De grote 80's thread

Caraco.jpg

bij ons in de buurt komt nog een ijscowagen, alleen niet met voorverpakte ijsjes maar italiaanse bolletjes . En ja de SRV die heb je ook niet meer, fanfare's door de straat, haringboer met paard die enorme augurken verkocht voor een gulden. Bij mijn opa en oma in het dorp kwam zelfs de melkman toen nog.

In de jaren 80 was ook: The Stereotoren!

Je had ze in twee versies
De goedkope alles-in-een setjes
en de duurdere MIDI setjes (Ja, die MIDI!)
Oftewel: radio, tapedeck, platenspeler, versterker, en later de CD speler...
alles los koppelbaar mét de stereo-MIDI kabel...

In 1989 kreeg ik op mijn verjaardag een heuse stereo-set...
mét CD speler én de allereerste Compact Disk: Synthesizer greatest van Ed Starink
die net uit was. Gekocht door mijn vader...8):okdan:
De trend van techniek was bij mij gezet!

Trendy merken destijds: Akai, Philips, Technics en pioneer.
De duurdere merken waren/zijn Kenwood, Denon, Marantz en Yamaha…

Het was ook tijd voor de draagbare Gettoblaster met boom bass.
Lekker buiten uitsloven met je gettoblaster totdat iemand een nóg grotere blaster
op z’n nek had zitten… Hé, WAT? DAMM!:D:mega:

Ik had een middenklasse stereo:
philips sterio.jpeg

'n Philips DCS system...

80er jaren? de LoLo bal!
Ik heb er nooit een gehad hoor, ik was toch wat angstig dat die bal los zou schieten terwijl je daar met benen uit elkaar op stond....

Screenshot 2022-09-25 at 21.29.33.png

In de jaren 80 was ook: The Stereotoren!

Je had ze in twee versies
De goedkope alles-in-een setjes
en de duurdere MIDI setjes (Ja, die MIDI!)
Oftewel: radio, tapedeck, platenspeler, versterker, en later de CD speler...
alles los koppelbaar mét de stereo-MIDI kabel...

In 1989 kreeg ik op mijn verjaardag een heuse stereo-set...
mét CD speler én de allereerste Compact Disk: Synthesizer greatest van Ed Starink
die net uit was. Gekocht door mijn vader...8):okdan:
De trend van techniek was bij mij gezet!

Trendy merken destijds: Akai, Philips, Technics en pioneer.
De duurdere merken waren/zijn Kenwood, Denon, Marantz en Yamaha…

Het was ook tijd voor de draagbare Gettoblaster met boom bass.
Lekker buiten uitsloven met je gettoblaster totdat iemand een nóg grotere blaster
op z’n nek had zitten… Hé, WAT? DAMM!:D:mega:

Ik had een middenklasse stereo:Bekijk bijlage 3827583
'n Philips DCS system...
Die vormgeving van die apparatuur destijds ook, die overdreven zichtbare 'pootjes' welke het enorme gewicht van die 'zware' apparatuur moest kunnen dragen, dát moest natuurlijk wel goed zichtbaar zijn. Haha.

Ik had in de jaren 80 een Philips stereo toren bestaande uit losse delen, de versterker was helemaal cool, want de knoppen voor bass, treble en balance kon je induwen zodat ze in het apparaat vielen, je zag dan alleen een mooi glimmend randje van de knop, als je dan op enig moment de bass en / of treble iets moest aanpassen, dan drukte je die knop in, beetje aan draaien, en hup, weer terug naar binnen. Hahah, debiel gedoe. :D

Bekijk bijlage 3827590

(Heb hem toen ook daadwerkelijk gelezen)
Gelezen en helemaal niet het beroerdste boek in dat genre. Het einde is komisch . Hoofdpersoon 'Adriaan' (hijzelf natuurlijk) komt terug op de aarde nadat ie op een andere planeet allemaal avonturen beleefd heeft en zegt iets als "ik wist we me te doen stond, een boek schrijven, een filmproject en een langspeelplaat uitbrengen"
Dat filmproject van m heb ik trouwens gezien. In het planetarium van Amsterdam bij de Gaasperplas . We dachten dat hij ging vertellen over de ruimte maar het bleek een korte versie van zijn boek te zijn met geprojecteerde beelden. Als jochies waren we wel wat teleurgesteld .

Waren knikkers trandy in de jaren 70 of tachtig?
Knikkers zelf bestaan al in de middeleeuwen maar het was 'n keer heel populair...
met puttjes in de straat ...
Grote bonken (metalen ballen) en de gewone glazen ballen...
ja hoor. maar ze doen het nog, de kinderen, sommige dingen krijg je er niet uit. Ik zie nu knikkers liggen die zo groot zijn als een biljartbal, die waren er toen zeker nog niet.

gewoontje, chineesje, kattenoog (soms ook biertje genoemd) , piraatje, ijsbergje, olieknikker, spikkel (ook miljoenteller genoemd), pink panthers, japannertje
en wij hadden geen bonken maar bommen en dan was er een maatje groter dat was de dubbeldekker

en nu bleek dat elke school weer afwijkende namen had en ook andere punten toekenden per knikker
Op den duur brachten de fabrikanten steeds weer nieuwe soorten op de markt, dit zorgde voor inflatie wat niet zo fijn was.

en je had nog een verschil bij de gewoontjes - hadden ze 1 kleur dan waren ze 2 punten (een enkeltje) en hadden ze drie kleuren dan hadden ze 1 punt. Een zwart gewoontje noemde we een bijtje en die was meer punten.

Ik heb één keer 'n wit zakje gekocht
Daar zaten 10 knikkers in, 2 keer gespeeld, knikkers kwijt en toen ben ik er maar mee gestopt.:dubbel::D

Een miljoenteller waren toch de grote witte knikkers?
De olieknikker kan ik me nog herinneren
de bonker was de olieknikker geloof ik.

Back