Techno is out?

sinew1958

Je hebt niet veel nodig om mooie muziek te maken.
Staat er te lezen in een vlaamse krant.Gouden tijden zijn voorbij voor de megadiscotheken.Harde techno is passé en jongeren trekken liever naar ietwat rustige zaken.Ja love parade opgedoekt.Willen terug naar de rustige muziek.
In de top tien vindt je tegenwoordig geen techno nummers meer.Jongeren willen terug op hun gemak zitten,kleinschalig,eetcafé's,waar geen muziek elk woord overstemt.
My opinion:echte muziek blijft.Zoals o.a.rock and roll,klassiek,elektronische muziek,genre ambient,kosmos.Bestaat al meer dan 30 jaren en nooit terug van weggeweest.

Hardcore leeft weer op.

Sensation White in no-time uitverkocht.

Love Parade heeft niets van doen met te weinig opkomst dacht ik.

Dance Parade in Rotterdam wordt uitgebreid, begint zaterdag.

etc...

Waarschijnlijk hebben die Mega Discotheken zich letterlijk de markt uit g€prijsd. Mensen kunnen het niet meer betalen om iedere week een berg entree en drank te betalen.

Gaat het over specifiek techno, of dance in het algemeen?
Want Sensation bijvoorbeeld was dit jaar al binnen enkele uren uitverkocht terwijl dat vorig jaar nog een paar dagen heeft geduurt.
Dus de populariteit van dance is naar mijn idee niet achteruit aan het gaan!

Re: Techno is out?

Origineel geplaatst door sinew1958
Staat er te lezen in een vlaamse krant.Gouden tijden zijn voorbij voor de megadiscotheken.Harde techno is passé en jongeren trekken liever naar ietwat rustige zaken.Ja love parade opgedoekt.Willen terug naar de rustige muziek.
In de top tien vindt je tegenwoordig geen techno nummers meer.Jongeren willen terug op hun gemak zitten,kleinschalig,eetcafé's,waar geen muziek elk woord overstemt.
My opinion:echte muziek blijft.Zoals o.a.rock and roll,klassiek,elektronische muziek,genre ambient,kosmos.Bestaat al meer dan 30 jaren en nooit terug van weggeweest.

vlaamse kranten schijnen ook passé te zijn.:erm:

Re: Re: Techno is out?

Re: Re: Techno is out?

Origineel geplaatst door Hazes
vlaamse kranten schijnen ook passé te zijn.:erm:

Passé ?Er is nog nooit meer kranten verkocht dan de dag vandaag!

eerlijk gezegd boeit 't me geen reet :)

herken me wel in dat stukje eigenlijk, ik zit eigenlijk ook liever ergens rustig een biertje te drinken dan de hele nacht door te feesten en thuis luister ik eigenlijk ook meest gewoon rustige muziek, maar als ik in m'n studiootje zit dan wil ik lekker beuken (zonder Q!) met die hap :D

dat discotheken uit raken is een heel ander punt dan dat dance/techno uit raakt.

Er zijn steeds meer " grote" dance feesten, dat is rechtsstreekse concurrentie voor discotheken in zekere zin. Maar aan muziek wordt het een niet voor het ander uitgewisseld.

Wacht maar, totdat Ray en Anita weer samenkomen. :W

niet alleen jou opinion, maar ook jou smaak !

Net zomin als dat klassiek en rock & roll voor een select gezelschap weg zijn, zal techno ook (op z'n minst) voor een select gezelschap weggaan.

of wou je zeggen dat er nog regelmatig nieuwe klassieke en/of rock & roll-platen uitkomen ?

Discotheken gaan failliet omdat ze niet kunnen opboksen tegen line-ups van de grotere feesten, waar mensen dan eerder geneigd zijn naartoe te gaan, omdat ze dan vrijwel zeker een topavond hebben en weten wat ze kunnen verwachten van bepaalde dj's (hun idolen)

Het argument dat techno uit is omdat het niet in de hitlijsten staat is natuurlijk een lachertje...

Hitlijsten worden tegenwoordig voor 80% samengesteld d.m.v de hoeveelheid Airplay die een plaat krijgt, aangezien radiozenders house in het algemeen gewoon niet draaien zal er dus ook nooit een echte house/techno plaat in een Top40 ofzoiets komen.

Dat was vroeger wel anders! (poing...poing...poing...poing...poing...poing...poing...poing...)

Ben het er op zich wel mee eens de dance hype is nu echt wel voorbij.
Hoewel disco dance of zeg gewoon maar dans platen altijd zullen blijven bestaan.
Dit heeft zeker zijn positieve kanten, te lang zijn we geregeerd geweest door hype's DJ's en platenmaatschappij.
Zowiezo vind ik op wat uitzonderingen na de jaren 90 leeg.
Wat voor echte wereld sterren hebben die jaren 90 eigenlijk voort gebracht?
Het enige wat men doet is teruggrpijpen op de muziek uit met name de jaren zestig en zeventig of klassiek) De laatste meestal vanwege royalties''. De zoveelste remake. Ik vind dat een veeg teken.
De jaren 90 waren vol met marketing concepten zonder muzikanten en echte artiesten.
Ik denk dat iedereen daar zijn buik een beetje van vol heeft.
Het is eigenlijk raar maar een programma als wolrd idols heeft dit eigenlijk ook nog eens bewezen.
De winnaar werd door een jurylid voor lelijke trol uit gemaakt. Iets wat ik ronduit onbehoorlijk vind, maar dat is blijkbaar normaal in de jaren 90 afzeik cultuur.
Het publiek heeft toch maar even bepaald dat die lelijke trol won en dat was gewoon omdat hij en dijk van een stem had.
Die amerikaanse Whitney kloon dacht even een gewoon race te lopen.
Publiek herkend dus terdege kwailiteit.
Met zo'n uitslag komt eigenlijk de volgende vraag op:
Hebben platenmaatschappij die ach en wee klagen vanwege illegaal downloaden eigenlijk de crisus zelf niet op op zich afgeroepen door mismanagement. Dus door alleen met zieloze promotie muziek van boys en girlsbands etc te promoten.
Kijk eens naar video's van goede nummers uit de jaren 70 en 80 bekijk die bandleden eens en je weet dat een groot gedeelte van die bands nooit enige kans hadden gehad in de jaren 90 en nu.
De vraag die bij mij opkomt is : Hoeveel goede muziek is eigenlijk in de jaren 90 hierdoor verloren gegaan?

volgens mij is techno/tekno al meerdere malen doodverklaard. Als met tekno dance wordt bedoeld denk ik dat mensen een ander uitgaanspatroon ontwikkelen, meer bij wijze van entertainment zo af en toe naar een groot feest gaan in plaats van elke week naar de club. Naar mijn gevoel gebeurde er een jaar of 6 geleden meer op technogebied dan nu, meer en interessantere releases maar het kan ook aan mijn smaak liggen.

Wat ik onder Techno versta is nooit echt populair of mainstream geweest. Begin jaren 90 even met de kleine hits van Speedy J en Cybersonik, maar afgezien daarvan was het altijd underground.

Dance is niet zozeer minder populair aan het worden. Het is terrein aan het afstaan aan andere opkomende genre's, die sterk geent zijn op muziek uit de jaren 80 (mijns insziens de beste periode waar het popmuziek betreft). Ik noem Electro, Electroclash, Postpunk, de nieuwe generatie New Wave, nieuwe generatie EBM, en ongetwijfeld zullen er nog plenty andere genres zijn waar ik me niet mee bezig hou. Feit is namelijk dat de stroom aan interessante undergroundreleases groter en groter wordt de afgelopen jaren. Mainstream popmuziek staat daar tegenwoordig volledig los van. Binnen de mainstream wordt er nauwelijks meer naar de underground gekeken. Artiesten maakt men liever zelf, met inderdaad de langzame aftakeling die we momenteel zien. Hoeveel Britney en Idols kan men verdragen?

Terugkijkend op de jaren 90, moet ik zeggen dat dat in muzikaal opzicht bepaald armoedige tijden waren. De opkomst en ondergang van de dance-giganten (Chemical Brothers, Prodigy, Daft punk, Underworld), Grunge, wat achteraf weinig voorstelde, en genres die na een veelbelovende start hopeloos vastroesten (Drum&bass, Nu skool breaks), of eendagsvliegen bleken (Speedgarage, two-step). Heel veel van de platen die ik in die tijd kocht, blijken bij beluistering nu, bepaald over de uiterste houdbaarheids datum. Op de Detroit techno na, maar kwam dat genre eigenlijk ook niet uit de jaren 80?

Er is gewoon TE veel en voor TE veel (€'s). En dat terwijl de meesten toch zuinig aan (moeten) doen..

Sja, is er ook wel een beetje om vragen dan, hè?!

De echte terugkeer naar de kleinere, goedkopere (of zelfs non-profit) feestjes is echter nog niet aangebroken, IMO.

Jammer..

Wanneer is iets "out" ??

Is dit wanneer iemand er iets minder van hoort op de radio ?
Als er 10 man minder op een mainstraim feest komen ?
Als Love parade niet doorgaat ??

Rock and Roll is ook geen hype meer maar bestaat ook al jaren en is voor sommige mensen nog lang niet dood.

Ik denk dat hier wordt bedoelt dat als de "kudde" mensen weer naar een ander stroming luisteren en de echt liefhebbers weer overblijven. Voor deze laatste groep is de stoming nog lang niet dood.

Mensen moeten gewoon eens leren te denken en doen en leuk vinden wat ze zelf goed vinden !
(complex)

Stelling :
Mensen weten pas wat ze willen horen, als ze dat wat ze willen horen, te horen krijgen !!:)

Voorlopig geniet ik nog minstens 1 keer per week van een aardig dik housefeestje. Niks aan de hand dus. 8o)

t'werd maar eens dringend tijd dat het allemaal weer terug in de underground ging zeker....

Back