Tr909

Ik denk dat bedoeld wordt dat de sound vrij dynamisch is, als je die clap door de compressor haalt dan klinkt elke tail anders. Dus het verschil met samples in een nummer? Niks als je 50 000 samples van de clap hebt :D

Origineel geplaatst door MIDIoot
Kan iemand mij uitleggen waarom dat een verschil zou moeten zijn?
wel, bvb.: sommige sounds kappen elkaar af, zoals de closed en open hats. dus een open hat kort gevolgd door een closed hat klinkt heel anders dan de 2 samples achtereen af te spelen. om 1 ding te noemen

Kan iemand mij uitleggen waarom dat een verschil zou moeten zijn?
Wat is het verschil tussen samples van de 909 in je productie of zelf zo'n ding hebben?( ik heb het niet over live gebruik). Als je zelf een 909 gebruikt zul je die geluiden ook moeten bouncen om ze in je productie te verwerken. Dus heb je uiteindelijk ook samples en komt het toch op hetzelfde neer. Of zie ik dat verkeerd?
Het enigste verschil wat ik me zou kunnen denken is dat je de 909 wat uitgebreider kunt tweaken en dat het bewerken van samples beperkt is.Maar er zijn toch genoeg samples waaruit je kunt kiezen.
Ik ben al genoeg goede samples van de 909 tegengekomen op het internet, zelfs in 24bit.

De 909 is analoog, waardoor elke keer dat je een snare/clap/tom of kick aanslaat, het net ff iets anders klinkt, waardoor je een veel levendiger geluid krijgt. Samples klinken gewoon droog, vooral claps. Dat is voor mij de reden dat ik een 909 wilde..

Dynamiek dus en geluiden die elkaar afkappen.
Dat is met samples toch ook heel makkelijk te verwezenlijken. Stel de sampler gewoon monofoon in.
En met het potloodje teken je dan gewoon een verschil in volume of velocity.
En daarbij wil ik helemaal geen dynamiek in bv de kickdrum, die moet gewoon altijd hetzelfde zijn. En ik denk dat als je track klaar is en er zijn verschillende compressors overheen gegaan zijn, er van die dynamiek ook bar weinig over is.
Dus heb ik de indruk dat een 909 alleen interresant is waneer je live optreedt.
Ik hoop niet dat ik nu alle trotse 909 bezitters op de tenen ben gaan staan, ik vraag me alleen af of je persé een analoge drumsynth nodig hebt om goede productie's te maken.

met dynamiek wordt niet bedoeld de amp definitie. Maar dynamisch versus statisch. En volume veranderen verandert niks aan de sound zelf.

En daarbij wil ik helemaal geen dynamiek in bv de kickdrum, die moet gewoon altijd hetzelfde zijn.
Wil je dat echt? Ik hoor liever iemand op een piano een stuk van bach spelen als midi filetje op een synthesizer van 5000 euro. Waarschijnlijk juist om de variaties. Maar dat is ook waarom ik van analoog hou. Instabiel, het nadeel dat een voordeel geworden is.

Origineel geplaatst door trash
Hear it to believe it.
bv. hoe subtiel of radicaal de kick sound verandert als je gewoon een béétje aan de level knop draait, of de velocity 1 per 1 opdrijft (als je 'm extern sequencet). analoog smullen heet dat. ga maar door bergen samples vroeten als je daar zin in hebt...

nu ja, t is weer t klassiek verhaal van waard of niet waard... eindeloos als altijd. en het antwoord is steeds: het is volledig peroonlijk

Ik gebruik de randomize functies van Cubase. Die zaten er gratis bij. :)
Reason heeft dat niet bijv.

Vroeger pakte ik vaak drumpatterns van Reason en zette ze in Cubase om de feel te veranderen. Maar nu heb ik een patternsequencer in Cubase zelf. Die shuffled er behoorlijk op los mag ik wel zeggen.
Op een multivelocity sampled 909/808 setje. :)
Evt een Linplug VST plugin om de dynamiek aan te passen en voila. Een heerlijk klinkende drumsound die zacht op te tong ligt. :)

Back