Welke Videokaart?

bambamstudio

Certified MoogPro
Heb thuis een nieuwe pc (al een paar weken) zo'n 1.7 pentium 4 ding.

Maar nu zoek ik een nieuwe videokaart om te gamen maar welke?

op tweakers kom ik er niet echt uit, dus dan is dit DE place to be! ;)

dusssss. tips welkom.

En de prijs van de kaart maakt me niet uit.....DWZ: niet over de €400.

Mja, ik heb zelf niet eens meer een gamingkaart maar als ik een nieuwe PC zou samenstellen dan zou ik waarschijnlijk gaan voor een ATi Radeon, omdat deze wat betere 2D eigenschappen heeft dan de GeForce.

Maar goed, het is niet de vraag welke kaart je moet hebben om spellen te kunnen spelen, maar wat je nog meer belangrijk vindt aan een videokaart buiten de 3D prestaties, want die zijn bij alle kaarten eigenlijk wel goed te noemen.

Bijvoorbeeld dual monitor support, stabiliteit van 2000/XP drivers, 2D kwaliteit, compatibiliteit met bepaalde geluidskaarten en moederborden.

ik zou de geforce 4 ti 4400 kopen.....even zoeken maar je kan ze vinden voor 370 euro. Bijna de snelste videokaart die er op dit moment bestaat.

Er is nog een ti 4600, maar de computer zelf is de bottle neck en je zal alleen verschil tussen die bijde kaarten vinden op resoluties van 1600X1000. Ik neem aan dat jij die niet gebruikt.

Origineel geplaatst door bikkel
..........Bijvoorbeeld dual monitor support, stabiliteit van 2000/XP drivers, 2D kwaliteit, compatibiliteit met bepaalde geluidskaarten en moederborden.

dual monitor ed boeit me niet.

Ik draai hier win2000 dus daar moet ik inderdaad STABIEL op draaien.

Verder goede 2d-3d kaart tuurlijk.

Als je dezelfde PC in de studio wilt gebruiken is er maar 1 optie: Matrox. De G550 heeft -redelijke- 3D prestaties, maar er is een nieuwe kaart op komst. Deze wordt binnen enkele weken verwacht, en gaat vermoedelijk de G1000 heten. Enkele claims: meer dan 1,5 keer zo snel als de huidige snelste GeForce, en support voor 3(!) monitoren op 1 kaart. Navenant prijskaartje.

Wat voor chipset zit er op je moederbord? Als het een Intel chipset is zit je in principe altijd goed, dan hoef je alleen te checken of de 2000 / XP drivers goed zijn.

Ja en qua snelheid, met een TNT 2 kun je alle games ook prima draaien op 1024 dus het zou voor mij persoonlijk niet de doorslaggevende factor zijn om een videokaart te halen.

Helaas heb ik geen idee hoe het op dit moment met de drivers staat, ATi had een slechte naam maar het begint steeds beter te worden, de GeForce kaarten hadden eerst minder problemen, maar daar hoor ik de laatste tijd toch ook weer wat klachten over.

oe dit zjin de specs van mijn pc:

prosessor: amd athlon xp 1800+ 266fsb so-a & cooler
moederbord: msi ms-6382 ddr so-a m-atx
geheugen: dimm 256 mb pc2100 ddr
harddisk: maxtor 40,0gb udma100 5400rpm
Videokaart: leadtek nvidia tnt-2 m64 32mb

en de rest is niet relevant denk ik.

die matrox videokaarten zijn qua beeldkwaliteit superieur aan de geforce kaarten.

geforce=snel
matrox=mooi

ik zou zelf nog heel even wachten met een videokaart kopen. Er komen er binnenkort weer een helehoop nieuwe uit en de prijzen zullen dan wel wat dalen.

wat is er eigenlijk mis met je tnt2 ....op 1024 zou je eigenlijk wel genoeg hebben aan zo'n kaart.

oio

steven

Origineel geplaatst door Disco Stu

wat is er eigenlijk mis met je tnt2 ....op 1024 zou je eigenlijk wel genoeg hebben aan zo'n kaart.

om eerlijk te zjin geen idee...

Heb meer verstand van muziek dan van computers.
Ik dacht dat je voor goede games een echte 'gamekaart'moet hebben, als je brgrijpt wat ik bedoel.....vandaar deze post

De TNT 2 is een prima gamekaart, wel een beetje oud maar alle spellen draaien er nog goed op, als je geen superhoge eisen stelt maar af en toe gewoon relaxt wilt gamen.

Als je geen superfanatieke gamer bent heb je daar genoeg aan, alleen moet je wel goed opletten, er bestaan namelijk een aantal gecastreerde versies van de TNT 2 (met versmalde geheugenbus e.d.) en die kunnen wel eens te langzaam blijken.

Maar speel maar gewoon wat spellen, als het niet goed genoeg is kun je altijd nog een nieuwe kopen, toch?

Nog even over het verschil in beeldkwaliteit tussen bepaalde kaarten:
het klopt dat de matroxkaarten superieur zijn t.o.v. de meeste geforce kaarten. Dat geldt dan in ieder geval voor de Geforce1 en de Geforce MX (Geforce2MX en 4MX) kaarten, maar de Geforce3 Ti (in ieder geval de 3 Ti500) serie heeft een uitstekende beeldkwaliteit die niet veel slechter is dan de Matrox G550. Echter is voor Matrox de aansturing van 2 beeldschermen tegelijk veel beter, aangezien die kaarten een dubbele goeie RAMDAC hebben (kort uitgelegd: zorgt voor het signaal naar de monitor, is belangrijke factor voor de beeldkwaliteit), en de meeste Geforce kaarten hebben maar 1 RAMDAC en een converter naar TV-out (met slechtere kwaliteit). De Geforce 3 Ti serie heeft een DVI (digitale aansluiting voor TFT schermen), die je kunt converteren naar een gewone (sub-D) monitoraansluiting, is ook van goeie kwaliteit.

Ik heb hier 2 pc's staan:

1 366 mHz + TNT2 3(?) jaar oud
1 1200 mHz + Geforce2 MX 64 MB 1 jaar oud

De GeForce doet het bij mij zowel met games als met 2D erg goed. Aangezien ik van jouw verwacht dat je geen power gamer bent zou ik gewoon een GeForce 3 kopen.

Daar kun je je qua prijs / prestatie verhouding geen breuk aanvallen.

Verder verplaats ik dit draadje naar het hardware forum, en verwijs ik je naar:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=2394

Waar ook al veel info over dit onderwerp staat.

Greetz,

Yawgmoth

Laatst gewijzigd:
Back