Mengpaneel bron van ruis?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Channel 37

Stamgast
Dag beste synthforummers!

Omdat ik onlangs mijn eerste hardware synth heb aangekocht, moest er hier wat aan bekabeling verlegd worden.

Oorspronkelijk ging de audio heel eenvoudig van mijn geluidskaart uit direct naar mijn active Tannoy Reveals.
De microfoon ging via m'n Behringer MX802a naar de audio in.

Nu wilde in de output van de Sint, de mic, EN de geluidskaart op verschillende kanalen in de MX802a zetten, en vervolgens de main out daarvan op mijn boxen zetten.
(De controlroom-out van het mengpaneel wilde ik verbinden met audio-in v/d geluidskaart en dan de muziek door een andere geluidskaart sturen, maar dat is niet van belang.)

Deze setup (geluidsbron - mengpaneel - speakers) blijkt echter Verschrikkelijk te ruisen. De kabels zijn het niet; met verschillende kabels van verschillende qualiteit getest. Ligt dit aan het mengpaneel..?

If so, heeft het dan meer zin om de speakers rechtstreeks op de audio out v/d geluidskaart te zetten, en de synth via MX802 op de audio IN te zetten, en die van mute af te halen..?

Hartelijk dank voor het lezen en eventuele antwoorden :)

Cas

is het toevallig een (wat oudere) behringer mixer? die willen nogal eens FLINK gaan ruisen...

Origineel geplaatst door hansbakker
is het toevallig een (wat oudere) behringer mixer? die willen nogal eens FLINK gaan ruisen...

Dat staat er toch: MX802a dat is toch een EURORACK MX802A...
http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=MX802A&lang=eng

Om zeker te weten dat het de mixer is die zo ruist, kun je het beste je synth rechtstreeks aansluiten op je geluidskaart...
Is er dan geen ruis, dan is de conclusie snel te trekken.

In het geval dat je mixer de ruis veroorzaakt:
Wat je zou kunnen proberen is je mixer openmaken en en goed reinigen..

check out deze thread:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=317129#post317129

Sim-pel.

Koop een betere geluidskaart. ;)

Hartelijk dank allemaal! Ondertussen ben ik erachter dat het inderdaad aan de Behringer ligt.

Jammer genoeg ontkom ik er niet aan die te gebruiken. Nu wordt de opstelling:

Mic + Synth -> Behringer -> Audiokaart in

Audio kaart uit -> Monitors

Op die manier is in ieder geval het geluid van m'n software ruisloos. Bedankt voor alle advies!

Cas

Alleen fuse, als je even wat beter leest zie je dat er geen enkel signaal naar de monitors door de geluidskaart werd geroute in de setup die problemen gaf. De geluidskaart is puik.

Origineel geplaatst door Distorted Boy
Hartelijk dank allemaal!..Alleen fuse, als je even wat beter leest zie je dat er geen enkel signaal naar de monitors door de geluidskaart werd geroute in de setup die problemen gaf. De geluidskaart is puik.

daar zou ik wel heel erg mee oppassen als ik jouw was met die monitoren rechtstreeks aan te sluiten op je geluidskaart. snap wel dat het momenteel ff een oplossing is, maar doe der maar een beetje voorzichtig mee totdat er zich een betere betaalbare oplossing zich aandraagd.

@ Fatar: Heee... hoe dat zo..? Ik heb nooit geweten dat dat er slecht voor kon zijn!

Cas

daar zou ik wel heel erg mee oppassen als ik jouw was met die monitoren rechtstreeks aan te sluiten op je geluidskaart

jup dat is slecht want als je bijv je master fader in bijv logic of cubas als afluister volume controle ga gebruiken ben je ten 1e altijd te laat als er iets begint te feedbacken of je filter begint te resoneren of wat dan ook dat te hard klinkt. en dan kun je gemakkelijk je monitors beschadigen

en ten 2e zit je dan op een lagere bit resolutie te luisteren omdat je master fader helemaal omlaag staat. dus gebruik je dan maar een gedeelte van je DA converter. enigste oplossing is een analoge verzwakker tussen je geluidskaart uit en je monitors doen zoals een mixer....... en als je het echt goed wil doen met zo min mogelijk kleuring kan je bijv zo'n ding kopen zit knop op voor hoeveelheid verzwakking en een mute knop http://www.adesignsaudio.com/atty.htm maar een beter mixertje voldoet al gauw.

thomas

Wat voor geluidskaart heb je dan?

Probeer eens met een minimum signal path.

Sluit alleen je monitors en je mixer aan en unplug alle andere kabels!
En draai je Behringer nu volledig open. Als er nu nog geen ruis is,
voeg je geleidelijk aan kabel per kabel en instrument per instrument toe.
Totdat je gevonden hebt welk deel de ruis veroorzaakt.

Misschien is het wel een slechte kabel, of staat het volume van je synth
of PC gewoon te laag zodat je pre-amps teveel moeten versterken (inc. ruis)?

Ik zou iig je monitors niet rechtstreeks op je geluidskaart hangen.
Heb je er al aan gedacht om een Samson C Control aan te schaffen?
Kost maar zo'n 129€ en is hier speciaal voor ontworpen...

@ Shureshot> Bedankt voor je uitleg! Maar, met alle respect, vraag ik me toch af of dit verhaal niet bij de diverse audio-mythen thuishoort :/

Ik gebruik actieve monitors, dus het binnenkomend signaal wordt maximaal versterkt. Ik gebruik de software controlpanel van mijn Hoontech DSP24 als master volume control. Aan de omzettingsfrequentie van het digitale signaal verandert het mastervolume volgens mij niets, ik kan me niet voorstellen hoe dat zou werken..? Gevaar van een te hoog signaal heb je volgens mij altijd. Ik heb de master wel op een redelijk niveau staan, maar als je op een prettig volume wil werken en een van je programma's/apparaten geeft ineens een te hard signaal zit je altijd met de gebakken peren, toch?

@ R.5> Je hebt inderdaad gelijk. Zonder andere apparaten geeft hij ook ruis, terwijl de kabels erg goede kwaliteit zijn. Heb ze zelf in elkaar gezet, en erop gelet dat dat goed gebeurde en met eersteklas materiaal..

Hoedanook, allemaal bedankt voor de reacties! Maandag haal ik winXP om mijn PC te herinstalleren, en dan kan ik testen of het inderdaad niet ruist als alles via de pc gaat in plaats van via het mengpaneel!!

Tnx :)
Cas

alo Distorted Boy,

ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met omzettingsfrequentie (samplerate ? ) maar goed. Het gene dat ik bedoel is dat je niet je volledige bit diepte gebruik van je D/A als je je geluidskaart volume shuif gebruikt. een voorbeeld als je een sinus afspeel van een cd (dus 16 bit 44.100hz ) met een luid heid van 0dBfs (digitale volle schaal) dan gebruik je alle stapjes die mogelijk zijn met je D/A converter. Dat zijn dus alle 2^16 = 65536 mogelijke stapjes. zet je nu je volume in je software 6 dBfs lager dan gebruik je nog maar een 15 bit signaal dus 2^15 = 32768 stapjes.(!) om je signaal mee weer
te geven.

dat is verdorie wel de helft minder stapjes!!!!!!!

wat er nog bij komt is dat elke keer dat het signaal zachter word uit je D/A, je ruis in verhouding groter word. Dus da's dan weer dubbel kl*te. Bovendien in deze situatie blijft de ruis ongeacht het luistervolume altijd even hard. trouwens ik laat quantiserings fouten en dithering nu buiten schot.

het voordeel van een analoge mixer is dus dat ie iets kan verzwakken zonder de hoeveelheid stapjes te verminderen want analoog heeft namelijk een oneindig aantal "stapjes". daarom is analoog ook de shizzle :mega:

ik hoop dat je hier wat aan hebt groeten,

Thomas

Origineel geplaatst door hansbakker

Idd! Vertel mij wat?! ;) Tjeeezus...

Origineel geplaatst door Distorted Boy
@ Shureshot> Bedankt voor je uitleg! Maar, met alle respect, vraag ik me toch af of dit verhaal niet bij de diverse audio-mythen thuishoort :/

Ik gebruik actieve monitors, dus het binnenkomend signaal wordt maximaal versterkt. Ik gebruik de software controlpanel van mijn Hoontech DSP24 als master volume control. Aan de omzettingsfrequentie van het digitale signaal verandert het mastervolume volgens mij niets, ik kan me niet voorstellen hoe dat zou werken..? Gevaar van een te hoog signaal heb je volgens mij altijd. Ik heb de master wel op een redelijk niveau staan, maar als je op een prettig volume wil werken en een van je programma's/apparaten geeft ineens een te hard signaal zit je altijd met de gebakken peren, toch?

Kom je nog wel achter dat het heel vervelend kan zijn als je monitoren rechtstreeks op je geluidskaart aangesloten staan.
Er gaat altijd wel wat mis of je trekt een plugin open die ineens een enorme volume boost geeft.
Dan ben je altijd te laat en zit je met tuutende oren.
Ik heb even moeten monitoren via m'n geluidskaart omdat m'n mixer ter reparatie was.
Ik ben me een paar keer lam geschrokken....
Geen mythe dus maar praktijk.
Maar probeer het gerust en laat't ons weten....:D

gr. Tom

@ Shureshot> Aaaah, nu snap ik een stuk meer van wat je bedoelt! Je zal wel gelijk hebben denk ik, maar au moment werkt alles weer, met minimale ruis - zelfs de geluiden van de synth die via de geluidskaart-in binnenkomen klinken vrij scherp :) Voorlopig ben ik al blij dat-ie het doet!

@ Tom Thomas> Ik doe het ondertussen wel al anderhalf jaar rechtstreeks van geluidskaart op monitor hoor, maar nooit een oepsie gehad..

Right! Dat lost mijn probleem min of meer op denk ik zo 8)

Cas

Ik gebruik sinds kort m'n 802 ook weer naast m'n grotere mixer. (had te weinig kanalen) en extreme ruis is me niet opgevallen. Als ik merk dat ik wel veel ruis heb, is het meestal 1 van m'n cheapo zoom effectboxies waarvan het volume te hard staat.

/me gebruikt altijd anti-ruis tabletten.

3x per dag innemen.

Een witte, roze en een bruine.

Dus....

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik heb even moeten monitoren via m'n geluidskaart omdat m'n mixer ter reparatie was. Ik ben me een paar keer lam geschrokken....

Daarvoor dient dus net die Samson C Control.

[

Ik heb anders ook een best oude behringer mixer, maar ik hoor eigenlijk helemaal geen ruis, gewoon totale stilte...........

Er zijn wel apparaten die ruizen natuurlijk, maar dat ligt niet aan de behringer.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back