Drummer vs. Sequencer

pjeut

Ouwe rot
Ik ben toetsenspeler/gitarist in een band in Emmeloord. Verder bestaat deze band uit een drummer, bassist, gitariste/zangeres en lead-zangeres. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan.
Om de arrangementen wat uit te breiden, wil ik een sequencer en modules inschakelen. Ik heb inmiddels een MC-500 mkII hardware-seq., een SC-155 module voor de orkestgeluiden, en ik kan altijd m'n S-2000 ook nog aan die seq. hangen.
De eerste experimenten zijn inmiddels gestart. Sequencer met SC-155 aan de PA gehangen. Die MC-500 heeft ook nog een metronoom-uitgang. Van hieruit een lijntje naar een versterker, die het doorgeeft aan een boom-boxje die schuin-achter de drummer staat (een boom-box is zo'n grijs-gemoffeld boxje die je vaak op de hoedenplank van zo'n opgetuigde Opel Ascona vindt, en daar al dreunend het nodige voorwerk voor de autosloper verricht).
Dit lijkt in theorie misschien een werkende opstelling, alleen, dat piepje van die metronoom is op den duur dus uiterst irritant. Daarnaast, als de drummer in de loop van het nummer voluit gaat, valt die metronoom toch weer weg, tenzij je 'em heel hard zet, en dat levert weer meer irritant geluid op -> visieuze cirkel. Bij zacht zetten, gaat onherroepelijk de band wegdriften van de sequencer.

Daarom mijn vraag; wie kent andere mogelijkheden om de drummer van de band in de pas met de sequencer te laten "blijven" lopen? Wat zijn jullie ervaringen (voor zover van toepassing). Hoe doen professionele bands dat? Het is toch zo dat bij een beetje muziekopbouw sequencers worden ingeschakeld? Ik weet, een oplossing zou zijn om een drumbox de basis-"tik" aan te laten geven, maar wij als band hebben juist de keuze gemaakt om de drummer de basis te laten leggen, en juist dmv. sequencer en/of drumbox aanvullende percussie etc. toe te voegen.

Graag veel reacties.

Re: Drummer vs. Sequencer

Origineel geplaatst door pjeut
...een boom-box is zo'n grijs-gemoffeld boxje die je vaak op de hoedenplank van zo'n opgetuigde Opel Ascona vindt, en daar al dreunend het nodige voorwerk voor de autosloper verricht...

Hahahaha.... LOL! :)
Ja die metronome piep is irritant hè - maar wel handig om de maat te houden.
In dat kader moet ik m'n eigen MC maar eens terugvragen. Nu gebruik ik de ritmebox van m'n orgeltje (!) om een idee van tempo te hebben, maar da's onmogelijk te syncen aan MIDI.

Ik ben geen live-expert of recording man, maar 'in het echie' zie je de drummer toch altijd met een koptelefoon op zitten (met clicktrack)? Is dat niet veel handiger dan zo'n boombox? Heb je ook minder last van het irritante geluid voor de overige bandleden / het publiek (welk publiek? :D ).

De band waar ik in speel maakt ook gebruik van een sequencer + live drummer. Onze dummer krijgt nu een keyboard-mix (synths, drums etc) via een koptelefoon vanuit mijn eigen line mixer op het podium. Simpel systeem, werkt goed. Drum-monitor kan natuurlijk ook.

Als je alleen de live drums wilt horen op je PA, dan kun je
1) met een sub-mix van de toetsenist gaan werken waarvan de drums niet via de multi-kabel naar de PA mix gaat => monitoring oplossing dus
2) gebruik het tempo van de drummer als input op een midi-interface (sync): de drummer is dan master en de sequencer is dan een slave qua tempo. Ik heb zo'n midi-interface (MOTU) die dat zou moeten kunnen maar heb deze daarvoor nog niet gebruikt.

Sjaak

Hey Hanz

Hey Hanz

ja, die "oortjes" ken ik ook wel, maar, er speelt bij zoiets ook altijd dat ik de drummer niet teveel wil bezwaren zolang hij mijn wilde ideeën nog ziet zitten. Mijn volgende opmerking is eigenlijk iets voor een nieuwe thread, maar dan op een ander forum: "De combinatie drummers met drumboxen/sequencers is......hoe zeg ik dit netjes.....nogal gespannen". Dusik moet met kleine voorzichtige stapjes te werk gaan.

Maar wat anders, klopt het dat je 't ook omgekerd kan doen, zoals jij het over dat audio-syncen hebt? Kan ik de sequencer laten syncen met een audioklik van de drummer, de snaredrum bijvoorbeeld?

Graag reacties, van jou Hanz, maar ook van een ieder die daar meer van weet.

Ik weet, ik kom nogal 'ns met niet echte synth-onderwerpen aanzakken, maar dit lijkt mij ook voor het gros van de doelgroep van dit forum interessante kost.
Met andere woorden: kijk 'ns over je beeldscherm heen het raam uit.

Zoiets?

attachment.php

...wat betreft het 'on-gerelateerd' posten, dat valt reuze mee vind ik.
Ga gerust door! En een beetje zijdelingse instroom houdt het interessant.
Voorbeeld: ik was reuze blij met je uitleg van dat chromatische keyboard. Dat zal ik me al tijden af te vragen. :)

Maar ontopic: een soort sync aan een audiospoor? Helaas, geen enkel idee.

Re: Hey Hanz

Re: Hey Hanz

Maar wat anders, klopt het dat je 't ook omgekerd kan doen, zoals jij het over dat audio-syncen hebt? Kan ik de sequencer laten syncen met een audioklik van de drummer, de snaredrum bijvoorbeeld?

Ik heb het even nagekeken in de manual van mijn MOTU midi-interface, daar staat:

Convert an audio tempo source (such as click track) into midi data to slave MIDI hardware or software to the audio tempo source.

Dus volgens mij moet dat kunnen...maar ik doe het liever andersom, is "iets" strakker ;)

Wauuuuuw, wat een view.

Wauuuuuw, wat een view.

Inspiratie genoeg voor jou, Hanz. Ik kan me overigens ook gelukkig prijzen, ik woon in het buitengebied van de Noordoostpolder, in het hoogseizoen dus aan alle kanten suikerbieten, aardappelen en uien. Maar ook kiekendieven en andere roofvogels, en heel veel hazen, ganzen in de winter, etc..
Daarnaast ruimte voor een garage bij huis om met de band te oefenen.

Wat zo'n chromatisch toetsenbord betreft, je zou voor de gein 'ns zo'n accordeon ter hand moeten nemen (of kopen; bij een uitdragerij of 2-de handswinkel vind je ze vaak voor weinig). Je speelt er zo op weg, en de mensen om je heen verschieten gelijk van kleur wegens haat en nijd.
Daar komt bij dat af en toe 'ns iets hééél anders doen, zeer inspirerend kan werken om ideeën op te doen die je weer in het synthwerk kan toepassen.

Mazzel.

Re: Re: Hey Hanz

Re: Re: Hey Hanz

Origineel geplaatst door Sjaak
Ik heb het even nagekeken in de manual van mijn MOTU midi-interface, daar staat:

Convert an audio tempo source (such as click track) into midi data to slave MIDI hardware or software to the audio tempo source.

Dus volgens mij moet dat kunnen...maar ik doe het liever andersom, is "iets" strakker ;)

Hoi Sjaak,

Zoals je hebt kunnen lezen, heb ik een Roland MC-500 mkII hardware sequencer, en ik ben dus bepaald niet zo deskundig. Maar als ik jou verhaal lees, dan heb ik dus een MIDI-interface nodig (in jouw geval een MOTU) die van een audio-klik een MIDI-stuursignaal maakt, KLOP DIT ?

Vervolgens, dit MIDI-sync-signaal moet dan gewoon via de MIDI-in van de hardware-seq. worden toegevoegd?
Ik weet dat m'n MC-500 een tape-sync. audio-input (jackstekker) heeft, maar dit heeft, dacht ik, met het syncen van het afspelen van MIDI niets te maken; dit dient dacht ik om de opnamestart via een extern signaal te laten lopen. Klopt dit?

Nogmaals, Sjaak, graag wat nadere informatie, want ik vind het bere-interessant. De door jou toegepaste oplossing met monitor-mixen; zover zijn wij nog lang niet.

alvast bedankt.

Las ik dat nu goed. Staat er een aparte speaker waar een metronoom gekuid uitkomt?

Ik dacht dat drummers altijd gebruik maken van zo'n oordoppie.

Yep, maar je moet het meer zien als een theoretische optie als je het audio signaal van een drummer (kick, snare, whatever). Ik heb zo mijn bedenkingen:

1) Geen ervaring mee
2) Wat gebeurt met het midi-tempo bij een roffel van de drummer? Maw: hoe strak is deze sync?
3) Kosten: zo'n MOTU kost 600-700 EUR nieuw, koptelefoon + 16 kanaals 19" line-mixer samen v.a. 250 EUR

Ik ga het in ieder geval niet proberen, te veel risico live. Dus mijn sequencer blijft master, de drummer slave

Origineel geplaatst door sander
Las ik dat nu goed. Staat er een aparte speaker waar een metronoom gekuid uitkomt?

Inderdaad. Klicktrack via oordoppie werkt heel goed IMO. Als je drummer daar niet mee kan werken is het gewoon geen goeie drummer :D
De drummer als sync nemen lijkt me zeeeeeeeeeeeeer moeilijk aangezien de human factor nogal groot is bij drums maw a-strak.

ARV

ook in onze band werken we voor sommige nummers met de sequencer, de drummer gebruikt dan een koptelefoon. Is de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Een probleem is wel dat veel drummers dan opeens niet zo heel erg strak blijken te zijn.........

Klopt

Klopt

Origineel geplaatst door sander

Sander,

Het is allemaal nog uitproberen, dus ga ik er geen, wellicht later overbodige kosten tegenaan gooien. Daarnaast is het mijn hobby/fetishisme om zaken zo low-budget/no-budget mogelijk uit te voeren.
Dus in m'n oefenhok staat schuin achter de drummer, geleund tegen de bierkoelkast, zo'n boombox amechtige te piepen, als een uit de hemel gevallen spoetnik.

Zo'n oordopje is misschien een oplossing, maar ik wil eerst 'ns op zoek naar mogelijkheden om de sequencer te audio-syncen. Dat zal meer genade vinden bij de drummer. That's for sure.

Zoals ik al eerder zij; drummers en drumboxen/sequencers is een wat stuurse combinatie (tenzij die drummer er zélf voor gaat).

Origineel geplaatst door RpW
ook in onze band werken we voor sommige nummers met de sequencer, de drummer gebruikt dan een koptelefoon. Is de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Een probleem is wel dat veel drummers dan opeens niet zo heel erg strak blijken te zijn.........

En dan weet nu IEDEREEN waarom die combinatie drummer/drumbox/seq. nogal gespannen is.....

En nu weet IEDEREEN waarom Grace Jones altijd zo moeilijk kijkt...

c47838ak293.jpg

Don't cry
it's only the rhythm.
We live to the rhythm and we work to the rhythm.
We love to the rhythm
slave to the rhythm.

Yes, Bwana, you is always right.

Yes, Bwana, you is always right.

Origineel geplaatst door Sjaak
Yep, maar je moet het meer zien als een theoretische optie als je het audio signaal van een drummer (kick, snare, whatever). Ik heb zo mijn bedenkingen:

1) Geen ervaring mee
2) Wat gebeurt met het midi-tempo bij een roffel van de drummer? Maw: hoe strak is deze sync?
3) Kosten: zo'n MOTU kost 600-700 EUR nieuw, koptelefoon + 16 kanaals 19" line-mixer samen v.a. 250 EUR

Ik ga het in ieder geval niet proberen, te veel risico live. Dus mijn sequencer blijft master, de drummer slave

Je hebt gelijk, het is anders een groot geval van "het paard achter de wagen". Dus de seq. blijft de baas. Alleen, de drummer had aangegeven dat "auditieve aansturing" hem niet zo bevalt. Ik heb al zitten denken aan zo'n ouderwets lichtorgel, die je vroeger veel zag bij drive-inn disco's, en dan een lichtbak met een rood licht voor de eerste tel van de maat en een groen licht voor de andere drie tellen (bij vierkwartsmaat dan), of evt. een oranje licht voor tel vier, omdat het dan bijna rood wordt.

Ach ja, je moet wat, hè.

Even nog een andere vraag, Sjaak. Wat voor partijen laat je door de seq. afspelen; is dat voornamelijk synth-partijen (bas, akkoorden, solo, etc.) of ook drum- en percussiepartijen?

Bah... drummers...

Bah... drummers...

Wat dacht je van een kleine stroompuls (zeg... 220 volt?) op de maat van de muziek?
En dan de drummer met z'n voeten in een teiltje water. }:|
Voordeel: gaat-ie enorm strakke breakbeats van drummen!

Wat ben ik blij dat ik lekker in m'n ééntje kan prutsen! ;)

Ofwel clicktrack in hoofdtelefoon, waarbij je de click kan veranderen in eender welk geluidje door er een midi-out signaal van te maken. Die optie zit denk ik ook wel op die mc500. Anders ie ie gedateerd ;)
Ofwel ga je voor een sequencer waarbij je zo'n tapknopje hebt, waarop je het tempo 3 keer meetikt en dan hb je het ritme van de drummer plots in de sequencer zitten. Dit lijkt me nog het leukste, omdat je dan een wisselwerking kan hebben en niet eenzijdig de sequencer als master hebt.

Origineel geplaatst door nick nova
Ofwel clicktrack in hoofdtelefoon, waarbij je de click kan veranderen in eender welk geluidje door er een midi-out signaal van te maken. Die optie zit denk ik ook wel op die mc500. Anders ie ie gedateerd ;)
Nou, dan zal ie wel gedateerd zijn. Aan de andere kant, zo'n trackje is dan natuurlijk goed zelf te maken en aan het MIDI-bestand toe te voegen. In beide gevallen neemt zo'n spoor een MIDI-kanaal in beslag, vind ik persoonlijk nogal kostbaar. De clou van zo'n audio-uitgang is juist dat géén MIDI-kanaal wordt ingenomen, die waar je juist veel liever voor iets anders gebruikt.
[/QUOTE][/B]Ofwel ga je voor een sequencer waarbij je zo'n tapknopje hebt, waarop je het tempo 3 keer meetikt en dan hb je het ritme van de drummer plots in de sequencer zitten. Dit lijkt me nog het leukste, omdat je dan een wisselwerking kan hebben en niet eenzijdig de sequencer als master hebt. [/B][/QUOTE]

Het begintempo is niet zo wezenlijk. Aan m'n gedateerde sequencer zit een hele mooi draaiknop waarmee ik in één vloeiende beweging het (begin)tempo kan bijstellen. De ellende is dat een drummer van vleesch ende bloedt begint te driften in z'n tempo, en het kan niet de bedoeling zijn om met die draaiknop de hele tijd de sequencer in de maat met de drummer te tweaken.

Nee, ik ben helemaal terug gekomen op m'n eerdere bedoelingen: de sequencer is en blijft master. De vraag is alleen; hoe kan een drummer zo goed en zo acceptabel (voor hem/haarzelf) mogelijk bij de les worden gehouden.

Re: Yes, Bwana, you is always right.

Re: Yes, Bwana, you is always right.

Even nog een andere vraag, Sjaak. Wat voor partijen laat je door de seq. afspelen; is dat voornamelijk synth-partijen (bas, akkoorden, solo, etc.) of ook drum- en percussiepartijen?

De sequencer gebruiken wij alleen op nummers waar we super strak moeten spelen en onze drummer......dus... ;) Maar goed. De tracks:
* altijd een basis met kick, snare, hihats (geen bas)
* afhankelijk van het nummer een typisch sequence loopje
* en omdat ik dan toch bezig ben meestal wat effecten of samples

Live speel ik dan piano, strings of whatever. De drum basis staat stevig (dus niet te zacht) in de mix zodat iedereen strak speelt. Alle tracks van de sequencer gaan ook naar de PA mixer.

Back