De grote 80's thread

Inderdaad: sigarenbandjes, speldjes, suikerzakjes, ... Er is geen interesse meer voor, en je mag blij zijn als iemand voor een heel pakket 1 euro biedt. Postzegels is nog niet helemaal dood. Daar zijn nog wat liefhebbers voor, en die zijn zelfs niet allemaal hoogbejaard.

Inderdaad: sigarenbandjes, speldjes, suikerzakjes, ... Er is geen interesse meer voor, en je mag blij zijn als iemand voor een heel pakket 1 euro biedt. Postzegels is nog niet helemaal dood. Daar zijn nog wat liefhebbers voor, en die zijn zelfs niet allemaal hoogbejaard.
Maar je had er vroeger winkeltjes voor. Er zat ooit een bij mij in de straat met een kerel van vermoedelijk over de 100. Een keer in de zoveel tijd kocht ik eens een postzegel bij m. Niet omdat ik ze verzamel maar omdat ik de beste man ook wel een beetje aanloop en inkomen gunde. Ik hou namelijk van dergelijke winkeltjes. Die zijn bijna ook allemaal verdwenen.

Ja - dat zou goed kunnen. We hebben veel voordeel van het internet, maar het heeft ook veel kapotgemaakt. Vroeger had je bijvoorbeeld volop winkeltjes voor elektra en elektronica dingetjes. Nu moet je een halve wereldreis maken om wat weerstanden of condensatoren nog in een echte winkel te kunnen kopen.

Een merkwaardige recente retro-trend: het analoge fototoestel komt weer terug. Jongeren willen daar weer mee aan de slag.

Ja - dat zou goed kunnen. We hebben veel voordeel van het internet, maar het heeft ook veel kapotgemaakt. Vroeger had je bijvoorbeeld volop winkeltjes voor elektra en elektronica dingetjes. Nu moet je een halve wereldreis maken om wat weerstanden of condensatoren nog in een echte winkel te kunnen kopen.

Een merkwaardige recente retro-trend: het analoge fototoestel komt weer terug. Jongeren willen daar weer mee aan de slag.
Ja zo jammer van de electronicazaakjes . Maar mijn opa was een soort uitvinder en wist altijd alles te maken met zijn schroevedraaier en soldeerbout, totdat wij in de jaren '80 met speelgoed aan kwamen zetten dat stuk was waar hij niks mee kon omdat het vol zat met chips (en slechte kwaliteit bedrading volgens hem) .

Wat trouwens ook een verzameling was die kort duurde was dit
Telefoonkaarten_ptt_telecom_1.jpg

Nou dat betwijfel ik ... als je de kosten van rolletjes, ontwikkelen en afdrukken meeneemt wordt het een erg dure hobby. De terugkeer van de Polaroid(achtigen) is mede daardoor (de kosten van refills voor instant foto's) ook snel gestagneerd na een enthousiaste introductie een jaar of 4-5 geleden.Natuurlijk zullen er altijd liefhebbers zijn van de oude techniek en het ambacht van je eigen foto's ontwikkelen in een donkere kamer enzo, maar ik zie het niet snel grote vormen aannemen.

Mijn dochter van 15 spaart kristallen, silica gel zakjes (die 'throw away - do not eat' dingen die vaak in verpakkingen zitten) en botten/schedels/fossielen. Zoontje van 13 spaart games en speluren. Tja.

Was allerakeligst want ik had bijna nooit zo'n ding op zak want zo vaak gebruikte ik een telefooncel niet. Maar de PTT verving bijna alle telefooncellen voor kaarttelefooncellen. En dan maar reclame maken "Soms hangt een leven aan een telefoondraadje" "maak het niet stuk"
En daar stond ik dan in zo'n cell terwijl ik de ambulance wilde bellen zonder kaart met mijn kwartjes.

Was allerakeligst want ik had bijna nooit zo'n ding op zak want zo vaak gebruikte ik een telefooncel niet. Maar de PTT verving bijna alle telefooncellen voor kaarttelefooncellen. En dan maar reclame maken "Soms hangt een leven aan een telefoondraadje" "maak het niet stuk"
En daar stond ik dan in zo'n cell terwijl ik de ambulance wilde bellen zonder kaart met mijn kwartjes.
Inderdaad ondingen. Zo'n kaart met dood kapitaal (als scholier was ieder dubbeltje serieus geld) erop die je nooit bij je had als het nodig was of uitgerekend dan net leeg was.

Zoals gezegd, liefhebbers hou je altijd. Het heeft ook wel een bepaalde charme. Maar ik heb niet het idee dat het ineens massaal aan het toenemen is als ik zo om me heen kijk, en ik hou de wereld van fotografie toch wel een beetje in de gaten omdat ik zelf ook enthousiast hobbyfotograaf ben (al is het laatste jaren wat minder geworden). Ik vond doka zelf verschrikkelijk overigens, mijn ma had er vroeger 1 (al verkocht ze die weer vrij snel) en op school heb ik er een paar keer in moeten werken. Ik vond het benauwend, het helpt ook niet dat ik niet echt goed zie in het donker natuurlijk.

-edit schijnbaar kijk ik met mijn neus Onderzoek CameraNU: Analoge fotografie maakt comeback met stijging van 90% in aankoop analoge camera's - Emerce
-edit edit "Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie." - oh, een informercial :D

Niet massaal, maar het is wel aan het toenemen zoals ik in de Kringloop winkel ook zelf heb gemerkt. En vreemd genoeg vooral onder jongeren die zelf niet eens begrijpen hoe die oude fototoestellen werken...!

Goede kans dat het na 2 rolletjes eindigt als leuk decoratieobject in de kast. Het is wel een uitstekende manier om fotografie te leren. Geen zijwieltjes, alles zelf doen. Maar ook rolletje na rolletje wegschieten met weinig of helemaal geen bruikbare/mooie foto's. Ik hou het lekker bij mijn EOS R :D

Ik ben eigenlijk benieuwd wanneer de matrixprinter weer terugkomt. Is toch veel leuker dan zo'n laser- of inktjetding?

matrix.gif

NJIIIIIIIIIT NJIIIT NJIT NJIT NJIIIIIIIIIIIIT NJIIIIIIIT *KRK* *WHOPWHOPWHOP* NJIIIIIIIIIIT NJIIIIIIIIT NJIT NJIT NJIT NJIIIIIT NJIIIIIIIT NJIT NJIT NJIIIIIIIIIIIIIIT *KRK* *WHOPWHOPWHOP*

Ik ben eigenlijk benieuwd wanneer de matrixprinter weer terugkomt. Is toch veel leuker dan zo'n laser- of inktjetding?

Ja, zou er best wel (weer) eentje willen hebben. :D Mijn ervaring, met kleintjes en grote bulkprinters, is dat ze erg betrouwbaar zijn. Lasers gaat nog, de inkjet hoort wat mij betreft in het lijstje van dingen die nooit uitgevonden hadden mogen worden nog boven de atoombom te staan.

Elk kind had wel een verzameling buitenlandse muntjes
Met de Euro is dat wel weg. Maar verzamelen in het algemeen is een beetje weg (behalve bij bepaalde types hier dan) Postzegels zie je ook alleen stokoude mensen nog doen, de hedendaagse zegel is dan ook geen ruk meer aan, om maar niet te spreken van sigarebandjes
Klopt, dat was voorheen echt leuk
IMG_3611.jpg

Gelukkig, mijn geheugen is nog niet aangetast door al dat trappisten bier. Jij zegt 'matrix printer', mijn geheugen zegt 'Star NX1000'

Die hadden wij vroeger dus. Ik geloof dat die zelfs 4 kleuren kon.

102645920.lg.jpg

Volgens de consumentengids destijds de 'beste koop !'

En dat brengt me gelijk op het volgende. :D

r1s5XZ3v2hFrsbO5Kgnc.jpg

Back