[newbie] Midikabel 5-polig altijd goed?

Gupy

Nieuwkomer
Ik zie veelal midikabel 5 wired, 5 polig dus. Maar ik zie ook 3 polig. Waar wordt dit verschil toegepast?

En als ik 5 polig gebruik ipv 3 polig, geeft dit geen problemen?

Wederom bedankt...

5 aderig kabel is universeel

Namelijk voor Midi kabels 2(3) aderig
En voor Din Sync kabels, die een andere pinning hebben t.o.v. midi kabels..

MIDI-Kabels gebruiken maar 3 van de 5 polen.
Sync kabels gebruiken alle 5, de extra pinnen voor de start/stop en de pauze.

NIET ELKE 5-polige DIN kabel is geschikt voor MIDI !
Sommige in de audio gebruikte 5-polige DIN's hebben de aansluitingen gekruist
(worden gebruikt voor het kopiëren tussen 2 bandrecorders)
Bovendien ligt in audio kabels de afscherming aan de Ø, bij MIDI niet.

Dus... gewoon MIDI kabels kopen en niet scharrelen met wat er in die doos op zolder zat.
;)

Ik koop al jaaaaaren DIN kabels, zijn 40% van de prijs van midi kabels en vaak nog twee keer zo lang ook voor die prijs.
Ik zou zeggen, uitproberen en je daarna scheelkopen. Uiteindelijk scheelt het je een hoop geld.

Niet altijd !

Niet altijd !

Vioor midi worden alleen de pennen 4 en 5 gebruikt, dit zijn de pennen die zitten tussen de buitenste en midden-pen.

Soms wordt gemeld dat de pen 2 (aarde) moet worden aangesloten, maar strikt genomen hoeft dat niet.

De Atari ST computer ging niet goed om met een 5-polige aansluiting omdat er in de ST dan een hardware-matige THRU ontstaat, die menigeen niet wil. (dit wordt bij voorkeur in de software aan/uit gezet)

Gewone DIN-kabels voldoen in de regel prima en het is onzin om 'speciale' dure midikabels te kopen.

Re: Niet altijd !

Re: Niet altijd !

Origineel geplaatst door Mac
..Gewone DIN-kabels voldoen in de regel prima en het is onzin om 'speciale' dure midikabels te kopen.

:bekdicht: Ja maar, duurder is altijd beter!!

Nee, maar ach die paar cent minder.. 'k Weet niet, ik bezuinig DAAR niet zo op.

Gupy,

Ik had jouw oorspronkelijke bericht niet goed genoeg gelezen, want ik realiseer me nu dat je vraagt of DIN-pluggen met 3 pennen ook kunnen..... NEE dus. Die pennen zitten namelijk op positie 1, 2 en 3 terwijl de pennen 4 (zit tussen 1 en 2) en pen 5 (zit tussen pen 2 en 3) nodig zijn.

De opmerking "Duurder is altijd beter" volg ik niet, en naar mijn mening gaat het soms wel om iets meer dan een paar centen.
Ik koop zelf pluggen en een stukkie snoer, wat bijna niks kost en ZEKER goed werkt.

hey everyone :)

heb van de week een TR606 gekocht met een Doepfer MSY2... ik heb gekochte midi kabels
van een muziekwinkel... zou dit betekenen die ie 5 polig is aangesloten ? zou ik deze dan als
din kabel kunnen gebruiken ?

waarschijnlijk ben ik een dumb ass, maar de reden waarom ik het vraag, dat in meerdere threads
gezegd wordt dat je midi kabels hebt die 5 polig zijn aangesloten, alleen hoe herken ik ze ?
Ik heb dus geen Roland kabels, maar goedkoop waren ze ook niet.
Verder stond dus in de handleiding van Doepfer die ik reeds gelezen heb, dat je geen midikabels
kon gebruiken, maar dat wordt dus her en der tegengesproken.

Dus als een rasechte beginner, ga ik naar de superforum synthforum :)

Dus mocht iemand anders mij eventueel op weg kunnen zou ik helemaal te gek vinden :)

thanks ! :okdan:

hierover staat al genoeg op dit forum - maar kom

mijn advies: als het werkt, dan werkt het!

ik heb ooit 1 echte - dure - midi kabel gekocht, die is kapot. (yellow cable)
dan heb ik heeeeeeeeel veel 5pin Din kabels -> die werken perfect

en enkele zelfbouw midi kabels (wat een klotewerk) -> die gaan graag stuk

maw- lang leve de (normaal bedrade) 5 pin din stekker

eneuh Hoe je het kan weten hoe zo'n kabel bedraad is?
simpel -kijk op de verpakking, en als het thuis is, TEST de kabel - je apparatuur gaat er gerust niet van dood hoor!

thanks !, my apology ! ik was alleen bang dat ik wellicht iets kapot zou maken, daar
Doepfer uitdrukkelijk schreef geen midi kabels te gebruiken, vandaar :)

heel hartelijk dank:okdan: :okdan: :halleluja :halleluja

Back