analoge synths, de pulsgolf

SpaceAgent202

Sinds 2001
heeft iemand de pulsgolf van een analoge synthesizer wel eens bekeken?
omdat zo'n golf een met electronica opgewekte golf is, lijkt me dat ie niet precies 1/2 periode 0 en precies 1/2 periode 1 is, maar eerder wat schommelt omdat condensators opgeladen worden en ontladen...

ziet ie er dan uit als een soot U of hoe ziet dat eruit? (heeft iemand dat weleens met een scoop bekeken?)

zomaar benieuwd :)

Dat ziet er natuurlijk niet altijd hetzelfde uit. Ligt vooral aan je Pulsewidth..

Kom gewoon maar weer een zaterdagmiddag of zondagmiddag naar eindhoven. Dan pak ik mijn scope erbij. :)

Re: analoge synths, de pulsgolf

Origineel geplaatst door Roel
omdat zo'n golf een met electronica opgewekte golf is, lijkt me dat ie niet precies 1/2 periode 0 en precies 1/2 periode 1 is, maar eerder wat schommelt omdat condensators opgeladen worden en ontladen...
ziet ie er dan uit als een soot U of hoe ziet dat eruit? (heeft iemand dat weleens met een scoop bekeken?)
pulsbreedte is vaak instelbaar tussen 1 en 99%. Hier is het ongeveer 50%. Meestal wordt de blokgolf van de zaagtand afgeleid en worden er dus geen condensators opgeladen of ontladen om een blokgolf te krijgen. Blokgolf wordt gemaakt met een comparator(vergelijker) die een referentiespanning (instelbaar met pulsewidth) vergelijkt met de het nivo van de zaagtand. Zodra het nivo boven de ingestelde waarde komt schakelt de comparator van 0 naar 1 en als ie er onder komt van 1 naar 0.

Attachments

• mono14.jpg
    mono14.jpg
    4,3 KB · Bekeken: 118
Re: Re: analoge synths, de pulsgolf

Re: Re: analoge synths, de pulsgolf

Origineel geplaatst door Twiki
Meestal wordt de blokgolf van de zaagtand afgeleid en worden er dus geen condensators opgeladen of ontladen om een blokgolf te krijgen.
dat is ook de reden waarom sommige synths van die rare mixed waves hebben, blokgolven die half op zaagtanden lijken bijv.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
of dit, een fenomeen dat vaak voorkomt wanneer de synth een blokgolf bedoeld maar waar het eigenlijk handeld om een zaagtand die na elke cycle telkens wordt gespiegeld qua Y-as...

roel was me al voor... maar goed... :)

die laatste van 6 klinkt dan toch niet meer als een puls-golf ?

de eerste van mijn 2 grafiekjes is overigens van een digitale synth, is die zó goed gekloond ?
ik zou ook weleens willen weten waar de "streepjes" vandaan komen, de lijntjes voordat de golf wordt ingezet en er een soort u van maakt

als de spanning vanaf uiteinde lijntje niet terug zou vallen zou je een nagenoeg perfecte pulsgolf hebben lijkt me...

Back