je een hoop ruimte kwijt, dus dan vallen diskettes al een beetje af. Wil je alleen sequences opslaan, dan ben je zo klaar.

Bij alle machines zitten uitbreidingsmogelijkheden. Alledrie hebben sample-based uitbreidingsmogelijkheden - je prikt er gewoon een bank geheugen bij. De Korg heeft een MOSS-board met een volledige aparte synthesizer erin. De Motif heeft een PLG-AN - een halve AN1x synth erbij, en een PLG-DX - een volledige DX-7 met filters erbij. Roland heeft geen aparte synthesisvormen, maar wel een archief uitbreidingen waar je u tegen zegt.

Alle machines hebben realtime controle - je kunt het geluid op een paar hoofdaspecten (filters, envelopes) veranderen met een aantal knoppen. Allen bieden ze leuke extra's - de Motif heeft mLAN, de Karma heeft een unieke arpeggiator, de Triton heeft een touchscreen, de Fantom S en X hebben rubberen pads om samples mee te triggeren, en een continue aanstaande sequencer.

Er is vrijwel geen andere manier dan testen, testen, testen, of de mensen maar op hun woord geloven. Vraag in de winkel even de handleiding en probeer te sequencen, dat werkt het beste als je niet weet welk apparaat je moet hebben. Uiteindelijk is dat toch ook iets wat je creatief gezien kan tegenwerken of meezitten.

Ben je nog op zoek naar een korg?? Ik heb een trinity die ik in principe weg ga doen.....

Nog even de grootste verschillen en gelijkenissen samenvatten voor de duidelijkheid:

Karma, Triton LE & Triton Classic:

- De soundengine is bij allen juist dezelfde

- Karma en Triton hebben de mogelijkheid om expansion boards toe te voegen (dit zijn uitbreidingskaarten waar bv. golfvormen op staan, en door deze toe te voegen aan je synth kan je meer geluiden verkrijgen. Meestal zijn deze kaarten in stijlen onderverdeeld --> bv. EXB-PCM 06/07 Orchestral Expansion Board enz.)

- De Karma en Triton LE Hebben geen Touch-screen display, en het schermpje zelf is ook niet zo groot als de Triton Classic (maar dat had je waarschijnlijk wel al gezien;) ). Ook hebben ze iets lichtere toetsen tegenover de Triton Classic.

- Allen hebben juist dezlfde sequencer -> die overigens zeer gemakkelijk is.

- De karma is de enige die de karma-functie heeft, een interactieve manier om arpeggiators, settings, ... tja vanalles en nog wat mee te veranderen. Zeer speciaal en niet te onderschatten!!!

- Wel heeft de Triton Classic iets meer combinations dan de vorige twee (voorgeprogrammeerde compbinaties van geluiden, effecten, arpegguator settings, ritmes, ...) maar je kan er zelf natuurlijk ook bijmaken.

- Triton Classic kan standaard samplen, Triton LE heeft een optioneel expansionboard nodig, Karma kan niet samplen (bestaat ook geen board voor)

Ik zal hierbij waarschijnlijk niet alles gezegd hebben, maar mischien toch de belangrijkste zaken. Als laatste kan ik alleen maar herhalen wat er al gezegd is: de motif 6 (kan je zeker al vinden voor jouw budget) en een al wat oudere Kurzweil / Roland Fantom S zijn zeker ook de moeite waard en hebben vergelijkbare speceficaties (met uitzondering van de zeer bijzondere karma functie dan). Ga vooral op zoek naar wat je zelf het meeste aanspreekt en probeer het instrument uitgebreid alvorens je koopt.

O ja, de hierbovenstaande Trinity is eigenlijk het model waar de eerste triton op gebaseerd is. Hij heeft goeie sounds, een groot touchscreen display maar kan niet samplen (denk ik toch). Is toch de moeite waard om eens uit te proberen.

Succes!:okdan:

Back